Ac koeling

Dennis

ToetToet
He

1. Topic hier, omdat ik hier wat meer hulp verw8 van mensen die wat meer
met je meedenken, en niet zomaar iets blaten

Ik heb dus een neo's AC met stage 6 tuned, tuned carters blablabla

Nu zit ik met een idee in me hoofd voor wat extra koeling...
aangezien ik toch het beste met me cilinder voor heb.....

K heb met paint iets gemaakt wat hopelijk een beetje duidelijk is..
Ik wil dus 1 grote buis, of 2 grote buizen Proberen te fixen met een gat erin
van de voorkant van frame, tot aan me cilinder, (die dus koude lucht vervoert erheen)

Nu wat vragen

1. is dit wat? of gewoon niet nodig
2. welk materiaal zou je het beste kunnen gebruiken?
3. Andere suggesties voor wat meer koeling zijn ook welkom

Bijlage, me noob @ paint :D
 
Advertisement - register to remove this

Alsof je over de duivel spreekt :D

Vandaag @ meeting was er een Ac ding die had een soort van rubbere rode trompetten aan de zijkant van ze frame

7243.jpg


Hoop dat je het kan zien
Aan beide kanten 1 met een kap over de cilinder heen
 
Mja, kan geen kwaad...
Word @ sobw @ stnd & top ook veel gedaan.
Vraag eens aan Melf, heeft dat volgens mij ook @ z`n racer.

Je zou een uitlaat @ cilinder en een @ carterkap iod.
Kan je leuk air intakes maken @ voorkap.
En gewoon stofzuiger slang oid gebruiken.

Tinne..
 
Kan je niet een interkoeler rad monteren en een slang daarvan af door je koelsysteemkapje ding laten gaan , of zit er dan niet genoeg snelheid in de lucht.
 
hmm is ook een suggestie, waar ik ook aan d8

Me vader zijn motor had een rad met daarop een ventilator. dus als te heet word ging die ventilator draaien. is het geen optie om zonder koelkappen te rijden, en er zoiets op te monteren, (kan zoiets uberhoud wel)

alle tips zijn welkom btw!
 
Dan moet die fan wel hard genoeg draaien, anders heb je alleen maar weerstand.

Luchthapper is imo geen oplossing, kun je beter aan buizen denken.
Gebruik dan een grote diameter, en laat hem vervolgens verlopen in een kleinere diameter. Een soort van trechtervorm dus..

Denk btw niet alleen aan de toevoer van koele lucht, maar vooral aan de afvoer van deze lucht!
 
Luchthapper maken onderaan je onderkap ten hoogte van je cilinder een optie?

/edit en dan niet zo'n nutteloos ding die men wel eens op de koelkap heeft zitten :p
 
Mike@Rox said:
Dan moet die fan wel hard genoeg draaien, anders heb je alleen maar weerstand.

Luchthapper is imo geen oplossing, kun je beter aan buizen denken.
Gebruik dan een grote diameter, en laat hem vervolgens verlopen in een kleinere diameter. Een soort van trechtervorm dus..

Denk btw niet alleen aan de toevoer van koele lucht, maar vooral aan de afvoer van deze lucht!

zou je dit uit kunnen tekenen toevallig, en hoe zou je zoiets kunnen monteren, en welk soort buis ga je gebruiken, PVC, alu, isolatie troep?
 
Je zou dit met PVC kunnen maken, met wat verloopstukjes etc..
Use ur imagination :)

Boor verder wat gaten in de koelkap, niet teveel uiteraard. En dan bedoel ik @ linkerkant(Transmissie).

Denk verder natuurlijk aan een optimaal mengsel + olie + squish etc..
 
Goede smering, en squish zit nu al goed.. afstelling hopelijk ook

tis btw voor sprint, word geen straat, alleen voor op meetings en zondagen polder ofzo

en heb idd aardig wat dingen in me hoofd, maar het is altijd fijn om te weten wat anderen voor ideeen hebben, snapje, thx!
 
No prob!

Er zijn dacht ik ook andere koelvinnen verkrijgbaar voor Mina..
Ik weet niet of je low-budget wilt blijven?

Btw, over die koelbuis..
Als je die gaat gebruiken richt hem dan op je cilinder, en niet op de eventuele happer..
 
