Zuigerveren 70cc gisha Kymco dj.

Max1193

Well-Known Member
Hallo,
Ik wou mijn zuigerveren vervangen omdat deze er in middels al ongeveer 3000Km opzitten en ik het idee heb dat de fut er een beetje uit is. Hij kickt ook hardstikke licht en de elektrische start klinkt wat vrolijker.
Nu zit ik alleen met een probleem, ik kan nergens zuigerveren vinden die ik nodig heb, namelijk voor een Polini gisha 70cc voor op een Kymco dj.
Heeft iemand een idee waar ik deze nog zou kunnen vinden?
Heb Jos Dijkman al gemaild.
Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

beter neem je dan ook een nieuwe zuiger :)
maar 3000km kan een zuiger + veren makkelijk aan hoor. Wellicht is het gewenning dat het allemaal wat makkelijker gaat en het niet meer zo hard lijkt te gaan.
 
nou , zomaar een nieuwe zuiger nemen zou ik niet doen , zuigerveren ook niet , ik zou eerst de boel laten meten ,het kan namelijk zijn dat de cilinder ook al een eind heen is , en dan kan het zijn dat een nieuwe zuiger en/of veren maar heel kort goed blijven..

Ook kan de cilinder ovaal worden , dan slijten je nieuwe veren binnen notime zo dat het weinig nut heeft gehad..

de zuigerveren voor een Kymco Dj 47mm cilinder zijn 47x 1,2 (slotje moet je ook even weten ,waarschijnlijk B) en zijn hetzelfde als Minarelli en Piaggio iig.

als het een 46mm cilinder is word het iets lastiger.

Jos Dijkman heeft ze vast wel , easyeparts.nl heeft ze iig wel :

http://www.easyparts.nl/showarticle...k_toparticle/Polini-Piston-Ring-D.47x1,2.html
 
Oke, de cilinder nu al ovaal lijkt me sterk. Heb het luchtfilter altijd schoon geprobeerd te houden (dus regelmatig, en na slecht weer extra keertje). Ik heb wel is horen zeggen dat zuigerveren bij een DJ door de plaatsing van het filter (wat meer vuil dan gemiddeld) sneller slijten. Aangezien ik binnenkort wat vaker lange afstanden ga rijden leek het mij wel een goed idee om er nieuwe veren in te zetten en nieuwe kop en voetpakking te plaatsen. Laten opmeten kan neem ik aan gewoon gratis bij de dealer als je met de cilinder binnen komt lopen.
Voor de rest heeft de cilinder eigenlijk nooit echt overtoeren gedraaid of is de inlaat belachelijk lang niet schoongemaakt.
 
het kan gauw hoor..

het filter zit wel dichter bij het wiel , maar is niks smeriger hoor.

nieuwe veren zetten is 9 van de 10 keer nutteloos , want zoals ik al zei , als de veren versleten zouden zijn is er vaak meer versleten , en meten is dan weten ...

een goeie dealer meet dit allemaal zo even voor je op , en een goeie dealer zegt eerlijk wat de cilinder/zuigerspeling is ook..

de zuigerveren controleer je vaak door eerst eens te bekijken , soms zijn ze op 1 kant meer versleten ,dan zijn ze "verrot", dan kun je nog de veren in de cilinder zetten , 1 voor 1 , en deze met de zuiger tot ongeveer 15 mm vanaf de bovenkant van de cilinder drukken en dan de slotspeling meten , dus hoe ver de opening uit elkaar staat , dit doe je met een voelermaat.
 
Mijn dealer is volgens mij wel een goeie, komt uit de racerij (Adri van de Broeke), monteur van Jack Middelburg geweest en zelf geraced. Heeft mijn blok ook goed in elkaar gezet. Maar dan ga ik daar deze week is langs.
Ik had een tijdje terug ook een soort van fluit vanonder me koelkap en dat zou ook een lekke koppakking kunnen zijn wat dus compressie verlies zou geven. Maar nu is er een soort van rateltje als ik gas los laat vanaf 30 en bijgeef, dus misschien is dat het vliegwiel dan wel weer, heb er al op gesearchd en bij peugeot schijnt dit vaker voor te komen die ratel.
Maar dan ga ik met de cilinder vrijdag denk ik even langs en kijken wat hij er van zegt, dan ook meteen nieuwe pakkingen erop als er niets aan de hand is. Het kan ook zijn zoals eerder gezegt dat alles een beetje gewend is, maar alles is controleren kan geen kwaad.
PS. Hij start overigens wel nog gewoon als of het z'n eerste run is (perfect dus), dit betekend neem ik aan geen ernstige compressie verlies.
 
Last edited:
zit er een Polini kop bij ?

dat ie zo start wil niet altijd wat zeggen , ik heb wel harstikke versleten cilinders gehad die nog prima startten , alleen voor geen meter meer liepen verder.
 
Ja polini kop, zuiger, veren alles inclusief krukas en carbonnenkleppen 3000Km oud.
M'n polini vario is al 6000Km oud, zou het kunnen zijn dat deze versleten is, dit is te controleren op uitgesleten rollerbanen toch?
Heb de cilinder kop er ook al wel is af gehad bij 2500km om de wand is te bekijken en deze was mooi veegloos, zuiger en kop ook putloos.
Misschien dan toch lekke koppaking? Kan in iedergeval nooit kwaad nieuwe kop en voetpakking te plaatsen denk ik zo.
M'n dealer kon wel opmeten, maar bij het minste of geringste ovale raade hij nieuwe zuigerveren al af, wat hij ook als mogelijke oorzaak van compressie verlies (als gevoel in de kickstart, kan met 4 vingers hem omlaag krijgen en dan de kickstart op de bovenkant van me vingers zonder ze te breken ofzo) bracht was gescheurde of niet goed afdichtende membraan kleppen.
 
