This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip sp 2000 lucht gekoeld

@Jediael Mensen op dit forum hebben een belachelijk kennis, de mensen hier kunnen zeer goed helpen en we gaan plezier hebben.


Budget 500 totale max en liever minder.

Cilinder, zuiger, carburateur, filter, vario en etc.

Geen axiaal of radiaal speling.

Blok is er al onder weg en gaat morgen totaal uit elkaar voor wat redelijk is.

Auto wheelie is de wens.

Poorten bewerken is een optie.

Foto en video gaat volgen.

Setup advies is sterk gewenst.
 
Hoi,

We hebben vandaag het blokje verder uit elkaar gehaald om alles te beoordelen, feitelijk is het een keurig blok zonder noemenswaardige slijtage waar dan ook. Verder zijn we alles bij lang gegaan om te bekijken wat er aangeschaft moet worden en wat er allemaal aan moet gebeuren. Er komen behoorlijk wat onderdelen bij kijken (en reparaties) om alles weer compleet te maken, en dan spreken we nog niet over een cilinder setje of wat dan ook.

We hebben ons voorgenomen om nu eerst een complete bestellijst te maken van alles en dan te kijken wat dit in het budget gaat doen. Mijn kameraad wenst graag een 70cc, en heeft voorgenomen om het eerst weer rijdend te krijgen met alles wat nu nog werkt en past. Dit zit hem in de twijfel om een geheel ander blok aan te schaffen (iets met hexagon, maar daar ben ik verder niet bekend mee). Dit maakt ook dat het budget twijfelachtig is en ik persoonlijk aanraad om het niet te duur te maken als er wel een sterke wens is voor een ander blok.

Het idee van tuning is ontstaan dat je met de benodigde berekeningen de poorten zelf kunt slijpen, met de oude cilinder kunnen we daar een poging op doen om te kijken of we de materie snappen. Het is dus niet de doelstelling om dit uit te besteden en slechts een wens indien het ons lukt. Verder betwijfel ik of de uitlaat die hij heeft aangeschaft geschikt is (lazert X pro). Dit soort dingen ben ik niet bekend mee en daar komt ook de uitdaging van hoe alles bij elkaar gaat passen.

Het is leuk om mee te helpen en samen te klussen, maar ik ben geen expert in 2T en kan ook geen degelijk advies geven van goed is binnen een redelijk budget. In oorsprong sprak hij over 800 euro, maar vond dat zelf erg duur klinken voor een scooter waarvan je niet weet wat de potentie is. Hij had twee scoots en heeft 1 overgebouwd op een ander frame met kenteken. Later heeft hij er ene los blok bij gekocht van een kameraadje wat we dus vandaag hebben gecontroleerd, verhaal was dat deze al kort geleden opgeknapt was en dat blijkt te kloppen. Alleen denk ik niet dat dit blok het origineel is, omdat er een olie pomp op zit en de Zip geen olie tank heeft.

Verder is er al veel gedaan waar ik geen weet van heb, zoals een nieuwe kabelboom en ander elektronica van schakelaars en etc. Zijn totale uitgave voor dit project is nu ongeveer 850 euro. Ik vind het veel geld, maar wellicht is dit het wel waard allemaal.

Helaas kwam ik er vandaag achter dat ik de stator niet los kan halen en daar geen dop/ding voor heb. Voor wat ik heb begrepen zou deze ook afgesteld moeten worden en voor het schoonmaken willen we het er ook graag afhebben. Verder zat er een gewone houtschroef ergens in de carburateur gedraaid, maar dat zie ik morgen als hij de rest bij mij brengt en weet dan of de oliepomp en carb ook wel bij elkaar passen, er zal wel een video te vinden zijn op internet. De carb is luchtzijde 35 en sproei zijde 25?, ik weet niet of dit een originele is en welke sproeiers er in zitten, maar zoek alles goed uit.

Ik zal mij inlezen in het forum naar mogelijkheden en proberen zoveel mogelijk informatie te verschaffen wat van belang is. Mocht ik dan iets hebben gevonden dan kan ik dat hier voorleggen ter controle. We hopen het volgende week af te hebben vanwege vakantie over drie weken.

Hartelijke groet.



