Zuiger onderin vast tijdens ronddraaien krukas

L2001

Member
Goedenavond, tijdens het monteren van een 80cc kit kwam ik tot de ontdekking dat tijdens het ronddraaien van de krukas, de zuiger onderin op een punt komt dat deze vastloopt. Met de hand niet te draaien, met een ratel wel.
Dit blok heeft al eens een 80cc gemonteerd gehad.

Wat kan dit zijn? Ik heb wel vaker kitjes geïnstalleerd maar dit is een first.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Cilinder is er af geweest voor een 50cc, helaas een wok.
Krukas gaat soepel zonder cilinder erop.
Met of zonder kop, wel met cilinder maakt geen verschil.
Ik hoor geen gekke geluiden tijdens het draaien, onderin slaat hij ineens vast.
Ik heb de zuiger gemonteerd op het hoogste dode punt en alles staat op tijd.
 
Ik heb het blok nogmaals uit elkaar gehaald, stappen overnieuw uitgevoerd maar nu blijft de zuiger alleen vast zitten met de kop er op.
Zonder kop draait deze vrij rond.

Ketting gecontroleerd, deze is recentelijk vernieuwd en zit dus zoals verwacht, geen speling op. kettingspanner en geleiders zijn ook nieuw.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er iets verkeerd zit in de kop, hier heb ik niks aan veranderd met het in en uit elkaar halen van het blok.

Kan iemand mij verder helpen,
 
En loopt hij nu weer onderin vast , of als de zuiger in top komt?
Zit er nu een kop op voor een 50 cc ? Want voor een 80cc moet er toch een andere kop / nokkenas op , is dat toen ook gedaan ?
 
Hij slaat nog steeds onderin vast,
Een 80cc heeft voor een Vespa geen eigen kop, en ook een nokkenas is niet verplicht.
Ik heb wel een Malossi nokkenas, en een Malossi 80cc kit.
 
Dus zo gauw je de kopbouten vast trekt loopt hij onderin vast ? Dan lijkt het wel of de cilinder scheef getrokken wordt.
Met de kopbouten los , zie of voel je dan dat de cilinder wil bewegen , als de zuiger beneden komt ?
 
De zuiger neemt de cilinder altijd mee naar boven, Met montage rijkelijk besprenkelt met olie.
Er zitten pasbussen in, en ik draai het kruislinks aan. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik die twee bouten die rechts van de cilinderkop zitten, en deze vast houden, te strak aandraai waarom de hele installatie is naar rechts kantelt.
Ik ga deze morgenavond even losdraaien en dan nog eens draaien.
Bedankt voor de tip.
 
De zuiger neemt de cilinder altijd mee naar boven, Met montage rijkelijk besprenkelt met olie.
Er zitten pasbussen in, en ik draai het kruislinks aan. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik die twee bouten die rechts van de cilinderkop zitten, en deze vast houden, te strak aandraai waarom de hele installatie is naar rechts kantelt.
Ik ga deze morgenavond even losdraaien en dan nog eens draaien.
Bedankt voor de tip.
ik heb hetzelfde gehad met mijn peugeot vivacity toen ik er een 70cc op deed. zonder kop ging hij goed, maar toen ik kop erop deed en aandraaide zat hij onderaan ook erg stroef. Bij mij was het geval dat er onderaan een lipje in de carter zat waardoor hij bij het aandraaien schuin werd getrokken. De cillinder viel er met het lipje er dus wel helemaal in maar werd schuin getrokken. Ik zou dus even kijken naar een eventuele verdikking in de carters, een andere verklaring is eigenlijk zowat niet mogelijk.
 
De 80cc heeft er al eens op gezeten zonder problemen, lijkt me onwaarschijnlijk dat er een lipje in zit.
Kan wel zijn dat er misschien een beschadiging zit waardoor het zuigertje vast komt te zitten.
 
De 80cc heeft er al eens op gezeten zonder problemen, lijkt me onwaarschijnlijk dat er een lipje in zit.
Kan wel zijn dat er misschien een beschadiging zit waardoor het zuigertje vast komt te zitten.
even voor de duidelijkheid, want eerst schrijf je dat er al eerder een 80 cc op heeft gezeten en nu zeg je deze.. is het nou je oude 80 cc, of een nieuwe? en/of zijn er nieuwe zuigerveren in gekomen?
 
Het is de oude zuiger van +/- 500 km oud. Ziet en voelt nog nieuw, zuigerveren gaan nog rond en zien er proper uit.
Zuiger heeft amper aanslag, zou zonde zijn om deze te vervangen.
 
Zit de zuiger wel in dezelfde positie? Weet niet of het bij deze mogelijk is, maar als hij nu net 180 gedraaid zit, zou het ook wel kunnen dat er rare dingen gebeuren.
 
Ik heb de zuiger gecontroleerd en zit goed gemonteerd.
Toen ik de kopmoeren iets los draaide, draaide de krukas wel goed rond.
Kan het zijn dat de cilinderkop niet in de goede positie staat? Zo ja, hoe verzet ik deze?
 
Ik heb t blok nog een keer open gehad, bleek inderdaad dat de cilinder een paar millimeter gekanteld zat waardoor de zuiger vast sloeg.
Probleem is zonder schades opgelost.
Allen, bedankt voor het meedenken!
 
Ik heb t blok nog een keer open gehad, bleek inderdaad dat de cilinder een paar millimeter gekanteld zat waardoor de zuiger vast sloeg.
Probleem is zonder schades opgelost.
Allen, bedankt voor het meedenken!
Super, geweldig.
Mooi dat dit is opgelost...!
 
Ik heb t blok nog een keer open gehad, bleek inderdaad dat de cilinder een paar millimeter gekanteld zat waardoor de zuiger vast sloeg.
Probleem is zonder schades opgelost.
Allen, bedankt voor het meedenken!
Hoe heb je dat dan weer kunnen rechtzetten?
 
Back
Top