Hello! Now I'm putting up the project here but it's in Swedish so I'm going to translate it as soon as possible... I promise
Have a nice day!
I have now translated a bit of the text. I'm working on the translation of the rest... PS. Sorry for my bad english
_________________________________________________
DevTech Project, Session II is finished. Under a time of a year I've worked with the scoot. First the scoot was temporary sprayed black (junky) but now for a few weeks ago I let all the big capes in to Micke at "Turebergs lackcenter" (a place where they fix cars and so on). A large mount of "clear-lack" is layed on the capes because Meguiars are going to do a total lack-treatment on the capes. We are going to do this because we want to achieve a good result on the lack. When I look back on the text that's written from the beginning, I must say that it has changed a bit in the looks.
So, now it's just small things to do left, after that it's ready for the rest of the summer and the comming winter when probably more modifications are waiting.
Whats done on it?
Appearance
- Black capes – Turebergs lackcenter.
- DevTech undertail. (Selfmade)
- DevTech liftcape. (Selfmade)
- Technosel-cover on the liftseat.
- Airbox removed to the saddlebox.
- Numberplate placed on the block.
- Red brake(?).
- Blank polished fotplates.
- Blank polished rims.
- Chromed exhaust (Polini Super Race).
- Chromed taillights.
- Chromed lampcovers.
- Answer ProTaper XC Carbon handlebar with a FSA XC-115.
- Tomaselli fast-throttle.
- Buzzetti sidestand.
- Unassembled originalstand.
- Unassembled frontmudguard.
- Unassembled mudguard over the backwheel.
Safety-equipment
- Metrakit Oversize WaveDisc 220mm (on the picture it is a Braking WaveDisc in the front) in the front with Braking Sinter-brakepads.
- Braking WaveDisc bak with Braking Sinter-brakepads.
- Sava Race-Compound (140-60-13) back.
- Sava Race-Compound (130-60-13) front.
- Malossi RS3 shock absorber.
- Metal-brakewires.
- Killer-switch.
Probably I forgot something…
Downstairs some quite new pics on da scoot...
Below you find som pics on the scoot with unmonted blinkerglasses in the front and unpoolished fotplates.
In the end, thanks to:
"MC Varuhuset" for the changing of my tyres.
Ragge-man
Mr Matrix for the electrical help.
You can still watch the project on the same way as before, so the old text is below and the changes in the bottom of this post.
_______________________________________________________________________
För en tid sedan (2003-07-20) startade jag mitt lilla projekt på min Di-Tech ett projekt jag kallar Dev Tech (Development Technology). Ett projekt som jag blivit pådriven till att göra av Mr. DjScrami. Skriver här om det och även delger bilder. Varnar för att denna tråd kan tolkas som modemdödare, men jag har gjort mitt bästa för att hålla nere storleken på bilderna. Om det är någon bild ni vill förstora så klicka på den. Det projektet handlar mest om är en annsiktslyfning på mopeden som för vissa kanske känns mindre fager men meningen är att den ska smälta i mina ögon.
Mopeden är en Aprilia sr50 Di-Tech (Tetsuya Harada).
På bilden ovan ser den näst intill original ut till skillnad från de små lite fula ”imitations-carbon-blinkersena”.
Det röda på mopeden är det tänkt att jag ska få bort och ”fräscha upp” med en mörkare färg . De färger jag valt att arbeta med är svart och silver. Från början då jag just köpt moppen så tyckte jag att den såg riktigt snygg ut i färgerna men nää har tröttnat något fruktansvärt och då är det ju tur att det finns lite fantasi …
Det jag tänkt mig är att underkåpan samt den nedre delen av skjutsdynan ska bli svarta samt stötdämparen. Den lilla röda kåpan exakt under styret ska bli silver. Framstänkan ska bli silver samt omklädning av skjutsdynan ska ske. Efter detta skall det göras lite ingrepp i kåpornas utseende men det blir ett senare problem … Grundläggande skisser har gjorts i datorn samt mycket tänkande. Så jag är säker på hur jag vill att den ska se ut.
Här följer lite bilder på arbetet med underkåpan (som sagt den som skulle bli svart).
Avmontering av den röda och mycket fastskruvade underkåpan.
Det första man tänker på när man börjar skruva Aprilia är att ”HUR FAN HAR DOM TÄNKT SOM BYGGER MOPPARNA??” Dom bygger ju fan moppen från ena sidan till den andra. För att lossa framkåpan är det ett hundratal skruv som ska lossas. (okej, kanske överdrev lite men för fan)
Kåpan är av, på bilden syns även sidostödet som jag kapade upp ett hål för i underkåpan. Där har Aprilia tänkt till och gjort en smart lösning, nämligen gjort som en ”mall” i själva kåpan där man ska kapa. Detta hål syns på bilden nedan. Jag gjorde dock en liten utstickare ifrån mallen för att den skulle vara extra lätt att montera av.
