Aprilia RS50 +-1990 bwjr

Martinus

Self-Testing=Succes!
Gegroet,

Ik heb een probleem met een Aprilia RS50 van het jaar +-1990.
Deze brommer heeft heel lang stil gestaan, er is in het verleden maar 1000km met gereden, en dan enkele jaren stil gestaan. Dus alles is in nieuwstaat en alles is origineel (alsook de afstelling van de carburateur).
Dus nieuwe naft in gedaan en carburateur uitgekuist.
Maar het wil niet goed lopen.
Vanaf het moment dat je het gas open zet gaat hij van bwhoooop, hij valt niet stil, maar hij is gewoon plat (komt niet op toeren).

De brommer is niet van mij, maar ik moest de vraag van de eigenaar hier eens stellen aangezien er toch wel wat schakelbrommer liefhebbers hier zitten.

Mijn eerste gedacht was direct dat de afstelling van de carburateur volledig verkeerd staat, maar hij vertelde me dat hij die 1000km altijd zo gereden heeft, en nooit problemen mee heeft gehad. De carburateur is ook weer terug op de juiste manier gemonteerd.

Dus is mijn vraag ofdat iemand wat meer ervaring heeft met deze schakelbrommer en misschien weet of dit een bekend / meer voorkomend probleem is of was van deze Aprilia?

Al de tips zijn welkom ;).

Grtz
 
Advertisement - register to remove this

het probleem met te lang stil staan is vaak dat er benzine achterblijft in de carburateur en deze gaat er gewoon aan na een tijdje , alles word aanslag , en die aanslag zorgt ervoor dat kanaaltjes en sproeiers gaan dicht zitten in de carburateur , wat je kunt proberen is de carburateur heel erg goed schoon te maken , dwz alle gaatjes met een blaaspistool op een compressor doorblazen , maar dat is soms zelfs niet genoeg.

in sommige gevallen is het ook zelfs beter om een andere carburateur erop te zetten omdat de originele permanent verstopt zit..

ook kun je er beter een nieuwe hoofdsproeier in zetten , deze is niet duur en makkelijk te vervangen , dus waarom niet? ;)

verder kan het daarna nog even duren voordat ie goed loopt ,ik zou daarom ook gewoon als ie enigzins goed rijdt even een flink stuk gaan rijden zodat het blokje weer goed warm word , en zo ook goed gesmeerd word weer.

in het ergste geval kan het zelfs zijn dat je lagers slecht zijn geworden van het stilstaan , en zuigerveren die vast zitten etc.
 
Maar de RS loopt ''goed'' voor de eerste 5minuten, en dan heeft hij het probleem dat ik uitleg @ 1ste post. Dus carbu sproeiers en kanaaltjes lijkt mij uitgesloten?
En de carbu is wel degelijk en juist uitgekuisd + gemonteerd, dus...
Alsook zuigerveren die vast kunnen zitten klopt dan niet, want dan zou hij de eerste minuten ook niet goed lopen..

Ik denk eerder aan een ontsteking probleem?
Precies dat de bobine / cdi de fout is?
Want het lijkt erop dat als hij een beetje warm word, hij er mee 'stopt'..?
Maar dit lijkt me dan toch erg sterk dat het door het stilstaan komt, of zou dit nu echt louter toeval kunnen zijn :)..

Mvg
 
tja , daar weet ik niks van :rolleyes:

jij bent hier de expert zo te horen....

Dat zeg ik toch niet?
Maar het klopt toch wat ik zeg, als de zuigerveer vast zat, dan liep hij nooit goed, koud zijnde niet en warm zijnde niet...
Hij heeft ondertussen zijn cilinder gedemonteerd en alles is gewoon goed.
En als er een kanaal verstopt zit van de carbu, of van een sproeier (die hij ondertussen ook al vervangen heeft door nieuwe) dan liep hij ook niet goed als de motor koud was.

Misschien iemand andere suggesties / ideen?

Mvg
 
Enige oplossing is toch stapsgewijs dingen gaan controleren en schoonmaken.