Ligt aan prijs, low hoeft niet perse, zijn wel grenzen natuurlijk
Waar ik mee zit. z'n buis

hoe ga ik die bevestigen? en welk materiaal, moet wel licht blijven dan natuurlijk
 
hmm dat buizenid is denk ik niet zo moeilijk te bevestigen. die zou je dan het beste aan je frame vast kunne maken, adhv tie-rapjes of grote slangenklemmen oid. ook n mogelijkheid is als je er twee wil oid., dat je 1 of 2 metalen stripjes overdwars aan de onderkant van je frame fixxt, en daaraan dan de buizen fixxt.

ik ga ook met zoiets experimenteren denks :) misschien es een blower van een auto proberen, dat als xtra koeling dan.
 
ik heb het gewoon zo gedaan als op de TS zijn tekening , de buis van voren (onderaan, kan ook boven) naar achter onder de treeplank door naar de rechterkoelkap en dan in het gedeelte dat rond naar de cilinder toeloopt (recht er voor in dus) en voor de vario had ik het ook , gewoon een gat gemaakt voor de vario in het blok waar normaal het std filter zit..

maar ik heb nu een seizoen zonder gereden en merkte niet dat ie er minder om ging lopen , denk dat het TE minimaal werkt igg.
 
denn1s said:
hmm is ook een suggestie, waar ik ook aan d8

Me vader zijn motor had een rad met daarop een ventilator. dus als te heet word ging die ventilator draaien. is het geen optie om zonder koelkappen te rijden, en er zoiets op te monteren, (kan zoiets uberhoud wel)

alle tips zijn welkom btw!
Twins heeft een soort van "Föhn" op hun std. klasse racer gebruikt voor wat extra koeling. Deze hadden ze op de treeplank bevestigd en de koelkap ervoor aangepast. Misschien dat Ant/Patrick er wat over kan vertellen. Volgens mij gebruikten ze het alleen toen het buiten redelijk warm was, heb het 2 of 3x gezien tijdens een race, verder niet.
 
Zijn er geen andere koelvinnen verkrijgbaar?

Of kan je geen koelfan ontwerpen die meer lucht aanzuigt, of zijn die er al?

Of anders iets verzinnen met een overbrenging...1:2 Dus krukas draaid 1 keer rond en de koelfan 2 keer? Zou zoiets geen oplossing zijn?
 
Mol said:
Twins heeft een soort van "Föhn" op hun std. klasse racer gebruikt voor wat extra koeling. Deze hadden ze op de treeplank bevestigd en de koelkap ervoor aangepast. Misschien dat Ant/Patrick er wat over kan vertellen. Volgens mij gebruikten ze het alleen toen het buiten redelijk warm was, heb het 2 of 3x gezien tijdens een race, verder niet.

en om de scooter op te warmen zag ik dat ze vaker een stukje karton voor de koelkap deden (was met koud en slecht weer )
 
Ik denk dat je er vrij weinig mee gaat winnen wat snelheid betreft.

Als je er echt veel profijt van wil hebben zal de inlaatdiameter van de buis aardig groot moeten zijn. Gevolg is dat het dan meer luchtweerstand heeft.
(buis kan je eventueel fixen van pvc pijp en polyester, van karton zou je zelfs een model kunnen maken, gewoon een hoop karton en rol tape & testen)

Of je dit kan compenseren met er meer vermogen uit te halen valt nog maar te betwijfelen. Als dit je plan is.

Als je nou es gaat zoeken naar radiale ventilatoren. Die je op een accu aansluit. Aangezien het hier een sprintscooter betreft en je toch geen lange stukken zal rijden. En die ventilatoren zuigen nog best aardig wat lucht aan.

Dan zal je je timing ook wat omhoog kunne halen en dan heb je ook niet het luchtweerstands verschil, dus zou je wel vermogen winnen en blijft het langer heel ws.

En @ bram: Een fan met een grotere luchtverplaatsing heeft ws ook een grotere weerstand @ krukas, dus of je daar iets mee zal winnen. Dacht dat ze alleen andere fan's hadden omdat die plastic dingen het niet aankonden.
 
melf #50 said:
en om de scooter op te warmen zag ik dat ze vaker een stukje karton voor de koelkap deden (was met koud en slecht weer )
Dat doen wij en anderen ook al sinds de kapjes met luchthapper er niet meer zijn 8)
Eigenlijk deden we het voornamelijk op de bank, maar op de race toen ook maar gaan doen. Twins nog bedankt voor de tip hahahaha +ralf+
Verder snap ik niet echt wat dit met dit topic te maken heeft, aangezien het over extra koeling gaat en niet over het opwarmen van de motor ;)
 
Back
Top