Som man ser på bilden är kåpan ganska smutsig och för att lacka så måste man göra ett ordentligt grundarbete så det var bara att sätta sig med lite cellulosa förtunning och lite vattenpapper för att börja göra kåpan slät och fin från repor och smuts.
Efter ett ganska långt arbete för en maximalt fin yta så var det dags för lackning. Nedan en bild på hur kåpan blev, dock inte då den var färdigtorkad.
Om kåpan ser matt ut på mitten så tolkas det rätt. Jag ville inte göra speciellt blank och fin lack på underkåpan eftersom den kommer att uthärda mycket de mil den hänger mot marken.
De andra kåporna stod på tur, bara att sätta igång. Jag fortsatte med stänkskärmen som tidigare hade fått sig en kyss av en vagn i vårat garage och som vi alla vet så blir oftast böjd plast vit på den punkt de böjts på. Den fick det lilla lager klarlack(?) som låg på hade börjat flaga. Tråkigt och fult. Fy Aprilia! Gör hållbara grejer!!
På bilden arbetar jag med vattenpappret. Det är som ett sandpapper fast det finaste man kan tänka sig.(800 papper) Detta kallas vattenpapper för att de presterar bäst i kombination med vatten. Man ska flöda på rikligt med vatten medans man slipar. Resultatet blir superfint och ger en bra repfri lackyta!
Här en bild på det färdiga resultatet. Jag glömde att fota den avmonterad men bra blev de!
Den lilla kåpan exakt under styret (den röda) var det inte något speciellt grundarbete med, den hade en fin lite knottrig struktur vilket är passande att lacka på så sprayburken åkte fram igen..
Den färdiglackade ytan blev som på ovanstående bild och resultatet utseendemässigt sätt på mopeden som nedan.
Jag hade nu sadeln samt stötdämparen kvar. Sadeln var ett litet dilemma, jag ville inte köpa någon ny sadel, anledningen var,för det första att de skulle bli dyrt, för det andra skulle det bli ganska fult och för de tredje skulle säkert ingen åteförsäljare ha någon hemma i den färg jag ville ha. Bättre att göra något eget tänkte jag. Jag funderade ganska mycket och kom då på att min gode vän ”Scrambel” jag har svårt att uttala hans namn men han heter DjScrami eller gör han det? Ööö? Jo de gör han? Hade en röd/svart Aerox sadel till övers (beställd från tunescoot.de). Jag gillade mönstret på den och bad om att få köpa den av honom och visst, snäll som han är så fick jag ju det och till min förvåning så fick jag på den. Med lite knep och knåp och en häftpistol i ena handen så gick allt bra. Vipps så var den fula röda sadeln borta
Ovan de oerhört professionellt fastsatta överdraget på sadeln
På bilden lite smutsig men efter lite vatten var den prima.
Jag passade på att lacka skjutshandtagen silver för att inte släppa själva ”färgtemat”. Jag själv tycker det blev lyckat och snyggt.
Ovan en bild på handtagen.
Dags för att lacka ”passagerarsittskåpan” (Sveriges längsta ord??)
Likaså den hade en fin yta från början och behövde inte speciellt mycket förarbete.
Nedan en bild på resultatet.
Delarna var torkade och klara för montering.
Ovan en bild på hur bakdelen blev. (Passagerardynan, passagerarsitskåpan samt passagerarhandtagen)
Nu återstod bara stötdämparen, vem vill åka runt med en gul stötdämpare på en svart moppe? Eeh inte jag i alla fall… Det jag nu skulle göra var att lacka stötdämparen svart. Jag hoppades på att det skulle fungera vilket det gjorde. Jag var rädd för att färgen skulle börja flaga då den blev ihoptryckt. Men den klarar sig fint som sagt. Slö som jag är så orkade jag inte skruva av massa kåpor för att få bort dämparen. Det fungerade utmärkt att ta bort den som den va.
Nedan en bild på den avmonterade stötdämparen med en 40mm hög IGM-sats.
Ovan en bild på moppen utan stötdämparen. (Fan mycket snyggare)
I lackerande tillstånd den nuvarande svarta dämparen.
Den korpsvarta dämparen på plats.
Lackeringen av de olika delarna är nu klara och jag är otroligt nöjd med resultatet. Men ännu återstår det en del. Som sagt (om jag nu sagt det) så väntar en hel del. Innan bilder på det kommer så får ni se på lite bilder i det nuvarande tillståndet... Resultatet!