Last edited:
dan zal de koppakking niet gauw lek gaan omdat deze met O-ring is.

een vario die versleten is heeft vaak het meeste verlies door speling op de variobus , dus dat deze er te ruim in zit. daarnaast slijten vaak de 3 geleiders in de vario , de rollenbanen komen daarna een keer in de lijst voor...

dat met de kickstart zegt mij niks ,dat is een manier van niks , je meet immers niks en kunt dus 0,0 zeggen over iets..

membraanplaten verneem je overigens al helemaal niet of ze kapot zijn oid..

maar is de cilinder nou gemeten of niet?
 
Nee de cilinder is nog niet gemeten, wel heb ik vandaag even het blok eronder vandaan gehaald omdat een silentbloc helemaal op was. Meteen heb ik even de keerring aan de variokant bekeken, ik weet niet zeker wanneer je 100% kunt zeggen dat hij lek is, maar hij zweet wel zo te zien.
Foto:
22022011317.jpg

hier staan nog 2 andere foto's extra. http://img820.imageshack.us/g/22022011317.jpg/

Heb ook meteen de cilinder kop eraf gehaald en ziet er met het blote ook perfect uit. Maar als hij ovaal zou zijn is hier toch weinig anders aan te doen dan weggooien of mee doorrijden in mijn geval? (honen naar grotere zuiger zou kunnen, maar heb geen andere zuigers kunnen vinden) Maar na 3k Km zou dit nog niet zo erg mogen zijn met goeie smering en normale afstelling.
 
soms lijkt dat ook zo , bijv. als de keerring gemonteerd is met vet of olie oid..

het belangrijkste om te weten is hoe je onderdelen zijn , dus ZOU de cilinder zelf een honderst of mischien 2 versleten zijn kun je er een nieuwe zuiger bij aanmeten , maar is de cilinder wel redelijk ovaal weet je al dat je cilinder niet meer te redden is en kun je m idd op rijden of laten honen oid..

maar zolang je dit NIET weet weet je gewoon NIKS , en ga je mischien om dit probleem heen sleutelen en snap je er straks niks meer van. want het heeft weinig nut om onnodig dingen te vervangen op de gok..

repareren is een kwestie van weten ,analyseren , dus meten en testen , dingen zeker weten , dus STEL je cilinder is gewoon prima weet je ook meteen dat dat goed is , en hoef je daar niet meer verder te zoeken ;)


over de 3000 km kwestie en smering kwestie..

ik heb VEEL cilinders gezien die nog maar een paar honderd kilotmeter oud waren en totaal versleten waren , dus het KAN zeer zeker wel..

de smering bestaat uit 2/3 delen , namelijk HOE smeer je? , HOEVEEL smeer je? en even zo belangrijk , welk SOORT OLIE gebruik je?

dus oliepomp? oliepomp en bij tank nog wat bij? of zelf mengen? of bij de pomp gemengd?

hoeveel? 1:50? 1:40?

en wat voor olie , dus merk en type..

ZEER belangrijk allemaal..
 
Last edited:
Oke, snap het. Ja ze zijn met vet gemonteerd dat verklaard dat dan.
Opmeten ga ik morgen of overmorgen laten doen dan.
M'n dealer zal dan wel zeggen hoe het er meer voor staat en wat er moet gebeuren of niet. Voor het zuiger aanpassen eventueel word het lief kijken want tunen/aanpassen van straat scooters met 70cc doet hij niet aan. De kennis heeftie wel in huis, maarja wie weet is alles gewoon goed en zit het hem in heel wat anders dat hij minder rijd.
Als olie gebruik ik Valvoline half synthetisch en ja ik doe een combinatie van oliepomp en tank (ik maak er dan, als ik er van uit ga dat de oliepomp 1/50 doet 1/40 van (1 liter olie 40 benzine)).
 
ik zou persoonlijk gewoon alles zelf mengen , stukken beter.

verder , ik zeg ook niet dat de cilinder de oorzaak is , maar het is wel het eerste waar ik altijd naar kijk omdat je anders gewoon niks weet , en je moet NOOIT zomaar denken dat iets wel goed is , je moet het zeker weten!! , dan kun je pas goed diagnoses stellen.

IMO is deze cilinder ook niet nodig om te tunen , gewoon een goeie setup en het loopt zeer goed , ik reed zelf @ kymcc DJ met deze cilinder met een Leovinci Handmade Z of carbon , dit loopt zeer lekker , icm langere vertanding en Polini vario , verder niks..
Leuk om wheely's mee te maken :p

zo heb ik een paar keer de Polini cilinder op een DJ gehad :)

een standaard uitlaat loopt ook super , dat trekt echt super!
 
Ja ik heb hem lopend met std uitlaat, tijd terug reed hij geweldig, bijna power wheely, maar toen was me uitlaat opeens gescheurd, vervolgens snaar opeens helaam afgesleten en vervolgens zag ik dat me poulies krom waren en sinds die 3 vervangen zijn doet hij het niet lekker meer. Maar kan ook zijn dat hij minder reed omdat hij afgesteld stond op kromme poulies en verslete snaar.
De uitlaat is een power+ dus niet 100% std.

Maar ik ga het blok dinsdag wegbrengen om nieuwe silentblocs te laten plaatsen en laat dan meteen de cilinder opmeten. Ook laat ik m'n polini vertanding erin persen en ga ik met m'n "Z" rijden aangezien het weer weer beter word.
 
Back
Top