Zwakke vonk, Yamaha TZR 50

SvenFries

New Member
Hallo,

Ik ben bijna 2 jaar trotse eigenaar van een Yamaha TZR 50 uit 2008, met 34xxxkm op de teller. Alleen heb ik hier recent een probleem mee.

Tijdens een ritje op een mooie zomerse dag voelde ik al dat de brommer wat minder vermogen had, hier verder niet meer over nagedacht, tot het moment dat de brommer erg veel vermogen verloor, ik de koppeling inkneep terwijl ik een helling opreed, en deze uitviel. De brommer start niet meer op de elektrische start, en kon hem met héél veel moeite aan de praat krijgen door hem aan te lopen, en hoog in de toeren te houden. Al liet ik het toerental teruglopen onder de 3k toeren, viel de brommer uit, en had ik hetzelfde probleem weer.

Wat wij ondertussen allemaal al geprobeerd hebben is absurd, vandaar ook deze post, omdat wij totaal vastlopen.
Dit hebben wij ontdekt;

- Voltage bovenop de bobine is veels te laag, vergeleken met een maat die ook een TZR heeft (hij heeft hier 8 volt op), ik maar 0.3v, met een uitschieter naar 2.5v als ik de starter loslaat (alhoewel dit misschien ook een kwaaltje is van de multimeter, deze schiet namelijk soms ook wel is door naar de 45v).
- Extreem zwakke vonk, nauwelijks te zien

Wat wij geprobeerd hebben;

- CDI uitgewisseld met TZR die rijdend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Bobine uitgewisseld met TZR die werkend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Ontsteking gewisseld met tweedehands ontstekend die werkend is weggelegd, en ook waardes vergeleken met andere ontsteking (zelfde waardes als andere onsteking, en dus nogsteeds een zwakke vonk)
- Kabels op weerstand gemeten, oranje kabel van CDI naar bobine toe, ook beide kabels van de ontsteking naar de CDI toe, geen weerstand.
- Massa's gecontroleerd met de multimeter, ook die zijn in orde.
- Magneet/impulsgever van het vliegwiel schoongemaakt/opgeschuurd.

Ik ben echt ten einde raad, mocht iemand veel ervaring met electronica, of TZR's, laat het alsjeblieft weten.
Alvast dank voor de moeite!
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Ik ben bijna 2 jaar trotse eigenaar van een Yamaha TZR 50 uit 2008, met 34xxxkm op de teller. Alleen heb ik hier recent een probleem mee.

Tijdens een ritje op een mooie zomerse dag voelde ik al dat de brommer wat minder vermogen had, hier verder niet meer over nagedacht, tot het moment dat de brommer erg veel vermogen verloor, ik de koppeling inkneep terwijl ik een helling opreed, en deze uitviel. De brommer start niet meer op de elektrische start, en kon hem met héél veel moeite aan de praat krijgen door hem aan te lopen, en hoog in de toeren te houden. Al liet ik het toerental teruglopen onder de 3k toeren, viel de brommer uit, en had ik hetzelfde probleem weer.

Wat wij ondertussen allemaal al geprobeerd hebben is absurd, vandaar ook deze post, omdat wij totaal vastlopen.
Dit hebben wij ontdekt;

- Voltage bovenop de bobine is veels te laag, vergeleken met een maat die ook een TZR heeft (hij heeft hier 8 volt op), ik maar 0.3v, met een uitschieter naar 2.5v als ik de starter loslaat (alhoewel dit misschien ook een kwaaltje is van de multimeter, deze schiet namelijk soms ook wel is door naar de 45v).
- Extreem zwakke vonk, nauwelijks te zien

Wat wij geprobeerd hebben;

- CDI uitgewisseld met TZR die rijdend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Bobine uitgewisseld met TZR die werkend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Ontsteking gewisseld met tweedehands ontstekend die werkend is weggelegd, en ook waardes vergeleken met andere ontsteking (zelfde waardes als andere onsteking, en dus nogsteeds een zwakke vonk)
- Kabels op weerstand gemeten, oranje kabel van CDI naar bobine toe, ook beide kabels van de ontsteking naar de CDI toe, geen weerstand.
- Massa's gecontroleerd met de multimeter, ook die zijn in orde.
- Magneet/impulsgever van het vliegwiel schoongemaakt/opgeschuurd.

