Zip start alleen met gas

Beste lezers,

Ik zit al een tijdje met een probleem en hoop dat iemand het antwoord heeft. Ik heb een piaggio zip 80cc met sproeier 84 die maar niet wilt starten zonder gas geven.

Als ik wil starten doet de elektrische start het wel goed alleen saat hij niet aan. Ik moet dus een beetje gas geven en dan pas slaat de scooter aan. Ik moet dan het gas erop houden anders valt hij direct weer uit. Als ik een tijdje gereden heb loopt hij wel mooi stationair dus daar ligt het probleem niet.

Als ik na een tijdje rijden stop en de scooter uitzet, en hem dan meteen weer probeer te starten start hij perfect. Wacht ik 5 minuten is het weer hetzelfde verhaal als hier boven. Ik moet dan gas geven om hem te starten en gas erop houden anders valt hij uit. Ik heb nergens valse lucht en de kleppen staan gesteld op inlaat 0.10 en uitlaat 0.15. Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

@Barriewes01 ,

ik denk toch dat je even Youtube moet kijken hoe je een carburateur moet instellen, dit is niet zo maar wat aan de luchtschroef en stationairschroef draaien.
Hierbij moet je een bepaalde procedure volgen anders blijf je kl@ten.
Ik heb de luchtschroef al afgesteld op wanneer hij het meest aantal toeren geeft, 2,5 slag. Alleen had ik mijn stationair blijkbaar zo laag afgesteld dat hij dan moeilijk starten wilde ofz. Als hij hier alleen koud last van heeft heb ik er vrede mee en zal het met warmer weer wel beter gaan hoop ik. Het blijft alleen wel een gek iets.
 
Nog even een update. De scooter start nu redelijk goed alleen koud loopt ie super langzaam stationair. Als ik hem dan drie minuten laat draaien en warm laat lopen (ik denk dat dan de choke uitzet) loopt ie goed stationair en start hij perfect. Enig idee hoe dit zou kunnen komen?


Door de kou, al helemaal bij vriespunten krimpen ijzere delen en bij warmte/ hitte zetten deze uit. Dus wat in eerdere reacties is gezet dat door de verwarming en dus het uitzetten de benzine langs het vuil kan lopen. Als ik jou was zou ik even je spruitstuk nakijken voor schuren of gaatjes. En ik weet niet hoe oud je carburateur is maar anders geheel vervangen. Niet te veel sjoemelen met de afstelling van de lucht schroeven want als je maar een mm te strak of los zit loopt heel je scooter niet meer. Carburateurs vooral E2 (dus geen IGET) zijn gelukkig relatief goedkoop en universeel dus je zou er ook een GY6 carburateur op kunnen zetten en een nieuw spruitstuk (inlaat rubber of het zwarte deel wat naar je cilinderkop loopt vanaf de carb). Als je daar toch mee bezig bent raad ik je ook aan om (als je deze hebt) je vlotter afvoer slang te controleren op scheurtjes/lekkages. En je vacuumslang ook en eventueel benzineslangen en filter(s). Ook het controleren of vervangen van je benzinekraan zou kunnen helpen. Ook raad ik je af om met klep spelingen te rommelen. Piaggio zegt niet voor niets 10 15. Nu zou 11 16 of 12 17 niet zo uitmaken maar ga niet met opzet de klepspeling hoger of lager zetten. Daardoor kan hij valse lucht pakken en meer benzine verbruiken. Kijk ook even je luchtfliter slang na die naar je carb loopt. Als daar scheuren inzitten kan hij ook kut lopen en of starten
 
Door de kou, al helemaal bij vriespunten krimpen ijzere delen en bij warmte/ hitte zetten deze uit. Dus wat in eerdere reacties is gezet dat door de verwarming en dus het uitzetten de benzine langs het vuil kan lopen. Als ik jou was zou ik even je spruitstuk nakijken voor schuren of gaatjes. En ik weet niet hoe oud je carburateur is maar anders geheel vervangen. Niet te veel sjoemelen met de afstelling van de lucht schroeven want als je maar een mm te strak of los zit loopt heel je scooter niet meer. Carburateurs vooral E2 (dus geen IGET) zijn gelukkig relatief goedkoop en universeel dus je zou er ook een GY6 carburateur op kunnen zetten en een nieuw spruitstuk (inlaat rubber of het zwarte deel wat naar je cilinderkop loopt vanaf de carb). Als je daar toch mee bezig bent raad ik je ook aan om (als je deze hebt) je vlotter afvoer slang te controleren op scheurtjes/lekkages. En je vacuumslang ook en eventueel benzineslangen en filter(s). Ook het controleren of vervangen van je benzinekraan zou kunnen helpen. Ook raad ik je af om met klep spelingen te rommelen. Piaggio zegt niet voor niets 10 15. Nu zou 11 16 of 12 17 niet zo uitmaken maar ga niet met opzet de klepspeling hoger of lager zetten. Daardoor kan hij valse lucht pakken en meer benzine verbruiken. Kijk ook even je luchtfliter slang na die naar je carb loopt. Als daar scheuren inzitten kan hij ook kut lopen en of starten
Alle dingen die je benoemd heb ik al nagekeken en zijn nog goed. Carburateur is 8 jaar oud en laatst nog gereinigd. Hij heeft met dit weer ook moeite met starten zonder gas maar ik kan dat pas goed checken als t nog wat warmer wordt. Ik heb de speling van mijn gaskabel gehaald (niet dat ie te strak staat) en dat werkt al een beetje.
 
