Zip stottert houd in

marcelMHR rox

Well-Known Member
Goeiedag, ik heb een zip 4t uit 2011 met het volgende

Malossi 80cc
Malossi nokkenas
Malossi multivar 9,3 gram
Malossi torquedriver witte drukveer witte trekveren
Nieuw carter
Nieuw spruitstuk en pakking
Carburateur jaar geleden compleet vervangen
Choke weerstand vervangen
Sproeier 84

Nu heb net echt bijna niet weg kunnen rijden, Ik liet hem even warmworden voor 2 minuten aangezien het vriest,Daarna weggereden en vervolgens ging ie all inhouden en stotteren maar vooral veel inhouden als ik gas wou geven en zelfs wille uitvallen bijna, Als ik me gas zachtjes opendraaide hield ie het wat langer vol, Zodra de motor warm was kon ik zo doorrijden dit was na 3 a 4 km

Ik heb de werking nagekeken van het gasschuif membraam maar die werkt gewoon en komt netjes omhoog als ik gas geef, Luchtfilter ziet er ook niet raar uit van binnen, Ik denk misschien de choke maar die is samen met de carburateur een jaar geleden als een geheel vervangen
 
Advertisement - register to remove this

Zelf zou ik proberen hoe die het doet zonder de choke aangekoppeld en eventueel dat clipje wegbruigen wat extra benzine toe spuit (ben even de naam kwijt).
 
Is het acceleratie pompje , verrijkt het mengsel bij het gasgeven , maar als hij altijd goed heeft gereden moet dat goed zijn . Geen sproeiers verstopt? Om de choke te testen staan er een boel filmpjes op you tube. Daar lijkt het wel op , vooral omdat hij dit heeft met koude motor
 
Zelf zou ik proberen hoe die het doet zonder de choke aangekoppeld en eventueel dat clipje wegbruigen wat extra benzine toe spuit (ben even de naam kwijt).
Dat pompje is afgesloten
Post automatically merged:

Is het acceleratie pompje , verrijkt het mengsel bij het gasgeven , maar als hij altijd goed heeft gereden moet dat goed zijn . Geen sproeiers verstopt? Om de choke te testen staan er een boel filmpjes op you tube. Daar lijkt het wel op , vooral omdat hij dit heeft met koude motor
Zal de choke wel uit testen, heb ook even 2 grotere sproeiers besteld
Post automatically merged:

Zelf zou ik proberen hoe die het doet zonder de choke aangekoppeld en eventueel dat clipje wegbruigen wat extra benzine toe spuit (ben even de naam kwijt).
Als ik de choke stekker loshaal, blijft ie openstaan toch
 
Last edited:
Jazeker, als de stekker los is blijft de choke het mengsel verrijken. Ook even meten als de motor loopt of er spanning op de choke stekker komt ( is wisselspanning)
 
Als het zo extreem koud is, is de aangezogen lucht meer gecomprimeerd, maw de scooter krijgt meer lucht.
Als het mengsel toch al aan de arme kant stond, wordt het mengsel nu met deze gecomprimeerde lucht nog armer en dit kan de druppel zijn.
Dus zoals reeds hierboven opgemerkt, elektrische choke controleren op werking want het kan goed zijn dat deze in de uitgeschoven stand continue het verrijkingskanaaltje blokkeert.
Indien dit alles goed werkt, zou een maatje groter in sproeier een mogelijke oplossing kunnen zijn.

Dat pompje is afgesloten
Waarom, de fabrikanten knutselen dit niet voor de hobby op zo'n carburateur, vooral niet als ze toch al aan strenge emissienormen moeten voldoen.

Als ik de choke stekker loshaal, blijft ie openstaan toch
Normaal wel ja, tenzij de choke in de voorste stand is blijven hangen en het verrijkingskanaalje blokkeert.
 
Last edited:
Jazeker, als de stekker los is blijft de choke het mengsel verrijken. Ook even meten als de motor loopt of er spanning op de choke stekker komt ( is wisselspanning)
Heb wel een multimeter maar op welke stand zet ik hem dan?
Post automatically merged:

Als het zo extreem koud is, is de aangezogen lucht meer gecomprimeerd, maw de scooter krijgt meer lucht.
Als het mengsel toch al aan de arme kant stond, wordt het mengsel nu met deze gecomprimeerde lucht nog armer en dit kan de druppel zijn.
Dus zoals reeds hierboven opgemerkt, elektrische choke controleren op werking want het kan goed zijn dat deze in de uitgeschoven stand continue het verrijkingskanaaltje blokkeert.
Indien dit alles goed werkt, zou een maatje groter in sproeier een mogelijke oplossing kunnen zijn.


Waarom, de fabrikanten knutselen dit niet voor de hobby op zo'n carburateur, vooral niet als ze toch al aan strenge emissienormen moeten voldoen.