Edit: Ik zal morgen het blok type opzoeken en foto's toevoegen van de onderdelen. Verder stuurde hij een link van https://www.k-parts.nl/cilinder-polini-70cc-gilera-piaggio-luchtgekoeld welke hij had opgezocht en dan iets met een 17,5mm carb. Ook wil hij graag een open filter wat in het zicht zit. Als het niet nodig is om de carb te veranderen bij een 70cc dan denk ik dat het beter is om budget hoger te houden voor andere zaken, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Post automatically merged:

Dit is het blok en de oude cilinder, zuiger heb ik hier niet, maar was gescheurd of ingekrast en brengt hij morgen ook mee. Ik moet even kijken of er iets op het blokje staat en wat het exact is. Alles is al los geweest, maar niet de lagers, krukas en overbrenging (ik weet niet of je het weer kunt gebruiken als je het los hebt gehaald) ding voor drukveer heb ik ook losgehaald, zit een originele goede drukveer in.

Wellicht weet iemand wat voor blok dit is en of deze ook echt bij de ZIP sp hoort, ik heb geen idee of dit een origineel blokje is.
Post automatically merged:

Volgens mij is de cilinder niet slecht en kan deze zelfs nog hergebruikt worden, wellicht is het interessant om voor tuning slechts een zuigertje aan te schaffen en dan eens te gaan oefenen. Wellicht kunnen we met een nieuwe set dan ook een beetje aanpassen zonder tot het extreme te gaan, ik las dat er setjes zijn van Dr die je kon vijlen en dan beter zijn? Eventueel kan ik deze cilinder honen als dat nut heeft en heb er een klauw voor liggen. Voor wat ik heb begrepen moet de zuiger een x maat hebben en kun je dat meten met de oude zuigerveren.

Verder zijn de remmen top en deels vervangen, ik stel alleen voor om de klauw te reviseren en te spuiten (aangezien er meer spuitwerk is en het mooi lijkt), deze moet ik toch bloeden voor verversing.

Bendix mist ook en kabels startmotor zit een breuk in, we hebben de startmotor zelf getest en deze deed het.
 

Attachments

  • IMG_2597[1].JPG
    260.2 KB · Views: 9
  • IMG_2598[1].JPG
    433 KB · Views: 6
  • IMG_2600[1].JPG
    316.9 KB · Views: 6
  • IMG_2601[1].JPG
    323.9 KB · Views: 6
  • IMG_2596[1].JPG
    390.3 KB · Views: 7
  • IMG_2599[1].JPG
    181.5 KB · Views: 8
  • IMG_2602[1].JPG
    193.4 KB · Views: 9
Last edited:
Er staat superveel goede informatie op het forum, wel veel om ineens door te spitten, maar wel heel goed.

PS: Hij zat in FB en dat heb ik niet, dus vandaar een forum.

EDIT: Kom er zojuist achter dat die Laser X pro voor hoogtoerig is, ik adviseer hem om hem weer te verkopen. Dr 70 met de standaard uitlaat is beter en makkelijker met afstellen.
 
Last edited:
Laser X pro is niet hoogtoerig. Is een prima uitlaat voor een standaard cilinder of een simpele gietijzeren 70.
 
Hartelijk dank voor de reactie, ik las hier op het forum dat deze niet geschikt zou zijn in een ander onderwerp. Maar dan blijft het er gewoon bij en zal het wel goed zijn. Ik heb de fabrikant ook nog even opgezocht en deze geeft aan voor 9500 rpm wat dan idd laag is.

Setje gaat dan een dr70cc worden of polini 70cc, iemand een idee welke beter is?
 
Dan wordt het gewoon Polini. Thx!

Ik neem aan dat een Polini 21 mm ook een goede keuze is https://www.m2trading.com/nl/websho...erm=2335293978326411&utm_content=all-products Hij meet buitenzijde 25 op origineel, dus denk dat binnen 21 is? Luchtfilter wil hij graag open, maar als gesloten beter is voor wheelie... Volgens mij zijn er doorzichtige huizen zodat het er ook mooi uitziet... Open of dicht filter, wat is beter? Ik kan 100 dingen opzoeken, maar heb er toch geen verstand van en er zijn te veel meningen voor mij als noob.

Ik lees voor de carb ook heel veel 17,5 bij de 70cc en dan zou de 21 weer veel te groot zijn, terwijl deze op de 50cc zat. Dat maakt ook dat ik erg twijfel over de samenstelling van het blokje. Best wel ingewikkeld allemaal als leek.
 
