Zuiger blijft afbreken‍

Leander9000

New Member
Beste forummers,

Ik ben in het bezit van een prachtige Sym Fiddle 3 uit 2015. Ik heb er een jaar leuk op kunnen rijden tot een tijdje geleden. Blokje vastgelopen en er kwam geen druppel olie meer uit. Oftewel ik was vergeten om regelmatig naar mijn oliepeil te kijken… nu heb ik ondertussen alles vernieuwd in het blok. Nieuwe krukas, cilinder, zuiger, oliepomp, nokkenas, lagers, echt letterlijk alles. Vervolgens de kleppen gesteld op advies van de bromboer. Dus ik wilde een testrondje gaan doen. Hoorde ik een apart geluid en mn scooter reed ineens niet lekker meer. Dus ik heb de cilinder eraf gehaald. Bleek dat er stuk van de onderkant van de zuiger af was. Dus ik eventjes gebeld met k-parts en ze hebben een nieuwe zuiger opgestuurd. Dus ik weer heel het blok uit elkaar gehaald om alle stukjes van de vorige zuiger eruit te halen. Nieuwe zuiger erop en gaan. Ik ging weer een testrondje doen en ja hoor, weer stukjes van de zuiger afgebroken.

Doe ik iets verkeerd? Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg Leander
 
Advertisement - register to remove this

Heb je foto's van de zuiger?
Ben wel benieuwd waar die is afgebroken

Het eerste waar ik aan dacht is dat het een fabricage fout is. Maar bij 2 zuigers het zelfde probleem lijkt mij te veel toeval.

Hoe heb jij de zuiger gemonteerd?
Hoeveel axiale speling is er op de krukas? (Deze moet nagenoeg nul zijn)
 
Hierbij een foto van de zuiger. Ik ga vandaag de axiale speling opmeten. Maar tijdens het monteren is mij niks opgevallen dat er veel speling op zou zitten. Maar goed ik laat het vandaag nog weten.4787E760-6544-47B7-A837-C8B9DED823CC.jpeg
 
Het lijkt of de zuiger op die plek de drijfstang raakt , zit de zuiger wel goed om in de cilinder , met het in merk naar de inlaat?
En heb je geen beschadiging op die hoogte op je drijfstang ?
 
Het hemd van deze zuiger raakt in iedergeval iets.
Heb je het hemd van de originele en de nieuw zuiger met elkaar vergeleken en waren de hemden even lang?
Er zit ook een nieuwe krukas in, is deze hetzelfde als de originele?
Als het blok uit elkaar is geweest, moet je altijd de klepspeling opnieuw instellen en voor je de scooter start, roteer je de motor altijd enkele slagen rond met de hand en meet je opnieuw de klepspeling.
Ik weet niet of je dit ook gedaan hebt want dan had je waarschijnlijk gevoeld dat het blokje op een gegeven moment niet meer verder wilde draaien omdat het hemd van de nieuwe zuiger ergens iets raakte.
 
Ik heb zojuist de oude en de nieuwe zuiger opgemeten vanaf de hemd. Ze zijn exact net zo lang. Ik heb het blok, toen ik hem in elkaar zette, een aantal malen gedraaid omdat ik zelf ook dacht de zuiger iets raakte. De krukas is via de bromboer besteld. Die heeft allerlei tekeningen liggen voor scooters en heeft dus de goeie voor mijn scooter besteld. Vergeleken met de oude is de krukas ook precies hetzelfde.
Post automatically merged:

Het lijkt of de zuiger op die plek de drijfstang raakt , zit de zuiger wel goed om in de cilinder , met het in merk naar de inlaat?
En heb je geen beschadiging op die hoogte op je drijfstang ?
Op de zuiger zelf staat ‘in’ dus die staat naar boven toe.
 
Dan wordt het moeilijk om op afstand te helpen.
Alles heeft dezelfde afmetingen, de zuiger zit goed om gemonteerd en toch raakt het hemd van de zuiger aan de inlaatzijde "iets".
En niet zo zachtzinnig ook want de dikte van het materiaal op de breuk is toch niet al te dun.
Dan wordt het toch zelf kijken of je beschadigingen ziet op dit "iets".

Ik heb zojuist de oude en de nieuwe zuiger opgemeten vanaf de hemd.