Ik ben echt ten einde raad, mocht iemand veel ervaring met electronica, of TZR's, laat het alsjeblieft weten.
Alvast dank voor de moeite!
Waarschijnlijk gaat het niet veel helpen, maar ik heb ooit zo'n soort probleem gehad met een speedfight 2.
Waar het bij mij aan lag is dat de massa wel goed doormeette, maar deze niet goed was.
Probeer eens voor de zekerheid een draad vanaf het motorblok naar de -pool van je accu te trekken.
Was bij mij iig de oplossing...
 
Waarschijnlijk gaat het niet veel helpen, maar ik heb ooit zo'n soort probleem gehad met een speedfight 2.
Waar het bij mij aan lag is dat de massa wel goed doormeette, maar deze niet goed was.
Probeer eens voor de zekerheid een draad vanaf het motorblok naar de -pool van je accu te trekken.
Was bij mij iig de oplossing...
Alle hulp is welkom. Net eventjes geprobeerd, maar hetzelfde probleem nog steeds, helaas.
 
Alle hulp is welkom. Net eventjes geprobeerd, maar hetzelfde probleem nog steeds, helaas.
Oke. Jouw verhaal gezien zou ik zeggen dat het aan de stator ligt. De spoeltjes hiervan kunnen vgm nog wel eens kapot gaan. Dit lijkt mij het meest logisch omdat je de rest van de onderdelen dus al hebt gecheckt met werkende.
 
Oke. Jouw verhaal gezien zou ik zeggen dat het aan de stator ligt. De spoeltjes hiervan kunnen vgm nog wel eens kapot gaan. Dit lijkt mij het meest logisch omdat je de rest van de onderdelen dus al hebt gecheckt met werkende.
Tja, daar zat ik ook nog aan te denken, da's het enige wat ik niet 100% zeker weet. Ik zit alleen met het feit dat ik de ontsteking die ik erop heb gezet ooit werkend weg heb gelegd, dus zou vreemd zijn dat dat opeens kapot is gegaan, en dat ik met beide ontstekingen precies dezelfde waarde op de bobinekabel krijg. Beide zo'n beetje 0.35v. Ook de weerstanden tussen beide kabels vanaf de magneet zijn identiek. Lijkt me heel vreemd dat al deze waardes gelijk kunnen zijn tussen 'kapotte' ontstekingen.
 
Ik lees allerlij dingen die je vervangen/uitgewisseld hebt en wat niet heeft geholpen.

Ik lees niks over:
  • Bougie
  • Bougiedop
  • Bougiekabel.
Heb je de brommer al eens in een donkere omgeving gestart en gekeken of je ergens in de buurt van bovengenoemde onderdelen vonkoverslag naar massa ziet?

Weerstand van delen die aan massa horen te liggen wel meten op het laagste Ohm-bereik tov de min-pool van de accu.
De weerstand mag hooguit 0,3 Ohm bedragen.
 
Ik lees allerlij dingen die je vervangen/uitgewisseld hebt en wat niet heeft geholpen.

Ik lees niks over:
  • Bougie
  • Bougiedop
  • Bougiekabel.
Heb je de brommer al eens in een donkere omgeving gestart en gekeken of je ergens in de buurt van bovengenoemde onderdelen vonkoverslag naar massa ziet?

Weerstand van delen die aan massa horen te liggen wel meten op het laagste Ohm-bereik tov de min-pool van de accu.
De weerstand mag hooguit 0,3 Ohm bedragen.
Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik krijg bovenop de bobine al te weinig voltage, dit hoort tijdens het starten 8V te zijn (dit is tenminste zo bij de TZR van mijn maat) en ik heb daar maar 0.3V op. De bougiekabel, dop en de bougie zelf kan ik dan uitsluiten lijkt me?
 
Misschien heb je hier iets aan, het is weliswaar voor een scooter echter bij jouw schakel werkt dat niet anders alleen de draadkleuren kunnen afwijken.

 
Misschien heb je hier iets aan, het is weliswaar voor een scooter echter bij jouw schakel werkt dat niet anders alleen de draadkleuren kunnen afwijken.

Net even doorgemeten op de blauw/witte kabel (zelfde kleurcode bij mijn schakel) en daar krijg ik inderdaad maar 0.03 volt op, en als ik stop met starten schiet deze soms wat omhoog. Is dit een kwaaltje van de multimeter, of zijn deze waardes slecht op te nemen door de multimeter omdat dit impuls is?

