Zuiger slaat tegen kleppen

Pesman

Member
Beste Lezers,

Ik heb een vespa sprint 4t 2v en daar heb ik een 72 cc mezoly kit onder gezet. Nadat ik de boel in elkaar gezet heb. En ik heb startte starte hij wel.
Hij liep goed en is er ook niet mee gestopt. Wel lekte hij olie. En heb ik alles weer uitelkaar gehaald. Waar hij precies lekt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij wat tikte. Ik heb de kleppen gesteld op 0.10 0.10. Er was verder geen schade en de kleppen waren in orde. Alleen is er wel een hap uit de zuiger. Na het meten van mijn vorige 50cc cilinder ben ik erachter gekomen dat de 72cc 1mm korter is. Hoe los ik dit op? Misschien een andere voetpakking, zo ja welke? De scooter stond op timing en de ketting was goed. Van timing loopt hij niet

Gr sam
 
Advertisement - register to remove this

Als je Cker weet dat de Timing goed staat , is de voetpakking te dun , Bij Piaggio zitten er 2 voetpakkingen bij , iig.
Bij Piaggio is het lastig te zien of die optijd staat als je het Puntje / stipje op de Koelvin aanhoud , het beste is naar de Pick Up te kijken , en als die juist staat , Blokkeersleutel er op (die met de Tandjes ) , op de Starterkrans.
 
weet je wèlke klep de zuiger heeft geraakt? misschien redt je het met die iets meer speling te geven (er zijn er hier die zweren dat uitlaat bij Pia op 0,15 moet (ik heb geen mening/ervaring hiermee)
 
Zit de zuiger weg goed om?
In- en uitgangkleppen hebben verschillende grootten, de uitsparingen in de zuiger navanant.

shopping
 
weet je wèlke klep de zuiger heeft geraakt? misschien redt je het met die iets meer speling te geven (er zijn er hier die zweren dat uitlaat bij Pia op 0,15 moet (ik heb geen mening/ervaring hiermee)
hij sloeg op de uitlaat klep
Post automatically merged:

Zit de zuiger weg goed om?
In- en uitgangkleppen hebben verschillende grootten, de uitsparingen in de zuiger navanant.

shopping
Hoe kan ik dat weten?
Post automatically merged:

Als je Cker weet dat de Timing goed staat , is de voetpakking te dun , Bij Piaggio zitten er 2 voetpakkingen bij , iig.
Bij Piaggio is het lastig te zien of die optijd staat als je het Puntje / stipje op de Koelvin aanhoud , het beste is naar de Pick Up te kijken , en als die juist staat , Blokkeersleutel er op (die met de Tandjes ) , op de Starterkra
Heb er nu 2 voetpakking tussen
Post automatically merged:

Beste Lezers,

Ik heb een vespa sprint 4t 2v en daar heb ik een 72 cc mezoly kit onder gezet. Nadat ik de boel in elkaar gezet heb. En ik heb startte starte hij wel.
Hij liep goed en is er ook niet mee gestopt. Wel lekte hij olie. En heb ik alles weer uitelkaar gehaald. Waar hij precies lekt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij wat tikte. Ik heb de kleppen gesteld op 0.10 0.10. Er was verder geen schade en de kleppen waren in orde. Alleen is er wel een hap uit de zuiger. Na het meten van mijn vorige 50cc cilinder ben ik erachter gekomen dat de 72cc 1mm korter is. Hoe los ik dit op? Misschien een andere voetpakking, zo ja welke? De scooter stond op timing en de ketting was goed. Van timing loopt hij niet

Gr sam
Even een status update,
Ik heb de scooter uit elkaar gehaald en heb niet kunnen vinden waar het nou precies aan lag. Ik heb dubbele voetpakking van malossi 80cc eronder gedaan. Nu ik hem in elkaar gezet heb start hij niet meer. Met remreiniger ook niks. Ook wat misschien wel het opvallends is is dat mijn zuiger vrij zwaar loopt vind ik. Ik weet niet hoe zwaar dat hoort te zijn maar met de hand hem een slag geven is erg zwaar. Ook heb ik de kleppen 0.10 0.15 gezet. Ook zat toen ik de kleppen wou stellen wel spelingkje van 5cm op de kleppen :D. Hoe is dat gebeurd? Misschien doordat de zuiger ertegen aansloeg? Ik ga vanmiddag verder proberen te starten en anders draai ik hem weer los. Heeft iemand ervaring of iets van een idee'tje wat ik ben vergeten of heb gemist?
 
Last edited:
Hoe kan ik dat weten?
Je hebt de kit toch zelf erop gezet, dus dat moet je weten.

Ook zat toen ik de kleppen wou stellen wel spelingkje van 5cm op de kleppen :D. Hoe is dat gebeurd? Misschien doordat de zuiger ertegen aansloeg?
Ben er bijna wel zeker van dat je klepsteel krom is.
De klep blijft dan in een bepaalde stand open staan en dit is niet altijd dezelfde stand.
Als je straks begint, stel de klepspeling eens opnieuw in bij de klep waarvan de klepspeling veel te groot was en draai dan de motor een paar keren rond en meet opnieuw, als de klepspeling varieert, vervang de klep maar.
 
Heb je nu genoeg compressie dan ? Heb je alleen door het bougie gat gekeken bedoel je ?
Met een nieuwe set zou je toch minstens 10/12 bar moeten hebben.
 
Nu je de bougie eruit had, draaide de zuiger nog steeds zwaar?
Heb je nu genoeg compressie dan ? Heb je alleen door het bougie gat gekeken bedoel je ?
Met een nieuwe set zou je toch minstens 10/12 bar moeten hebben.
Ik heb de bougie eruit gehaald en toen had hij minder druk. Ik heb het kunnen fixen,
Het zat hem uiteindelijk in de ketting spanner. De ketting spanner stond volledig naar buiten waardoor hij volle druk gaf op de ketting waardoor hij zwaar liep. Heb er naar gekeken en zonder druk erin gezet en nu loopt hij weer mooi vrij. Nieuwe accu is wel nodig door het gestart steeds maar hij loopt eindelijk.
Post automatically merged:

Bedankt voor de reacties!
 
Back
Top