Zoveelste gy6 cdi vraag

Chrissie83

New Member
Hey toppers! Ik ben sinds deze week in bezit van zon chinees scooterding.
Het is een snor, 35km cdi. Ook heeft deze een opnemer in zn deksel zitten.

Dit blauwe draadje is afgeknipt natuurlijk.
Ik wil deze graag weer aansluiten, alleen kan ik nergens het andere gedeelte ervan vinden.

Ook de kleuren van draden op mijn cdi komen niet overeen met schemas die ik gevonden heb.

Mijn vraag aan jullie: waar in de kabelboom gaat de blauwe draad van de opnemer?

Kleur draden op cdi: 1 roodwit 2 zwart/geel, onderin 3 en 4 zijn groen.

Ik hoop op jullie antwoord.

Mvg chris
 
Advertisement - register to remove this

Oke, poging 2

Het draadje van de opnemer is afgeknipt in de kickstartdeksel (zie foto).

Ik wil hem graag weer willen aansluiten zoals het hoort. Alleen kan ik negens onder de kappen het andere stuk van de blauwe draad vinden. Gaat deze naar een stekker oid?

En op mijn cdi zit ook geen blauwe draad. Zie foto20220605_223957.jpg20220605_223957.jpg
Post automatically merged:

Zoals gezegd zijn er genoeg elec schemas, maar qua kleurcodes heb ik geen matching gevonden
 

Attachments

  • 20220605_224013.jpg
    20220605_224013.jpg
    179 KB · Views: 19
Nu is het duidelijk.
Kijk hier eens:
https://www.scooterhulp.com/forum/s...ctrisch-schema-begrenzer-benzhou-btc-bellagio

Dat blauwe draadje hoort naar je cdi te lopen op de plek waar dat groene draadje is afgeknipt.


Dus als je de boel weer origineel wilt maken moet je dus een nieuw draadje trekken.
Als de cdi op de foto nog de originele is, zou de scooter dan weer begrensd moeten lopen.

By the way op bovenstaande beschrijving van de scooterhulp web-site is dit draadje paars/rose getekend echter in de eerste zin van dit schrijven staat dat de kleur kan afwijken van merk tot merk en heeft waarschijnlijk ook te doen of het een snor of een brom betreft.
 
Last edited:
Superbedankt! Ik zal vanmiddag eens kijken. Ik vraag dit soort dingen mbt tot electronica liever aan kenners. 1x verkeerd aansluiten en cdi is toast.

Mocht ik de snorscooter eind v jaar willen laten omkeuren naar brom, welke cdi zou je adviseren?
 
Hoe hard gaat je snorretje nu met afgekoppelde cartersensor?
Als dit sneller is dan 45 kmpu is het gewoon een kwestie van een originele brom-cdi inpluggen voor jouw scooter en klaar is Kees.

Dat is juist het fijne van het begrenzingsprincipe met een cartersensor.
De cartersensor meet de snelheid van je koppelingsbel en daarmee ook de snelheid van je achterwiel.
De CDI ontvangt de actuele snelheid en indien de maximale constructie snelheid bereikt is zal deze cdi de timing/hoek van de voorontsteking niet meer gaan vervroegen waardoor het motortje niet meer zal versnellen.
Naar mijn mening een veel betere methode en bovendien een meer brandstof besparendere methode dan de snelheid te regelen met een maximaal toerental en een varioring of een variobus met opstaande rand, maar menigen verschillen natuurlijk.

Ik begrijp ook niet dat de vorige eigenaar is gaan knippen in de kabelboom, enkel het afkoppelen van deze cartersensor was al genoeg geweest.
En als hij slim was geweest had hij tussen de cartersensor en cdi een schakelaartje gezet (in welke vorm dan ook) waardoor je een schakelbare begrenzing krijgt.

Dit laatste had ik eigenlijk niet mogen zeggen omdat snortuning op dit forum niet toegestaan is maar "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen".
 
Last edited:
Ik heb hem nog niet op top gehad. Ben nog eea aan het oplappen aan dit ding. Hij is best leuk.

Ja, ik snap het ook niet wat hij had met de scooter. Vorige eigenaar kwam ook niet echt als helder licht over.
 

Attachments

  • 20220603_182315.jpg
    20220603_182315.jpg
    247.7 KB · Views: 15
Nou idd! En denk wel 90 hoor

Heb zonet de draad weer aangesloten. Cdi is 35km btw. Hij rijdt nu volgas op de teller 45. Varioring eruit gehaald misschien?
 
De teller kun je met een grote korrel zeezout nemen , mijn grande retro teller scheelt min 7 km met de g.p.s snelheid
 
Dat is waar wat @trabiarie hierboven zegt over de afwijking van de tellers.
De teller van mijn Kymco Like week meer dan 10 kmpu af, wel bij 105 kmpu, het was namelijk een 125cc motor scooter. ;)
Je zou even een gps app op je telefoon kunnen installeren en meten maar mij lijkt 45 op de teller wel te snel.
Dan zou je teller al 11 kmpu, in positieve zin, moeten afwijken zonder dat je kans maakt op een wok.
Varioring eruit gehaald misschien?
Ik denk niet dat je een varioring gaat vinden tussen je vario.
Dit heeft weinig zin bij een scooter die op snelheid ipv toerental geregeld wordt.
Het enige wat je bereikt met een varioring op een scooter met een cartersensor is dat het toerental hoger is bij alle snelheden.
Maar wie zegt dat die cdi die er momenteel in zit een cdi is die regelt op snelheid?
Misschien heeft de vorige eigenaar er wel het verkeerde type in gezet.
Er staat weliswaar 35km op maar dit staat ook op cdi's die werken met een maximaal toerental.
Die 35 km is dan bij benadering gebaseerd op het maximale toerental bij een bepaalde instelling van alles achter je carterkap, je overbrenging en de wielmaat.
Bij dit type cdi's wordt door de verkoper ook de wielmaat vermeld waarvoor deze cdi geschikt is.
Kijk maar eens naar onderstaande link:
https://www.k-parts.nl/cdi-mezoly-35km-gy6-4-takt-6-pins-10-inch-wielen.html?utm_medium=organic&utm_source=google_shopping&gclid=EAIaIQobChMI7NDz7peZ-AIVgrrVCh16hgs1EAQYASABEgKZZPD_BwE

Als er zo'n toerental begrensde cdi in zit, kun je de snelheid van de scooter wel omlaag brengen met een varioring.
 
Last edited:
het verschil tussen teller en gps is altijd 6a7 km .... al 21 jaar.(zolang gebruik ik gps)
als we weten hoe gps werk snap je de 6a7 km verschil.
 
Back
Top