Zip trilt

Ik weet dat online om hulp zoeken bij een trillende scooter nogal gissen in het donker is, maar ik ben ten einde raad.

Mijn zip 4t trilt/ zoemt/ resoneert/ vibreert of hoe je het ook noemen wil. Het trilt voornamelijk onder m'n voeten op de treeplank en het trillen is toerenafhankelijk. Wel heb ik soortgelijk trillen al eerder bij verschillende piaggio's gemerkt, maar ik kan er gewoon niet meer tegen. Ik heb namelijk al zo veel vervangen: cilinder, zuiger, distributieketting, vario, starterkrans met koelvin, koppeling, v-snaar, rollen, variogeleiders en ik kan nog wel even doorgaan. Het getril begint vanaf +- 35/u en komt in fases. Dan versnelt het trillen tot +-55/u en daarna gaat het over een in een minimale vibratie. Het klinkt als vwap......vwapp......vwapp......vwapp..vwapp.vwapp.vwappvwappvwappvwapppppppp, dat dus....

Eigenlijk heeft ie altijd wel een beetje getrild, maar de ene keer wat harder dan de andere keer. Verder loopt en klinkt die super gezond, rijdt als een tiet en anderen horen geen rare geluiden als ik voorbij kom gereden. Wie o wie kan mij helpen.... alles wat naar mijn mening los kan komen of kan trillen is vervangen. Iemand met hetzelfde probleem of een mogelijke oplossing?
 
Advertisement - register to remove this

Silent block is vorig jaar zomer nog vervangen en motorophangrubbers zien eigenlijk nog prima uit. Geen speling op mn achterveer of subframe. Rubbers zijn ook niet poreus, maar vervangen kan nooit kwaad aangezien ze maar enkelen euro's kosten. Ik houd alle opties open :p
 
Nu 17xxx km gereden en de scooter is uit 2016. Ik ben bang voor krukaslagers, maar het is niet het typische krukaslagerggeluid waar ik helaas bekend mee ben. Stationair klinkt die ook gewoon super, geen rare geluiden en totaal geen speling op de krukas. Ik vond wel dat er wat veel speling op de as zat waar de koppeling op zit en ben daar vervolgens mee naar een scooterzaak in de buurt gegaan. Daar werd mij verteld dat die speling normaal is en wordt weggewerkt door het lager in de carterkap.

Toch vind ik het apart dat het enorm toerenafhankelijk is. Na het vervangen van de starterkrans en de koelvin is het getril wel een beetje minder geworden. Het lijkt net alsof je tegen een klein windmolentje blaast, alleen dan steeds sneller
 
Nu 17xxx km gereden en de scooter is uit 2016. Ik ben bang voor krukaslagers, maar het is niet het typische krukaslagerggeluid waar ik helaas bekend mee ben. Stationair klinkt die ook gewoon super, geen rare geluiden en totaal geen speling op de krukas. Ik vond wel dat er wat veel speling op de as zat waar de koppeling op zit en ben daar vervolgens mee naar een scooterzaak in de buurt gegaan. Daar werd mij verteld dat die speling normaal is en wordt weggewerkt door het lager in de carterkap.

Toch vind ik het apart dat het enorm toerenafhankelijk is. Na het vervangen van de starterkrans en de koelvin is het getril wel een beetje minder geworden. Het lijkt net alsof je tegen een klein windmolentje blaast, alleen dan steeds sneller
ik heb dit trillen ook gehad bleek te komen door een koppeling segmenten die opgeschuurd moesten worden.
 
Hmm, morgen nog eens proberen, maar lijkt me sterk. Wel heb ik ergens iets gelezen over koppelingshuizen die ovaal trekken bij grote krachten en flinke temperaturen. Vast niet van toepassing op een 4t zipje toch?
 
Ik ken dat vwap vwap vwap geluid. Hoorde dit op sommige bezorgscooters. Helaas werden die nooit gerepareerd dus weet niet wat het probleem is. Maar ik dacht altijd dat het iets met de v-snaar te maken had die slipte
 
Banden afgelopen week nog opgepompt, maakte geen verschil. Voorband is wel aan vervanging toe. Subframe zit stevig op z'n plek en heb geen speling op m'n achterwiel, op het aangrijpen van de vertanding na dan.
 
Mogelijk een standaard/valbeugel die wat los zit? Ik ken het gevoel bij mijn Vespa en heb het idee dat het daar in zit of een silentblock achterschokbreker die ik gister heb vervangen(was helemaal door).
 
Geen idee, nog niet naar gekeken. Hoe controleer ik dat best?
Als je het afdekkapje eraf haalt, even goed kijken bij stationair draaiende motor. Als ik denk onbalans te hebben, haal ik het vliegwiel er even af, zorg dat de spie goed zit en genoeg ruimte heeft, doe een smerend middeltje op de as en zorg dat het vliegwiel volledig naar achteren op de as valt. Ook vliegwiel even schoonmaken van binnen, deze is sterk magnetisch en er kan zich vuil hebben verzameld.
Groet,
 
Als je het afdekkapje eraf haalt, even goed kijken bij stationair draaiende motor. Als ik denk onbalans te hebben, haal ik het vliegwiel er even af, zorg dat de spie goed zit en genoeg ruimte heeft, doe een smerend middeltje op de as en zorg dat het vliegwiel volledig naar achteren op de as valt. Ook vliegwiel even schoonmaken van binnen, deze is sterk magnetisch en er kan zich vuil hebben verzameld.
Groet,
Ik heb m'n vliegwiel gedemonteerd, schoongenaakt en weer gemonteerd. Het vwappvwapp geluid is weg, alleen fluit mn koeling enorm nu. Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan?
 
Ik heb m'n vliegwiel gedemonteerd, schoongenaakt en weer gemonteerd. Het vwappvwapp geluid is weg, alleen fluit mn koeling enorm nu. Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Ik ben erg blij dat de vibrerende geluid weg is, de trillingen zelf ook? Heb vandaag exact hetzelfde gedaan bij iemand anders, het spietje valt voorin wel in de as van het vliegwiel, achterin niet. Het spietje moet dus aan de voorkant uit de krukas steken, achteraan niet. Niemand let erop, maar het komt zó vaak voor en is bloedirritant. Toppie!
Fluitend geluid heb ik niet eerder gehad, zit er een kier tussen de koelkappen die nu als fluit werkt?
Groet,
 
Ik ben erg blij dat de vibrerende geluid weg is, de trillingen zelf ook? Heb vandaag exact hetzelfde gedaan bij iemand anders, het spietje valt voorin wel in de as van het vliegwiel, achterin niet. Het spietje moet dus aan de voorkant uit de krukas steken, achteraan niet. Niemand let erop, maar het komt zó vaak voor en is bloedirritant. Toppie!
Fluitend geluid heb ik niet eerder gehad, zit er een kier tussen de koelkappen die nu als fluit werkt?
Groet,
Het getril en het geluid is weg. Het is wel weer lekker om eindelijk 70+ te rijden zonder dat ik bang ben m'n blok te verliezen haha. Morgen controleer ik de boel nog eens. Had niet verwacht dat het zo'n verschil zou maken.
 
Back
Top