Uppdaterat #1
På bilderna nedan så hade stänkan kapats samt regplåten placerats om och ett par BCD blinkers hade monterats.
Uppdaterat #2
Två nya bilder. Fixat racing nät i grillen samt ögonlock gjorda av elektrotejp billigt och bra.
Uppdaterat #3
Dags för uppsättning av den nya nummerplåten. Fanns att köpa på www.sporthoj.com som nu slutat sälja/tillverka plåtarna.
Denna miniplåt införskaffades...
sen kasserade jag den gammla nummerplåts-hållaren samt plåten.
Nedan en bild på den nya och den gammla plåten.
Den nya plåten fäste jag på luftburken med hjälp av min bäste vän "sikaflexet".. otroligt bra Nedan en bild utan centralstödet. Notera även den fula stänkskärmen
Försökte få bort den värsta smuttsen vid motorblocket med hjälp av fotogen. Dock föll bara de värsta av.
Så de sitter fortfarande massa ful smuts där som ska tas bort med högtrycket senare.
Nedan ett par bilder på hur de blev.
Uppdaterat #4
En bild på nya röret. Ett Polini Super Race.
Uppdaterat #5
Som sagt.. DevTech knatar vidare och likaså jag, nu står maskinen inför en smärre uppfräschning.
Tänkte lacka om framstänkan och kåpan under styret blanksvarta eftersom jag tröttnat lite på de silvriga. I övrigt går jag efter följande checklist.
TNT-blinkers.
Polini Motori Speed Control (Testvikter för att stämma av röret)
Sava Race Compound 140-60-13 däck (bak, original ligger på 130-60-13)
Braking Semi-metallic-belägg fram och bak
Braking Wave Disc’s fram och bak
Malossi rs3 stötdämpare bak
DH-styre samt passande styrstam.
Omlackering av fälgar, bromsok, ovan nämda kåpor, samt avgasrör (färg inte bestämd men de löser sig framåt i tiden)
Ombyggnad av underkåpan bak. (100% klart))
= Fått hem
Lite bilder under resans gång.
Uppdaterat #6
Fick idag hem paketet från Starol Racing. I paketet befann sig nya bromsbelägg (ett par är Kingens), nytt bakdäck, ny dämpare, nya bromsskivor.
Uppdaterat #7
Sådär, här är lite bilder på den pågående plastningen av underkåpan. Jag är som sagt inte 100% säker på att de här kommer fungera. Men de lär visa sig framåt i tiden. Nu ligger den och härdar. Ska ner om ett tag igen och armera ännu lite mer. Är lite svårt att förklara hur de är tänkt men ni kan säkert dömma av bilderna. Just nu ser de j*vligt fult ut. Men de är fortfarande i uppbyggnadsfasen.
Uppdaterat #8
Nedan följer några bilder på hur de blir med plastningen av kåpan.
Uppdaterat #9
Lite prylar jag fick hem i Fredags från S-A samt lite annat kraffs...
De nylackade oket (bak)
Uppdaterat #10
Hämtade hem avgassystemet idag så, här följer en bild på resultatet. Får hoppas att det håller som väntat.
Uppdaterat #11
Efter en lång tids modifieringar av underkåpan har jag nu kommit en lång bit på väg. Jag har behövt "armera" kåpan relativt mycket på insidan för att få den så stadig som möjligt. I nuläget så är kåpan mer än lätt att sätta på, ungefär som att knäppa fast baksidan av sin nalle. Just nu har jag bara grovspacklat kåpan för att kunna bygga upp en jämnare och finare yta. Har grovspacklat två gånger och om ett tag (då jag får tid) blir det finspackel som åker på. Ovanpå det kommer jag sedan sprutspackla kåpan för att se eventuella ojämnheter i kåpan.
Ciao så länge!
Uppdaterat #12
Sådär, nu har kåpan vuxit till sig lite. Den börjar få den ytfinish som är eftersträvat.
Har knäppt två bilder på hur den ser ut i dagsläget.
Arbetet fortsätter.
Hej svejs.
Uppdaterat #13
Weei, nyss kom storken med mina downhillprylar. Har väntat väldigt länge på att paketet skulle komma hem. Men äntligen så ser man postbilen utanför. Vilken glädje! Ett stycke styre, en styrstam och ett täcklock ...
Uppdaterat #14
Sådär, en liten update. Dock utan bilder.
Styret är monterat, sen fick jag tillbaka mina fälgar igår (BLING!) . Lägger upp bilder på allt när scootern står monterad. Blir så kluddigt i tråden annars med massa små updates.
