cartervolume aanpassen

melf #50 said:
mijn vriendin heeft afgelopen weekend een race gereden , nu heeft ze het hele weekend met maximaal 140 graden gereden , zondagmiddag werd het warmer en werd ie 187 , maar in vermogen absoluut geen verschil...

ik vind dat geen excuus die 2 graden , of het nou 15 graden of 25 is , in beide gevallen moet ie even goed lopen gewoon.. dat is niet het verschil dat ie wel of niet goed loopt...

140 graden van de binnenkop, koelvloeistof of de buitentempratuur? Ik denk dat we het hier over de tempratuur van de lucht hebben die carb. instroomt en dat merk je wel degelijk
 
Stukje natuurkunde of aardrijkskunde hoe je wilt noemen: warme lucht bevat minder zuurstof als koude lucht
In warme lucht zit meer vocht als in koude lucht
 
mja , boeie , theorie heb je niks aan , praktijk is belangrijk ;)

als de temperatuur stijgt krijg je zo al verschillen , mja , je kunt overal wel rekening mee gaan houden maar je moet gewoon het gemiddelde nemen.

temperatuur word bij een AC gemeten onder de bougie.

mja ,goed , als de buitentemperatuur warmer word word de lucht ook anders.

en zo kun je altijd wel wat vinden wat eventueel verschil kan maken , maar als je daar van uit moet gaan kun je nooit wat testen en vergelijken ;)

mja , het gaat hier om de carterdruk , en die is als je echt veel hoger of lager gaat zitten duidelijk te vernemen...
 
melf #50 said:
mja , boeie , theorie heb je niks aan , praktijk is belangrijk ;)

als de temperatuur stijgt krijg je zo al verschillen , mja , je kunt overal wel rekening mee gaan houden maar je moet gewoon het gemiddelde nemen.

temperatuur word bij een AC gemeten onder de bougie.

mja ,goed , als de buitentemperatuur warmer word word de lucht ook anders.

en zo kun je altijd wel wat vinden wat eventueel verschil kan maken , maar als je daar van uit moet gaan kun je nooit wat testen en vergelijken ;)

mja , het gaat hier om de carterdruk , en die is als je echt veel hoger of lager gaat zitten duidelijk te vernemen...

wat zou jij doen op MHr50, ik zou sowieso de spoelers opelkaar uit laten komen en scherpe hoeken afronden. En flowen van carter. Maar moet ik de spoelers van blok nou verder naar achtere trekken of zo laten?
 
gewoon op maat maken van de cilinder en iets flowen , dan is het perfect , er zijn veel manieren. dat is wel te zien @ cartertuning topic.

de spoelpoorten op maat maken en wat flowen hebben niet al teveel effect op het volume , ga je carters kotteren word het voor 50cc dus teveel.

dat is mijn ervaring ermee , aangezien ik met 50cc mhr rijd(2x mhr AC) ben ik daar wel veel mee bezig , heb ook veel met evo50 getest met carters enz.

het is meestal gewoon zelf uitzoeken wat het beste is..
 
melf #50 said:

Ik denk er net zo over als jij in je vorige posts beschrijft...
Maar er zijn mensen die graag 10des van pk's vinden , om vervolgens een top score neer te zetten voor 1 keer.
Dus 2 graden verschil zal je op de weg niet merken maar op de bank zie je dat wel.

Ik word er niet warm of koud van want de 1ne dag kan je zo weer een half pk kwijt zijn zonder iets te hebben veranderd.
 
tja , je kunt alles wel meerekenen , mij gaat het om het geheel , het gemiddelde.

dan zou je ook kunnen zeggen dat de bank anders draait als ie warm is , de bandendruk stijgt als de band warm word etc.etc.

mja , of je nu 23,4 scoort of 23 , je weet dan dat je goed zit , een verschil van 21 of 23 is wat anders
 
melf #50 said:
gewoon op maat maken van de cilinder en iets flowen , dan is het perfect , er zijn veel manieren. dat is wel te zien @ cartertuning topic.

de spoelpoorten op maat maken en wat flowen hebben niet al teveel effect op het volume , ga je carters kotteren word het voor 50cc dus teveel.

dat is mijn ervaring ermee , aangezien ik met 50cc mhr rijd(2x mhr AC) ben ik daar wel veel mee bezig , heb ook veel met evo50 getest met carters enz.

het is meestal gewoon zelf uitzoeken wat het beste is..

Hier heb ik tenminste iets aan, hier was ik op uit! Bedankt!!!!
Maar kan ik gewoon net zo diep flowen als bij 70cc of moet ik dit ook niet te diep doen
 
melf #50 said:
tja , je kunt alles wel meerekenen , mij gaat het om het geheel , het gemiddelde.

dan zou je ook kunnen zeggen dat de bank anders draait als ie warm is , de bandendruk stijgt als de band warm word etc.etc.

mja , of je nu 23,4 scoort of 23 , je weet dan dat je goed zit , een verschil van 21 of 23 is wat anders

precies :)
 
Wat ik trouwens ook denk is het volgende:

Carters worden std gemaakt voor 50cc cilinders. Hierbij zal de carterdruk en cartervolume redelijk in belans zijn voor die 50cc.

