Zip sp2000 voorvork nog wel recht?

Jordy.p

New Member
Goeieavond, ik heb gisteren een originele zip sp 2000 vork in mijn standaard zip 2000 frame gezet maar het klopt niet helemaal. Hij draaid niet soepel op één bepaalde plek. Nu zou dat normaal gesproken verholpen zijn als je je balhoofdlagers vervangd maar helaas is dat niet het geval. Hij is zelfs al stroef als ik de vork erin zet en de moer boven op hand vast draai (zodat de vork er niet uit valt). Weet iemand iets meer? Ik ga ergens deze dagen een andere standaard 2000 vork erin zetten om te kijken of dat mijn frame misschien krom is. Ik heb ook al 2 verschillende bal hoofd lager setjes geprobeerd maar heb niet de cups vervangen kan dat ook nog uit maken? En weet iemand of je makkelijk kan zien of een sp vork krom is? Met vriendelijke groet,
Jordy.
 
Advertisement - register to remove this

Het niet soepel draaien is normaal gesproken alleen in rechte stand. In deze stand hebben de lagers het zwaarst te verduren en worden op gegeven moment ovaal.
In welke stand van het stuur heb je dit?
 
Bedankt voor je reactie. Als je op mijn zip zou zitten dan is het als je naar links stuurt, in elk geval niet in het midden.

Het niet soepel draaien is normaal gesproken alleen in rechte stand. In deze stand hebben de lagers het zwaarst te verduren en worden op gegeven moment ovaal.
In welke stand van het stuur heb je dit?
 
Merk je dat sturen naar links naast zwaar ook moeizaam gaat, alsof je het stuur met meer kracht moet tegenhouden dan wanneer je naar rechts stuurt?
Je zou een paar goede foto’s kunnen plaatsen. Van het voor en zij aanzichten. Soms kan je het hieraan al zien, maar blijft lastig om te zien.
 
Merk je dat sturen naar links naast zwaar ook moeizaam gaat, alsof je het stuur met meer kracht moet tegenhouden dan wanneer je naar rechts stuurt?
Je zou een paar goede foto’s kunnen plaatsen. Van het voor en zij aanzichten. Soms kan je het hieraan al zien, maar blijft lastig om te zien.
Zal morgen als ik thuis ben een foto erin zetten. En nee ik heb niet het gevoel dat ie naar een kant leunt als je dat bedoeld
 
De makkelijkste manier om te zien of je vork krom is is de straat afrijden en zonder handen rijden, als de scooter naar een kant trekt er iets mis met je balhoofd of is je vork krom
 
Heb je je lagers wel goed zitten? Want het bovenste lager als deze goed zit gemonteerd lijkt het of die op zn kop zit.

Maak eens fototje van je vork als je wil. Dan zijn er paar punten waar je snel kan zien of het een rechte vork is. Of dat ie is omgelast en of je een echte sp2000 vork hebt. Vooral dat laatste is een dingetje want ik zie zoveel "echte" sp2000 vorken voorbij komen die toch echt uit een Hexagon of Skipper komen
 
Heb je je lagers wel goed zitten? Want het bovenste lager als deze goed zit gemonteerd lijkt het of die op zn kop zit.

Maak eens fototje van je vork als je wil. Dan zijn er paar punten waar je snel kan zien of het een rechte vork is. Of dat ie is omgelast en of je een echte sp2000 vork hebt. Vooral dat laatste is een dingetje want ik zie zoveel "echte" sp2000 vorken voorbij komen die toch echt uit een Hexagon of Skipper komen
Ik ga morgen inderdaad fotos maken, er zit in elk geval geen rare las op of een buis in de vork dus dat hij echt is ga ik wel vanuit maar blijft lastig.
 
.
Post automatically merged:

.
Post automatically merged:

Hoop dat jullie iets kunnen zien ik ga nu in elk geval origineel piaggio balhoofdlagerset onder en boven monteren+cups
 

Attachments

  • 20240102_155020.jpg
    20240102_155020.jpg
    158.4 KB · Views: 17
  • 20240102_154515.jpg
    20240102_154515.jpg
    196.9 KB · Views: 16
  • 20240102_154045.jpg
    20240102_154045.jpg
    182.7 KB · Views: 18
Helaas pindakaas, zo krom als maar zijn kan....

Op de vork zelf zie je al dat die niet volledig recht is zoals het hoort. En bij de schokbreker ook zie je dat het helemaal uit zn fatsoen is. Alsof er iemand tegen een muur oid is aangeklapt. Wat opzich ook meteen het zware sturen verklaard. Zal dan ook wel niet met 20km per uur zijn gegaan
 

Attachments

  • Screenshot_20240102_183255_Chrome.jpg
    Screenshot_20240102_183255_Chrome.jpg
    109.4 KB · Views: 16
Helaas pindakaas, zo krom als maar zijn kan....

