Zip ombouwen tot motor.

July10

New Member
Hey hallo,

Ik heb zelf een piaggio zip snor 4 takt & zelf een piaggio zip sp 98 zelfgebouwd (sprinter).
Nu moet ik een eindje naar mijn werk rijden en met de snor scooter heeft dat geen zin.

Nu wil ik voor me zelf een motorzip gaan bouwen.

mijn eerste idee was om een zip brom / snor te kopen en deze dan om te bouwen met een hexagon motorblok en deze door de keuring te drukken maar..
nu lees ik dat het niet kan ivm het frame nummer etc etc

heb vandaag het rdw gebeld maar werd er niet echt wijzer op.

Zijn hier mensen met ervaring ?
Ik hoor het graag !

ps, een motorzip gaan kopen weet ik. Maar het bouwen vind ik veel mooier !

Advertisement - register to remove this

gcs100

Well-Known Member
deze door de keuring te drukken
Hiermee geef je zelf aan dat je geen idee hebt hoe de keuring werkt en wat dit inhoud.
Dus jij denkt: ander blokje eronder, ff keuren en gaan !

Je "drukt" hem er echt niet zomaar doorheen.
Bij de RDW zijn ze heel erg streng en checken ze echt alles.
Van links naar rechts en van boven naar beneden...

Er zijn nogal veel verschillen tussen een snor/brom en een motor.
Denk aan het volgende:
- Frame van een motor is veel sterker dan van een snor/brom.
(Vandaar de framenummers)
- Totaal andere remmen en banden i.v.m. hogere snelheden.

Een zelf geknutseld/gebouwd apparaat krijg je hier in Nederland gewoon niet door de keuring.

Ik zeg:
Blijf dromen...

July10

New Member
Hiermee geef je zelf aan dat je geen idee hebt hoe de keuring werkt en wat dit inhoud.
Dus jij denkt: ander blokje eronder, ff keuren en gaan !

Je "drukt" hem er echt niet zomaar doorheen.
Bij de RDW zijn ze heel erg streng en checken ze echt alles.
Van links naar rechts en van boven naar beneden...

Er zijn nogal veel verschillen tussen een snor/brom en een motor.
Denk aan het volgende:
- Frame van een motor is veel sterker dan van een snor/brom.
(Vandaar de framenummers)
- Totaal andere remmen en banden i.v.m. hogere snelheden.

Een zelf geknutseld/gebouwd apparaat krijg je hier in Nederland gewoon niet door de keuring.

Ik zeg:
Blijf dromen...
Dat snap ik allemaal best.
Ik ben vaker bij het rdw geweest met een scooter.
Wie zegt dat het een geknutseld ding word ?
Vraag alleen maar om informatie en ervaringen van mensen.
Ik zeg:

hou je commentaar voor je.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Bestaan er dan motor zips? Want met die 10inch wielen wil je echt niet zulke snelheden halen.. Die dingen gaan al onderuit met de standaard banden met een nat weg dek. En dan rijd je niet eens 40km/u
Echt blij dat ik mijn zip ooit heb weg gedaan, vond het maar een gevaarlijk ding.

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Het kan, maar men heeft dan wel een frame/chassis nodig van een motorzip.
Bijvoorbeeld van de: Zip 125cc 4 Takt E1 variant (is al een oudje 2003)
Ander type is de: Zip 100cc 4 Takt E2 of E3 versie..., verschilt in bouwjaar.

Blok van de Hexagon moet dan ook de 4 Takt variant zijn.
En nee, ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ruim 10 jaar terug heeft iemand dit al een keer laten doen...
Was op een ander forum en deze persoon heeft volgens eigen zeggen zonder problemen de motor goedgekeurd gekregen.

Wellicht waren de regels toen wat soepeler dan nu, en het frame had ook al een kenteken wat het weer wat goedkoper maakte.
Een brom/snorframe krijgt men niet/nooit goedgekeurd i.c.m. een motorblok van een motorvariant.
En vica-versa is dit idem..., heeft inderdaad te maken met het ''type'' goedkeuring codering.

