Zip lekt als een malle

Stef2323

New Member
Hallo Mensen Ik heb een zip 2 takt 2000 ter reparatie want die lekte benzine. Nou had ik de carb eraf gehaald en schoongemaakt en zag ik dat de vlotter (dat witte ding) vol met benzine zat. Ik heb die dus nieuw besteld maar heb tijdelijk een goeie erin gezet van een vriend zodat ik kon testen en die persoon gered was en weer kon rijden. Maar nu komt het hij lijkt nu overal te lekken het is nat rondom het uitlaatspruitstuk het lekt er gewoon recht onder vandaan en als je dan probeert te starten spuit het er gewoon onder uit. Dus ik had die carb eraf gehaald en benzine slang dicht gemaakt en wat blijkt het stroomt er nog steeds met volle kracht uit dus het kwam niet Door de vlotter zelf. Ook als ik er nieuwe benzine in gooi loopt het er daarna er gelijk weer uit, maar rondom de tank is het droog maar onder op blok is het een ravage met brandstof. Heeft iemand suggesties wat het kan zijn?


MVG

Stef
 
Advertisement - register to remove this

Stef,

ik snap je verhaal niet helemaal.
Wat bedoel je met "uitlaatspruitstuk"?

Je hebt de carburateur eraf gehaald en de benzine slang afgedopt en als je start spuit het er nog uit.

Die benzine die er dan uit je "uitlaatspruitstuk" spuit is dan in ieder geval niet afkomstig van je tank!

Misschien is door die lekke vlotter je hele blok wel vol brandstof gelopen.
Wanneer je nu probeert te starten wordt deze brandstof er via de uitlaatpoort van de cilinder uit geperst.
 
Stef,

ik snap je verhaal niet helemaal.
Wat bedoel je met "uitlaatspruitstuk"?

Je hebt de carburateur eraf gehaald en de benzine slang afgedopt en als je start spuit het er nog uit.

Die benzine die er dan uit je "uitlaatspruitstuk" spuit is dan in ieder geval niet afkomstig van je tank!

Misschien is door die lekke vlotter je hele blok wel vol brandstof gelopen.
Wanneer je nu probeert te starten wordt deze brandstof er via de uitlaatpoort van de cilinder uit geperst.
Met uitlaat spruitstuk bedoel ik waar de uitlaat en de cilinder samen komen daar is het rondom nat van brandstof. Maar als je blok vol gelopen is door de lekke vlotter kan ik nog in komen maar hoe kan het dan dat als ik brandstof in de tank doe dat het er dan gelijk weer uitloopt/uitloopt als ik kickstart? Want vanmiddag met een nieuwe goeie vlotter starten die ook niet
 
Als er benzine in je blok zat, zit dat er waarschijnlijk nog steeds in en als je kickt komt er ook weer benzine bij (die niet verbrand)
 
Als er benzine in je blok zat, zit dat er waarschijnlijk nog steeds in en als je kickt komt er ook weer benzine bij (die niet verbrand)
Dus het beste wat ik kan doen is eerst alle benzine uit het blok gaan kicken tot alles eruit is ? Want dan sluit ik de benzine toevoer af
 
Brandstofkraan niet gewoon stuk?

En ja... deze kunnen 't plotseling begeven zonder dat je maar idee hebt waar toch al die lekkage ineens vandaan komt...
Wanneer je dan ook nog een lekke vlotter hebt of deze niet juist hebt monteerd, blijft de boel ook gewoon lopen... Zit de vlotter wel goed en alleen de kraan is defect dan zul je vaak niets van lekkage merken totdat je de vlotterbak gaat openen o_O
 
Brandstofkraan niet gewoon stuk?

En ja... deze kunnen 't plotseling begeven zonder dat je maar idee hebt waar toch al die lekkage ineens vandaan komt...
Wanneer je dan ook nog een lekke vlotter hebt of deze niet juist hebt monteerd, blijft de boel ook gewoon lopen... Zit de vlotter wel goed en alleen de kraan is defect dan zul je vaak niets van lekkage merken totdat je de vlotterbak gaat openen o_O
Daar zit wel wat in maar als je benzine kraan kapot is dan moet ie daar toch lekken ? Want bij die kraan is namelijk alles droog
 
Als een benzinekraan defect is gaat deze zelf niet lekken tenzij de slang los zit natuurlijk. Echter de vacuümwerking in de pomp zelf kan stuk zijn waardoor benzine spontaan zal blijven lopen. Maar zoals ik al zei, wanneer de vlotter wel gewoon werkt merk je niets van lekkage immers de vlotter regelt het brandstofniveau...
 
Als een benzinekraan defect is gaat deze zelf niet lekken tenzij de slang los zit natuurlijk. Echter de vacuümwerking in de pomp zelf kan stuk zijn waardoor benzine spontaan zal blijven lopen. Maar zoals ik al zei, wanneer de vlotter wel gewoon werkt merk je niets van lekkage immers de vlotter regelt het brandstofniveau...
ik zal daar eens naar gaan kijken, maar hoe zou het dan kunnen dat elke keer wanneer ik kickstart het benzine bij cilinder en uitlaatpoort er weer uit spuit? Hij start ook niet dus dan zal die die benzine ook niet verbranden? Die man vertelde mij dat ie naar huis was gereden toen begon te lekken en dat de scooter niet meer wilde starten maar als die benzine lekt zou die toch gewoon moeten starten als er gewoon benzine in die tank zit?
 
