Zip2000 schema?

bartj

HousePaus
Het is zover ook ik moet er eens aan geloven, ik heb totaal geen stroom via mn kabelboom van mn zip2000 lijkt het. Mn licht werkt wel, groot en klein, mn toeter doet het ook mits de scooter stationair draait. Accu geeft 2.4v aan dus die is dood.
Nou ben ik zelf altijd van zo min mogelijk elektra op mn racers maar voor een opknapstraatscooter wil ik eigenlijk alles goed hebben. Qua stroom schemas kom ik alleen 4takt tegen en ik heb 2takt. Wat zijn nou de belangrijkste dingen om te checken na de standaard dingen zoals je spanningsregelaar en massa en je accu multimeter heb ik voor het pakken maar dan is het spoor ver te zoeken bij me
 
Advertisement - register to remove this

Zekeringen , en vaak een simpel lampie wat stuk is , en dat de contacten schoon en fris zijn .
Dat heb ik allemaal al nagekeken jongeman, nieuwe zekering erin. Lampjes van mn dashboard ook allemaal vervangen maar krijg enkel bij mn benzine lampje afentoe wat geknipper omdat daar wat rommel op de contactpuntjes zat. Schoongemaakt en die knippert niet omdat de tank vol zit. Maar zag het electra wonder Sparky pas zo'n mooie uitleg hebben getypt voor 4takt dus die heb ik meteen opgeslagen maar dat schema verschild toch met het 2takt. En moet zeggen dat dit project wel een verse kabelboom of in elk geval ff een paar avondjes met de soldeerbout zou kunnen gebruiken.
 
Maar zag het electra wonder Sparky pas zo'n mooie uitleg hebben getypt voor 4takt
Nou ja wonderen verrichten is helaas te hoog gegrepen voor mij. ;)
Helaas heb ik geen schema van specifiek de Piaggio Zip 2000 wel een schema van de 2-takt Zip vanaf het jaar 2000.
Ik weet niet of dit overeen komt, ik zal het hieronder even toevoegen.
Verder als de accu dood is, kan alles wat op de 12V boordspanning werkt ook niet werken als de motor niet draait.
Wel als de motor eenmaal gestart is zal de spanningsregelaar het zaakje voorzien van 12V.
Echter het kan wel zijn dat de mottige accu de spanning van de spanningsregelaar in elkaar laat kukelen, dus misschien eens proberen met afgekoppelde accu of beter nog een nieuwe accu plaatsen of de accu even simuleren met een goeie acculader.
Dan is het in principe een kwestie met een testlampje of multimeter alle punten ( 1 t/m 11) af te prikken en kijken of er spanning staat tov de min-pool van de accu met ingeschakeld contactslot:
Ik heb de punten met nummertjes even aangegeven in het schemaatje.
  • Punt 1, accu.
  • Punt 2 en 3 aan weerszijde van de zekeringhouder.
  • Punt 4 en 5 aan weerszijde op de rode draad van de contactslotconnector.
  • Punt 6 en 7 aan weerszijde op de witte draad van de contactslotconnector.
  • Punt 8 en 9 aan weerszijde op de witte draad van de oliesensorconnector.
  • Punt 10 en 11 aan weerszijde op de blauw/rode draad van de oliesensorconnector.
1671620814878.png
 
Nieuwe accu was sowieso al het plan. En ik heb alles getest met een draaiende motor omdat de 2.4v die ik had gemeten op de accu me niet goed leek Straks scooter ff in de woonkamer en alles ff nalopen. Mijn dank is in ieder geval groots
 
Dat is alvast 1 zwaar aangetast stuk contactslot. Wist de stekker er ook amper af te krijgen
 

Attachments

  • 16716679462502005427515426321432.jpg
    16716679462502005427515426321432.jpg
    105.8 KB · Views: 32
Dat ziet er in iedergeval niet goed uit en is ook de reden dat je geen of een in elkaar kukelende spanning krijgt op de blauw/rode draad bij belasting door de achterliggende verbruikers.
Misschien dat je met een heeeel fijn schuurpapiertje de boel nog kan redden indien de contactjes die over deze koperen baantjes schuiven nog intact zijn als je de boel nog inelkaar krijgt. ;)
Zit die oliesensor nog op deze scooter want zoals je ziet speelt de doorlussing op/achter de connector van deze sensor ook nog een belangrijke rol?
 
Heb ik voor ik voor je liggen indien nodig .
Heb een niet verknipte kabelboom van een Runner ... eventueel.
Ik heb al een nieuwe besteld die komt straks binnen via K-parts. En heb natuurlijk wel ff met een scotchbrite al die smerige groene zooi eraf geveegd. En alles deed het weer. Zelfs mn electrische start die maakte geluid nadat ik een hoop gare plekken had hersteld.
 
Zit die oliesensor nog op deze scooter want zoals je ziet speelt de doorlussing op/achter de connector van deze sensor ook nog een belangrijke rol?
Is dit nog te overbruggen zodat het olietankje eruit kan met behoud van mn remlicht? Of dan maar het lampje uit mn dashboard halen zodat die niet blijft branden? Ja ik weet dat ik er ook water in kan gooien zodat die niet gaat branden maar haal het tankje er dan liever gewoon af.
 
Het beste kun je gewoon de draden van de oliesensor knippen en dan de witte met de blauw/rode draad verbinden en de twee paars/witte met elkaar verbinden, zoals beneden op het schetsje.
Je hoeft niks te doen met het lampje in je cockpit.

1672908224086.png
 
Last edited:
Back
Top