Alle dingen die je benoemd heb ik al nagekeken en zijn nog goed. Carburateur is 8 jaar oud en laatst nog gereinigd. Hij heeft met dit weer ook moeite met starten zonder gas maar ik kan dat pas goed checken als t nog wat warmer wordt. Ik heb de speling van mijn gaskabel gehaald (niet dat ie te strak staat) en dat werkt al een beetje.
Bougie heb je ook nagekeken? Ik kan je ook nog aanraden om even te testen met de zo genoemde "winter bougie". Normaal gebuik je bij piaggio een CR8EB maar probeer even een CR7EB. Deze kan kouder ontsteken. Het getal duid niet de kracht aan maar echter de ontsteking temperatuur. Zou je een CR9EB monteren moet het blokje eigenlijk op voorbehoud al warmer zijn om dus zonder gas te kunnen starten maar met een CR7 kan het blokje dus al starten met lagere temperaturen. Als je een nieuwe zip koopt zijn dat ook de bougies die we aantreffen in de garage als we een 500km beurt uitvoeren (als de inrij zooi vervangen wordt). Ook zou je de koppakking kunnen controleren of vervangen. Ook even je kopmoeren aandraaien en voelen voor speling. En wat je eventueel ook zou kunnen doen is met de "winter bougie" "winter olie" gebruiken. Dit is de 5W30 variant ipv de 5W40. Deze olie is wat dunner en zorgt er dus voor dat de krukas nog minder moeite hoeft te doen om alles rond te gooien. Maar niet te dun dat het je motor beshadigd
Post automatically merged:

Alle dingen die je benoemd heb ik al nagekeken en zijn nog goed. Carburateur is 8 jaar oud en laatst nog gereinigd. Hij heeft met dit weer ook moeite met starten zonder gas maar ik kan dat pas goed checken als t nog wat warmer wordt. Ik heb de speling van mijn gaskabel gehaald (niet dat ie te strak staat) en dat werkt al een beetje.
En als je hoofdsproeier nog standaard is een sproeier 78 erop zetten. Standaard zijn vaak maat 75 of kleiner. Met maat 78 pakt ie dus meer benzine maar je zal geen grote verschillen merken in je benzine verbruik in tegenstelling tot wanneer je een 80 bof 82 erop zet en wat je ook eventueel kan doen voor je stationair is een stationair sproeier 36 erop zetten. Standaard maat is 35 maar in mijn ervaring is een stat.sproeier 36 met hd.sproeier 78 een goeie combi
 
Last edited:
Bougie heb je ook nagekeken? Ik kan je ook nog aanraden om even te testen met de zo genoemde "winter bougie". Normaal gebuik je bij piaggio een CR8EB maar probeer even een CR7EB. Deze kan kouder ontsteken. Het getal duid niet de kracht aan maar echter de ontsteking temperatuur. Zou je een CR9EB monteren moet het blokje eigenlijk op voorbehoud al warmer zijn om dus zonder gas te kunnen starten maar met een CR7 kan het blokje dus al starten met lagere temperaturen. Als je een nieuwe zip koopt zijn dat ook de bougies die we aantreffen in de garage als we een 500km beurt uitvoeren (als de inrij zooi vervangen wordt). Ook zou je de koppakking kunnen controleren of vervangen. Ook even je kopmoeren aandraaien en voelen voor speling. En wat je eventueel ook zou kunnen doen is met de "winter bougie" "winter olie" gebruiken. Dit is de 5W30 variant ipv de 5W40. Deze olie is wat dunner en zorgt er dus voor dat de krukas nog minder moeite hoeft te doen om alles rond te gooien. Maar niet te dun dat het je motor beshadigd
Post automatically merged:


En als je hoofdsproeier nog standaard is een sproeier 78 erop zetten. Standaard zijn vaak maat 75 of kleiner. Met maat 78 pakt ie dus meer benzine maar je zal geen grote verschillen merken in je benzine verbruik in tegenstelling tot wanneer je een 80 bof 82 erop zet en wat je ook eventueel kan doen voor je stationair is een stationair sproeier 36 erop zetten. Standaard maat is 35 maar in mijn ervaring is een stat.sproeier 36 met hd.sproeier 78 een goeie combi
Bedankt voor je reactie. De bougie is indd een goeie en kan ik even proberen. Je denkt dus dat ie met warmer weer beter start met de CR8EB?

Verder betreft het een 80cc en er zit nu sproeier 82 in. Dat lijkt me al aardig klein maar op die rijd hij het beste. Ik ga dus niet nog lager in hoofdsproeier.
 
Bedankt voor je reactie. De bougie is indd een goeie en kan ik even proberen. Je denkt dus dat ie met warmer weer beter start met de CR8EB?

Verder betreft het een 80cc en er zit nu sproeier 82 in. Dat lijkt me al aardig klein maar op die rijd hij het beste. Ik ga dus niet nog lager in hoofdsproeier.
Oke ik wist niet dat je een 80cc had. dan zou ik indd niet lager gaan echter ook niet hoger. En met een CR7EB zou hij met warm weer nog makkelijk moeten starten als met de CR8 of CR9. Ook met kouder weer is de CR7 beter dan CR8 of 9.
 
Oke ik wist niet dat je een 80cc had. dan zou ik indd niet lager gaan echter ook niet hoger. En met een CR7EB zou hij met warm weer nog makkelijk moeten starten als met de CR8 of CR9. Ook met kouder weer is de CR7 beter dan CR8 of 9.
Bedankt voor je info. Ik heb op dit forum een ander persoon gezien die met een CR9EB reed en dat dat beter liep dan de 8. Ook werd de bougie mooier van kleur met de CR9EB. Ik heb dat ook geprobeerd en liep voor geen meter en werd helemaal wit. Ik ga een CR7EB proberen. Dankje nogmaals!
 
Back
Top