Zip start niet na demontage

patrickrick

New Member
Hoi,
Ik heb deze vakantie mijn motorblok nagecheckt. Lagers vervangen, keerringen, en 70cc gemonteerd. Nu plaats ik mijn blok terug onder mijn frame maar starten doet hij niet..

Ik heb alles weer even losgehaald en op de zuiger zaten allemaal kleine druppels benzine terwijl de bougie droog bleef.

Ook viel mij op dat er benzine tussen de naad van het spruitstuk/carburateur overgang bleef hangen.
Het gaat hier om een 4takt piaggio blok uit 2008.


Ik hoor graag suggesties over waar ik nog naar kon kijken.

Groeten
 
Advertisement - register to remove this

Wel juiste cab voor een 70cc? Misschien vuiltje of membraan wat stuk/slecht is waardoor te weinig brandstof.

Werkt de rest wel? Zoals compressie en bougie?
 
Het gaat hier om een 4takt. De cilinder heb ik hier vandaan: link.

Ik heb opnieuw alles nagekeken en nieuwe pakkingen erin gedaan (bij montage waren de pakkingen iets verbogen door transport). Nieuwe bougie en spruitstuk (oude was zwaar verdroogd). Nu probeer ik m elektrisch te starten;

wing wing wing *vliegwiel draait rond* wing wing *geeft extra gas en vervolgens slaat het vliegwiel stil*


Ik zou toch zweren dat ik alles 3x nagecheckt heb voordat ik het terug plaatste dit keer...

Kleppen staan goed. Hoe kan ik op valse lucht controleren zonder dat hij loopt?

Kan dit een te zwakke ontsteking zijn? de vonk is blauw/geel.
Gaat de inlaatklep mogelijk verder open als je gas geeft? lijkt alsof de zuiger ergens vertraagd waarna hij vervolgens verder gaat.

Ps: ook met wd40 bij de inlaat ontsteekt hij niet
 
Last edited:
Ik heb nu opnieuw alles nagecheckt en zelfs dubbele koppakking geplaatst. Zelfde verhaal. Kan het de elektrische start zijn? Als ik met de hand het vliegwiel draai voel ik geen bijzondere weerstand. Is het wijs om m nu proberen aan te kicken?
 
Wat is het merk van die cilinder? Niet toevallig DMP. (zie namelijk dat hun vaker veel van dit soort cilinders maken.
Mijn ervaring met zo`n goedkoop merk is dat vaak de kwaliteit van de kit te wensen overlaat.. Zoals slechte kwaliteit zuigerveren..
 
Het is een merkloze cilinder.. is dat sowieso een slecht iets?
Ik zag dat er een beetje olie bij de zuiger zat, of dat te maken had met vuil tussen de pakkingen of zuigerveren durf ik niet te zeggen. Heb de opening van de zuigerveren zo gemonteerd:
Boven - 12 uur
Midden - 4 uur
Laatste 2 om 8 uur
 
Merk loze cilinder is vaak DMP ja.. Soms zit het in een DMP doosje.. En soms staat er niks erbij aangegeven..
Alleen de prijs van deze cilinder zegt wel iets over de kwaliteit van het ding.. Natuurlijk hoeft een 4takt cilinder niet veel te kosten.

Alleen bij de goedkopere prut cilinders zitten vaak hele slechte kwaliteit zuigerveren erbij.. Toch wel een belangrijk onderdeel van de motor als je alles goed wilt hebben lopen..

Olie mag dus alleen aan de onderkant van de zuiger komen, onder de laatste setje veren (dus de olie schraapveer)

Als het daarboven komt dan heb je iets niet goed gedaan.. En dan heb je ook kans dat de boel niet wilt gaan lopen.


En de rolletjes zijn wel erg licht als je nog met de standaard vario rijd..
 
Zou zelf de zuigerveren zo doen: (persoonlijke mening)

Bovenste 10 uur

Midden 2 uur

Bovenste olieveer 8 uur

Olieschraap veer met de opening 12 uur.

Onderste olie veer 4 uur.


De slot opening van de veren moeten zoveel mogelijk van elkaar vandaan zitten.. Anders gaat door het carterdruk daar de olie omhoog langs de zuiger en komt dit in de verbrandings ruimte (wat dus niet mag) (4takt olie is niet bedoeld om te verbranden)

Maar als de olie schraap veer van een hele slechte k*t kwaliteit is, en er niet zo netjes eruit ziet als de originele dan ga je problemen er mee krijgen.
Het komt allemaal best nou bij een 4t.


