Zip type 3 met wokmelding

Snare46

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb een zip type 3 snor en heb helaas een wokmelding gekregen. (22 km te hard).

Ik heb er een bromcilinder op zitten met een sito plus uitlaat. Nu is mijn vraag: hoe kan ik mn scooter terug voeren zodat die weer gewoon 25 gaat? Kan ik dat gewoon doen met deze cilinder? Of moet er echt weer een snor cilinder op. Ben bang dat ik de cilinder kapot maak als ik em teveel afknijp door een prop in te zetten.

En ik vroeg me af of iemand een lijst heeft wat er allemaal gedaan moet worden voor een wokmelding, om de scooter weer door de keuring te laten komen zeg maar.

Alvast bedankt !!
 
Advertisement - register to remove this

Snor cilinder moet er echt erop terug, anders zal je nooit genoeg snelheid kunnen inleveren. Een snor cilinder is rustiger getimed en daardoor moet je dan ook heel je setup daarop aanpassen..
Voor de rest moeten de dingen weer terug die erop gezeten hebben toen die nieuw is gekocht. Neem aan dat je scooter een 2-takt is.

Een 4-takt is makkelijker trager te maken..

Overigens is het belangrijk dat:

- Je remmen goed werken
- Je verlichting goed werkt
- Een werkende KM teller hebt
- Als je knipperlichten hebt (moeten die werkend zijn.)
- Profiel van de banden moet goed zijn (genoeg profiel)
- Claxon moet het doen
- Mag niet harder dan 25km echte snelheid kunnen. (Dus waarschijnlijk 30km op de teller)
- Voorvork moet niet vast zitten (dus werkende vering)
- Op het voorwiel en achterwiel mag geen speling aanwezig zijn (dus verrotte wiellagers)


Linker spiegel is niet verplicht voor oudere modellen scooters van voor 2004.
 
Last edited:
De alom gehate WOK melding ..

Van een prop in de uitlaat gaat je cilinder niet stuk hoor.
Zou wel maatje kleiner in sproeier gaan en uiteraard een vario ring monteren.

Je hele scoot word gekeurd dus ook dingen als bandprofiel , verlichting en remmen dienen in orde te zijn.
En geen begrenzer die je uit kan schakelen natuurlijk ;)
Misschien weet iemand anders nog iets
 
Snor cilinder moet er echt erop terug, anders zal je nooit genoeg snelheid kunnen inleveren. Een snor cilinder is rustiger getimed en daardoor moet je dan ook heel je setup daarop aanpassen..
Voor de rest moeten de dingen weer terug die erop gezeten hebben toen die nieuw is gekocht. Neem aan dat je scooter een 2-takt is.

Een 4-takt is makkelijker trager te maken..

Overigens is het belangrijk dat:

- Je remmen goed werken
- Je verlichting goed werkt
- Een werkende KM teller hebt
- Als je knipperlichten hebt (moeten die werkend zijn.)
- Profiel van de banden moet goed zijn (genoeg profiel)
- Claxon moet het doen
- Mag niet harder dan 25km echte snelheid kunnen. (Dus waarschijnlijk 30km op de teller)
- Voorvork moet niet vast zitten (dus werkende vering)
- Op het voorwiel en achterwiel mag geen speling aanwezig zijn (dus verrotte wiellagers)


Linker spiegel is niet verplicht voor oudere modellen scooters van voor 2004.

Dat is jammer. Mn oude snor cilinder heb ik niet meer..


De alom gehate WOK melding ..

Van een prop in de uitlaat gaat je cilinder niet stuk hoor.
Zou wel maatje kleiner in sproeier gaan en uiteraard een vario ring monteren.

Je hele scoot word gekeurd dus ook dingen als bandprofiel , verlichting en remmen dienen in orde te zijn.
En geen begrenzer die je uit kan schakelen natuurlijk ;)
Misschien weet iemand anders nog iets

Ik heb nog wel mn oude standaard uitlaat liggen. Varioring heb ik niet meer maar dan kan ik wel aankomen denk ik.

Kan ik nog iets met rolletjes doen ofzo? Ik dacht trouwens dat het slecht was voor je cilinder door de hogere druk. Maar dat kan dus geen kwaad?
 
Dan zal je een 2ehandse moeten zoeken, anders een nieuwe kopen, anders de scooter weg doen. Met een bromcilinder zal die nog altijd tegen de 45-50km/u blijven lopen.
 
Dan zal je een 2ehandse moeten zoeken, anders een nieuwe kopen, anders de scooter weg doen. Met een bromcilinder zal die nog altijd tegen de 45-50km/u blijven lopen.

Hmm okee dat is jammer. Had een hoopje dat ik er door wat begrenzers op te gooien wel de 30 kon halen.. maar is gaan kijken voor een tweedehands cilindertje..
 
Als je met die brom cilinder door blijft rijden, zal die juist door de begrenzer willen trekken.. Die bromcilinder genereerd juist teveel vermogen.. Draad harder en daardoor meer vermogen en snelheid ook de timing is veel sneller van een bromcilinder..

Een snor cilinder is trager getimed, zal rustiger lopen, en weinig problemen met overtoeren maken geven..

Je hebt zoiezo zwaardere gewichten nodig in de vario.. Prima mee te rijden met de snor afstelling.. Niet meer te rijden met een bromcilinder die normaal gesproken lichtere rolletjes gebruikt.
 
Zoals ik al zei de poort timing... Snor cilinder heeft een krappere / lagere uitlaat poort.. En vaak zijn er minder transfers aanwezig. Een brom cilinder heeft meestal 5 - 6 transfers.. Een snor vaak maar 3..

Een snor cilinder is vaak zeg maar al een soort van begrenzer.. Een Transfer is een poort waar de benzine vanuit de voet naar de bovenkant van de zuiger de benzine word gebracht.
 
Last edited:
Back
Top