Det som återstår nu är formgjutningen av underkåpan. Har lämnat in kåpan på lackning eftersom allt spackel och glasfiber (hela kakan alltså) måste vara "förseglad". Detta på grund av att ytan i formen ska få en så perfekt finish som möjligt.
Har en del småpul kvar att göra. T.ex. så måste jag rodda en knappsats för alla reglage som satt på styret tidigare. Har ett antal idéer på hur jag kan lösa problemet men det kommer senare.
Sen måste jag rodda någon form av slang, "luftslang" som ska leda till luftburken som numera är monterad i sadelfacket. Jag har en slang, men den är i gummi och är ganska hård. Så jag söker med ljus och lyckta efter en fräsch slang. Jag beställde två flexituber från Scooter-Attack men dessa har varit slut i ca. en månad och jag orkar inte vänta hur länge som helst. Sen tycker jag inte flexituberna är allt för heta heller med de gula sömmarna.
Ska glida förbi Kuntze och kolla om det finns något intressant där...
Om någon har tipps på var jag kan hitta en schysst "luftslang" som är flexibel för böjningar osv. så säg gärna till!
Uppdaterat #15
Sådär, nu är det äntligen dags för en uppdatering.
I-förrgår (torsdag) satt jag och pappa i bilen ut till Värmdö för att hämta första exemplaret av underkåpan. Måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet! Passformen blev 110% bra och att montera den är en barnlek. Nu återstår bara lackering av den. Lämnar förmodligen in den imorgon (lördag). På bilderna nu är den vit (gel-coat) men är tänkt att bli blanksvart efter lackningen.
Jag har även fått tillbaka mina fälgar (BLIING!) och slängt på mina Sava sulor samt Braking-skivorna. Varje gång jag gått ner i källaren där dem låg på ett bord så kunde jag inte hålla ögonen öppna på grund av att jag blev bländad ... Men de är ju bara bra att man syns i trafiken moahaha. Bilderna är inte rättvisa mot fälgarna. Har inte fått till någon schysst bild där man ser hur mycket det verkligen blänker. Men men...
Både igår (torsdag) och idag (fredag) har jag roddat med scootern på heltid. Är faktiskt riktigt mysigt att sitta och pilla på den då det spöregnar ute. Men i alla fall, jag har bla. gjort en grundlig motortvätt av blocket. Kan säga så mycket som att blocket var groteskt innan tvätten. Det var olja, blandat med jord och sand som grott fast i ytan. Jag började med att tvätta av det värsta med tinner (som inte löste upp det speciellt bra, men jag fick av det värsta). Det är efter att jag tvättat med tinner som bilden nedan är tagen, så ni får tyvärr inte se hur äckligt det verkligen var innan. Man ser även hur underkåpan är "välvd", alltså den lite runda känslan istället för t.ex. Race-Plastic's platta.
Sen efter detta tog jag Svinto som fick bort större delen av smutsen, men blocket var ändå inte tillräckligt nice. Det hade grott in smutts i porerna i blocket som såg riktigt dåligt ut så jag tog hjälp av Mr. Borrmaskin och en mjuk stråtrissa (plaststrån) och brummade runt med den över hela blocket tills jag blev nöjd...
Ovan har vi alltså en bild på min absolut bästa kompis! Han som jagat bort all smutts. Nedan ser vi en bild på hur blocket blev efter massakern med borrmaskinen...
Efter körde jag en omgång fotogen till som fick bort ALL smutts... När jag var klar med detta hade klockan blivit så mycket så jag drog mig tillbaka.
Nästa dag, alltså igår (fredag) vid den här tiden så snurrade jag runt på stan igen. Först var jag på jakt efter ett antal skruvar som jag lyckades hitta på Sifverts. Skulle nämligen köpa ett par skruvar med relativt stora skallar för att kunna låsa styrstammen i sidled. Jag är nämligen rädd för att stammen ska svänga sig på själva adaptern från dämparstolpen. Så skruvarnas funktion är alltså att låsa den i sidled. Jag hittade vad jag ville ha och köpte även en liten skitsak som "pluppen" på gasvajern som jag skulle fästa i mitt nya gashandtag. Nu sitter allt som de ska och bilderna har ni nedan...
På bilden nedan ser man inte så tydligt var jag satt skruvarna men exakt vid fästet på stammen till adaptern vid dämparstolpen så sitter dessa små rackare. Det ända som återstår nu till styret är ett täcklock till stammen samt hastighetsmätare som kommer senare.
De blev en del pill med handtaget och jag är ännu inte helt klar, vajern är nämligen lite spänd.