Op de vork zelf zie je al dat die niet volledig recht is zoals het hoort. En bij de schokbreker ook zie je dat het helemaal uit zn fatsoen is. Alsof er iemand tegen een muur oid is aangeklapt. Wat opzich ook meteen het zware sturen verklaard. Zal dan ook wel niet met 20km per uur zijn gegaan
Dank voor je reactie
Post automatically merged:

Helaas pindakaas, zo krom als maar zijn kan....

Op de vork zelf zie je al dat die niet volledig recht is zoals het hoort. En bij de schokbreker ook zie je dat het helemaal uit zn fatsoen is. Alsof er iemand tegen een muur oid is aangeklapt. Wat opzich ook meteen het zware sturen verklaard. Zal dan ook wel niet met 20km per uur zijn gegaan
Wil er trouwens nog even op terug komen voordat ik iemand zijn vooruit in moet gooien (knipoog).
1. Hoe kan het zijn dat de zij kap goed aansluit met het spatbord.
2. Kan dit wel verklaren waarom hij wat stroever stuurd? Je zou toch zeggen dat hij dan bij het lager misschien krom is of denk je dat hij daar automatisch ook krom is (wat natuurlijk makkelijk kan)
Post automatically merged:

Dank voor je reactie
Post automatically merged:


Wil er trouwens nog even op terug komen voordat ik iemand zijn vooruit in moet gooien (knipoog).
1. Hoe kan het zijn dat de zij kap goed aansluit met het spatbord.
2. Kan dit wel verklaren waarom hij wat stroever stuurd? Je zou toch zeggen dat hij dan bij het lager misschien krom is of denk je dat hij daar automatisch ook krom is (wat natuurlijk makkelijk kan)
 

Attachments

  • 20240102_154102.jpg
    20240102_154102.jpg
    171.1 KB · Views: 13
Last edited:
Dank voor je reactie
Post automatically merged:


Wil er trouwens nog even op terug komen voordat ik iemand zijn vooruit in moet gooien (knipoog).
1. Hoe kan het zijn dat de zij kap goed aansluit met het spatbord.
2. Kan dit wel verklaren waarom hij wat stroever stuurd? Je zou toch zeggen dat hij dan bij het lager misschien krom is of denk je dat hij daar automatisch ook krom is (wat natuurlijk makkelijk kan)
Post automatically merged:
Antwoord op vraag 1, Dat de zijkap goed aansluit is niet zo lastig als de vork daaronder pas erger krom word.

Vraag 2 , om een lager wat stroever te laten draaien dan je eigenlijk zou willen is er maar een hele lichte buiging nodig eigenlijk.

En die knipoog mag je wat mij betreft achterwege laten want is levensgevaarlijk als iemand die verkoopt alszijnde een goede rechte vork. Via marktplaats gebeurt dit dagelijks en is mij ook weleens overkomen. Na een "hartig" woordje te hebben gesproken netjes mn geld en alsnog een rechte vork mee terug naar huis genomen.

Als die vork breekt en je rijd bijv iets harder dan toegestaan, zeg 80km per uur dan kan het vrij pijnlijk aflopen hoor
 
Antwoord op vraag 1, Dat de zijkap goed aansluit is niet zo lastig als de vork daaronder pas erger krom word.

Vraag 2 , om een lager wat stroever te laten draaien dan je eigenlijk zou willen is er maar een hele lichte buiging nodig eigenlijk.

En die knipoog mag je wat mij betreft achterwege laten want is levensgevaarlijk als iemand die verkoopt alszijnde een goede rechte vork. Via marktplaats gebeurt dit dagelijks en is mij ook weleens overkomen. Na een "hartig" woordje te hebben gesproken netjes mn geld en alsnog een rechte vork mee terug naar huis genomen.

Als die vork breekt en je rijd bijv iets harder dan toegestaan, zeg 80km per uur dan kan het vrij pijnlijk aflopen hoin bedankt coor je tijd in

Antwoord op vraag 1, Dat de zijkap goed aansluit is niet zo lastig als de vork daaronder pas erger krom word.

Vraag 2 , om een lager wat stroever te laten draaien dan je eigenlijk zou willen is er maar een hele lichte buiging nodig eigenlijk.

En die knipoog mag je wat mij betreft achterwege laten want is levensgevaarlijk als iemand die verkoopt alszijnde een goede rechte vork. Via marktplaats gebeurt dit dagelijks en is mij ook weleens overkomen. Na een "hartig" woordje te hebben gesproken netjes mn geld en alsnog een rechte vork mee terug naar huis genomen.

Als die vork breekt en je rijd bijv iets harder dan toegestaan, zeg 80km per uur dan kan het vrij pijnlijk aflopen hoor
Gelijk in inderdaad, bedankt voor je tijd
 
Back
Top