Nieuw bougietje,
Carb geheel schoonmaken en sproeiers wisselen.
Nieuwe benzine(had je al)
Zuiger etc checken,
draait krusas nog goed? Geen speling op lagers?
Ook gelijk een keer blok olie wisselen.
 
Enige oplossing is toch stapsgewijs dingen gaan controleren en schoonmaken.

Nieuw bougietje,
Carb geheel schoonmaken en sproeiers wisselen.
Nieuwe benzine(had je al)
Zuiger etc checken,
draait krusas nog goed? Geen speling op lagers?
Ook gelijk een keer blok olie wisselen.

Allemaal al gedaan...

Toch maar eens de ontsteking gaan proberen dan.

Grtz
 
of juist wel..


Lijkt me wel erg sterk ... ?
Maar ik sluit het niet uit ;).
Hij gaat nu eens andere ontsteking proberen.
Als dit nog niet lukt, dan melf zijn raad eens proberen evm sigment of eventueel blokje een open gooien ivm lager speling, maar dat heeft hij niet, alsook geen BL speling ofzo.

Mvg
 
ik vraag me af wat er verkeerd kan zijn met je ontsteking aangezien hij een heel stuk rijd en dan pas uitvalt en hij het later weer doet. zou eerder bij de carburatuer kijken of deze niet bevriest. btw in 1990 waren er nog geen rs50's je heb dan een af1 ;)

kijk dat eerst maar eens na aangeien een rs 50 wel iets verschild met een af1 ( heb ze bijde gehad ) af1 is btw als ie eenmaal goed rijd een uitstekende schakel.

stel; dat de carburatuer bevriest dan moet je ffe kijken of je m aan kunt sluiten op je waterkoel systeem wat vaak kan (af1 helaas niet bij de standaard )

suc6
 
in de zomer? :X

als ie goed loopt en zomaar uitvalt is het vaak de bobine overigens..

mja , kan ook de dop zijn , of gewoon de bougie ,maar ook wel de ontsteking..
 
Last edited:
Krijgt hij wel genoeg brandstof? benzine kraan mischien een beetje verstopt? Dan loopt de brandstof niet hard genoeg door.

Voordat je aan je ontsteking gaat rommelen zou ik daar toch eerst even naar kijken. Van stilstaan verloopt je ontsteking niet.

Ik zou zeggen dat je kraan niet goed doorloopt oid, anders is je carb nog niet goed schoon.

Je hoofdsproeier is meestal te groot om dicht te zitten. Als er wat dicht zit is het 9 van de 10 keer een stationair sproeiertje of het kanaaltje daarachter.

gr
 
Krijgt hij wel genoeg brandstof? benzine kraan mischien een beetje verstopt? Dan loopt de brandstof niet hard genoeg door.

Voordat je aan je ontsteking gaat rommelen zou ik daar toch eerst even naar kijken. Van stilstaan verloopt je ontsteking niet.

Ik zou zeggen dat je kraan niet goed doorloopt oid, anders is je carb nog niet goed schoon.

Je hoofdsproeier is meestal te groot om dicht te zitten. Als er wat dicht zit is het 9 van de 10 keer een stationair sproeiertje of het kanaaltje daarachter.

gr

toch wel , hoofdsproeiers gaan zeker wel dicht zitten, en vooral zal ie nauwer worden ,wat je vaak zelfs met lucht er niet uit blaast , en dan kun je er wel met een sproeierboor/vijl doorgaan maar dan heb je kans dat het niet meer nauwkeurig is.

daarom gewoon even een nieuwe sproeier iig.

er zit in zo'n carburateur overigens niet veel , er is 1 kanaaltje wat dicht kan zitten , en dat is het kanaaltje wat er voor zorgt dat ie onderin goed loopt.
 
ffe een vraag bij het vervangen van de brandstof heb je toen wel gecontroleerd dat het brandstof filter schoon is (onder in je tank) .
als deze iets verstopt zit komt er niet genoeg branstof in je carburatuer en zal ie int begin goed reiden en daarna steeds minder totdat er te weinig in je carburatuer zit.

ow en ffe van de bevroren carb ik weet niet sind wanneer je voor het laats ermee aant test reiden ben geweest als t toen koud was ;)
 
Back
Top