Monterade även bakdäcket. Fick dock lite problem med mina bultar till bromsskivan som hade lite för höga skaller vilket gjorde att dessa tog i en liten grej på blocket och detta resulterade i att bakhjulet inte gick att snurra. Fick slipa ner bultarna några millimeter och nu passar det perfekt.
Slutligen en bild på bakdelen med underkåpan monterad. Här ser man även på ett ungefär hur problemet med tanken är löst.
Har en del småfix kvar, men snart klart ....
Have a nice day!
I have now translated a bit of the text. I'm working on the translation of the rest... PS. Sorry for my bad english
_________________________________________________
DevTech Project, Session II is finished. Under a time of a year I've worked with the scoot. First the scoot was temporary sprayed black (junky) but now for a few weeks ago I let all the big capes in to Micke at "Turebergs lackcenter" (a place where they fix cars and so on). A large mount of "clear-lack" is layed on the capes because Meguiars are going to do a total lack-treatment on the capes. We are going to do this because we want to achieve a good result on the lack. When I look back on the text that's written from the beginning, I must say that it has changed a bit in the looks.
So, now it's just small things to do left, after that it's ready for the rest of the summer and the comming winter when probably more modifications are waiting.
Whats done on it?
Appearance
- Black capes – Turebergs lackcenter.
- DevTech undertail. (Selfmade)
- DevTech liftcape. (Selfmade)
- Technosel-cover on the liftseat.
- Airbox removed to the saddlebox.
- Numberplate placed on the block.
- Red brake(?).
- Blank polished fotplates.
- Blank polished rims.
- Chromed exhaust (Polini Super Race).
- Chromed taillights.
- Chromed lampcovers.
- Answer ProTaper XC Carbon handlebar with a FSA XC-115.
- Tomaselli fast-throttle.
- Buzzetti sidestand.
- Unassembled originalstand.
- Unassembled frontmudguard.
- Unassembled mudguard over the backwheel.
Safety-equipment
- Metrakit Oversize WaveDisc 220mm (on the picture it is a Braking WaveDisc in the front) in the front with Braking Sinter-brakepads.
- Braking WaveDisc bak with Braking Sinter-brakepads.
- Sava Race-Compound (140-60-13) back.
- Sava Race-Compound (130-60-13) front.
- Malossi RS3 shock absorber.
- Metal-brakewires.
- Killer-switch.
Probably I forgot something…
Downstairs some quite new pics on da scoot...
Below you find som pics on the scoot with unmonted blinkerglasses in the front and unpoolished fotplates.
In the end, thanks to:
"MC Varuhuset" for the changing of my tyres.
Ragge-man
Mr Matrix for the electrical help.
You can still watch the project on the same way as before, so the old text is below and the changes in the bottom of this post.
_______________________________________________________________________
För en tid sedan (2003-07-20) startade jag mitt lilla projekt på min Di-Tech ett projekt jag kallar Dev Tech (Development Technology). Ett projekt som jag blivit pådriven till att göra av Mr. DjScrami. Skriver här om det och även delger bilder. Varnar för att denna tråd kan tolkas som modemdödare, men jag har gjort mitt bästa för att hålla nere storleken på bilderna. Om det är någon bild ni vill förstora så klicka på den. Det projektet handlar mest om är en annsiktslyfning på mopeden som för vissa kanske känns mindre fager men meningen är att den ska smälta i mina ögon.
Mopeden är en Aprilia sr50 Di-Tech (Tetsuya Harada).
På bilden ovan ser den näst intill original ut till skillnad från de små lite fula ”imitations-carbon-blinkersena”.
Det röda på mopeden är det tänkt att jag ska få bort och ”fräscha upp” med en mörkare färg . De färger jag valt att arbeta med är svart och silver. Från början då jag just köpt moppen så tyckte jag att den såg riktigt snygg ut i färgerna men nää har tröttnat något fruktansvärt och då är det ju tur att det finns lite fantasi …
Det jag tänkt mig är att underkåpan samt den nedre delen av skjutsdynan ska bli svarta samt stötdämparen. Den lilla röda kåpan exakt under styret ska bli silver. Framstänkan ska bli silver samt omklädning av skjutsdynan ska ske. Efter detta skall det göras lite ingrepp i kåpornas utseende men det blir ett senare problem … Grundläggande skisser har gjorts i datorn samt mycket tänkande. Så jag är säker på hur jag vill att den ska se ut.
Här följer lite bilder på arbetet med underkåpan (som sagt den som skulle bli svart).
Avmontering av den röda och mycket fastskruvade underkåpan.
