Zuiger komt tegen cilinderkop.

jasperloil

Well-Known Member
hallo

Een poosje geleden heb ik een 70 cc gilardoni op mijn gilera gsm gezet. ik heb een pakkinsset bij jos dijkman gekocht maar die voetpakking was veel dunner: toen bleef de zuiger op het BDP al vast zitten, heb toen de oude pakking er bij tussen gedaan (die was nog wel gaaf en stukje dikker) en heb met wat vloeibare pakking de twee voetpakkingen aan elkaar geplakt en die twee er tussen gedaan: eerst voorzichtig gekickt en merkte toen niks (zuiger liep niet tegen de kop aan, dacht ik). Ik ben dus gaan rijden, maar op gegeven moment kon ik niet meer dan half gas geven anders zakte me brommer weg.

Vandaag eens gekeken met een vriend van me en ik hoor steeds een tikkend geluid als de zuiger langs het BDP komt. Heb ook met soldeerdraad de squish opgemeten: bij een dikte van 0,3mm bleef de zuiger vast zitten op het bovenste dode punt;( (kon dus niet doorkicken met plat soldeerdraadje van 0,3 mm dikte, dan zat de zuiger vast tegen het soldeerdraad aan).

De cilinder moet dus een stuk omhoog, maar heb er dus al 2 voetpakkingen onder zitten

mijn vraag is wat moet ik nu doen? want een derde pakking lijkt me ook een beun-oplossing. kun je die pakkingen niet op dikte kopen? want dit schiet ook geen ene reet op.

m.vr.g.r

Jasperloil
 
Advertisement - register to remove this

Je kunt gerust een aantal metalen /papieren pakkingen op elkaar leggen.

Verder kun je ook pakkingspapier los in verschillende diktes halen.

Weet je zeker dat je wel de juiste zuiger erbij hebt?
 
als je pakkingen op elkaar doet, is het wel het beste om het om&om te doen.
dus papiere pakking, ijzeren pakking, papieren pakking enz.
 
Je kan diverse dikte's krijgen bij je dealer :)

Dan moet je daar dus wel naar vragen, want ik heb eerder daar een pakkingsset gehaald: en ze zeiden ja die kunnen we bestellen voor een gsm, maar ze vroegen me niet naar de dikte

Je kunt gerust een aantal metalen /papieren pakkingen op elkaar leggen.

Verder kun je ook pakkingspapier los in verschillende diktes halen.

Weet je zeker dat je wel de juiste zuiger erbij hebt?

kun je dat pakkingpapier gewoon bij een brom/fietszaak halen, of kan dat ook bij bijv. een bouwmarkt (fixet,gamma e.d)

als je pakkingen op elkaar doet, is het wel het beste om het om&om te doen.
dus papiere pakking, ijzeren pakking, papieren pakking enz.

ja.. maar ik heb voor zover nog geen ijzeren voetpakkingen gezien voor mijn brommer: alleen rubberen. alleen voor de kop heb ik een ijzeren, maar om de kop op te hogen lijkt me niet verstandig: je hoogt dan de hele kop op. en aangezien mijn blok watergekoeld is, is de kans groot dat je afsluitrubber niet meer mooi afdicht (doordat de kop hem niet goed aandrukt) en je cilinder koelvloeistof lekt.

ik neem aan dat je wel een 70cc kop hebt?

ik heb wel een 70 cc kop, de diameter is groter dan bij de 50cc. maar ik zal het nog eens vergelijken: aangezien hij toch weer open moet
 
Last edited:
ik vind het raar dat het zo niet wil , heb je de kit nieuw gekocht?

en wat voor zuiger zat erbij?

heb hem tweedehands gekocht, maar is z.g.a.n. want er zit namelijk geen aanslag op de kop en de wanden e.d zijn puntgaaf.

het is een gilardoni EVG 70 met zwarte italkit kop.

er zit een vertex zuiger bij.

Ik zal me cilinder er van het weekend eens af halen en de zuiger dan vergelijken met die van jos dijkman, maar heb het idee dat hij wel iets anders is: de zuigerveren zitten bij mij volgensmij wat lager.
 
Last edited:
met 1 of 2 veren?

en is de cilinder met W-poort of vlinderpoort?

-met 2 zuigerveren
-de uitlaatpoort is een vlinderpoort

-verder zitten er 5 inlaatpoorten in :
2 x 2 aan de zijkant (links twee en rechts twee)
en een tegenover de uitlaatpoort zit een inlaatpoort,
weet niet precies wat voor een type poort die laatste is, maar heb geprobeerd een
tekening te maken



weet niet of je hier wat aan hebt, (en of je evt weet wat voor een type inlaat poort het is, heeft iets weg van een w-poort, maar die worden toch alleen maar bij de uitlaat gebruikt?)
 
Last edited:
ik heb het ook over de uitlaatpoort ;)

dan klopt het allemaal wel , er zijn namelijk 2 verschillende types.

mja , gewoon de cilinder ophogen dan maar.

hoe meet je overigens de squish op?
 
ik heb het ook over de uitlaatpoort ;)

dan klopt het allemaal wel , er zijn namelijk 2 verschillende types.

mja , gewoon de cilinder ophogen dan maar.

hoe meet je overigens de squish op?

met de soldeertin manier: gewoon stukje soldeertin in de bougieschacht en dan kicken totdat hij niet verder wil
en dan de dikte van het soldeertin met schuifmaat opmeten
gr.
 
ik zou dat even anders doen , want dat werkt niet helemaal goed.

even de kop eraf , dan het tin erin leggen op maat van de cilinder , en dan van links naar rechst , dus van spoelpoort naar spoelpoort. kop er weer op en draaien ,2 of 3 keer heen en weer en dan weer meten.

tin in de kop steken is niet zo nauwkeurig.
 
Back
Top