Zip type 3 start wel maar rijd niet met choke dicht door nieuwe carb

Status
Not open for further replies.

nick0520

New Member
Hallo,

Mijn zip type 3 uit 2005 heeft het altijd perfect gedaan, nu had ik een nieuwe 17,5 carb gekocht (polini CP) hij start nu wel met choke open maar gaat dan gelijk volgas, met choke dicht doet hij het alleen als ie lang genoeg met choke open heeft warm gedraaid en je em dan dicht doet, dan loopt hij stationair, zodra ik gas geef valt ie uit, hij maakt minder toeren, hij gaat minder snel en rijd dus alleen met choke open (ik gebruik hem nu niet), er zit nu een 80 sproeier op, ik denk dat het daaraan ligt dus heb een 60 t/m 80 sproeier set besteld (nog niet binnen), het is trouwens gewoon 50cc alles is origineel behalve nu de carb, er zat een 12 delorto carb in. Heeft iemand enig idee wat het is?
 
Advertisement - register to remove this

welke kleur is de bougie dan als je zonder choke rijd?
lijkt er op als je zonder choke rijd dat die dan te weing krijgt.
Ben nu op school ik ga thuis gelijk kijken welke kleur de bougie is, ik heb alleen maar 500 meter ofzo gereden met de nieuwe carb, ik weet niet of dat zo snel gaat dat de bougie veranderd van kleur. Als ik gas geef zonder choke valt hij uit met dat blub blub geluid.
 
Zowiezo met sproeiers gaan beginnen en zeker niet mee gaan rijden. Beginnen met een grote maat en dan langzaam afbouwen. Bougiekleur kun je pas gaan kijken wanneer hij op zijn minst normaal reageert op het gas.
 
Zowiezo met sproeiers gaan beginnen en zeker niet mee gaan rijden. Beginnen met een grote maat en dan langzaam afbouwen. Bougiekleur kun je pas gaan kijken wanneer hij op zijn minst normaal reageert op het gas.
ja ga ik doen, heb ook een nieuw sproeier setje besteld komt binnekort binnen, dan ga ik kijken met welke sproeier hij hetbeste rijd, bedankt voor je reactie
 
Nick,

misschien kun je even uitleggen wat je bedoelt met "choke open" en "choke dicht"

Bij een handchoke is het namelijk zo:

  • Als je de choke aan zet, zet het choke mechanisme de inlaat van de carburateur dicht. Er kan dus minder lucht naar binnen dus het mengsel wordt rijker.
  • Als je de choke uit zet, zet het choke mechanisme de inlaat van de carburateur open. Er kan dus meer lucht naar binnen dus het mengsel wordt armer.
Ik heb het vermoeden dat jij dit andersom bedoelt namelijk:

  • Met choke open bedoel jij choke aan dus het chokemechanisme zet de inlaat van de carb. dicht.
  • Met choke dicht bedoel jij choke uit dus het chokemechanisme zet de inlaat van de carb. open.
Klopt mijn aanname?
 
Nick,

misschien kun je even uitleggen wat je bedoelt met "choke open" en "choke dicht"

Bij een handchoke is het namelijk zo:

  • Als je de choke aan zet, zet het choke mechanisme de inlaat van de carburateur dicht. Er kan dus minder lucht naar binnen dus het mengsel wordt rijker.
  • Als je de choke uit zet, zet het choke mechanisme de inlaat van de carburateur open. Er kan dus meer lucht naar binnen dus het mengsel wordt armer.
Ik heb het vermoeden dat jij dit andersom bedoelt namelijk:

  • Met choke open bedoel jij choke aan dus het chokemechanisme zet de inlaat van de carb. dicht.
  • Met choke dicht bedoel jij choke uit dus het chokemechanisme zet de inlaat van de carb. open.
Klopt mijn aanname?
Ja met open bedoel ik aan haha sorry
Post automatically merged:

Het kan trouwens ook een fout zijn bij het monteren van de carb, aangezien ik het zelf heb gedaan met een vriend, maar dat is er zo een 'die er veel van weet' volgens hemzelf
 
mijn motor liep goed met sproeier 80.heb jij dat adapter ook geinstalleerd waar op std luchtfilter er op past?vacuum en olie op goede kant aangesloten?
 
