Zuiger ringen verkeerd om?

Hi,

Heb mijn blok helemaal gereviseerd, heb het blok nog niet gestart maar vroeg me af omdat ik twijfelde aan de zuiger ringen of ze wel goed om zitten. In de handleiding hebben ze het over 3 en 4 en "TOP" maar op de ringen stond alleen een "N" zover ik mij kan herinneren. Maakt dit verder veel uit want het kan best zijn dat ik een ring dus verkeerd om erin heb gezet of moet een dus de 2e met de N naar beneden en de eerste naar boven(noorden)? Heb wel al alles erin zitten en heb voor ik ze erop heb gezet nog specifiek gekeken naar of er verschil in zat maar ik zag niets op beide stond een "N" en dat was het, geen nummers zoals ze in de handleiding aangaven.

Het is een standaard 50cc van Top performance black trophy minarelli horizontaal. Deze kit is dat;
https://www.vischscooters.nl/p/cili...al-lc-40mm-black-trophy-top-performance/46719

Alvast bedankt als iemand mij wat meer uitleg kan geven :rolleyes:
 
Advertisement - register to remove this

Had eentje van de zuigerveren niet een chrome kleur? Deze moet bij Dr/TP namelijk altijd boven >>piston crown
sketch-1551725364726.png
De manual heeft het over
(3) chromed top piston ring
(4) lower piston ring
De nrs in de manual staan idd niet op de veren :) maar zijn alleen ter verduidelijking voor de stappen die je volgt. "TOP" zou volgens de handleiding idd op 1 vd zuigerveren moeten staan (?)

Heb je er ook op gelet dat de veren correct in de zuigerslotjes vallen? Dit moet goed passen/aansluiten. Je kunt de veren hierdoor namelijk alsnog verkeerd om plaatsen...
 
Last edited:
Had eentje van de zuigerveren niet een chrome kleur? Deze moet bij Dr/TP namelijk altijd boven >>piston crown
View attachment 50670
De manual heeft het over
(3) chromed top piston ring
(4) lower piston ring
De nrs in de manual staan idd niet op de veren :) maar zijn alleen ter verduidelijking voor de stappen die je volgt. "TOP" zou volgens de handleiding idd op 1 vd zuigerveren moeten staan (?)
Beide piston ringen waren visueel identiek. Zoals in de manual staat, "TOP" heb ik niets van gezien. Anders wist ik zelf ook wel dat het TOP zou moeten zijn :p Ze hadden ook geen chrome kleur gek genoeg, beide niet. Maar ik haal de hele cilinder er anders wel af en dan pak ik voorzichtig de piston ringen eraf en zal ik wel wat foto's plaatsen ervan. Want dit is inderdaad wel erg vreemd of ik maak een fout of er zat een verkeerde ring bij (dubbele)..
Kan ik de voetpakking en de rubber van de head gewoon nog hergebruiken? Ik heb nog een nieuwe liggen die is alleen wel van het merk DMP en niet van TP zoals de cilinder.

Heb het blok nog niet onder eigen kracht laten draaien, alles zit wel bijna in elkaar, heb blok wel een aantal keren heel kort laten draaien met de startmotor (in de cilinder, drijfstang, naaldlager en krukas heb ik meer dan zat aan olie in gedaan). Maar wilde nog wat zaken controleren voor het starten met benzine voor de 1e keer.

Heb je er ook op gelet dat de veren correct in de zuigerslotjes vallen? Dit moet goed passen/aansluiten. Je kunt de veren hierdoor namelijk alsnog verkeerd om plaatsen...
Ja dat is goed gegaan, heb ze op de juiste plek samengespannen en de cilinder er meteen opgedrukt.
 
Last edited:
Niet dat ik er maar vanuit ga dat jij niet snapt hoe je zuigerveren, laat staan een cilinder moet monteren;) Maar ik neem alles maar letterlijk over uit de manual... Daarom idd raar, gaat blijkbaar anders dan beschreven. We hebben het hier over Dr/TP en uit dezelfde fabriek. En wat ik uit jouw manual haal geldt precies hetzelfde als voor de montage van mijn Dr70 zuigerveren (chrome=boven) behalve dat "TOP" op 1 van de veren zou moeten staan. Raar dus...
Kan ik de voetpakking en de rubber van de head gewoon nog hergebruiken?
Hoevaak ik zo'n voetpakking wel niet hergebruik... Waarschijnlijk te lui om de oude eraf te krabben lol...
 

