Zoveelste riem gebroken. (gy6 139QMB-E motor)

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Kwam vrijdag avond van me werk en kwam 70% van de rit stil te staan.. Rest heb ik kunnen lopen en was er best kapot van.

Dacht in eerste instantie dat de distributie ketting er helemaal klaar mee was. Want hij maakte voor mijn gevoel wel soort geluid.
Daarna heb ik hem wel zo spoedig mogelijk maar uit gezet om nog extra schade te voorkomen.
Uiteraard was ik niet blij dat ik zaterdag nog aan het ding moest sleutelen om hem weer rijdend te maken.
Dacht eerst dat ik heel het blok onder de kisbee eruit kon halen wat op zicht al een redelijk dag taak is als je ook nog wat beplating moet verwijderen.
( en ik was al sochtends eraan begonnen rond 8:30)

Nadat ik een hoop gedemonteerd had, kon ik eindelijk bij de kop.. Waarna ik daarna het deksel eraf hebt gehaald om de binnenkant te inspecteren. (met een zaklampje)
Ondanks dat de ketting misschien wel aan een vervang beurt toe is, kwam ik er wel achter dat de ketting er nog vrij normaal erop zat zowel op de krukas kant en bij de nokkenas kant..

Het voelde wel fijn dat het gelukkig nog wel mee viel met de schade (anders kon ik er nog 4 uur extra voor uit trekken en had ik het waarschijnlijk niet gehaald voor deze maandag. Ik weet wel dat ik hier eeuwig meer mee kan door rijden.. Maar kan de komende weken i.i.g wel weer komen waar ik moet zijn.
Heb ondertussen wel in de planning om een ander blok te gaan opbouwen.. Zodat het gewoon een blok swap kan worden zonder nog meer extra tijd kwijt te zijn aan blok openen ect.

Al snel kwam ik er wel achter dat me riem gebroken kon zijn.. Nadat de carterkap eraf gehaald hebt, kwam ik al snel echter dat dit zo was.
De riem was wel voor een andere scooter, maar de maat zo ongeveer gelijk.. 725 x17,5 (of 17,7) (hoeveel graden weet ik niet) en de riem was van supertech.

Nadat ik al een tijdje ermee gereden had, merkte ik al op dat de er iets aan het klapperen / vibreren was. Dacht eerst misschien de ketting waar veelste veel speling op zit. En nou was ik dus achter dat het die riem was.


Nou stel ik me de volgende vraag hoe zou dit zo mogelijk geweest kunnen zijn.

De drukveer is wel wat strakker dan origineel.. Maar zit wel op de rand van goed / misschien beetje te zwaar)

Wat ik overigens meer ver denk is de sport vario in combinatie met de originele halfpoelie aan de voorzijde bij de krukas.

Ik denk namelijk dat die power one sport vario een beetje andere schuinte heeft dan de schuinte van de originele halfpoelie.. En omdat die twee verschillen de riem wel eens kan verdraaien als die meer dunner word en dan ineens spontaan breekt als je er zo te lang door mee blijft rijden.

Hoe denken jullie over deze theorie van de vario in combinatie met die originele halfpoelie?


Ben overigens wel aan het denken om de originele halfpoelie te vervangen door die rode CNC V2 halfpoelie van naraku.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat is eigenlijk niet raar dat ik naar de ketting ging kijken. Als die teveel speling zou hebben zal de ketting dus heen en weer klapperen, wat dus niet bevorderlijk is voor de motor. Maar toen de motor uitviel kon het dus zijn dat de ketting kapot is getrokken.

En het probleem is dat die met een originele riem niet harder wilt lopen. Vermoed ook dat de originele cdi niet zo best is.
 
Tja, als ik je verhaal hierboven lees, zijn er toch wel meer zaken niet helemaal is orde of op elkaar afgestemd.
  • Maat van de riem niet in orde.
  • Drukveer beetje te zwaar.
  • Sportvario een andere hoek.
  • Distributieketting versleten.
Nu wil je weer het blok van de Kisbee opnieuw gaan opbouwen en je bent al bezig met diverse projecten.

Een mens kan het zichzelf ook onnodig moeilijk maken!

Maak die kisbee gewoon origineel met originele onderdelen als je van deze scooter afhankelijk bent, want wat maakt het nu uit of je nu 65 rijdt of 55 rijdt, tijdwinst in de stad zul je niet hebben.
Sterker nog, reken de tijdwinst eens uit wanneer je continue 55 ipv 65 zou kunnen rijden naar je werk en terug, de tijdwinst is maar marginaal.
 