Normaal wel ja, tenzij de choke in de voorste stand is blijven hangen en het verrijkingskanaalje blokkeert.
Dat pompje schijnt nogal kut te zijn als je een 80cc monteert,
Post automatically merged:

Heb dus wel als ie eenmaal warm is dat ie nergens last van heeft
 
Last edited:
ja dat wou ik ook vragen maar heb helaas geen vespa filter liggen.volgens mij is te groot als de blok inveert klapt tegen de achterkap of de benzinetank.
ik had vroeger langer blok waar een vespa of liberty filter er op zat.veel beter er komt bijna geen vuil in bij zip helaas wel.heb jij std of malossi spons filter?
heb gewoon een orgineel filter spons erin, maar het is dus echt een bekend probleem dit bij zipjes in de vrieskou dat er condens komt?
 
Dat pompje schijnt nogal kut te zijn als je een 80cc monteert,
Schijnt, dus je hebt het zelf niet ondervonden?
Ik denk toch dat dit de gasreactie na het loslaten van het gas en weer opendraaien verbeterd dit omdat als je plots het gas open draait er een bepaalde traagheid optreedt met het vernevelen van de brandstof.
Eerst trek je een hoop lucht naar binnen waarna pas weer het venturi-effect op gang komt en het blokje weer voldoende brandstof krijgt.
Door dat pufje brandstof van dit pompje vul je die void tijdeljk op.
 
De meter op ac stand , snap ook niet ( acceleratiepomp) dat de fabrikant dat erop zet , waarschijnlijk om ons ook iets te hobbyen te geven.;)
Staat acv, niet zozeer ac maar 200 en 750
Post automatically merged:

Net de choke getest met draaiende motor terwijl ie los hing, gebeurde niks, zag geen naald die ging uitzetten, vervolgens op de accu, ook daar niks heb zo het idee dat ie all op ze langste stand staat aangezien ik hem wel kan indrukken met de handA347FE86-EA65-4411-B019-51A50C1BB696.jpeg
 
Last edited:
Als hij koud is moet de naald omhoog staan . Door de spanning gaat de naald naar beneden en sluit het kanaal voor de verrijking af . Als de naald beneden blijft staan heb je met een koude motor een te arm mengsel . Choke is stuk als hij niet beweegt op de accu.
 
Als hij koud is moet de naald omhoog staan . Door de spanning gaat de naald naar beneden en sluit het kanaal voor de verrijking af . Als de naald beneden blijft staan heb je met een koude motor een te arm mengsel . Choke is stuk als hij niet beweegt op de accu.
Hij staat inderdaad denk ik all op maximale uitstand, zelfs op de accu geen reactie, maar hoe kan zo duur onderdeel zo snel stuk gaan, carburateur is in ze geheel een jaar geleden vervangen waar ook een choke op zat, orgineel piaggo

Heb nu een choke besteld die zijn best prijzig van piaggo
 
Ik zou niet weten hoe duur die van jou piaggio is , maar heb je die van je oude carburateur niet meer . Voor mijn gy6 heb ik al een choke gezien voor nog geen €10 , maar door het vernieuwen van de carb heb ik deze oude bewaard voor reserve. Heb je ook geen imitatie voor jou scooter.
 
Ik zou niet weten hoe duur die van jou piaggio is , maar heb je die van je oude carburateur niet meer . Voor mijn gy6 heb ik al een choke gezien voor nog geen €10 , maar door het vernieuwen van de carb heb ik deze oude bewaard voor reserve. Heb je ook geen imitatie voor jou scooter.
Imitatie heb je wel, maar heb die wel is vergeleken en die naald van de imitatie choke komt kwa lengte niet overeen met het orgineel, dus dicht ie het niet af, piaggo kost 125 een choke
 
Zo tel uit je winst . Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je door het verdraaien van het binnenwerk de lengte kon stellen , maar weet niet meer waar ik dat heb gelezen. Kun je niet om zeker te zijn de choke even niet helemaal in de carb monteren zodat de naald het kanaal vrij geeft .
 
Zo tel uit je winst . Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je door het verdraaien van het binnenwerk de lengte kon stellen , maar weet niet meer waar ik dat heb gelezen. Kun je niet om zeker te zijn de choke even niet helemaal in de carb monteren zodat de naald het kanaal vrij geeft .
Zou niet wete hoe, kan maar op een manier erin en vast
 
Ik hoop dat je geen 125 euro hebt betaald voor deze choke. Elke beuner heeft deze liggen en krijg je mee voor 5 a 10 euro.
Post automatically merged:

en even luchtfilter afkoppelen, hand een beetje ervoor en kijken of hij zo wel mooi op toeren komt. Dan weet je dat het in de mengsel ligt. Met het acceleratiepompje uit, koud weer, kapotte choke en spr 84 (te arm voor 80cc mal.) kan het best hieraan liggen.
 
Back
Top