Attachments

  • ISTRUZIONI_9931110.pdf
    103.8 KB · Views: 30
Last edited:
Niet dat ik er maar vanuit ga dat jij niet snapt hoe je zuigerveren, laat staan een cilinder moet monteren;) Maar ik neem alles maar letterlijk over uit de manual...
Uhu. Reageerde gewoon neutraal. Voor mij was het ook de eerste keer, heb nog op YouTube naar video's gekeken hoe je de circlips er het beste in kreeg en de zuigerveren (uiteindelijk dankzij de tips toch gelukt, wilde niet riskeren dat de circlips weg zouden schieten of de veren breken..). Uiteindelijk de handleiding achteraf er nog maar eens bij gepakt voor de zuigerveren omdat ik begon te twijfelen. De een zet ze er gewoon zo in zonder oriëntatie en de ander wel vandaar dacht ik wacht even.. Beetje jammer dat ik dat niet eerst de handleiding had gelezen dat had me tijd bespaart, maar van de andere kant wel weer raar want beide veren waren identiek zover ik me kan herinneren anders had ik sowieso het boekje erbij gepakt omdat ik alles goed wil doen en niet half want als het dan stuk gaat zou dat zonde zijn van de geïnvesteerde tijd en natuurlijk het geld.

Daarom idd raar, gaat blijkbaar anders dan in de manual beschreven. We hebben het hier over Dr/TP en uit dezelfde fabriek. En wat ik uit jouw manual haal (zelde als de jouwe toch?) geldt precies hetzelfde als voor de montage van mijn Dr70 zuigerveren (chrome=boven) behalve dat "TOP" op 1 van de veren zou moeten staan. Raar dus...
Dat is inderdaad vreemd ja. Zal als ik thuis ben eens een foto maken van de handleiding. deze was inderdaad ook in hetzelfde thema met groen en geel. Dus ga er vanuit dat het om vrijwel dezelfde manual gaat.

Hoevaak ik zo'n voetpakking wel niet hergebruik... Waarschijnlijk te lui om de oude eraf te krabben lol...
Bij mij zat er een aluminium voetpakking bij, maar dan laat ik die gewoon zitten. Is tenslotte nog niet "echt" gebruikt eigenlijk.
 
Attachment.. <snip>
Thanks, dat is inderdaad dezelfde handleiding. Heb net nog even gezocht.

Zo ziet een zuigerveer er exact uit in mijn kit. Die foto laat ook de "N" duidelijk zien.
168F34C2-E76D-41BE-90C0-497A344D82E2_210021-0_4595_6.png


Kwam wel net nog dit tegen..
zuigerveer_slot_16.jpg

Bron:
https://www.cityparts.nl/zuigerveerset-70cc-48mm-x-1-5b-universeel-scooter.html

Zijn dit gewoon verschillende sluitingen(?) of heb je dus verschil in de twee veren want dat was mij ook niet opgevallen, vandaar dat ik ze er gewoon heb opgezet.

By the way, heb deze week nog geen tijd gehad om de cilinder eraf te halen. Heb nog twee mensen gevraagd en die gaven aan dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt. Mixed opinions of gewoon fout?
 
Last edited:
Als er geen chrome kleur te bekennen is op een vd veren uit jouw set, zal de "N" zeer waarschijnlijk ter aanduiding zijn voor de bovenkant. Enige verklaring die ik kan bedenken voor "N" is "NARDO".

Mijn Dr70 veren hebben beide een c-sluiting. Deze sluitingen verschillen overigens niet per ring als je dat bedoelt, blijven dus altijd hetzelfde: Beide ringen 1 dezelfde sluiting. Beetje verwarrend die tekening als er niet bij word vermeld welk type sluiting er dan bij die ringen hoort...
 
Last edited:
Als er geen chrome kleur te bekennen is op een vd veren uit jouw set, zal de "N" zeer waarschijnlijk ter aanduiding zijn voor de bovenkant. Enige verklaring die ik kan bedenken voor "N" is "NARDO".

Mijn Dr70 veren hebben beide een c-sluiting. Deze sluitingen verschillen overigens niet per ring als je dat bedoelt, blijven dus altijd hetzelfde: Beide ringen 1 dezelfde sluiting. Beetje verwarrend die tekening als er niet bij word vermeld welk type sluiting er dan bij die ringen hoort...

Ja dat dacht ik dus ook al. Dat van die sluiting was ergens wel logisch (achteraf als ik mijn post lees). Heb het cilindertje nog open gemaakt en nog gekeken. Eerste ring zat met de "N" bovenaan. Het was trouwens geen "N" maar een "R" (mijn vergissing). Beide ringen waren identiek, geen "chroom" kant. Ze hebben een chrome randje maar dat is het dan ook.

Heb de tweede ring dus ook maar met de "R" naar boven gezet. Ben er wel zeker van dat het totaal geen verschil zal maken maar goed, alles zoals het in het boekje staat (achteraf ook geen discussie mogelijk).

