zippie 4t klelp afstelling en carb

obl-speed-sonic

Well-Known Member
heey ik had een vraagje orgineele afstelling van je kleppe is 10/15 maar als je dat zou veranderen zou je daar dan ook winst op kunnen maken?
en zou het mogelijk zijn om een 2t carb op een 4t te monteren? zou dat invloed hebben op prestaties
mvg dirk
 
Advertisement - register to remove this

klepspeling moet gewoon altijd op die afstelling staan, als ze te strak staan zouden de kleppen niet sluiten en heb je geen compressie.
als ze te los staan gaan ze niet (helemaal) open en verlies je ook power.

en een 2t carb zou eventueel op een 4t kunnen mits je het spruitstuk en de gaskabel aanpast.

zal je wel even goed moeten verdiepen in het afstellen hiervan, een viertakt verarmd meer op top als een 2 takt, en daar is de carburateur ook echt op gebouwd (denk aan acceleratiepompje e.d)
 
Nee eigenlijk niet :p Behalve dan dat een 4t zon draai klep heeft ipv een gas schuif (toch?).
Maar echt een felle gas reactie zul je er toch niet uithalen, het is nou eenmaal 4takt. (hoewel injectie al een hoop scheelt)
 
Nee eigenlijk niet :p Behalve dan dat een 4t zon draai klep heeft ipv een gas schuif (toch?).
Maar echt een felle gas reactie zul je er toch niet uithalen, het is nou eenmaal 4takt. (hoewel injectie al een hoop scheelt)


Misschien moet jij je onzinnige reacties is voor je houden, ipv overal maar jou (op niets) gebaseerde mening te posten.
 
Misschien moet jij je onzinnige reacties is voor je houden, ipv overal maar jou (op niets) gebaseerde mening te posten.
Nee aan jouw reactie heeft hij wat... kom op zeg.
Ik heb weinig verstand van 4takt en dat geef ik graag toe,
maar als ik nou de enige op dit forum was die onzinnige reacties post ok,
maar 3/4e van wat er op dit hele forum gepost word klopt toch geen hol van (op de kenners na).

Maar goed, als jij weet dat het wel kan en genoeg invloed heeft op de prestaties, zeg dat dan ook, ik ben hier ook om te leren.
 
Nee aan jouw reactie heeft hij wat... kom op zeg.
Ik heb weinig verstand van 4takt en dat geef ik graag toe,
maar als ik nou de enige op dit forum was die onzinnige reacties post ok,
maar 3/4e van wat er op dit hele forum gepost word klopt toch geen hol van (op de kenners na).

Maar goed, als jij weet dat het wel kan en genoeg invloed heeft op de prestaties, zeg dat dan ook, ik ben hier ook om te leren.

Zoals pronk ook al eens heeft gezegt: Lees dan maar eerst is wat meer, ipv hier nonsens te verkopen.
 
Maar echt een felle gas reactie zul je er toch niet uithalen, het is nou eenmaal 4takt. (hoewel injectie al een hoop scheelt)

Wat is dat voor onzin? De vermogensopbouw van een 4-takt is over het algemeen vele malen beter dan van een 2-takt, wat weer resulteert in een betere gasreactie. Dat dit bij de huidige (vaak van chinese afkomst) 50cc brommerblokjes wat minder is, komt omdat deze meestal zwaar zijn onderontwikkeld. Maar dit heeft niks met het 4-takt principe te maken.

Je praat over iets waar je totaal niet van op de hoogte bent...


Edit: Bovenstaande post van tom niet gelezen.
 
Ik heb het hier ook eens met aidix over gehad op het andere forum, daar was een 4takt blokje met 15,3pk, welke een stuk mindere gas reactie had dan een doorsnee 2takt blok.
Wel een stuk beter dan de gemiddelde chinese 4 takt mormel, maar niet zo snel als een 2takt.
 
99% van de mensen hier snapt niet zoveel van een 4 takt. Dat geeft niks, maar het beste is dan dat je er gewoon vanaf blijft. Anders vertieft je het blokkie en dat is zonde.

Gasreactie van een 4 takt hangt gewoon af van hoe zwaar het vliegwiel (evt krukas) is. Mijn GSXR750 doet 1000 tot 14000 toeren in 1 seconde. Prima reactie hoor.

Het simpelste om een 4 takt op te voeren is (in ongeveer deze volgorde)

Open uitlaatsysteem (+ grotere sproeier!)
Open inlaat (open luchtfilter ook met grotere sproeier!)
Meer cilinderinhoud
Grotere carb
Snelle nokkenas

En zo kan je nog wel even doorgaan.

Als het goed is staan er in Jubbega dit jaar 2 mooie voorbeelden van snelle viertakt brommers ;)
 
Denk dat een groot gedeelte van de langzame gasreactie mede komt doordat je zelf geen vat heb op de gaschuif.

deze word geopend door een vacuumsysteem (door de naar binnen gezogen lucht gaat de schuif open)
 
Hey

Je kan zoals mario zegt eens wat andere dingen proberen.

Naraku levert een aantal leuke onderdelen voor 4takt

o.a:
nokkenasje
24mm carberateur 4takt
CDI
enz
 
Denk dat een groot gedeelte van de langzame gasreactie mede komt doordat je zelf geen vat heb op de gaschuif.

deze word geopend door een vacuumsysteem (door de naar binnen gezogen lucht gaat de schuif open)

En misschien ook omdat een 4takt maar 1x per 4 arbeid's slagen vonkt itt een 2takt?
 
nou zeg je wel heel veel onzin in 1 post:p

1. een viertakt vonkt elke keer als de krukas draait.
2. en zeker niet 1x per 4 arbeidsslagen
3. 1 arbeidsslag bij een 4takt is 4 OMWENTELINGEN.
 
1 arbeidsslag bij een 4takt is 4 OMWENTELINGEN.

Een 4-takt heeft 2 omwentelingen per arbeidsslag. Heb je 4 omwentelling per arbeidsslag, dan spreek je over een 8-takt, tenzij bij jouw een omwenteling maar 180graden is. :+

Als het goed is staan er in Jubbega dit jaar 2 mooie voorbeelden van snelle viertakt brommers ;)

Ik ben benieuwd! :) Beiden uitgevoerd met mechanischedrukvulling?

4 takt hangt gewoon af van hoe zwaar het vliegwiel (evt krukas) is. Mijn GSXR750 doet 1000 tot 14000 toeren in 1 seconde. Prima reactie hoor.

Hangt natuurlijk niet aleen van het massatraagheidsmoment af, maar net zo goed van het vermogen wat er bij lage toeren aanwezig is. Ik weet dan ook wel zeker dat een goed doorontwikkelde 4-takt een veel betere gasreactie heeft dan een 2-takt, simpelweg omdat er over het algemeen een veel mooiere opbouw is.
 
Last edited:
4-Stroke-Engine.gif


Zo nou kan er iig geen twijfel meer over bestaan :p
 
Een 4-takt heeft 2 omwentelingen per arbeidsslag. Heb je 4 omwentelling per arbeidsslag, dan spreek je over een 8-takt, tenzij bij jouw een omwenteling maar 180graden is. :+

sorry, zat een beetje te slapen denk ik :+

1 arbeidsslag is een halve omwenteling

dan nog de compressieslag. uitlaatslag en inlaatslag.

maakt bij elkaar 2 omwentelingen.
 
Back
Top