Heb je ook de afstand, hart pistonpen tot onderzijde zuigerhemd, vergeleken met de originele zuiger?
 
Dan wordt het moeilijk om op afstand te helpen.
Alles heeft dezelfde afmetingen, de zuiger zit goed om gemonteerd en toch raakt het hemd van de zuiger aan de inlaatzijde "iets".
En niet zo zachtzinnig ook want de dikte van het materiaal op de breuk is toch niet al te dun.
Dan wordt het toch zelf kijken of je beschadigingen ziet op dit "iets".



Heb je ook de afstand, hart pistonpen tot onderzijde zuigerhemd, vergeleken met de originele zuiger?
Dat is een goeie. Ga ik vanavond meteen doen.
 
Het probleem is sinds gisteren gevonden (ja heb er nu pas tijd voor gehad). Het bleek dus dat ik de verkeerde koppakking geleverd heb gekregen. Hierdoor had ik een 50cc pakking in plaats van een 63cc. De aluminium pakking is hierdoor afgebroken en die stukjes hebben heel mn kleppen vernield :) Ik heb nu een nieuwe cilinderkop geïnstalleerd. Nu hoor ik bij een koude start knallen van onder mijn scooter komen en klinkt het alsof de uitlaat er niet goed op zit. Er zit uiteraard een nieuwe uitlaatpakking op. Kleppen zijn gesteld op 0.10 en 0.10. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Mvg Leander
 
klinkt het alsof de uitlaat er niet goed op zit.
Heb je alle slangen van het SLS-systeem aangesloten?
Ik heb dit ook eens gehad, de scooter klonk alsof de uitlaat eraf geschoten was.
Echter de volgende dag alles gecontroleerd, uitlaat zat nog op zijn plaats en goed vast, later bleek een slang van het sls-systeem te zijn losgeschoten door en mottige klem.
 
Het probleem is sinds gisteren gevonden (ja heb er nu pas tijd voor gehad). Het bleek dus dat ik de verkeerde koppakking geleverd heb gekregen. Hierdoor had ik een 50cc pakking in plaats van een 63cc. De aluminium pakking is hierdoor afgebroken en die stukjes hebben heel mn kleppen vernield :) Ik heb nu een nieuwe cilinderkop geïnstalleerd. Nu hoor ik bij een koude start knallen van onder mijn scooter komen en klinkt het alsof de uitlaat er niet goed op zit. Er zit uiteraard een nieuwe uitlaatpakking op. Kleppen zijn gesteld op 0.10 en 0.10. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Mvg Leander

Misschien de uitlaat pakking verschoven tijdens monteren uitlaat. Is mij ook al een keer overkomen.

Dan raakt hij 3 /4 van de ring wel.. En het 1/4 is dan beschadigd omdat die ergens knel tussen heeft gezeten.
 
Maar wat is nu het euvel van het afbreken van het hemd ? Als je iets boven de zuiger hebt zitten , ga ik er in mee dat de kop en zuigerkop beschadigd is , ik heb wel eens een motor met een afgebroken klep gerepareerd , maar dan is het hemd niet zo raar afgebroken , wel een hoop andere schade . Zou haast toch aan een fabricage fout denken , of tijdens het transport ergens klem gezeten.
 
Maar wat is nu het euvel van het afbreken van het hemd ? Als je iets boven de zuiger hebt zitten , ga ik er in mee dat de kop en zuigerkop beschadigd is , ik heb wel eens een motor met een afgebroken klep gerepareerd , maar dan is het hemd niet zo raar afgebroken , wel een hoop andere schade . Zou haast toch aan een fabricage fout denken , of tijdens het transport ergens klem gezeten.
Goeie vraag. Het lijkt mij sterk dat het een fabricage fout is geweest gezien het tweemalig is voorgevallen ondertussen. Ik heb de kleppen nog nagekeken maar die waren nog in orde. Dus het blijft onbekend voor mij. De scooter staat nu weer in mekaar. Ik ga nogmaals een nieuwe uitlaatpakking installeren en hopelijk is dan het probleem verholpen van het harde geluid en de knallen uit de uitlaat.

Ik houd jullie op de hoogte! Tot zover bedankt!

Mvg
 
Back
Top