Det första man tänker på när man börjar skruva Aprilia är att ”HUR FAN HAR DOM TÄNKT SOM BYGGER MOPPARNA??” Dom bygger ju fan moppen från ena sidan till den andra. För att lossa framkåpan är det ett hundratal skruv som ska lossas. (okej, kanske överdrev lite men för fan)
Kåpan är av, på bilden syns även sidostödet som jag kapade upp ett hål för i underkåpan. Där har Aprilia tänkt till och gjort en smart lösning, nämligen gjort som en ”mall” i själva kåpan där man ska kapa. Detta hål syns på bilden nedan. Jag gjorde dock en liten utstickare ifrån mallen för att den skulle vara extra lätt att montera av.
Som man ser på bilden är kåpan ganska smutsig och för att lacka så måste man göra ett ordentligt grundarbete så det var bara att sätta sig med lite cellulosa förtunning och lite vattenpapper för att börja göra kåpan slät och fin från repor och smuts.
Efter ett ganska långt arbete för en maximalt fin yta så var det dags för lackning. Nedan en bild på hur kåpan blev, dock inte då den var färdigtorkad.
Om kåpan ser matt ut på mitten så tolkas det rätt. Jag ville inte göra speciellt blank och fin lack på underkåpan eftersom den kommer att uthärda mycket de mil den hänger mot marken.
De andra kåporna stod på tur, bara att sätta igång. Jag fortsatte med stänkskärmen som tidigare hade fått sig en kyss av en vagn i vårat garage och som vi alla vet så blir oftast böjd plast vit på den punkt de böjts på. Den fick det lilla lager klarlack(?) som låg på hade börjat flaga. Tråkigt och fult. Fy Aprilia! Gör hållbara grejer!!
På bilden arbetar jag med vattenpappret. Det är som ett sandpapper fast det finaste man kan tänka sig.(800 papper) Detta kallas vattenpapper för att de presterar bäst i kombination med vatten. Man ska flöda på rikligt med vatten medans man slipar. Resultatet blir superfint och ger en bra repfri lackyta!
Här en bild på det färdiga resultatet. Jag glömde att fota den avmonterad men bra blev de!
Den lilla kåpan exakt under styret (den röda) var det inte något speciellt grundarbete med, den hade en fin lite knottrig struktur vilket är passande att lacka på så sprayburken åkte fram igen..
Den färdiglackade ytan blev som på ovanstående bild och resultatet utseendemässigt sätt på mopeden som nedan.
Jag hade nu sadeln samt stötdämparen kvar. Sadeln var ett litet dilemma, jag ville inte köpa någon ny sadel, anledningen var,för det första att de skulle bli dyrt, för det andra skulle det bli ganska fult och för de tredje skulle säkert ingen åteförsäljare ha någon hemma i den färg jag ville ha. Bättre att göra något eget tänkte jag. Jag funderade ganska mycket och kom då på att min gode vän ”Scrambel” jag har svårt att uttala hans namn men han heter DjScrami eller gör han det? Ööö? Jo de gör han? Hade en röd/svart Aerox sadel till övers (beställd från tunescoot.de). Jag gillade mönstret på den och bad om att få köpa den av honom och visst, snäll som han är så fick jag ju det och till min förvåning så fick jag på den. Med lite knep och knåp och en häftpistol i ena handen så gick allt bra. Vipps så var den fula röda sadeln borta
Ovan de oerhört professionellt fastsatta överdraget på sadeln
På bilden lite smutsig men efter lite vatten var den prima.
Jag passade på att lacka skjutshandtagen silver för att inte släppa själva ”färgtemat”. Jag själv tycker det blev lyckat och snyggt.
Ovan en bild på handtagen.
Dags för att lacka ”passagerarsittskåpan” (Sveriges längsta ord??)
Likaså den hade en fin yta från början och behövde inte speciellt mycket förarbete.
Nedan en bild på resultatet.
Delarna var torkade och klara för montering.
Ovan en bild på hur bakdelen blev. (Passagerardynan, passagerarsitskåpan samt passagerarhandtagen)
Nu återstod bara stötdämparen, vem vill åka runt med en gul stötdämpare på en svart moppe? Eeh inte jag i alla fall… Det jag nu skulle göra var att lacka stötdämparen svart. Jag hoppades på att det skulle fungera vilket det gjorde. Jag var rädd för att färgen skulle börja flaga då den blev ihoptryckt. Men den klarar sig fint som sagt. Slö som jag är så orkade jag inte skruva av massa kåpor för att få bort dämparen. Det fungerade utmärkt att ta bort den som den va.