Last edited:
Met die Polini Carb ben je genoodzaakt met een Power Filter te gaan rijden , wat een hoop Kabaal Creeert.
1 Van mijn Runners 70 CC zit een Dellorto 22mm op , bij normaal rijgedrag valt dat ding niet op qua herrie ., en Prestaties zijn beter als met Power -Filter.
 
Ik ga kijken of ik die kan vinden, als dat beter is dan moet dat. In ieder geval Dellorto en dan een gesloten filter, dan kan het oude huis eerst blijven en dan gewoon een Polini filter erin zetten?

Ik zoek een beetje, maar kom telkens uit op 21mm...
Post automatically merged:

gevonden maar niet op voorraad, zal even verder zoeken.

Of deze https://www.scooterdiscounter.nl/carburateur-dellorto-phvb-22-cd-piaggio.html Ik lees CD en DD verschil, maar geen idee waar dat voor staat.
Post automatically merged:


Dus tot nu toe:
Polini 70cc AC
Dell orto 22mm
Laser X Pro
Fast Rider RST Filter Polini

Ik zie dat bij de 70cc membraan plaatjes zitten, moet dit nog anders? Dat is dat ding wat onder het spruitstuk zit (moet ook een nieuw spruitstuk komen, zat een scheurtje in).

Edit 19:23. Kameraadje zegt net dat er niets (code dingen) op de carb staat dus die gaan we gewoon vervangen.

280 ongeveer voor cilinder, carb, filter en verwacht nog een 70 euro voor spruit en membraan gebeuren, dan is dat wel netjes.

Binnenkant spruitstuk meet 24+ mm... RA202 830933 20529 4 Wat er op zit... dat kon natuurlijk niet met de 50cc giet.
 

Attachments

  • IMG_2613[1].JPG
    136 KB · Views: 4
Last edited:
Ik zou eerder voor een 19mm carb kiezen, deze kan in je standaard spruitstuk, en je originele filterhuis kan je hier op monteren. En verder zou ik wel aanraden carbon membraam plaatjes te monteren op je originele membraam. De eerste 70 euro kun je zo al besparen en je gaat met een ander spruitstuk en membraam in combinatie met een 21mm toch niet harder dan je met de 19mm zou gaan. Dacht ergens te lezen dat je spruitstuk gescheurd was? Dan heb ik er wel 1 die ik je kan sponsoren met een membraampje ofzo. Ben met opruimen nog het een en ander tegen gekomen in de schuur

Die bespaarde 70 euro kun je dan in mijn ogen beter voor een andere uitlaat gebruiken.
Yasuni R is dan eigenlijk zo'n beetje je beste optie, of een Top Performance Nardo. Die Laser uitlaat kun je nu je alles eerst ff onder de knie probeert te krijgen wel gewoon gebruiken om te oefenen.

Je pakt het in elk geval voor zover ik kan zien goed aan.

Succes
 
We doen ons best, maar het is niet mijn scooter uiteindelijk en ook niet mijn geld wat er in gaat. Punt is dat ik de ruimte en het gereedschap heb liggen en enige technische ervaring heb wat het makkelijker maakt. Mijn kameraadje heeft het ook heel druk met werk en studie, en komt er amper aan toe, vandaar dat ik zoveel mogelijk uitzoek voor hem wat de opties zijn. Het is uiteraard allemaal onbekende materie voor mij, dus ga uit van de expertise op dit forum, zelf heb ik nog nooit aan een scoot geklust, maar het is wel leuk.

Ik verwacht dat hij aankomend weekend weer tijd heeft en dat de bestellingen dan ook definitief kunnen worden, dus ik leg hem jouw aanbod voor en dan mag hij de keuze maken (volgens mij had jij ook nog een 19,5 carb in de aanbieding Was iemand anders zie ik nu). Ik denk dat besparing wel wenselijk is vanwege oplopende kosten die er toch weer extra bijkomen. Verder wacht ik even af op het carterdeksel er wel bij hoort, ik heb gelezen dat er twee types zijn waarbij 1 geen inkeping heeft voor de bendix en dat deze dan ingeboord moet worden (wat niet ideaal is). Vermoedelijk zal het moeten, omdat er geen bendix in zat en vandaar mijn twijfel...