Tja, als ik je verhaal hierboven lees, zijn er toch wel meer zaken niet helemaal is orde of op elkaar afgestemd.
  • Maat van de riem niet in orde.
  • Drukveer beetje te zwaar.
  • Sportvario een andere hoek.
  • Distributieketting versleten.
Nu wil je weer het blok van de Kisbee opnieuw gaan opbouwen en je bent al bezig met diverse projecten.

Een mens kan het zichzelf ook onnodig moeilijk maken!

Maak die kisbee gewoon origineel met originele onderdelen als je van deze scooter afhankelijk bent, want wat maakt het nu uit of je nu 65 rijdt of 55 rijdt, tijdwinst in de stad zul je niet hebben.
Sterker nog, reken de tijdwinst eens uit wanneer je continue 55 ipv 65 zou kunnen rijden naar je werk en terug, de tijdwinst is maar marginaal.


Een nieuw blok opbouwen en is geen rocket science.. Kost je hoogstens 1 dag in het weekend. Dat kan er ook nog wel vanaf.
Moet je natuurlijk wel alle delen al hebben liggen.

Orgineel heeft het ding totaal geen vermogen en zuipt de benzine nog net zo hard of harder weg.
Aangezien ik niet op het vlakke land leeft kom je hier niet omhoog met dat ding.

En het gaat mij verder niet eens om de snelheid.. Zeg ook niet dat ik over de 70km op de teller hoef.
Je merkt gewoon dat die meer moeite heeft na 50km/u als er belasting komt om sneller te willen (en dan rijd ik gewoon op vlak terrein)
Ook lijkt hij de ene keer lekker in de powerband te zitten en de andere keer zo sloom als het maar kan.
 
waarom zou een sportvario een andere hoek hebben? v-snaren (en de poelies/-helften waar ze om/tussen gaan hebben een standaard hoek. (is makkelijk te controleren, hou 'm maar eens op het hellend vlak van de standaard halfpoelie, gaten dus naast elkaar. dan moeten de gaten in 1 vlak liggen) als jouw sportpoelie dat Niet doet, is het een prutspoelie en geen sportpoelie. het "sport" gedeelte van een sportvario, zit in de helling voor de rollen (zowel in de halfpoelie als de plaat die erin valt), niet in de hoek voor de snaar.
 
Last edited:
Precies dat ja. Het zou wel kunnen dat de afmetingen gewoon net anders zijn, en je de boel moet shimmen. (helemaal met Chinees spul)

Als hij met de originele riem de snelheid niet haalt, is er gewoon wat anders mis. Te strakke drukveer oid. En nee, een drukveer zal niet zo snel zo strak zijn dat hij een riem kapot trekt, dat zou natuurlijk compleet zinloos zijn. En een drukveer voor zo'n blokje is ook helemaal niets vergeleken met een echte strakke drukveer, op een echt snel blok. Daar blijven de riemen ook heel. (wel wat korter, maar goed)

Gebruik gewoon originele onderdelen, of onderdelen van goede kwaliteit als je een betrouwbare scooter wil. En onderhoud natuurlijk. Als je al het idee hebt dat die ketting op zijn laatste benen loopt, de scooter allerlei rare geluiden maakt, en je blijft gewoon rijden. Gaat er natuurlijk eigenlijk al iets mis.

De meeste mensen hebben geen vervangingblok nodig om een betrouwbare scooter te hebben.
 
Last edited:
Precies dat ja. Het zou wel kunnen dat de afmetingen gewoon net anders zijn, en je de boel moet shimmen. (helemaal met Chinees spul)

Als hij met de originele riem de snelheid niet haalt, is er gewoon wat anders mis. Te strakke drukveer oid. En nee, een drukveer zal niet zo snel zo strak zijn dat hij een riem kapot trekt, dat zou natuurlijk compleet zinloos zijn. En een drukveer voor zo'n blokje is ook helemaal niets vergeleken met een echte strakke drukveer, op een echt snel blok. Daar blijven de riemen ook heel. (wel wat korter, maar goed)

Gebruik gewoon originele onderdelen, of onderdelen van goede kwaliteit als je een betrouwbare scooter wil. En onderhoud natuurlijk. Als je al het idee hebt dat die ketting op zijn laatste benen loopt, de scooter allerlei rare geluiden maakt, en je blijft gewoon rijden. Gaat er natuurlijk eigenlijk al iets mis.

De meeste mensen hebben geen vervangingblok nodig om een betrouwbare scooter te hebben.

