Zwarte/bruine olie uit uitlaat scooter (yamaha neos)

Winston

New Member
Nadat na een stukje rijden de scooter(yamaha neos AC) op temperatuur is komt er een partij zwarte/bruine olie uit de uitlaat komen. pas als ik gas geef en er dus meer luchtstroom komt komt het er pas uit in golfjes.

Het loopt onder de uitlaat door dus ik kan het zo oppakken met een papieren doekje. Hieronder een foto:

iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Ik rijd zonder oliepomp alleen heb ik mijn olie/benzine mengsel niet helemaal op en top zitten nu. Zodra deze tank leeg is ga ik keurig 1:50 mengen
 

Attachments

  • IMG_4148.JPG
    IMG_4148.JPG
    111.3 KB · Views: 23
Advertisement - register to remove this

Zoals ik al heb gezegd rij ik op mengsmering. De mengsmering die nu in mijn tank zit is niet 1:50 precies. Er zit wat meer olie bij dan de verhouding van 1;50
Enig idee op welke mengverhouding je ongeveer zit?
Tussen de 1:35 en 1:50 of kan het ook nog beneden de 1:35 zitten?

Wat je ziet is toch pure olie die niet verbrand is. Een gare carb is uitgesloten daar je mengsmering tankt.
Het moet dus wel te maken hebben met je mengverhouding.
 
Ja puur veel te veel olie die niet allemaal verbranden kan.
Snel mengverhouding corrigeren en zou ook de bougie daarna even schoonmaken want die is vast lekker zwart ;)
Enig idee op welke mengverhouding je ongeveer zit?
Tussen de 1:35 en 1:50 of kan het ook nog beneden de 1:35 zitten?

Wat je ziet is toch pure olie die niet verbrand is. Een gare carb is uitgesloten daar je mengsmering tankt.
Het moet dus wel te maken hebben met je mengverhouding.
Ok ik denk dat ik deze tank leegrijd en dan goed meng. Kijken of dat het probleem verhelpt. Bedankt!
 
Ok ik denk dat ik deze tank leegrijd en dan goed meng. Kijken of dat het probleem verhelpt. Bedankt!
Dat zou ik zeker niet doen. Als het teveel aan olie in de uitlaat (en dus ook in de cilinder, bij de zuigers etc.) te warm wordt en verbrand krijg je flinke koolafzetting. Dan heb je straks je uitlaat verkoold.

Ik zou de benzine aftappen en vullen met 1:50. Bezuinig de eerst volgende vulling ook niet op olie, maar neem een goede reinigende vol syntheet zoals Castrol Power RS 2T.
 
Dat zou ik zeker niet doen. Als het teveel aan olie in de uitlaat (en dus ook in de cilinder, bij de zuigers etc.) te warm wordt en verbrand krijg je flinke koolafzetting. Dan heb je straks je uitlaat verkoold.

Ik zou de benzine aftappen en vullen met 1:50. Bezuinig de eerst volgende vulling ook niet op olie, maar neem een goede reinigende vol syntheet zoals Castrol Power RS 2T.
mhh, heb net gereden en er kwam volgens mij geen olie uit de uitlaat. Heb nu valvoline durablend semi syntethic staan.
 
mhh, heb net gereden en er kwam volgens mij geen olie uit de uitlaat. Heb nu valvoline durablend semi syntethic staan.
Het feit dat het er uit gekomen is (door je cilinderkop, uitlaatbocht, uitlaat zelf en demper, een flink eind dus) duidt er al op dat het om een flinke hoeveelheid olie moet gaan die nu in je uitlaat ligt. Ook als het er niet uitkomt zit het er wel.

Het is je eigen keuze, maar wat is de moeite aan de tank even leeg te laten lopen en nieuwe mengsmering te tanken? Dat kost je een kwartiertje en €7,50 brandstof. Als je pech hebt en het verkoolt ben je daar niet voor klaar.
 
Dat zou ik zeker niet doen. Als het teveel aan olie in de uitlaat (en dus ook in de cilinder, bij de zuigers etc.) te warm wordt en verbrand krijg je flinke koolafzetting. Dan heb je straks je uitlaat verkoold.

Ik zou de benzine aftappen en vullen met 1:50. Bezuinig de eerst volgende vulling ook niet op olie, maar neem een goede reinigende vol syntheet zoals Castrol Power RS 2T.


Ik zou de helft leeg rijden en dan gewoon verdunnen met nieuwe benzine zonder de olie erin.
 
Te rijk afgesteld vormt inderdaad op den duur wat drap.
Maar belangrijker is/zijn de zuigerveren. Waarom ?
Als deze versleten zijn laten deze ook drap door wat zich afzet aan het uiteinde van de uitlaat.

Zou deze dus even checken op onregelmatigheden.
Alhoewel versleten zuigerveren gepaard gaan met enkele symptomen van de motor doe je er goed aan om het zo duidelijk als mogelijk het motorgedrag te beschrijven.

Zowel met koude, als een warme motor. op die manier wordt het snel duidelijk waar het probleem zich voordoet.
 
Te rijk afgesteld vormt inderdaad op den duur wat drap.
Maar belangrijker is/zijn de zuigerveren. Waarom ?
Als deze versleten zijn laten deze ook drap door wat zich afzet aan het uiteinde van de uitlaat.

Zou deze dus even checken op onregelmatigheden.
Alhoewel versleten zuigerveren gepaard gaan met enkele symptomen van de motor doe je er goed aan om het zo duidelijk als mogelijk het motorgedrag te beschrijven.

Zowel met koude, als een warme motor. op die manier wordt het snel duidelijk waar het probleem zich voordoet.

Zuigerveren zijn niet het probleem. Er zit gloednieuwe cilinder, zuiger, veren, pakkingen en kop en bougie onder. Probleem is nu zo goed als opgelost. Zoals @gcs100 al zei.
 
Zuigerveren zijn niet het probleem. Er zit gloednieuwe cilinder, zuiger, veren, pakkingen en kop en bougie onder. Probleem is nu zo goed als opgelost. Zoals @gcs100 al zei.


Zoals Floris het al vermeldde.. Had je voor het openen van een nieuw topic ook dit topic even moeten doornemen:

http://www.scooterforum.net/threads...tand-en-details-van-de-scooter-let-op.207104/

Je kan van ons niet verwachtten dat wij alle in-outs van je scooter weten.. Meer details geven zorgt er namelijk voor dat wij niet naar dingen te hoeven gaan raden. Let daar de volgende keer even mee op.
 
Back
Top