Last edited:

Giodam

Instagram: @gdwehnes
Er bestaan motorzips ja, de 125cc leader blok versie.

Je moet gewoon de scooter/brommer schorsen en opnieuw laten keuren tot motor.
Een vriend van mij heeft dit gedaan met een gilera runner. Wel kan de RDW er moeilijk over doen.
Zorg er wel voor dat de scooter/motor bijna als nieuw is. Dus helemaal vanaf 0 opbouwen en alles vernieuwen, heb je meer kans op een goedkeuring.
Maar denk ook aan de BPM etc etc..

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Er bestaan motorzips ja, de 125cc leader blok versie.
Motorzip bestaat al zo'n 20 jaar, dus het is een wat vreemde vraag van broeder Eurokit….

De Leader en/of de Quasar motorblokken passen niet op een Zip voor zover ik weet!
Motorblokken voor de Zip zijn een stuk korter dan de andere (motor) varianten.
De wielbasis verandert hierdoor, en dat krijgt men nooit door de keuring heen geperst.

Manu76

Burn and rise...
hou je commentaar voor je.
Of topic: (je vraagt er gewoon om)

Beetje jammer. @gcs100 neemt de moeite om iets voor je neer te schrijven en dan deze reactie als nieuw lid.

Wees blij dat er ook mensen met je meedenken.

Ik ben geen moraalridder, maar dit is een scooter forum. Ga anders gewoon lekker bij een motor forum.

@gcs100 Dan houden we toch ons "commentaar" voor ons en helpen anderen die het wel warderen!

Sorry maar die opmerking schiet mij verkeerd in het verkeerde keelgat!

Giodam

Instagram: @gdwehnes
De Leader blok kan er zeker op, dit zijn gewoon dezelfde blokken die ook op een Vespa GTS zitten.
Volgens mij zijn de Leader blokken gebruikt op de Piaggio zip vanaf 2001. Durf ik niet te zeggen, de leader blokken zijn wel gebruikt. Als je op een duitse marktplaats kijkt zie je veel 4t leader blok zipjes

July10

New Member
Of topic: (je vraagt er gewoon om)

Beetje jammer. @gcs100 neemt de moeite om iets voor je neer te schrijven en dan deze reactie als nieuw lid.

Wees blij dat er ook mensen met je meedenken.

Ik ben geen moraalridder, maar dit is een scooter forum. Ga anders gewoon lekker bij een motor forum.

@gcs100 Dan houden we toch ons "commentaar" voor ons en helpen anderen die het wel warderen!

Sorry maar die opmerking schiet mij verkeerd in het verkeerde keelgat!
Misschien was mijn reactie een beetje extreem. Echter is een scooter zip ombouwen tot motor zeker realistisch en hoef ik hier niet over te dromen.

daarnaast is het een scooter forum. klopt heb je gelijk in. Maar ik vraag of mensen ervaring hier mee hebben gehad tot de keuring van een scooter naar motor.
dus dan praten we over een scooter niet over een motor.

July10

New Member
Echter naar wat speur werk kan de zip 2000 tot en metbouwjaar 2005 omgekeurd worden tot motor.
Dit is ook te zien aan de framenummers die beginnen op een andere manier.
Jammer genoeg zijn er weinig te vinden in Nederland.
Dit heb ik even verder gezocht en in Duitsland staan er enkelen op.
Misschien dat ik de zip dan eerst moet omkeuren naar brom/ snor. Maar maandag zal ik eerst even bellen met het rdw wat mogelijk is.

July10

New Member
Motorzip bestaat al zo'n 20 jaar, dus het is een wat vreemde vraag van broeder Eurokit….

De Leader en/of de Quasar motorblokken passen niet op een Zip voor zover ik weet!
Motorblokken voor de Zip zijn een stuk korter dan de andere (motor) varianten.
De wielbasis verandert hierdoor, en dat krijgt men nooit door de keuring heen geperst.
Klopt, daarom ook de keus van een hexagon motorblok. Aangezien die bijna hetzelfde zijn op wat kleine dingen na.

Advertisement - register to remove this