Nedan en bild på den avmonterade stötdämparen med en 40mm hög IGM-sats.
Ovan en bild på moppen utan stötdämparen. (Fan mycket snyggare)
I lackerande tillstånd den nuvarande svarta dämparen.
Den korpsvarta dämparen på plats.
Lackeringen av de olika delarna är nu klara och jag är otroligt nöjd med resultatet. Men ännu återstår det en del. Som sagt (om jag nu sagt det) så väntar en hel del. Innan bilder på det kommer så får ni se på lite bilder i det nuvarande tillståndet... Resultatet!
På bilderna nedan så hade stänkan kapats samt regplåten placerats om och ett par BCD blinkers hade monterats.
Två nya bilder. Fixat racing nät i grillen samt ögonlock gjorda av elektrotejp billigt och bra.
Dags för uppsättning av den nya nummerplåten. Fanns att köpa på www.sporthoj.com som nu slutat sälja/tillverka plåtarna.
Denna miniplåt införskaffades...
sen kasserade jag den gammla nummerplåts-hållaren samt plåten.
Nedan en bild på den nya och den gammla plåten.
Den nya plåten fäste jag på luftburken med hjälp av min bäste vän "sikaflexet".. otroligt bra Nedan en bild utan centralstödet. Notera även den fula stänkskärmen
Försökte få bort den värsta smuttsen vid motorblocket med hjälp av fotogen. Dock föll bara de värsta av.
Så de sitter fortfarande massa ful smuts där som ska tas bort med högtrycket senare.
Nedan ett par bilder på hur de blev.
En bild på nya röret. Ett Polini Super Race.
Som sagt.. DevTech knatar vidare och likaså jag, nu står maskinen inför en smärre uppfräschning.
Tänkte lacka om framstänkan och kåpan under styret blanksvarta eftersom jag tröttnat lite på de silvriga. I övrigt går jag efter följande checklist.
Lite bilder under resans gång.
Fick idag hem paketet från Starol Racing. I paketet befann sig nya bromsbelägg (ett par är Kingens), nytt bakdäck, ny dämpare, nya bromsskivor.
Sådär, här är lite bilder på den pågående plastningen av underkåpan. Jag är som sagt inte 100% säker på att de här kommer fungera. Men de lär visa sig framåt i tiden. Nu ligger den och härdar. Ska ner om ett tag igen och armera ännu lite mer. Är lite svårt att förklara hur de är tänkt men ni kan säkert dömma av bilderna. Just nu ser de j*vligt fult ut. Men de är fortfarande i uppbyggnadsfasen.
Nedan följer några bilder på hur de blir med plastningen av kåpan.
Lite prylar jag fick hem i Fredags från S-A samt lite annat kraffs...
De nylackade oket (bak)
Hämtade hem avgassystemet idag så, här följer en bild på resultatet. Får hoppas att det håller som väntat.
Efter en lång tids modifieringar av underkåpan har jag nu kommit en lång bit på väg. Jag har behövt "armera" kåpan relativt mycket på insidan för att få den så stadig som möjligt. I nuläget så är kåpan mer än lätt att sätta på, ungefär som att knäppa fast baksidan av sin nalle. Just nu har jag bara grovspacklat kåpan för att kunna bygga upp en jämnare och finare yta. Har grovspacklat två gånger och om ett tag (då jag får tid) blir det finspackel som åker på. Ovanpå det kommer jag sedan sprutspackla kåpan för att se eventuella ojämnheter i kåpan.
Ciao så länge!
Sådär, nu har kåpan vuxit till sig lite. Den börjar få den ytfinish som är eftersträvat.
Har knäppt två bilder på hur den ser ut i dagsläget.
Arbetet fortsätter.
Hej svejs.
Weei, nyss kom storken med mina downhillprylar. Har väntat väldigt länge på att paketet skulle komma hem. Men äntligen så ser man postbilen utanför. Vilken glädje! Ett stycke styre, en styrstam och ett täcklock ...
Sådär, en liten update. Dock utan bilder.
Styret är monterat, sen fick jag tillbaka mina fälgar igår (BLING!) . Lägger upp bilder på allt när scootern står monterad. Blir så kluddigt i tråden annars med massa små updates.
Det som återstår nu är formgjutningen av underkåpan. Har lämnat in kåpan på lackning eftersom allt spackel och glasfiber (hela kakan alltså) måste vara "förseglad". Detta på grund av att ytan i formen ska få en så perfekt finish som möjligt.
Har en del småpul kvar att göra. T.ex. så måste jag rodda en knappsats för alla reglage som satt på styret tidigare. Har ett antal idéer på hur jag kan lösa problemet men det kommer senare.
