alarmlicht schakelaar

Twinky

Well-Known Member
Ik heb een alarmlicht schakelaar gemaakt voor de scooter van een schema wat Sparky hier ergens had geplaatst :
waarschuwinglicht schema scooter.png
Deze schakelaar ziet er zo uit , waar de uitstand de ene draad rechts is en de 2 andere draden voor de knipperlichten links en rechts op de aan stand :
IMG_20240427_210008.jpg

Ik heb deze knipperlichtschakelaar op de scooter :
kl2.png
kl1.png

Nu neem ik aan dat de middelste pin voor de + is die uit het knipperlichtrelais komt en de pinnen links en rechts voor de plus van het linker en rechter knipperlicht.
Zit ik goed als ik de ene draad van de selfmade schakelaar die op de uit stand staat op de middelste pin zet ,
en de 2 andere draden van de selfmade schakelaar op de buitenste pinnen zet via de draden te strippen die op die aansluiting komen?
Dus dat op de aan stand van de selfmade schakelaar de 2 andere draden de plussen van de knipperlichten van stroom voorzien.
Op die manier denk ik dat het zal werken maar weet dit niet zeker.
 
Advertisement - register to remove this

Dit gaat met deze schakelaar niet werken denk ik , omdat je een dubbel contact moet maken en breken . Hoe je het eenvoudiger kan doen is met een aan uit schakelaar , met 2 diode . Heb hiervoor de vrijheid genomen om het schema van @Sparky aan te passen .
 

Attachments

  • waarschuwinglicht schema scooter.png
    waarschuwinglicht schema scooter.png
    18.7 KB · Views: 6
Een schakelaar met 2 diode aansluitingen , 1 ingang en 2 uitgangen.
Dat zou idd ook nog kunnen maar het lijkt mij dat 2 draden aan de aan stand van de schakelaar ongeveer hetzelfde werken,
beide draden krijgen dezelfde stroom + die naar het links en rechter knipperlicht gaat.
Ik ben zelf nooit zon ster geweest met scooter electronica wat mijn zwakke punt is met scooters,
vandaar voor de zekerheid vraag ik het.
Als ik morgen tijd heb dan zet ik die schakelaar op de knipperlichtschakelaar met tijdelijke krimpkousjes zodat het vast zit,
als dat werkt dan weet ik dat ik de rest van de bedrading niet voor niets hoef te strippen, of misschien een manier dat ik die draden in de aansluiting bij de pinnen kan fixen om de bedrading heel te laten.
 
Last edited:
Kun je een schets maken hoe je het zou willen doen , ik kan niet zo goed volgen wat je bedoelt . Die richting aanwijzer schakelaar die je daar op de foto hebt , daarmee gaat het niet lukken , die verbind steeds maar 2 polen van de schakelaar , terwijl je 2 polen die gescheiden zijn , moet verbinden met 1 pool , die van het relais af komt . Je kan hem wel gebruiken , dan zou je links en rechts , met elkaar moeten verbinden , midden pool op relais , en dan als nog met 2 diode . Dan maakt het niet uit of je de schakelaar links of rechts schakelt , je hebt van beide gevaren licht .
Ook zou je om de scooter op gevaren licht te kunnen zetten , zonder contact aan , een draad vanaf je pluspool , dan een zekering 5 amp , dan een lastafhankelijk knipper relais ( b.v. een relais geschikt voor led) , en dan de schakelaar .
 
Dat zou idd ook nog kunnen maar het lijkt mij dat 2 draden aan de aan stand van de schakelaar ongeveer hetzelfde werken,
Dat werkt ook hetzelfde, daar waar je dit schema hebt gevonden, staat ook het alternatief met 2 diodes.

Aan de buitenkant van deze schakelaar in de eerste foto, kun je niet zien of het een dubbelpolige schakelaar of een wisselschakelaar is, maar ik vermoed dat het een wisselschakelaar is.
Als je het schemaatje bekijkt in je eerste post zie je ook dat een dubbelpolige schakelaar 4 aansluitingen heeft waarvan ik de bovenzijde heb doorverbonden omdat het onzinnig is om, op de draad komende van het knipperrelais, 2 aftakkingen te maken als het met 1 ook kan.
Hoeveel aansluitingen heeft jouw schakelaar, indien 3 is het zeer waarschijnlijk niet de goeie schakelaar.
Dit zou je even moeten meten met een multimeter op het laagste Ohm-bereik.