Hij zal even knopen moeten doorhakken want anders komen we niet heel veel verder, dus hoop dat hij een keuze kan maken 1 deze dagen.


Edit: Voor mijzelf kijk ik ondertussen ook naar een zip frame om vanaf kaal op te bouwen, maar dan zonder kenteken. Vind het wel een leuk idee om zelf ook iets te gaan opbouwen, mits de kosten niet tot in het absurde lopen, maar door vanaf het frame te gaan werken heb ik er lekker de tijd voor en mag het wat mij betreft ook rustig een half jaar duren waardoor ik nog wat geld opzij kan zetten. In ieder geval maak ik voor mijzelf ook een verlang lijstje de aankomende tijd om te zien wat het gaat kosten als ik vanaf een frame werk en een blokje volledig ga opbouwen vanaf nul.

Edit: Kom er ook achter dat het wol in de uitlaat vervangen moet worden, zal wel vergaan zijn.
 
Last edited:
Eigen set-upje verzinnen als het mijn scoot was, helpt hem misschien ook wel met keuzes maken.

Dr 70cc Evolution / 107,00
Dell orto 17,5 - (vanwege olie pomp en choke) / 82,00
Diverse sproeiers / 20,00
Yasuni R en lazer verkopen / 170,00
Membraamplaatset / 11
Spruitstuk std. / 20,00
Filter dicht Malossi of iets / 10,00
Diverse stangen, bouten en etc. / 20,00
Middenstander / 35,00
Remkabel / 20,00
Snaar / 45,00
Rollen, kruis, trek en druk / 40,00

Totaal: 600 +/- met kleine dingen erbij. Uitlaat houden dan kan er 160 euro vanaf (vulling nodig) en zit het totaal rond de 460,00. Ik denk dat ik persoonlijk dit zou doen, omdat het volgens mij een prima setje is zo en in verhouding kwa kosten leuk is.
 
Last edited:
Goddomme, zeg ik bestel die Dr evo maar, en wil de pen meten, zit er geen lager meer in... Die hele Focking scoot moet hier staan dit weekend want anders is het geen doen. Moet dus een lager bij komen.... Gat is 16mm ongeveer, geen idee dus of de lager nog wel goed is...
 
Ik denk dat er te veel keuzes zijn en teveel twijfel, maar ik heb maar een half blok hier liggen en kan op de basis nu niet veel. Ik wil ook graag dat hijzelf op dit forum gaat reageren en vragen, ik ben nu een doorgeefluik aan het worden en kan de keuzes niet maken voor hem. Wil zijn blokje wel reinigen en verder controleren, maar heb liever dat hij erbij is, zodat hij het zelf kan meten en uitzoeken.

Kan ik vrolijk zeggen bestel deze cilinder maar, maar weet de pen maat niet eens op dit moment.... Kan wel zeggen, doe dit, en dan kunnen we niet verder als het lager voor de pen stuk is.
Post automatically merged:

De hele scoot hier dit weekend met een maximumbedrag ter besteding of niet. Geef ik een bak en zeg koop een flesje dasty en ga schoonmaken, laat hij hem hier liggen.... gaf het aanbod om te stralen... Dus je blokje kan gratis gestraald worden en je laat hem liggen? lazer uitlaat is lek en geef aan dat ik hem bij de achterbuurman kan laten lassen, geen reactie...

Ik wacht aankomend weekend even af, maar op dit punt zeg ik... drop de zooi terug en klaar. Als geld een probleem is, dan ben ik echt niet moeilijk en dan duurt het gewoon wat langer, maar er is een grens van aanbod en wil @Jediael

Voor mij is het ook niet logisch om op aanbiedingen in te gaan van spruitstuk en plaatjes, als je graag je scoot goed wilt hebben en het maximale dan zat je hier wel. Heb duidelijk gezegd dat ik geloof dat er genoeg mensen op dit forum zitten met grote kennis en zelfs reactie voorspeld.

Ik geef hem mijn ultrasoon bak mee voor de carb en zeg neem hem morgen weer mee, uit elkaar trekken en schoonmaken. Morgen ff doornemen. Niets en de carb ligt bij hem en de ultrasoon bak ook... Vraag er nog naar en geen reactie... Als het niet helemaal lukte, dan zeg je het... maar na dagen nog niets... wil je het dan wel? Kijk even naar de maat sproeier en niets...
 
Last edited: