Zwart blauwe rook

Nl1pdv

New Member
Hallo allemaal
Sinds een maand begint mijn gy6 blokje zwarte blauwe rook eruit te gooien.
Voordat ik alles ga vervangen, zuiger + veren en cilinder is mijn vraag is dit daadwerlijk de oorzaak ?. Nu kan ik van alles in mijn Carter gooien. Slick 50 of stop rook. Of de klepjes staan niet goed?? Het blokje zelf draait als een naaimachientje. Of kortste klap, nieuwe zuiger, cilinder en veren?
Bedankt alvast voor reply.
Peter
 
Advertisement - register to remove this

Blauwe rook is olie. En bij een 4 takt betekent dat dus dat hij olie verbrand. Een 4 takt hoort niet te roken! Dus ergens heb je een lekkage. Kan de kleppen zijn die krom zijn, een pakking, keereing of zuiger veren.
 
Ik kan daar niet eerder achter komen nadat ik mijn motorblok op de OK heb gehad. Ik zal al de onderdelen bestellen en dan er maar mee aan de gang. Oja hoe zit het met het op tijd zetten van krukas en nokken as?
 
Ik blijf maar vragen
Kan mijn probleem ook komen door verkeerd afgestelde kleppen ?
Aan gezien mijn motorblok een kleine 1000 km heeft gedraait lijkt me de zuigerveren wat overdreven. Maar al ik ze moet vervangen die ik dit maar dacht is nog een vraag waard.
Gr
Peter
 
Wat voor olie zit erin? Wanneer voor het laatst vervangen?
Als het blokje mooi loopt, kun je dan de uitlaatgassen even loslaten en komende periode met gebruik van de peilstok controleren óf en hoeveel olie je verliest.
Groet,
 
Je zegt de scooter heeft pas 1000km gedraaid.
Na 1000 km kunnen de zuigerveren niet versleten zijn, tenzij je met te weinig olie hebt gereden.

Is het dan een nieuwe scooter of heb je het blok (laten) reviseren of heb je een nieuw blok?

Indien het eerste, valt deze scooter nog onder garantie, sterker nog bij sommige merken krijgt de scooter pas zijn eerste beurt, daar hoort kleppen controleren/stellen bij.

En inderdaad als de scooter niet meer onder garantie valt, regelmatig oliepeil controleren.
En waarom vroeg je hoe je de timing van de scooter op tijd zet, heb je een vermoeden?
 
Is een vreemd verhaal maar het blokje heeft 100 km gereden.
Blokje draait als een naaimachientje zo mooi. Het is ook starten en lopen. Het verbruik van de olie, ik heb ongeveer 2 maanden geleden vavoline 10w40 ververst plus nieuwe bougie erin. Afgelopen maandag olie gepeild en er zat ongeveer 5 mm nog op de stok. Dus weer bij gevuld.
Het moment vroeg ik, als ik de cilinder, zuiger en veren ga vervangen dan gastook distributie ketting los vandaar mijn vraag.
Post automatically merged:

Is een vreemd verhaal maar het blokje heeft 100 km gereden. Als ik
Is een vreemd verhaal maar het blokje heeft 100 km gereden.
Blokje draait als een naaimachientje zo mooi. Het is ook starten en lopen. Het verbruik van de olie, ik heb ongeveer 2 maanden geleden vavoline 10w40 ververst plus nieuwe bougie erin. Afgelopen maandag olie gepeild en er zat ongeveer 5 mm nog op de stok. Dus weer bij gevuld.
Het moment vroeg ik, als ik de cilinder, zuiger en veren ga vervangen dan gastook distributie ketting los vandaar mijn vraag.
 
Last edited:
1000 of 100km? In ieder geval, heb je nog garantie? Zo ja, waarom vraag je dit alles hier en breng je hem niet terug? In ieder geval ligt het niet aan de cilinder zuigerveren etc
 
1000 of 100km? In ieder geval, heb je nog garantie? Zo ja, waarom vraag je dit alles hier en breng je hem niet terug? In ieder geval ligt het niet aan de cilinder zuigerveren etc
Ben al blij dat je zegt dat het in ieder geval niet ligt aan de cilinder zuigerveren etc.
Dan rest dus de vraag wat dan wel, ik zal eens nieuwe carburateur, luchtfilter halen. Misschien dat dit iets uit maakt.
Bedankt voor reply.
 
Zoals je eerder al vertelde, verbruikt het blok wel olie? Als dat het geval is, dan gaat er toch echt iets mis bij je cilinder. Kan ook je (krukas) keerring zijn.

Ik hoef in ieder geval mijn olie nooit bij te vullen (1x per jaar verversen) en eigenlijk is dat ook niet gebruikelijk.

Bij je carburateur en dergelijke komt geen olie. Echt alleen bij/in je cilinder, dit wordt tegen gehouden door je olie schraapveer. Eigenlijk is het dus min of meer een 'gesloten' systeem bij een 4takt. Aangezien je zwarte rook hebt uit je uitlaat wordt je olie verbrand in de cilinder. Een lekke pakking is het dus niet denk ik. Ik denk toch echt dat er wat mis gaat bij je zuigerveren.
 
Last edited:
Cilinder hoef je niet te vervangen als er geen (zichtbare) krassen in zitten. Ik denk, voordat je wat onderdelen besteld welke eigenlijk niet nodig zijn, je eerst het blok er onderuit moet halen en dan even alles goed moet controleren. Op basis daarvan kijk je wat je nodig hebt en wat moet vervangen worden.
 
Na 100km hoort alles het nog perfect te doen. Of je moet maar net pech hebben, maar dan kan het van alles zijn.
Ik heb trouwens wel een keer ergens gehoord dat ze voor het vervoeren van die blokken een speciaal soort olie erin doen, ivm brandveiligheid. Daar kan je niet mee rijden en die zouden ze bij de dealer ook moeten vervangen, maar misschien dat ze dat vergeten zijn?
 
Hmm, dat er speciale olie ingedaan word geen idee. Ik zelf heb er nieuwe olie ingedaan. Ik weet wel dat er in nieuwe scooters en dan de carburateur er een coating in gedaan wordt. Deze moet dan schoongemaakt worden voordat ze de verkoop in gaan.
 
Vind het alleen een vreemd verhaal dat je geen garantie hebt op iets wat 100 km oud is. Of heb je hem zelf gereviseerd? Als het een nieuw blok is heb je nog steeds garantie.
 
Zoals ik al aangaf in eerdere berichten, het is een vreemd verhaal hoe ik eraan ben gekomen. Niet gestolen, meer zoiets van alsjeblieft hier heb je wat
 
Back
Top