Mochten we er wel vanuit gaan dat die 0.03 volt betrouwbaar is, is dit veels te laag en lijkt mij dit toch te duiden op de ontsteking, ondanks dat ik hier een 'werkende' ontsteking op heb gezet.
 
Last edited:
Zou eerst een goed werkende meter aanschaffen , zodat je zekerheid hebt aangaande de spanning . Kan het misschien zijn dat je vliegwiel niet voldoende magnetisch meer is , door een onbekende oorzaak , en je dus d.m.v je spoelen geen spanning genoeg opwekt. Is je koplamp ook minder sterk , of werkt deze over de accu ?
 
Zou eerst een goed werkende meter aanschaffen , zodat je zekerheid hebt aangaande de spanning . Kan het misschien zijn dat je vliegwiel niet voldoende magnetisch meer is , door een onbekende oorzaak , en je dus d.m.v je spoelen geen spanning genoeg opwekt. Is je koplamp ook minder sterk , of werkt deze over de accu ?
Mijn koplamp gaat niet over accu, maar deze gaat ook niet branden tijdens het starten. Vliegwiel zou een goede mogelijkheid kunnen zijn inderdaad.
 
Zou eerst een goed werkende meter aanschaffen , zodat je zekerheid hebt aangaande de spanning . Kan het misschien zijn dat je vliegwiel niet voldoende magnetisch meer is , door een onbekende oorzaak , en je dus d.m.v je spoelen geen spanning genoeg opwekt. Is je koplamp ook minder sterk , of werkt deze over de accu ?
Hoi,

Zojuist eventjes vliegwiel wat beter bekeken en toen toch wat aan het twijfelen wat betreft het buitenste 'magneetje', zie hier de foto's;
Lijkt een beetje verroest. Dit plaatje loopt constant langs het magneetje, iemand die toevallig weet of deze ook magnetisch hoort te zijn? Hier blijft namelijk nog geen schroevendraaier aan vastplakken. Binnenzijde van het vliegwiel is wel goed magnetisch.
 
Hoi,

Zojuist eventjes vliegwiel wat beter bekeken en toen toch wat aan het twijfelen wat betreft het buitenste 'magneetje', zie hier de foto's;
Lijkt een beetje verroest. Dit plaatje loopt constant langs het magneetje, iemand die toevallig weet of deze ook magnetisch hoort te zijn? Hier blijft namelijk nog geen schroevendraaier aan vastplakken. Binnenzijde van het vliegwiel is wel goed magnetisch.
heb zelf ook wel eens problemen met ontsteking gehad, bij mij ook dit plaatse wat roestig. beetje dat roest wegschuren zou kunnen helpen, gewoon heel lichtjes wegschuren. check ook of er een beetje op de pickup zit misschien. deze ook even vrijmaken van roest. succes!
 
Deze is niet magnetisch, het is trouwens geen magneet, dit is enkel een stripje metaal.
Hier ligt je probleem niet, wel even de afstand meten het beste met een voelermaatje zoals op het filmpje te zien is.
Impulsen meten met een multimeter is trouwens moeilijk.
De ene multimeter reageert hier anders op dan weer een andere.
Beter zou zijn deze pulsjes te meten met een oscilloscoop maar niet iedereen heeft deze in de la liggen. ;)
In dit geval is het beter de weerstand te meten vanuit de connector van de cdi tov de min-pool van de accu.
De weerstand die je meet moet tussen de 100 en 200 Ohm liggen met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
 
Last edited:
Deze is niet magnetisch, het is trouwens geen magneet, dit is enkel een stripje metaal.
Hier ligt je probleem niet, wel even de afstand meten het beste met een voelermaatje zoals op het filmpje te zien is.
Impulsen meten met een multimeter is trouwens moeilijk.
De ene multimeter reageert hier anders op dan weer een andere.
Beter zou zijn deze pulsjes te meten met een oscilloscoop maar niet iedereen heeft deze in de la liggen. ;)
In dit geval is het beter de weerstand te meten vanuit de connector van de cdi tov de min-pool van de accu.
De weerstand die je meet moet tussen de 100 en 200 Ohm liggen met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Oké, super. Dankjewel.

Het meten van de weerstand op het kabeltje die vanaf ontsteking komt, en naar CDI gaat bedoel je dan hè? In dat geval heb ik daar (op blauw/wit), vanaf de CDI, een weerstand van 338 Ohm. Op rood/wit en oranje heb ik geen weerstand als ik deze op de min-pool leg.
 
Last edited:
Back
Top