Aerox verlichting doet het niet

Aeroxtuning420

New Member
Hallo iedereen,

Ik was aan het rijden toen mijn verlichting ermee op hield.

Mijn voltages schoten omhoog en ik heb toen mijn spanningsregelaar vervangen, nu loopt ie en rijd ook. Ik heb alleen nog steeds geen verlichting en hij valt soms weg en als ik dan beetje met het gas speel komt ie wel weer op, ik heb er meer last van wanneer die koud is.

Ik heb al best wat gezeik gehad met mijn aerox de afgelopen paar weken en ben nu best wel out of ideas
 
Advertisement - register to remove this

Dus spanningsregelaar heb je al vervangen zeg je.
Waar en op welke draden heb je gemeten (welke dradenkleuren) en op welke stand stond de multimeter toen je constateerde dat de spanning omhoog schoot?
Schiet de spanning nog steeds omhoog of is deze spanning nu in orde?

Om welke Aerox gaat het precies:
  • een het oude model met een aan-/uitschakelaar en een groot-/dimlichtschakelaar voor de verlichting.
  • een nieuwer model met alleen een groot-/dimlichtschakelaar voor de verlichting.
 
Dus spanningsregelaar heb je al vervangen zeg je.
Waar en op welke draden heb je gemeten (welke dradenkleuren) en op welke stand stond de multimeter toen je constateerde dat de spanning omhoog schoot?
Schiet de spanning nog steeds omhoog of is deze spanning nu in orde?

Om welke Aerox gaat het precies:
  • een het oude model met een aan-/uitschakelaar en een groot-/dimlichtschakelaar voor de verlichting.
  • een nieuwer model met alleen een groot-/dimlichtschakelaar voor de verlichting.
Bij de stekker van het voorlicht en op de accu polen. Ik heb gemeten op wisselspanning en gelijkspanning het schoot omhoog op gelijkspanning over de 14.6 volt maar mijn stroom is nu wel weer gelijk. Alleen op de stekker is het echt nul.
Het is er 1 uit 2005 ik heb alleen een knop voor grootlicht en dimlicht, zou het de de ontsteking kunnen zijn?
 
gelijkspanning over de 14.6 volt
Zolang de spanning kleiner of gelijk aan 15 Volt is, is dit oké.

zou het de de ontsteking kunnen zijn?
Het zou de lichtspoel van de stator kunnen zijn, jij noemt dit ontsteking maar dat dekt niet helemaal de lading.
Maar om hier achter te komen moet er gemeten worden, dit kan met een multimeter maar even goed met een testlampje of een simpel lampje met 2 draden eraan, aan u de keuze.

Goed dan gaan we maar eens beginnen.

Meet op de volgende punten en noteer de spanning of als je een testlampje gebruikt noteer of het lampje brand en hoe dit brandt.

  • start de scooter en laat deze stationair lopen.
  • Zet de lichtkeuzeschakelaar op dimlicht.
  • Sluit één van de meetdraden van testlampje of multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende alle metingen hieronder.
  • Meet op de Geel/Rode draad van de stator connector.
  • Meet op de Blauw/Rode draad bij je dimlicht-/grootlichtschakelaar.
  • Meet op de Groen/Zwarte draad bij je dimlicht-/grootlichtschakelaar.
  • Meet op de Groen/Zwarte draad bij de fitting van je koplamp.
Maar als het achterlicht ook niet brandt vermoed ik dat je bij de meting op de statorconnector al geen of veel te lage spanning meet.

Gedurende alle metingen de connectoren aangesloten laten en meten volgens de backprobe methode als dit van toepassing is.back probing.png
 
Zolang de spanning kleiner of gelijk aan 15 Volt is, is dit oké.


Het zou de lichtspoel van de stator kunnen zijn, jij noemt dit ontsteking maar dat dekt niet helemaal de lading.
Maar om hier achter te komen moet er gemeten worden, dit kan met een multimeter maar even goed met een testlampje of een simpel lampje met 2 draden eraan, aan u de keuze.

Goed dan gaan we maar eens beginnen.

Meet op de volgende punten en noteer de spanning of als je een testlampje gebruikt noteer of het lampje brand en hoe dit brandt.

  • start de scooter en laat deze stationair lopen.
  • Zet de lichtkeuzeschakelaar op dimlicht.
  • Sluit één van de meetdraden van testlampje of multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende alle metingen hieronder.
  • Meet op de Geel/Rode draad van de stator connector.
  • Meet op de Blauw/Rode draad bij je dimlicht-/grootlichtschakelaar.
  • Meet op de Groen/Zwarte draad bij je dimlicht-/grootlichtschakelaar.
  • Meet op de Groen/Zwarte draad bij de fitting van je koplamp.
Maar als het achterlicht ook niet brandt vermoed ik dat je bij de meting op de statorconnector al geen of veel te lage spanning meet.

Gedurende alle metingen de connectoren aangesloten laten en meten volgens de backprobe methode als dit van toepassing is.View attachment 66845
Oke ik heb zojuist geprobeert met de min op de minpool.

Van de stator krijg ik 0V, als ik op de accu polen meet zonder accu dus op wisselspanning zit rond de 4 volt.
Meet ik op de stekker van het voorlicht schakelaar krijg ik misschien 0.05V gelijkspanning.
Op de stekker van het voorlicht krijg ik 0V en achter zal net zo zijn...
Zou dit ook de reden zijn dat ie ie slecht loopt? Daar bedoel ik mee dat het klinkt alsof ie verzuipt
 
Last edited:
Van de stator krijg ik 0V,
Lijkt erop dat de lichtspoel van je stator hemelen is.
Maar om een massaprobleem uit te sluiten, meet eens even met de zwarte meetpen van de multimeter op een blank stuk metaal van het motorblok en met de rode meetpen van de multimeter op de Geel/Rode draad van de statorconnector.
Als je zo ook geen spanning meet, is toch de lichtspoel van de stator defect,.
Je hebt toch wel gemeten met draaiende motor?
 
Lijkt erop dat de lichtspoel van je stator hemelen is.
Maar om een massaprobleem uit te sluiten, meet eens even met de zwarte meetpen van de multimeter op een blank stuk metaal van het motorblok en met de rode meetpen van de multimeter op de Geel/Rode draad van de statorconnector.
Als je zo ook geen spanning meet, is toch de lichtspoel van de stator defect,.
Je hebt toch wel gemeten met draaiende motor?
Ik heb inderdaad gemeten met stationair draaiende motor.

Op het blanke frame heb ik ook gemeten maar komt helaas ook niks op uit...
 
Back
Top