10W40 ipv 5W40?

aC'88

push it to the limit
ik heb een Vespa LX 125cc 4-takt...Ik wilde de carterolie verversen, dus kreeg ik 10W40 mee bij de scooterwinkel. Nu kom ik er net achter dat op de Carter SAE 5W10 staat.

Is het erg als ik 10W40 erin doe? Er staat ook 1100cc op, is 1 liter olie dan genoeg of moet er per se 1,1 Liter in?
 
Advertisement - register to remove this

10w40 kan wel, maar ik zou er lekker 5w40 in doen.
Vooral met wat kouder weer is dat ook gewoon beter.


En ja, er moet genoeg olie inzitten, maar meestal haal je met aftappen niet alles eruit.
Gewoon ongeveer een liter erin smijten en dan op je pijlstok kijken hoeveel er nog in moet.
 
10w40 is dikker dan 5w40. Dit houd in dat de olie op een bepaalde temperatuur een hoge viscositeit heeft.. (stroperig is dan de 5w-variant).

Bij koud weer is het dus later warm, en kan dus niet direct zijn werk doen.
 
als je er olie in gooit kun je er beter niet meteen teveel in gooien , meestal zit er een peilglas of stok op waaraan je kunt zien wat het niveau is , NOOIT zomaar de hoeveelheid wat erin moet erin gooien ,teveel olie kan ook een behoorlijke schade opleveren!

zoals gescheurde carters , lekke keerringen enz.

ik zou erop gooien wat erop moet , dan kan het eigenlijk nooit verkeerd gaan , het kan ook zo zijn dat met te dikke olie de kop niet voldoende word gesmeerd en bijv. de nokkenas kapot gaat...

voorkomen is immers beter dan genezen.
 
Goed opletten en de peilstok in de gaten houden.
Als je de aftapplug eruit haalt, en de brommer een beetje op zijn kant houd is de olie er meestal wel helemaal uit.
Er zal dan een kleine hoeveelheid achterblijven.
Dus je zal dan tussen de 1000 en 1100cc moeten bijvullen.

Doe dit wel nauwkeurig want te weinig gaat maar kort goed, en levert je uieindelijk te weinig smering op en dus kapot blok.
Maar teveel olie levert als eerste verbande kleppen op.
En aangezien dit geen chinees is zal dit ook niet goedkoop zijn dus mooi bijvullen en peilstok in de gaten houden
 
Ik heb toch maar die 10W40 erin gedaan. Reden: Ik rij er sowieso alleen met mooi/warm weer op en dan meestal alleen maar langere stukken + ik was te lui om terug te gaan.
Volgens de peilstok zit er nu voldoende olie in, in het midden ergens. Bedankt voor de reacties!
 
Goed opletten en de peilstok in de gaten houden.
Als je de aftapplug eruit haalt, en de brommer een beetje op zijn kant houd is de olie er meestal wel helemaal uit.
Er zal dan een kleine hoeveelheid achterblijven.
Dus je zal dan tussen de 1000 en 1100cc moeten bijvullen.

Doe dit wel nauwkeurig want te weinig gaat maar kort goed, en levert je uieindelijk te weinig smering op en dus kapot blok.
Maar teveel olie levert als eerste verbande kleppen op.
En aangezien dit geen chinees is zal dit ook niet goedkoop zijn dus mooi bijvullen en peilstok in de gaten houden

hoezo zou teveel olie verbrande kleppen opleveren?
of dacht je dat er hydraulische klepstoters inzitten?
 
en melf, zo snel stijgt je oliedruk niet hoor van een beetje teveel olie, en het verschil tussen 10w40 en 5w40 is ook minimaal, dus het kan geen kwaad
 
als je teveel olie erin hebt krijg je een enorme pompwerking soms , waardoor de keerringen kunnen gaan lekken , maar dus ook carters scheuren , ik heb het meegemaakt dat dat gebeurde..

er staat ook niet voor niks een peil op ,en beter iets te weinig dan iets teveel...
 
Op zo'n 125cc leader blok zit een aardig groot ontluchtingsgat (word naar het luchtfilter geleid)

Dus voordat je carters scheuren komt het eerst al uit je luchtfilter sijpelen.
 
Back
Top