zoem geluid uit carter? alleen bij stationair

Thomasvdv

New Member
Hallo iedereen,
ik heb een poos geleden een speedfight 3 gekocht en sinds een maand of 2 geleden heb ik een raar geluid, wat ik denk dat van de carter wegkomt. ik ben ermee naar een scooterzaak geweest (omdat ik niet heel veel van scooters afweet) en daar denken ze dat het de krukaslagers zijn, maar volgens de research die ik heb gedaan moet er dan ook een soort rinkelend/tikkend geluid zijn. dus ik vraag mij af wat het is. alleen bij stationair, als ik hoe meer gas ik geef hoe sneller het geluid gaat tot ik het niet meer hoor. ik heb hier ook een filmpje:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Kan je krukas lagers gewoon zijn.
Kapotte lagers hoeven niet perse een tikkend geluid te maken.
Soms maken ze een zoomend geluid. (Koffiemaler)

Als een garage zegt dat het krukas lagers zijn dat zijn het waarschijnlijk krukas lagers.
Hoeveel kilometer heeft het blok? Als het een oud scootertje is dan is het normaal.

Probeer eens je stationair schroef lager te zetten. Hoe minder toeren je maakt hoe beter je het geluid kan horen als het aan de krukas lagers zitten.
 
het is een 4takt uit 2014 met 21000 km, ik ben vandaag weer bij een zaak geweest en zij hebben gezegd dat het ook aan de uitlaat kan liggen.
 
het is een 4takt uit 2014 met 21000 km, ik ben vandaag weer bij een zaak geweest en zij hebben gezegd dat het ook aan de uitlaat kan liggen.
21000km is precies de juiste hoeveelheid km's wanneer er iets kapot gaat in de blok door slijtage. (17500 - 25000km)

Je kan wel even snel testen als je een lekke uitlaat heb. Meestal als je uitlaat lek is maak je scooter een ander geluid. Harder meestal.
Als je uitlaat lek is moet je zelf even kijken waar de lek zit. (Pakking of naald lek)
Dit kan je makkelijk testen. Terwijl je scooter warm en stationair loopt bedek je gewoon je uitlaat bij het gat. (Met een oud doek)
Bij een normale uitlaat zal er druk opbouwen en als de druk te hoog word valt de scooter uit.

Als je een goede druk voelt opbouwen dan is er geen lek. Maak je geen zorgen als je scooter tijdens het testen raar gaat lopen. Komt door de druk die je laat opbouwen.

Voel je geen druk opbouwen of weinig. Dan is er inderdaad een lek.
 
Kunnen het krukaslagers zijn als ik het alleen bij stationair hoor?
dat kan je nooit zeker weten. Bij gas kan je ook krukas lagers horen. Ligt aan de slijtage van de lagers. Sommige zijn helemaal af en gaan erg tikken en sommige hebben lichte slijtage en maken zoomend geluid.
 
Hoeveel kilometer heeft het blok? Als het een oud scootertje is dan is het normaal.

Voor een 4takt is dit echter niet normaal.. Zou eerder denken dat het oliepeil niet in de gaten is gehouden of service beurten zijn vermeden en dus te lang met oude motor olie gereden.

Zie op een ander forum dat zo`n sym blok prima 120.000 kan hebben. En ik denk dat je de 40.000 - 60.000km zeker zou moeten kunnen halen.

Ik zeg ook krukas lagers.. Hij lijkt bij het draaien iets te blokkeren.
 
Als ik goed luister klinkt het geluid af en toe heel rauw. Dat alleen resoneren denk ik niet.

Ook al zijn de krukas slecht, hoeft het nog niet te betekenen dat ze 1 min direct al kapot draaien.
De lagers krijgen anders gewoon nog steeds de motor olie dus het smeert zeker nog wel iets.
Lagers zijn gewoon niet gezond meer.
 
Back
Top