Bestelauto's omgebouwd naar landbouwvoertuig ( 25Km voertuig )
Het VVD-kamerlid Pieter Hofstra heeft vragen gesteld aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat over 25-kilometer auto's. Volgens Hem komt steeds vaker voor dat jongeren in deze autootjes over de wegen scheuren.
Met name in Oost-Groningen is dit populair. Jongeren vanaf zestien jaar rijden in deze auto's, die niet harder kunnen dan 25 km/uur, zonder een rijbewijs. Ze omzeilen de wet, omdat er officieel geen sprake is van een auto maar een soort landbouwvoertuig volgens Pieter Hofstra.
Tevens maakt Pieter Hofstra zich zorgen, omdat de wagens voor gevaarlijke situaties zorgen daarom wil Pieter Hofstra dat de minister maatregelen neemt met een eventueel verbod.
Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO vindt ook dat de politie alle auto's die zijn omgebouwd tot 25-kilometer voertuig van de weg moet halen. 3VO meent dat de politie gebruik kan maken van artikel 5 in de Wegenverkeerswet. "Dat artikel bepaalt dat een voertuig geen gevaar mag opleveren voor andere weggebruikers. De politie kan op basis van dat artikel volgens ons zonder problemen optreden tegen deze omgebouwde auto's.
Als je de media een beetje volgt dan doelt men toch op Veendam. Ook RTL kunnen we Maandag verwachten in Veendam. Daarom zijn wij eens op bezoek geweest bij 3 bestuurder van de landbouwvoertuigen in Veendam en hebben eens gevraagd hoe bestelauto wordt omgebouwd naar een landbouwvoertuig en wat het reden was dit men gebruik ging maken van deze landbouwvoertuigen.
De bestelauto wordt omgebouwd naar een landbouwvoertuig door middel van een aanpassing aan de versnellingpook zodat alleen de eerste, tweede en achteruitversnelling gebruikt kunnen worden tevens wordt het gaspedaal aangepast zodat je maar beperkt gas kan geven. Tegenwoordig wordt er nu ook als extra beveiliging bij de dieselpomp de gaskabel geblokkeerd. Alle blokkeringen worden zo aangebracht dat deze alleen met grof gereedschap kan worden verwijderd. Tevens moeten de landbouwvoertuigen voorzien zijn van tweetaal borden. Het landbouwvoertuig hoeft niet gekeurd te worden. Ook wordt voor deze landbouwvoertuigen geen wegenbelasting betaald. Alleen de voertuigen moeten wel verzekerd worden als landbouwvoertuig voor hobbymatig gebruik. De verzekering kost ongeveer €130,00 per jaar. En een bestelauto van de sloop kost ongeveer €350,00. en de voorkeur is een diesel bestelauto omdat deze bij laagtoeren sterker zijn dan benzinemotoren.
De eerste bestuurder die we hebben gesproken is 2,5 jaar geleden begonnen om een bestelauto om te bouwen naar een landbouwvoertuig. Tevens was hij de eerste persoon die in Veendam gebruik ging maken van een omgebouwde auto. De ombouw van de auto's heeft hij regelmatig gedaan voor andere personen. Maar sinds kort heeft hij een autorijbewijs en een echte auto. Voor hem is dan de omgebouwde bestelauto een afgedaane zaak.
De tweede en de derde bestuurder had geen andere keuze om gebruik te maken van dit vervoermiddel omdat men geen enkele mogelijkheid had om in bezit te komen van een autorijbewijs en een auto. Ook een 45Km was niet haalbaar voor hen. Ook zij hebben zelf de bestelauto omgebouwd naar een landbouwvoertuig.
Alle personen die we gesproken hebben waren toch mensen tussen 30 en 40 jaar.
Voor een auto bestuurder zijn natuurlijk 25 km voertuigen hinderlijk als je bijvoorbeeld rijdt op de sorgvlietlaan. Want inhalen is niet mogelijk. Maar dit geld ook voor 45 Km auto's. maar moet dat de reden zijn dat deze voertuigen van de weg moeten ? Tevens moet je natuurlijk gaan afvragen een 16 jarige met een bromfietscertificaat kan ook zonder problemen in een 45 km auto stappen, en dan mag je met deze leeftijd afvragen rijden deze auto wel maximaal 45 Km. Als je tegenwoordig kijkt hoe hardt een scooter rijd van een 16 jarige.
Één ding is zeker, Veendam zal de komende tijd de nodige landelijk aandacht krijgen.