Overigens is de olieschraap veer op 12uur niet zo probleem. Aangezien die andere bovenste olieveer al op 8 uur staat en de boel al blokkeerd.
Anders draai je de olieschraap veer ook naar 10 uur.. Dan heb je de midden van 2 uur ook nog die blokkeerd.

Anders heb je de opening van de olieschraap veer op 6 uur.. Alleen dat zit dan weer te dicht in de buurt van de bovenste en onderste olieveer.


Betreft de kleppen.. De inlaat klep is volgens mij groter dan de uitlaat... Zou het andersom zijn. Dan komt er te weinig mengsel binnen binnen een bepaalde tijd, en door te te grote uitlaat klep word het lastig om compressie in de motor te krijgen (die kan dan te makkelijk weg)
De zuiger hoort normaal de gassen door de uitlaat klep te drukken, dus het kan er niet vanzelf heel makkelijk eruit flowen.. En zo blijft de motor druk in de verbrandings ruimte.

Dus de grote inkeping in de zuiger moet boven en de kleine beneden.... Eventueel even controleren met de oude originele zuiger dan zal je het zien..

Of even naar de klep grote in de kop kijken.. De ene is iets groter dan de andere.
 
Ik probeerde hem te starten met wd40 erbij en toen kwam er een dikke rookwolk uit de uitlaat (olie is waarschijnlijk weer erlangs gekropen)

Ik ga de veren precies zo doen als jij het zegt. Als het nog steeds t zelfde is vrees ik voor andere veren, of beter gelijk een kwalitatief 80cc kitje..
 
Zojuist getest, minder olie maar nog steeds teveel om hem lopend te krijgen.

Soms hoor je het motorblok schokkerig aanslaan voor een halve seconde maar daarna komt er een kleine rookwolk uit de uitlaat en loop hij weer op de elektrische start.

Hoort er altijd een beetje olie boven de zuiger te komen of helemaal niks?

Er zit een sproeier 82 in trouwens. Kan dit te klein zijn?
 
Nee er mag geen olie boven de olie schraap veer komen.. De olie schraap veer zit daar om als de olie op de wand zit voor smering de schraapveer de olie weer richting het carter doet.. (zie het als een soort ruitenwisser)

Als de olie wel boven komt dan gaat het blokje olie verbranden, en word het oliepeil steeds minder. Plus een hoop blauwe rook / stank en een slecht lopende motor.. En de bougie die zwart slecht / of kapot brand.

Sproeier 82 is zo ongeveer de spot- on sproeier voor een standaard ontgrensde 4takt..
 
Denk dan dat ik beter een DR setje van 80cc erop kan zetten. Ik heb al een hoop manieren geprobeerd kwa zuigerveren en ondertussen al minimaal 7x het blok half uit elkaar gehaald en word wel een beetje gek van het ov en de fiets ondertussen. En sproeier, is 82 sowieso te klein voor 70cc?

Bedankt voor de reacties in ieder geval!
 
70cc heeft iets meer nodig dan 82 ja.. Gok 86 of zo. Maar dat zal je moeten proberen aangezien het geen vast gegeven is.

Als je de kleppen gaat stellen, dan moet de voelerplaatje er wat met lichte druk van de stelschroef er iets weerstand voelen. Maar niet zoveel dat het gaat klemmen. Als de voelerplaatje te licht er door gaat, dan is de kans dat de afstelling te ruim staat (deze fout heb ik ook zelf gemaakt)

Stel je moet iets op 0.10 afstellen. Dan moet je er een 0.05 of 0.5 stelplaatje erbij doen.. Dan zouden ze samen er niet door kunnen.
En een 0.10 plaatje moet er dan wel er door kunnen.
 
Vraag me af hoe lang je er plezier van gaat hebben?? Laat het even weten als je gepakt bent..

Begrenzer of niet, zo horen het toch wel aan het geluid als je er iets zwaarders eronder hebt zitten.. Duidelijk een veel zwaarder motor geluid.. Wel een beetje vreemd voor onder een scooter die maar 45km/u mag rijden.

Hoe groter de zuiger is hoe meer het geluid veranderd.. Dit komt omdat je in de cilinder meer volume laat bewegen . En trillingen zijn geluid ect..

Zou er zelf niet meer als 60 of misschien nog 70cc eronder zetten met een standaard uitlaat. Dan val je nog het minste op.
Die standaard uitlaat onder het ding van mij is net een stofzuiger zo stil dat het draait.
 
Back
Top