Een dubbelpolige schakelaar van deze uitvoering moet je echt naar zoeken en zijn niet zomaar overal verkrijgbaar.

Als je schakelaar een wisselschakelaar blijkt te zijn, is het perfect mogelijk om voor een paar dubbeltjes twee diode te kopen want nogmaals een dubbelpolige schakelaar van deze uitvoering is lastig aan te komen.
 
Last edited:
Dit gaat met deze schakelaar niet werken denk ik , omdat je een dubbel contact moet maken en breken . Hoe je het eenvoudiger kan doen is met een aan uit schakelaar , met 2 diode . Heb hiervoor de vrijheid genomen om het schema van @Sparky aan te passen .
Dit zou moeten werken maar de diodes moeten dan wel andersom.

@Twinky welk scooter heb je? Of liever, wat is geschakeld over het contactslot? Als je verlichting (niet led) en/of bobine (bij een scooter met ecu) via contact gaat dan zou je weleens met beide schema's problemen kunnen krijgen.
 
Dit zou moeten werken maar de diodes moeten dan wel andersom.
Inderdaad foutje bedankt , zal ze omdraaien .
welk scooter heb je? Of liever, wat is geschakeld over het contactslot? Als je verlichting (niet led) en/of bobine (bij een scooter met ecu) via contact gaat dan zou je weleens met beide schema's problemen kunnen krijgen.
Om die reden had ik ook de laatste optie ,om het buiten het contact om te doen , met een extra zekering , en relais .
Heb vroeger nogal eens auto's ter reparatie gehad waarvan bobine door gebrand was , omdat de radio over het contact liep , welke ze dan rustig een half uur aan lieten staan , waren de contactpunten dan gesloten , ja dan had je pech . Daarna kwamen die sloten met accessoire stand .
 
Last edited:
Aangezien @Twinky aangeeft dat elektronica niet zin sterkste punt is even een tip, voordat je de diodes gaat gebruiken even de doorlaat richting meten zodat je ze op de juiste manier "monteert".
Post automatically merged:

Om die reden had ik ook de laatste optie ,om het buiten het contact om te doen , met een extra zekering , en relais .
Heb vroeger nogal eens auto's ter reparatie gehad waarvan bobine door gebrand was , omdat de radio over het contact liep , welke ze dan rustig een half uur aan lieten staan , waren de contactpunten dan gesloten , ja dan had je pech . Daarna kwamen die sloten met accessoire stand .
Daar had ik overheen gelezen. Dat zou het probleem omzeilen idd.
 
Last edited:
thnx voor de adviezen, nu begrijp ik het wat beter.
Electronica is niet mijn beste punt .
Ik zal er nog eens beter naar kijken .
Maakt het nog uit welke diode er gebruikt moet worden?

Nogmaals dank, en in de toekomst zullen andere lezers hier wellicht ook wat aan hebben .
 
Last edited:
Maakt het nog uit welke diode er gebruikt moet worden?
Jazeker, de diodes moet wel de stroom aankunnen van de 4 lampjes die tegelijkertijd branden.

Stel de lampjes zijn 10 Watt elk.
Het totale vermogen per zijde en dus per diode is dus 2x10W=20W.
De minimale stroom per diode is dus I=P/U --> I=20W/12V --> I=1,66A.
Maar omdat gloeilampjes een hogere inschakelstroom hebben zou ik toch minimaal een factor 2 a 3 hierboven gaan zitten.
 
Jazeker, de diodes moet wel de stroom aankunnen van de 4 lampjes die tegelijkertijd branden.

Stel de lampjes zijn 10 Watt elk.
Het totale vermogen per zijde en dus per diode is dus 2x10W=20W.
De minimale stroom per diode is dus I=P/U --> I=20W/12V --> I=1,66A.
Maar omdat gloeilampjes een hogere inschakelstroom hebben zou ik toch minimaal een factor 2 a 3 hierboven gaan zitten.
Dankjewel voor de uitleg, ik wist nog niet hoe ik dat moest uit rekenen.
De lampjes zijn 10 watt per stuk dus per zijde 2x10 watt zoals je in de berekening liet zien ,
dus als het zeg er tussen in zeg factor 2.5 zou dat rond de 4 a 5 Ampere zijn neem ik aan?
Maakt de voltage uit of moet dit ook 12 Volt zijn?
 
Back
Top