Sen måste jag rodda någon form av slang, "luftslang" som ska leda till luftburken som numera är monterad i sadelfacket. Jag har en slang, men den är i gummi och är ganska hård. Så jag söker med ljus och lyckta efter en fräsch slang. Jag beställde två flexituber från Scooter-Attack men dessa har varit slut i ca. en månad och jag orkar inte vänta hur länge som helst. Sen tycker jag inte flexituberna är allt för heta heller med de gula sömmarna.
Ska glida förbi Kuntze och kolla om det finns något intressant där...
Om någon har tipps på var jag kan hitta en schysst "luftslang" som är flexibel för böjningar osv. så säg gärna till!
Sådär, nu är det äntligen dags för en uppdatering.
I-förrgår (torsdag) satt jag och pappa i bilen ut till Värmdö för att hämta första exemplaret av underkåpan. Måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet! Passformen blev 110% bra och att montera den är en barnlek. Nu återstår bara lackering av den. Lämnar förmodligen in den imorgon (lördag). På bilderna nu är den vit (gel-coat) men är tänkt att bli blanksvart efter lackningen.
Jag har även fått tillbaka mina fälgar (BLIING!) och slängt på mina Sava sulor samt Braking-skivorna. Varje gång jag gått ner i källaren där dem låg på ett bord så kunde jag inte hålla ögonen öppna på grund av att jag blev bländad ... Men de är ju bara bra att man syns i trafiken moahaha. Bilderna är inte rättvisa mot fälgarna. Har inte fått till någon schysst bild där man ser hur mycket det verkligen blänker. Men men...
Både igår (torsdag) och idag (fredag) har jag roddat med scootern på heltid. Är faktiskt riktigt mysigt att sitta och pilla på den då det spöregnar ute. Men i alla fall, jag har bla. gjort en grundlig motortvätt av blocket. Kan säga så mycket som att blocket var groteskt innan tvätten. Det var olja, blandat med jord och sand som grott fast i ytan. Jag började med att tvätta av det värsta med tinner (som inte löste upp det speciellt bra, men jag fick av det värsta). Det är efter att jag tvättat med tinner som bilden nedan är tagen, så ni får tyvärr inte se hur äckligt det verkligen var innan. Man ser även hur underkåpan är "välvd", alltså den lite runda känslan istället för t.ex. Race-Plastic's platta.
Sen efter detta tog jag Svinto som fick bort större delen av smutsen, men blocket var ändå inte tillräckligt nice. Det hade grott in smutts i porerna i blocket som såg riktigt dåligt ut så jag tog hjälp av Mr. Borrmaskin och en mjuk stråtrissa (plaststrån) och brummade runt med den över hela blocket tills jag blev nöjd...
Ovan har vi alltså en bild på min absolut bästa kompis! Han som jagat bort all smutts. Nedan ser vi en bild på hur blocket blev efter massakern med borrmaskinen...
Efter körde jag en omgång fotogen till som fick bort ALL smutts... När jag var klar med detta hade klockan blivit så mycket så jag drog mig tillbaka.
Nästa dag, alltså igår (fredag) vid den här tiden så snurrade jag runt på stan igen. Först var jag på jakt efter ett antal skruvar som jag lyckades hitta på Sifverts. Skulle nämligen köpa ett par skruvar med relativt stora skallar för att kunna låsa styrstammen i sidled. Jag är nämligen rädd för att stammen ska svänga sig på själva adaptern från dämparstolpen. Så skruvarnas funktion är alltså att låsa den i sidled. Jag hittade vad jag ville ha och köpte även en liten skitsak som "pluppen" på gasvajern som jag skulle fästa i mitt nya gashandtag. Nu sitter allt som de ska och bilderna har ni nedan...
På bilden nedan ser man inte så tydligt var jag satt skruvarna men exakt vid fästet på stammen till adaptern vid dämparstolpen så sitter dessa små rackare. Det ända som återstår nu till styret är ett täcklock till stammen samt hastighetsmätare som kommer senare.
De blev en del pill med handtaget och jag är ännu inte helt klar, vajern är nämligen lite spänd.
Monterade även bakdäcket. Fick dock lite problem med mina bultar till bromsskivan som hade lite för höga skaller vilket gjorde att dessa tog i en liten grej på blocket och detta resulterade i att bakhjulet inte gick att snurra. Fick slipa ner bultarna några millimeter och nu passar det perfekt.
Slutligen en bild på bakdelen med underkåpan monterad. Här ser man även på ett ungefär hur problemet med tanken är löst.
Har en del småfix kvar, men snart klart ....
Last edited: