Zip met iget injectie start niet

zipper4

New Member
Hallo allemaal,
We hebben een brom 4t zip van 2019 met iget injectie. Deze wil als het heet is -en dat is het tegenwoordig nog wel eens- niet starten.
Als het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp niet lopen en dan weet ik al dat het weer niet werkt. Het probleem doet zich alleen voor als het boven een graad of 25 is. Helaas is dit probleem er eigenlijk al van toen de zip nieuw was maar omdat het toen maar een enkele keer voorkwam zijn we er niet mee terug geweest. Nu wordt het wel irritant en is de garantie verlopen.
In het elektrische forum heb ik al gevraagd of iemand mij kan helpen aan een schema, hier meer de algemeene vraag of iemad een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen. De meeste stekker verbindingen heb ik al gechecked, ziet er allemaal prima uit. Die van de tank/benzinepomp ga ik vandaag nog even bekijken,maar verwacht er niet veel van omdat het probleem er alleen is als het warm is.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Gr Richard
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allemaal,
We hebben een brom 4t zip van 2019 met iget injectie. Deze wil als het heet is -en dat is het tegenwoordig nog wel eens- niet starten.
Als het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp niet lopen en dan weet ik al dat het weer niet werkt. Het probleem doet zich alleen voor als het boven een graad of 25 is. Helaas is dit probleem er eigenlijk al van toen de zip nieuw was maar omdat het toen maar een enkele keer voorkwam zijn we er niet mee terug geweest. Nu wordt het wel irritant en is de garantie verlopen.
In het elektrische forum heb ik al gevraagd of iemand mij kan helpen aan een schema, hier meer de algemeene vraag of iemad een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen. De meeste stekker verbindingen heb ik al gechecked, ziet er allemaal prima uit. Die van de tank/benzinepomp ga ik vandaag nog even bekijken,maar verwacht er niet veel van omdat het probleem er alleen is als het warm is.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Gr Richard
Oke dus kort samengevat.
Gaat de benzine pomp niet pompen als het warm weer is?
Maar met koud weer wel.
 
Hallo allemaal,
We hebben een brom 4t zip van 2019 met iget injectie. Deze wil als het heet is -en dat is het tegenwoordig nog wel eens- niet starten.
Als het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp niet lopen en dan weet ik al dat het weer niet werkt. Het probleem doet zich alleen voor als het boven een graad of 25 is. Helaas is dit probleem er eigenlijk al van toen de zip nieuw was maar omdat het toen maar een enkele keer voorkwam zijn we er niet mee terug geweest. Nu wordt het wel irritant en is de garantie verlopen.
In het elektrische forum heb ik al gevraagd of iemand mij kan helpen aan een schema, hier meer de algemeene vraag of iemad een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen. De meeste stekker verbindingen heb ik al gechecked, ziet er allemaal prima uit. Die van de tank/benzinepomp ga ik vandaag nog even bekijken,maar verwacht er niet veel van omdat het probleem er alleen is als het warm is.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Gr Richard
De benzinepomp hoort altijd even aan te gaan.
Een draad bij de benzinepomp krijgt 12 volt uit de ECU, en de andere draad maakt aarde, of niet en gaat ook naar de ECU.
De ECU zet de pomp dus aan door aarde te maken.
Wanneer ie het een keer niet doet, zou je kunnen kijken of een rechtstreekse draad van de plus accu, naar de plus pomp het ding aan het werk zet, als je het contact aan doet. (Wel makkelijk gezegd, maar je moet dan de achterkap er af halen om bij de contacten van de benzinepomp te komen. Ik heb een euro 5 zip, en de plusdraad naar de pomp is zwart/paars en de min is grijs zwart.
Zo niet, dan draait ie niet omdat er geen aarde wordt gemaakt: een storing in de ECU, of in de draad ernaar toe.)
En als ie het een keer niet doet, aangaan met contact aan zetten, vonkt ie dan wel?
Verder zou je een keer een andere tempsensor moeten kunnen proberen: degene die in de cilinderkop zit.
Hoe meer deze sensor aangeeft dat het koud is, des te rijker het mengsel moet zijn, dus meer injectie.
Een storing in die sensor kan ook rare dingen doen. Wanneer ie het een keer niet doet, helpt lauw water over de sensor?
In het algemeen start een hete motor wat slechter, maar je vertelt niet dat ie af en toe een plofje geeft.
Voor de zekerheid: kijk ook eens naar de zekeringen.
Kun je hier iets mee?
 
Lijkt mij een beetje en onlogisch probleem. Is je ecu wel de goede?
Scooter is origineel, had dit probleem al binnen een jaar na aankoop. Helaas hebben we het toen maar laten zitten
Post automatically merged:

De benzinepomp hoort altijd even aan te gaan.
Een draad bij de benzinepomp krijgt 12 volt uit de ECU, en de andere draad maakt aarde, of niet en gaat ook naar de ECU.
De ECU zet de pomp dus aan door aarde te maken.
Wanneer ie het een keer niet doet, zou je kunnen kijken of een rechtstreekse draad van de plus accu, naar de plus pomp het ding aan het werk zet, als je het contact aan doet. (Wel makkelijk gezegd, maar je moet dan de achterkap er af halen om bij de contacten van de benzinepomp te komen. Ik heb een euro 5 zip, en de plusdraad naar de pomp is zwart/paars en de min is grijs zwart.
Zo niet, dan draait ie niet omdat er geen aarde wordt gemaakt: een storing in de ECU, of in de draad ernaar toe.)
En als ie het een keer niet doet, aangaan met contact aan zetten, vonkt ie dan wel?
Verder zou je een keer een andere tempsensor moeten kunnen proberen: degene die in de cilinderkop zit.
Hoe meer deze sensor aangeeft dat het koud is, des te rijker het mengsel moet zijn, dus meer injectie.
Een storing in die sensor kan ook rare dingen doen. Wanneer ie het een keer niet doet, helpt lauw water over de sensor?
In het algemeen start een hete motor wat slechter, maar je vertelt niet dat ie af en toe een plofje geeft.
Voor de zekerheid: kijk ook eens naar de zekeringen.
Kun je hier iets mee?
Als de pomp niet draait doet hij niets, startmotor wel natuurlijk. Ga later vandaag kijken of de pomp wel stroom krijgt en of een bypass wat oplevert. Vonken zal ik ook checken. Bedankt voor de info
 
Scooter is origineel, had dit probleem al binnen een jaar na aankoop. Helaas hebben we het toen maar laten zitten
Post automatically merged:


Als de pomp niet draait doet hij niets, startmotor wel natuurlijk. Ga later vandaag kijken of de pomp wel stroom krijgt en of een bypass wat oplevert. Vonken zal ik ook checken. Bedankt voor de info
Meschien gewoon een draadbreuk in de draad.
Maar tip voor volgende keer. Merk je in je garantie. Dat de scooter raar doet ga er mee terug. Mag de dealer lekker oplossen.
 
@Jeroen2 weet er veel meer dan ik, maar bij de motoren die ik ken wordt de brandsofpomp nooit direct door de ECU gestuurd.
De ECU stuurt dan meestal de spoel van een relais en het contact van het relais schakelt op zijn beurt de accuspanning door naar de pomp.
Dit doet men omdat de ECU meestal niet de grotere stroom aankan die deze pomp nodig heeft bij het op druk brengen van de "brandstofrail".
Maar misschien is dit bij de iget anders, geen idee ik heb jammergenoeg ook geen elektrisch schema.
 
Sparky, je hebt gelijk wat betreft de andere motoren! Laat staan grote V8 motoren met drie liter inhoud. Daar mag een benzinepomp zeker een relais hebben, gezien de stroomsterkten en de storingen die dat kan opleveren in de ECU.
En toch is het op de IGET anders geregeld. De voeding voor de brandstofpomp komt voort uit pin M1, en die voedt ook de injectie, EGR en EVAP klep. Dus die pin kan aardig wat leveren, zonder dat de rest van de ECU er last van krijgt. In dezelfde hoek zit ook een pin voor de bobine! En dat is dan ook een relatief dikkere draad. Eigenlijk wel knap dat de ECU dit alles kan combineren.
Op mijn Zip heb ik een maand geleden een relais voor de benzinepomp gezet. Omdat ie af en toe niet meer aan ging. Bij het aansluiten van de MS ECU liet ik me leiden door hoe de pomp aangestuurd werd door de originele ECU van de Zip. Het is een wondertje dat de MS ECU die dus rechtstreeks op de pomp stond het overleeft heeft, en de klachten waren meteen over. Door jouw reactie kwam dit weer boven.
Mocht Richard succes hebben met een bypass, dan zou hij een relais kunnen overwegen..toch?
 
Hallo Jeroen,

bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Jammer dat de elektrische schema's van de modernere scooters nergens te vinden zijn op internet.
Mocht Richard succes hebben met een bypass, dan zou hij een relais kunnen overwegen..toch?
Dat is te overwegen echter ik zou eerst gaan meten waarom de pomp soms niet draait. (voeding, aansturing, bedrading, connectoren, pomp zelf)
Maar een fout zoeken die niet altijd aanwezig is, is natuurlijk ook niet eenvoudig.
Misschien een idee om een lampje parallel aan de pomp aan te sluiten en deze zichtbaar ergens onder te brengen zodat je in iedergeval kunt zien als de pomp niet draait hij wel of geen spanning krijgt en vandaar uit dan verder te zoeken of conclusies te trekken.
Ik weet van vroeger dat er nog wel eens problemen waren met de soms enorme connectoren van de ecu's, misschien ook een idee de connector eens een paar keren los te halen en weer aan te sluiten zodat de contactvingers eventueel weer goed contact maken door de polijstende werking ervan.
 
Even een update:
De pomp niet werkte uiteindelijk helemaal niet meer en zat vast. Ik heb deze nog rechtstreeks vanaf de accu gevoed en dan hoorde ik hem tikken maar niet draaien. De pomp heb ik vervangen door 2e hands, we zullen zien hoelang die mee gaat. De prijs van piaggio van 280 euro is belachelijk, het pompje dat in de plastic houder zit kan je meestal rond 25 euro krijgen. Helaas kon ik niet een passende vinden, allemaal net een beetje anders van vorm en past het niet. Vreemd is dat een pomp van een vespa die nagenoeg gelijk uit ziet maar rond de 100 euro kost. Misschien dat het pompje uit het binnenwerk over te zetten is. Gezien de ervaringen hier denk ik dat het niet zo een beste pomp is, en voor deze prijs mag die best een jaartje of 20 zonder problemen meegaan.
n.b. ik dacht ergens in de commentaren gelezen te hebben dat de pomp ingeschakeld wordt door de massa te schakelen en dat de +12V altijd aanwezig is. Bij mij is dat niet zo, de +12V wordt geschakeld.
 
Back
Top