Zwakke vonk & accu leeg

Emirhan

Well-Known Member
Hai hai,

Gaat om een BTC Riva 50cc waar motorisch niks aan gedaan is. ~7000km op de teller.

Na een weekje stilstaan wilde ik hem starten, maar de accu was leeg. Geen probleem, meestal gaat hij aan met 1x kicken. Kick kick kick kick. Hij start niet. Wel gaat de benzinemeter langzaam omhoog. Ik stop met kicken, en de benzinemeter gaat snel omlaag.

Starten doet hij dus niet. Bougie is wel nat met benzine. Ik controleer de vonk, blijkt een zwakke vonk te zijn. Nou ga ik de bougie verwisselen, maar ik vroeg me af waarom de accu leeggezogen wordt en of dit correlatie heeft.

Alvast bedankt,
Emir
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb geen schema's van deze chinese scooters maar als jouw scooter een DC-CDI gebruikt kan er wel een verband zijn tussen slecht starten, een zwakke vonk en een zwakke/defecte accu.
de CDI moet namelijk 12 Volt krijgen om via een oscillator circuit een ontsteekspanning te maken waarmee vervolgens de Condensator in je cdi wordt geladen.

Als de accu geen spanning of een te lage spanning afgeeft kan de cdi zijn werk enkel doen als je kickt en de spanningsregelaar heel even een laag spanninkje afgeeft.

Gevolg zwakke vonk.
Ditzelfde geldt voor alle zaken, op je scooter, die op gelijkspanning werken, dus ook je benzinemeter.
 
Hi,

Heb je toevallig led verlichting? Of een alarm?
Beide niet,
alvast bedankt

Ik heb geen schema's van deze chinese scooters maar als jouw scooter een DC-CDI gebruikt kan er wel een verband zijn tussen slecht starten, een zwakke vonk en een zwakke/defecte accu.
de CDI moet namelijk 12 Volt krijgen om via een oscillator circuit een ontsteekspanning te maken waarmee vervolgens de Condensator in je cdi wordt geladen.

Als de accu geen spanning of een te lage spanning afgeeft kan de cdi zijn werk enkel doen als je kickt en de spanningsregelaar heel even een laag spanninkje afgeeft.

Gevolg zwakke vonk.
Ditzelfde geldt voor alle zaken, op je scooter, die op gelijkspanning werken, dus ook je benzinemeter.

Bedankt voor je gedetailleerde uitleg, het gaat inderdaad om een DC-CDI (bj 2018). Een oplossing zou dus zijn om een start booster te gebruiken of om de accu op te laden / bij defecte accu te vervangen?

Ik update deze thread wanneer ik meer weet. Zit in mijn tentamen periode, maar ik ga een dagje vrijmaken om te sleutelen.

Ontzettend bedankt voor de antwoorden.
 
Bedankt Emirhan,

voor de terugkoppeling, altijd fijn als iemand laat weten dat hij geholpen is.
Voelt een beetje als een schouderklopje en dat hebben we allemaal wel eens nodig. ;)

In iedergeval ik hoop dat de tentames goed verlopen zijn.

Veel succes verder met de studie en veel plezier met de scoot.
 
Back
Top