Zip type 1 krukas past niet?

Hi all,

Heb vandaag een piaggio zip type 1 opgehaald. Bleek dat de krukas bij de halfpoulie doorgesleten was en vervangen moest worden.

Ik heb de originele krukas van mijn gilera stalker met nieuwe lagers er in gezet en de helften bij elkaar gedraaid.
Zodra ik de helften bij elkaar heb zit de hele krukas volledig vast, idem dito voor de drijfstang.

Slaan met een kunststofhamer doet helemaal niks. Het enige wat er voor zorgt dat er beweging komt is de helften zodanig losdraaien dat er een kier is tussen beide.

Zie ik iets over het hoofd of is dit blok gewoon slecht. De vorige 5-6 blokken die ik heb gebouwd gingen gewoon zoals het hoort dus ik snap er niks meer van.
 
Advertisement - register to remove this

Misschien niet dezelfde type krukas?
De zip is van bouwjaar 1998, zou dus wel denken dat er een verschil is, alleen heb ik de oude en de nieuwe krukas opgemeten met een schuifmaat. er was geen verschil.

ik heb misschien de oorzaak gevonden, toen het lager uit de zitting was in de grote carterhelft zat er een groef in de zitting, volgensmij is de zitting gewoon extreem krap waardoor het lager scheef gaat zitten.
 
Heb je de Carters verhit voordat je het spul in elkaar ging bouwen ?

Of heb je de boel met een Hamer in elkaar lopen rammen.
Ik leg Carters op een oude Multigril / Bakplaat, en lagers en Krukas geruime tijd in het Vriesvak.
 
Heb je de Carters verhit voordat je het spul in elkaar ging bouwen ?

Of heb je de boel met een Hamer in elkaar lopen rammen.
Ik leg Carters op een oude Multigril / Bakplaat, en lagers en Krukas geruime tijd in het Vriesvak.
Uiteraard, mijn voorkeur gaat ook uit naar de gasbarbecue alleen was het gas op. In dit geval heb ik het met verfbranders gedaan die ik een flink tijdje op de helften heb gezet. Vooral de grote helft aangezien de warmte zich snel verspreidt over het blok. De lagers hadden in de vriezer gelegen en nog lang nagespoten met remreiniger (worden ze nog kouder van).

Dit is inmiddels het zoveelste blok dat ik doe, maar ik heb nog nooit gehad dat het zo lastig ging. Ik heb alles nagemeten en naar mijn observatie zijn er geen verschillen tussen de lagers, krukas of carterhelften t.o.v andere blokken. Alleen dat deze lagerzittingen ontzettend krap lijken te zijn.

2 week geleden nog een NRG blok gedaan en daar vielen de lagers gewoon in zonder te hoeven tikken o.i.d.
De volgende stap is het opschuren van de lagerzitting, want zo gaat het nooit werken ben ik bang.
 
Oké, even een vervolg op dit verhaal voor de volgende ongelukkige met een type 1 blok.

De oorzaak van de problemen zaten hem in 2 factoren: een minimaal kromme krukas. welke ik voor een gloednieuwe heb vervangen. de 2e factor betreft de eigenaardige carters, mijn bevinding is dat een type 1 carter/oud bloktype (of in ieder geval mijn carter) het zeer onaangenaam vindt om op moment (11/13 NM) met carterbouten bij elkaar gedraaid te worden.

De oplossing was simpel, nieuwe lagers, nieuwe krukas. Vervolgens alles volgens het boekje de boel in elkaar zetten behalve de carters aandraaien. Wat ik hierbij heb gedaan is de carterbouten insmeren met groene loctite (sterk, lagerbevestiging enz). Vervolgens heb ik de bouten tot een hele minimale weerstand kruislings aangedraaid. Hierbij constant voelend aan de krukas of de draaiweerstand toenam (vooraf wat gecentreerd en na aandraaien nogmaals for good measure). eindresultaat zijn carterbouten die blijven zitten en een gewoon functionerend blok met een soepel draaiende krukas zoals je zou willen.

Bewijs: de T1 is na herbouw volledig ingevoerd op NL kenteken en heeft de omkeur naar bromfiets gehaald. Hij draait nu naar behoren met een DR70 en sito+21mm dellorto.

Hoop dat dit toekomstige pechvogels uit de brand kan helpen.
Stel vragen verder gerust wat betreft dit verhaal.

EDIT:
vloeken in de kerk voor velen, ik heb de lagerzittingen met een dremel en schuurbandje lichtelijk verruimd om de lagers fatsoenlijk te kunnen plaatsen zonder de boel te beschadigen. Ik heb dit met ervaring en veel beleid gedaan, geen aanrader maar if it works it ain't stupid.
 
Back
Top