zwak licht na vervangen ontsteking

Oomsie

Well-Known Member
Ik heb m'n chipkey CDI vervangen door een non-chipkey versie en moest om de scooter te laten lopen ook een andere onsteking er in zetten (eentje met ontstekingspoel). De scooter (Peugeot Elyseo) rijdt weer prima maarrrrrr.....het licht brand nagenoeg niet! Alleen bij hoge toeren zie je een zwak gloeien lampje.

Ik heb de gele draad (die is toch van de lichtspoel?) en de witte draad (voor het opladen van de accu?) gewoon aangesloten zoals dat bij de oude ontsteking ook het geval was.

Waar kan het zwak brandende licht aan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Is het wel een onsteking van een scooter welke je erin hebt geschroeft? En ook 1 met de juiste diameter, en het juiste aantal lichtspoelen?
Klinkt alsof het geleverde wattage gewoon te laag is. Of er zit een draadje gewoon niet helemaal goed vast.
 
meten = weten.. meet de spanning is die nu opgewekt word.. iemand anders @ forum weet vast wel wat deze hoort te zijn.. meet een x gelijk na ontsteking en bij je lampen.. zit hier een spanningsverschil in denk ik dat r ergens wat mis zit in je bedrading, geeft de ontsteking al te weinig spanning ga er dan maar vna uit dat er een spoel overleden is oid.
 
Het is er eentje van een scooter ja (ook juist aantal spoelen) en volgens mij ook van de juiste diameter. Mij lijkt trouwens dat wanneer de diameter te klein zou zijn, de onstekingspoel ook onvoldoende stroom zou leveren en dat is niet het geval want hij rijdt prima.
Weet iemand hoeveel volt (AC meen ik) er bij stationair toerental uit de onsteking moet komen op de witte en de gele draad?

Kan het te maken hebben met het feitdat m'n accu leeg is? Aan de ene kant denk ik van niet omdat de lampen niet op de accu branden maar op de lichtspoel. Aan de andere kant: misschien 'trekt' de lege accu veel op de spoelen waardoor m'n lampen te weinig stroom krijgen?

Je ziet het al, een echte newbie op het gebied van electronica ....
 
Last edited:
probleem opgelost

het probleem met het licht is opgelost: de diameter van de nieuwe stator is 5mm kleiner dan die van de oude. De magneten in het vliegwiel zitten daardoor te ver van de spoelen. af. Ik heb nu het oginele vliegwiel (Mitsuba GF-10) vervangen door een exemplaar van een Buxy (die heeft een paar mm kleinere diameter, Mitsuba GF-4) en nu brand het licht prima. Een volledige beschrijving van hoe ik mijn set up van chipkey naar non-chipkey heb veranderd kun je vinden op http://elystar.ardane.com/nonchipkey-nl.htm
 
Last edited:
Back
Top