Stap je over op een 70cc (ofmeer) cilinder, dan zou het wel eens kunnen dat je teveel druk hebt en te weinig volume en dat de balans dus niet meer goed is.
 
melf #50 said:
tja , je kunt alles wel meerekenen , mij gaat het om het geheel , het gemiddelde.

dan zou je ook kunnen zeggen dat de bank anders draait als ie warm is , de bandendruk stijgt als de band warm word etc.etc.

mja , of je nu 23,4 scoort of 23 , je weet dan dat je goed zit , een verschil van 21 of 23 is wat anders

Ik snap je goed melf, je hebt ook wel gelijk.
Maar denk je echt dat het 2pk verschil gaat geven?
 
melf #50 said:
gewoon op maat maken van de cilinder en iets flowen , dan is het perfect , er zijn veel manieren. dat is wel te zien @ cartertuning topic.

de spoelpoorten op maat maken en wat flowen hebben niet al teveel effect op het volume , ga je carters kotteren word het voor 50cc dus teveel.

dat is mijn ervaring ermee , aangezien ik met 50cc mhr rijd(2x mhr AC) ben ik daar wel veel mee bezig , heb ook veel met evo50 getest met carters enz.

het is meestal gewoon zelf uitzoeken wat het beste is..

Jij rijd met 2x mhr50 AC. Ik heb ooit de LC gehad, maar is er verschil in vermogen tussen de AC en de LC versie want ik heb thuis 2 blokken 1x AC en 1X LC die zit nu onder mijn scoot. En ik weet niet of ik Ac moet nemen (= wel goedkoper want heb niet zo'n groot budget) of LC (minder kans op warmlopers en problemen en shit)
 
een 50 of 70cc is vrijwel gelijk wat spoelpoorten betreft , dus ook de flow er naar toe. de grootte van de carb is mischien iets om rekening mee te houden maar imo veranderd er dan nog niks aan de flow. het moet gewoon zo snel mogelijk de cilinder in kunnen.
 
Ronnie said:
Ik snap je goed melf, je hebt ook wel gelijk.
Maar denk je echt dat het 2pk verschil gaat geven?

niet voordelig :p
ik denk niet dat hij het zo bedoelde :)
Ik vatte het iig zo op "zoeken naar een 10de van een pk is bijna onzinnig te noemen. Als je nou ergens 2 pk kan vinden... dan is het uiteraard zin vol om heel je carter te veranderen."

en natuurlijk bedoelen we niet dat je alle tiendes moet laten liggen.
Meer dat er mensen zijn die al vrijwel aan de top zitten... en die dan nog 1 10de erbij willen zoeken.
Terwijl je de andere 2 10des alweer kwijt bent door de weer veranderingen.

Want zo valt niet te testen
 
2pk verschil das wel erg groot ja denk ook niet dat ie het zo bedoelde nee.

Maar gooi hier alles over carterdruk en volume op deze topic want ben er toch nog niet uit wat ik zal gaan rijden MHR50 of 70cc cilinders.
 
A-Bizar said:
niet voordelig :p
ik denk niet dat hij het zo bedoelde :)

Ja snap ik. Maar daardoor denk ik dat het gewoon moeilijk is om het te meten, het verschil dan.:)
Ik val melf niet aan ofzo
 
Ronnie said:
Ja snap ik. Maar daardoor denk ik dat het gewoon moeilijk is om het te meten, het verschil dan.:)
Ik val melf niet aan ofzo

ff off-topic Dit is geen afzeik-topic dus brandt los.
Nu weer ontopic: hoe diep flowt iedereen richting membraam, ik doe zelf altijd 0,5-1 mm, omdat ik bang ben dat ik te veel weghaal
 
warmlopen heeft niks met ac of lc te maken , als je alles goed voor elkaar hebt kun je wel 3 kwartier achter elkaar blazen , heb ik in nieuw weerdinge al vaker gedaan zonder problemen.

een scooter loopt past kapot wanneer er een techinsch defect ontstaat , geen goeie smering , verkeerde waardes (ontsteking , squish , druk in de kop etc.) , of gewoon iets wat kapot loopt.

de ac scooters worden in de race ook 25 minuten vol belast.

ac heeft als enige nadeel dat de temperatuur moeilijker te beinvloeden is.
en hoe meer prestaties hij dan moet leveren hoe moeilijker het word om m op een contstante temperatuur te houden , als dit te gek word krijg je thermische problemen waardoor je vermogen gaat verliezen.

in principe kun je met een AC dezelfde pk's neerzetten als met een LC , alleen houd een AC dit niet lang vol gewoon.
 
Ronnie said:
Ik snap je goed melf, je hebt ook wel gelijk.
Maar denk je echt dat het 2pk verschil gaat geven?


ik bedoelde meer dat als je gaat testen en je hebt 23 pk , en je veranderd wat en je hebt nog maar 21 dan is er gewoon iets niet goed ,maar als je 2 keer test en je hebt 0,3 pk verschil vind ik niet dat dat iets is om je druk over te maken. dan moet je gewoon naar het gemiddelde kijken.
 
Back
Top