mijn motor liep goed met sproeier 80.heb jij dat adapter ook geinstalleerd waar op std luchtfilter er op past?vacuum en olie op goede kant aangesloten?
ik mix zelf, heb mn oli tankje afgesloten en heb o die 2 tuutjes zegmaar op de bovenkant gezet zodat ie geen valse lucht zuigt waar je je olie tankje op kan doen en ik weet niet wat die andere doet, maar heb nu beetje gekloot met sproeiertjes en hij blijft maar slecht lopen, start niet goed, lopopt eerst prima stationair maar dan slaat ie af, ik denk dat ie teveel of te weinig lucht krijgt dus moet denk een beetje aan die luchtschroef zitten, maar heb niet zoveel tijd.
Post automatically merged:

mijn motor liep goed met sproeier 80.heb jij dat adapter ook geinstalleerd waar op std luchtfilter er op past?vacuum en olie op goede kant aangesloten?
ik weet trouwens niet wat je bedoeld met adapter en stdluchtfilter
 
air-filter-flange-for-polini-cp-carburetor-34mm-9mm~S-P-343.0023.jpg
Post automatically merged:

als jij premixt dan idd moet jij t olie en vacuum afsluiten met dat rubber dopjes.luchtschroef staat 1 slag uit als goed is.begin maar met std afstelling 1,5 slag uit kijk wat ie doet.bij mij is choke handle na paar keer aan en uitzetten afgebroken kut plastic dingen.hoe loopt met halfgas en volgas?stel m af met warm motor.bij mij was ook dat hij af en toe moeilijk deed bij koud motor.ff andere hittegraad bougie proberen,met gasnaald spelen.houd bougie kleur in de gaten.
 
Last edited:
View attachment 62962
Post automatically merged:

als jij premixt dan idd moet jij t olie en vacuum afsluiten met dat rubber dopjes.luchtschroef staat 1 slag uit als goed is.begin maar met std afstelling 1,5 slag uit kijk wat ie doet.bij mij is choke handle na paar keer aan en uitzetten afgebroken kut plastic dingen.hoe loopt met halfgas en volgas?stel m af met warm motor.bij mij was ook dat hij af en toe moeilijk deed bij koud motor.ff andere hittegraad bougie proberen,met gasnaald spelen.houd bougie kleur in de gaten.
ja met half gas ging reed hij prima, ik denk dat mn gaskabel ook vernieuwd moet worden die is te kort maar is nergens te krijgen, tenminste ik kan nergens precies dezelfde vinden, met vol gas viel hij weg dan klonk en voelde precies hetzelfde als dat je het gas terug draaid
 
Ik denk dat je brommer te arm loopt.

Mogelijke oorzaken:
  • Te kleine sproeier.
  • Valse lucht.
  • Te laag vlotterbak niveau.
  • Vacuumkraan werkt niet goed.
  • Verstopt brandstoffilter.
  • Lekkend membraan.
  • Eventueel open luchtfilter.
Reed de brommer ook niet goed met de oude carburateur of wat was de reden voor een nieuwe?

Wat is de kleur van je bougie?
 
Ik denk dat je brommer te arm loopt.

Mogelijke oorzaken:
  • Te kleine sproeier.
  • Valse lucht.
  • Te laag vlotterbak niveau.
  • Vacuumkraan werkt niet goed.
  • Verstopt brandstoffilter.
  • Lekkend membraan.
  • Eventueel open luchtfilter.
Reed de brommer ook niet goed met de oude carburateur of wat was de reden voor een nieuwe?

Wat is de kleur van je bougie?
Hai Sparky bedankt voor je reactie, ik heb nu de oude carb er onder gezet en hij loopt gewoon prima zoals hij altijd deed, rond de 55 (is een snor trouwens), trekt niet super hard maar rijd wel lekker door, de kleur van mn bougie is nu goed, maarja die 'oude' carb zit er nu onder, ik heb niet zoveel tijd gehad om er goed naar te kijken aangezien het hier afgelopen dagen elke dag de heledag heeft geregend en ik een piepkleine schuur heb dus moet eigenlijk altijd buiten sleutelen, hij trok eerst valse lucht dat heb ik volgensmij opgelost, nu is het probleem als de nieuwe carb er onder zit dar hij bij volgas hetzelfde geluid maakt als dat ik mijn gas los laat, het voelt ook precies hetzelfde, ik denk dat de sproeier te klein is of dat hij teveel lucht trekt, ik heb de luchtschroef 1,5 draai opengedraaid zoals ik had gezien in een officieel filmpje van polini, ik heb denk ik woensdag pas tijd om te kijken door werk en school. Ohja, wat bedoel je met te laag vlotterbak niveau, ik weet wat mijn vlotterbakje is maar ik wist niet dat je dat kon afstellen
 
Ik sluit het topic conform ons snor beleid. Voor vragen over het beleid mag je mij een berichtje sturen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top