Heb de scooter al gestart en alles was goed. Motor liep super nice. Alleen was er steeds iets bij de vario dat aanliep (heel veel lawaai bij lagere toeren). Blijkbaar was dat de as waar de starterkrans op moet, omdat hier dus blijkbaar dikke 2 mm en misschien nog meer speling op zit... Dus nu loopt er van alles aan bij de vario kant aan.. Kan het hele blok dus gaan slopen want wil wel graag een startmotor kunnen gebruiken en wil niet dat dingen piepen en rond zwabberen... Heel zuur maar zo gaat dat dan. Altijd het naaldlager passen en kijken voor speling en niets zomaar voor waar nemen. Ga morgen wel terug naar de scooterzaak waar ik het carter gekocht heb. Want op deze manier moet ik dus leven zonder startmotor tandwiel/krans of het enorme lawaai maar accepteren en het mijn nieuwe krukas laten opeten (geen optie!).
 

Attachments

  • Screenshot_20190312-183316.jpeg
    Screenshot_20190312-183316.jpeg
    172.2 KB · Views: 43
  • Screenshot_20190312-183323.jpeg
    Screenshot_20190312-183323.jpeg
    73.1 KB · Views: 38
Last edited:
Heb inmiddels al een oplossing gevonden. Het orginele naaldlager was wat dikker dan de namaak en heb het ijzeren plaatje dat voor het kleine tandwiel zit op de startmotor heb ik terug gebogen. Deze zit nu verder tegen het starter tandwiel aan, ook heb ik de veren van mijn nieuwe starter koppeling vervangen en de oude erin gezet die hielp al voor 95% van de herrie.
 
ik heb vorige week mijn DR stje in de soep gedraaid (note to self : neem nooit meer G-clips, maar C-clips) en een 40mm TP Black Trophy set gekocht. Ik zie dus ook dat er 2 identieke grijze zuigerringen bijzitten met inderdaad een R er op, en verder niets. Komt dus niet overeen met de manual. Heb nergens referenties kunnen vinden naar wat er nu echt op hoort. ik ga ervan uit dat het geen verpakkingsfout is. De 70CC heeft dus wel degelijk twee verschillende.

Zuiger heeft nog wel een dremel nodig aan de spoelpoorten. Beetje slordige bramen zitten dr op. Handleiding klopt ook niet helemaal.
9931330 verwijst naar 47mm op de site van motorparts en 40mm in de manual.
 
Last edited:
ik heb vorige week mijn DR stje in de soep gedraaid (note to self : neem nooit meer G-clips, maar C-clips) en een 40mm TP Black Trophy set gekocht. Ik zie dus ook dat er 2 identieke grijze zuigerringen bijzitten met inderdaad een R er op, en verder niets. Komt dus niet overeen met de manual. Heb nergens referenties kunnen vinden naar wat er nu echt op hoort. ik ga ervan uit dat het geen verpakkingsfout is. De 70CC heeft dus wel degelijk twee verschillende.

Zuiger heeft nog wel een dremel nodig aan de spoelpoorten. Beetje slordige bramen zitten dr op. Handleiding klopt ook niet helemaal.
9931330 verwijst naar 47mm op de site van motorparts en 40mm in de manual.

Klopt, ik heb de G-clip gewoon afgeknipt en er een C-clip van gemaakt. Dit was me inderdaad al bekend. Wel heel vervelend.
Mijn scooter loopt in ieder geval super goed. Heb me ook een nieuw membraan of reed valve erin gezet. Kost wel wat, 80 euro voor betaald :eek:

s-l400.jpg
Wat een verschil, hij had wel veeeel meer lucht nodig. Zal morgen middag eens goed gaan testen. Hij zal nu wel nog meer brandstof gaan verbruiken maar goed, ben benieuwd naar de performance. Heb inmiddels mijn TP black trophy in de kast liggen, deze was warm gelopen (hij was nog bruikbaar maar dacht f*ck it ik wil een nieuwe frisse..). Had lucht in mijn koelsysteem dat was dus even dikke pech... Heb nu ook een digitale temperatuur meter op mijn stuur gezet. De cilinder blijft altijd < 100 ℃ wat mij wel heel netjes lijkt. Heb nu een polini 50cc snel, TP vario met halfpoulie van polini(coated) 4.7gram rollen, MHR delta koppeling met witte trekveertjes en rode drukveer. Drukveer moet ik nog vervangen naar geel of misschien groen (iets lichter dan rood). Standaard 17.5mm dellorto (met e-choke) met 88 sproeier en sito plus uitlaat krukas is van TP. Lagers C3 en allemaal van SKF (alles, ook wiellager, eind transmissie etc).
 
Last edited:
Back
Top