Vario bus is al geshimt. En je kan daar niet oneindig blijven door shimmen.. Zit wel een max aan.
Met originele riem en originele drukveer haalde die ook al niet een veel hogere snelheid.
De veer die erin zit is 23KG en lijkt kwa spiraal gewoon op een malossi witte drukveer.
Mij viel op dat nog strakkere drukveren meer compacter zijn.
Op 4takt heb je niks aan een te slappe drukveer. Want dan kan je hem niet mooi constant laten draaien. (alleen met originele setup daar gelaten)

Ik gebruik zover ik weet goede onderdelen, drukveer is van athena. trekveren van dmp, al wil ik deze wil eens uitwisselen met een ander merk gewoon om te kijken of een ander merk het langer beter blijft doen.

Onderhoud krijgt de scooter zoiezo.. De olie zal ik niet zo snel vergeten die is zelf recent vernieuwd.
 
Wat mij opvalt is dat ik nu na een 1200 km de riem van bando ook al heel af en toe aan het slippen heb, dat deed de vorige ook en knapte een maand daarna. Als ik hem binnen heb zal ik hem eens bekijken, want het zet mij aan het denken omdat dat de vorige eigenaar ook vertelde dat de riem al vervangen was. Dat zou betekenen dat de riem gemiddeld maar een 1200 km mee zou gaan en daarvoor is de Bando net te duur.

Zelf denk ik aan mijn Vario die mogelijk toch ergens een plekje heeft... Mocht dit het niet zijn, dan denk ik aan het moment van aangrijpen wat een beetje ruig gaat. Grijpt er hard op in, maar door gebrek aan power zet het niet door en laat deze de snaar dan mogelijk slippen, mijn vermoeden is dat ik dan nu net iets te laag in de toeren zit wat ook kan kloppen doordat ik het verschil met starten en stationaire lopen nu merk. Ik moet mijn carb dan ook opnieuw afstellen nu het een stuk kouder is (ik heb mijn choke afgekoppeld).

PS: Zou je een klein verslag willen maken als je wel een swap blokje doet, ik heb die van mij nog niet los gehad en kan er dan wat van leren omdat ik nog twijfel over de gedachte om hem eens grondig aan te pakken als de boel toch al los ligt straks. Zo twijfel ik nog steeds over een 63cc om net even wat beter weg te komen (laat hem wel op snor met de 30 CDI) en dacht dat ik dat kon doen maar zit met pen 10 en had alleen een 63 voor 13 liggen op dat moment. Splitten wil ik niet doen op dit blokje omdat het gewoon goed is verder, maar ergens is de pen 10 wel jammer omdat ik geen 63 kan vinden binnen een redelijk budget.
 
Last edited:
Als er iets begint te vibreren in je blok is het 9/10 keer de aandrijfriem die bijna helemaal kapot is.

Pen13 is de oude standaard maat. Peugeot is Pen10 gaan gebruiken om het opvoeren wat lastiger te maken.
Maar als je de krukas kan swappen is dat probleem zo verholpen.

Voor pen 13 spul moet je bij de v-clic kijken die is altijd al pen 13 geweest.
 
Ik denk dat ik weet wat het kan zijn.. Was me op de scooter er al over aan het brainstormen.
Soms lijkt de riem ook niet goed mee te komen lijkt het. Moet vooral rustig rijden en dan is het wel aardig te doen.

Het probleem is denk ik de afstelling van de torque driver samen met die drukveer.

Je kan een torque driver met 2 instellingen berijden.. Bij de ene gaat hij eerder open en bij de andere wat later.

Ik heb hem momenteel op die latere sleuven staan. En het probleem is dat die sterkere drukveer het effect versterkt.

Normaal gesproken bij snelle acceleratie zal de riem in de achterpoelie vrij snel zakken en voorop stijgen.

Ik denk dat het probleem is dat die bij snelle acceleratie de achter schalen niet goed mee komt en daardoor de riem zeg maar blijft steken.

En als de vario eraan trekt die wilt die riem zo snel mogelijk omhoog hebben.. Alleen gaat het blijkbaar in de achterpoelie niet snel genoeg.

En als de vario dus door gaat de riem achteren naar beneden probeer te trekken deze riem tijdelijk klem komt te zitten.

En blijkbaar wilt de vario de riem gewoon weer door trekken en dan komt er denk ik teveel kracht op te staan.. En dan knap riem kapot.

De sterkere drukveer zorgt in deze voor dat de riem niet te snel naar onderen kan. Dus met die instelling zou je nooit snel kunnen accelereren zonder dat je geen riem meer breekt.

Als ik even tijd heb zal ik de hele achter trommel ding eraf halen en tijdelijk even een andere erop zetten.
Heb nog een originele liggen compleet.
 
Back
Top