begrenzer maken, benodigdheden?

Wesking

Well-Known Member
Hallo,

ik wil graag een begrenzer gaan maken voor mn rieju RR,
het doel is dat de begrenzer aangaat wanneer ik mijn contact aan zet, en de begrenzer uit gaat met een knopje ergens ver verstopt!!

Welke materialen heb ik nodig? (er moet tog ook weerstandje in? maar welke?)


&

Ik weet ook niet precies hoe ik deze begrenzer moet aansluiten, omdat ik natuurlijk zit met het feit dat ie aangaat bij het aanzetten van het contact.

mvg Wesley
 
Advertisement - register to remove this

Bedoel je met een druk-knopje, en dat je TELKENS als je je contact aanzet, je dat knopje moet indrukken?
Is op zich haalbaar.
Maar dit systeem is handiger:
gewoon een schakelaar monteren.
Als je de scooter uit zet moet je eerst weer de begrenzer aanzetten.

Maar wat jij zoekt is waarschijnlijk dat de begrenzer automatisch aan zet wanneer je hem even van het contact haalt?

If so teken ik wel even een schemaatje.
 
ja ik bedoel idd dat de begrenzer automatisch aangaat wanneer ik het contact uitzet!! zodat je bij rollerbank niets hoeft te doen.... de begrenzer gaat namelijk vanzelf aan! en dan idd met een knopje de begrenzer weer uitzetten! dit lijkt mij de perfecte oplossing, want eurobegrenzer ed. kent de politie nu wel :D en ik wil 100% zekerheid :D

thx man!!
 
niet opvoeren = 100000% zeker :)

als ze je verdenken van een begrenzer gaat de brommer zoiezo mee voor onderzoek..
 
Het is mijzelf iig ook wel gelukt om zoiets te maken, kijk maar op de project pagina en zoek naar "knight rider phantom", mocht je geïnteresseerd zijn.
Heb even een schema getekend.
De + aangegeven in het schema is de draad die van je contactslot af komt (en dan wel de kabel waar dus stroom op gaat staan nadat je hem op contact zet)
en de - is gewoon de min-pool van je accu.

Wanneer je dus even op je geheime puls-knopje drukt, word relais 1 ingeschakeld. Wanneer relais 1 ingeschakelt staat, loopt er stroom door het 2e circuit heen van het relais, die weer terug loopt naar circuit 1 van het relais, waardoor er alsnog stroom blijft lopen door het relais waardoor hij dus aan blijft.

Een 2e kabeltje gaat van het relais weg zoals je ziet naar een ander relais, die de stroomkring van je pickup, via de begrenzer, via het relais naar het frame, onderbreekt wanneer je dus eenmaal op je knopje hebt gedrukt.

Zet je de scooter uit, dan loopt er totaal geen stroom meer door relais 1 waardoor die dus weer in de uit-stand vliegt.

Ofwel; 1x drukken met contact aan en relais 1 blijft constant aan, waardoor relais 2 "aan" gaat, en daarbij dus het circuit van de begrenzer ONDERBREEKT en je dus hard kan rijden. Contact uit, relais 1 uit, relais 2 uit en daardoor staat de begrenzer weer aan.

Het kost niet zoveel, ik schat een euro of 5. Met bijbehorende troep zoals stekkertjes, tape, kabeltjes, isolatie-troep enzo denk ik 20 euro.

schemabegrenzer2.png
 
thx hier heb ik veel aan, alleen het enigste probleem is dat ik geen accu heb!!
Ik zal ook ff op ke project page kijken!! heb je al ervaring met de begrenzer?
en hoe gaa ik afstellen hoe die harder/zachter begrenst rijd??
 
Met deze begrenzer heb ik geen ervaring, heb hem net bedacht.
Maar hij zal het hoe dan ook doen. Met mn eigen begrenzer (stuk ingewikkelder) heb ik wel ervaring, en dat kan niet beter.
Afstellen van de begrenzer doe je door de waarde van die condensator (in het schema 680 uF (want dat heb ik)) te veranderen (door gewoon een nieuwe te kopen).
Let wel: gebruik bipolaire elco's (bipolaire elektrolytische condensators) en geen normale. Als je het dan verkeerd aansluit is het doei doei met je ontsteking.

Je kunt het systeem ook op een paar in serie geschakelde batterijen laten werken, maar dan moet je meer gaan klooien met je kabelboom dus ik raad aan gewoon een accu te kopen.
Let wel; gebruik 12V relais (wel zo handig als je ooit een accu gaat monteren), en ze verbruiken constant wat energie. Dus let wel op dat je accu / batterijen niet leeg zijn, anders zit je met je begrenzer die je er niet meer af krijgt :p.
Oja, er zijn o.a. 2A relais en 10A, als ik jou was zou ik de 2A pakken, die zijn meer dan zat verwacht ik en verbruiken wat minder stroom. Zelf pakte ik een 10A, maar later realiseerde ik me dat die condensators toch geen 10A aan kunnen dus dat een 2A ook ruimschoots voldoet aan deze eis.
 
ke, naja ik hoop dat ik de accu kwijt kan in mn rieju RR!!

verder: heel erg bedankt!!! ga hiermee wel ff naar de elektroboer voor de onderdeeltjes.... en dan aansluiten! zal over ongeveer 6weken afzijn :D nu werken, dan vakantie en dan maar eens maken (A)!!

TOP!!
 
ben dus bij een electroboer geweest, en die snapte het schema niet, nu heeft hij dit voor me getekend....

aomcmq.png


maar in het schema van jullie zit het met 4 punten ergens aan vast???
hier maar met 2, snap er dus geen zak meer van.. (HELPP)

zou iemand het simpel kunnen tekenen/maken/uitleggen?
bijvoorbeeld gewoon echt ook hoe ik het precies moet aansluiten, dus elk draad ertussen enzo?
 
Wat hij tekent lijkt me al helemaal never nooit te werken.
http://www.baco-army-goods.nl/media...319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_267.jpg
Dat zijn de relais die ik in dit schema heb getekend.
Elke draad die in het schema hoort heb ik er ook bij getekend.
Mocht ik er straks nog achter komen dat ik nog wat geld over heb dan ga ik hem denk ik zelf wel even maken voor de gein, dan weten we het gelijk XD
(Oja, voor jouw begrenzer heb je sowieso 4 aansluit punten nodig, de uitgaande plus-draad bij je contactslot, je frame, de signaaldraad van je ontsteking en de min-pool van je accu).
Meer draden kan ik er niet bij tekenen :p
 
maar het is dus niet iets simpeler te tekenen? want ziet er echt tof uit!, alleen snap er de ballen van (A)

kan je het zo in een schemaatje zetten:
+ - ---
-----------------------------------------------o
9 9 67


in 1 lijn zegmaar, dus de draden en dan boven en onder waar alles moet?

zeg maar (A)
 
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt :p
Ik teken wel even alle onderdelen met cijfertjes erbij, en dan eronder een tabelletje met welke cijfertjes je met elkaar moet verbinden.
Wellicht is dat wat je bedoelt?
schemabegrenzer3.png

1-2
1-6
3-4
3-16
3-8
3-9
5-10
5-17
5-18
11-15
12-19
14-20
 
Back
Top