Hij start ook niet dus dan zal die die benzine ook niet verbranden?
Benzine hoeft niet perse eerst te verbranden voordat zoals jij beschrijft:

benzine bij cilinder en uitlaatpoort er weer uit spuit?

Dit lijkt mij eerder een overtollig aan benzine wat door compressie/kicken alle kanten op vliegt...
Als een carburateur om wat voor reden dan ook zodanig lekt dan is de kans gewoon groot dat de scooter zowiezo niet meer start of totaal niets meer doet. De carburateur is daarom cruciaal voor een startende/lopende scooter. De lekkage die jij beschrijft zal toch ergens een begin/oorzaak moeten hebben. En om zoveel mogelijk uit te sluiten als oorzaak zou je daarom zowiezo de kraan op disfunctioneren moeten checken.

Ps genoeg benzine in de tank wil niet altijd zeggen dat een scooter ook loopt :)
 
Last edited:
Benzine hoeft niet perse eerst te verbranden voordat zoals jij beschrijft:

benzine bij cilinder en uitlaatpoort er weer uit spuit?

Dit lijkt mij eerder een overtollig aan benzine wat door compressie/kicken alle kanten op vliegt...
Als een carburateur om wat voor reden dan ook zodanig lekt dan is de kans gewoon groot dat deze zowiezo niet meer start of totaal niets meer doet. De carburateur is daarom cruciaal voor een startende/lopende scooter. De lekkage die jij beschrijft zal toch ergens een begin/oorzaak moeten hebben. En om zoveel mogelijk uit te sluiten als oorzaak zou je daarom zowiezo de kraan op disfunctioneren moeten checken.

Ps genoeg benzine in de tank wil niet altijd zeggen dat een scooter ook loopt :)
Oké ik zal even op onderzoek uit en dan laat ik het nog even weten
 
Om te controleren of je vacuum gestuurde benzinekraam/pomp werkt doe het volgende.

1. Trek de brandstofslang los van de carburateur en hang het uiteinde in een leeg conservenblik of glas of iets dergelijks.
De benzine die nog in de leiding zit zal eruit lopen , daarna moet er niks meer uitkomen.
2. Druk op de startknop van je scooter, met uiteraard een rem ingetrokken zodat de startmotor draait, of probeer de scooter aan te kicken.
Nu moet er, beetje bij beetje, weer brandstof uit de leiding komen.

Blijft er benzine uit de leiding lopen in stap 1, zonder dat je de scooter probeert te starten, is je vacuum gestuurd kraantje defect en moet je die sowieso vervangen.

Echter zoals arcAc al eerder opmerkte, een defect kraantje alleen, kan niet zorgen voor een overstroming van je blok.
Hiervoor moet ook de vlotter of de vlotternaald in je vlotterkamer van de carburateur niet goed werken.
MAW het toevoerkanaaltje van je carburateur blijft open staan doordat.

A. je vlotter niet goed werkt of mechanisch vast hangt.
B. de aan de vlotter bevestigde vlotternaald het toegangskanaaltje van je carburateur niet goed afsluit, bij de hoogste stand van de vlotter.
 
Om te controleren of je vacuum gestuurde benzinekraam/pomp werkt doe het volgende.

1. Trek de brandstofslang los van de carburateur en hang het uiteinde in een leeg conservenblik of glas of iets dergelijks.
De benzine die nog in de leiding zit zal eruit lopen , daarna moet er niks meer uitkomen.
2. Druk op de startknop van je scooter, met uiteraard een rem ingetrokken zodat de startmotor draait, of probeer de scooter aan te kicken.
Nu moet er, beetje bij beetje, weer brandstof uit de leiding komen.

Blijft er benzine uit de leiding lopen in stap 1, zonder dat je de scooter probeert te starten, is je vacuum gestuurd kraantje defect en moet je die sowieso vervangen.

Echter zoals arcAc al eerder opmerkte, een defect kraantje alleen, kan niet zorgen voor een overstroming van je blok.
Hiervoor moet ook de vlotter of de vlotternaald in je vlotterkamer van de carburateur niet goed werken.
MAW het toevoerkanaaltje van je carburateur blijft open staan doordat.

A. je vlotter niet goed werkt of mechanisch vast hangt.
B. de aan de vlotter bevestigde vlotternaald het toegangskanaaltje van je carburateur niet goed afsluit, bij de hoogste stand van de vlotter.
Bedankt voor de uitleg ik zal de test even doen
 
Ik heb gekeken en als ik de slang los haal van de carb en wat benzine in de tank gooi dan loopt het na 1-2 seconden allemaal er weer uit. Dus dan is de pomp ook kapot dus ik zal nu denk ik een pomp+ nieuwe vlotter aan moeten schaffen?
 
In dit type scooter zit sowieso geen vacuüm bediende brandstofpomp, dus daar hoef je niet naar te zoeken!
Waarschijnlijk maakt deze Pia gebruik van een vacuümbediende brandstofkraan i.c.m. een intern membraan, of het is
een handbediende benzinekraan. (beide varianten zijn uitgebracht)
In beide gevallen zit er een noodstop op en dit is de vlotternaald. Zodra de vlotterkamer op nivo is zal de vlotter omhoog
drijven en sluit via de vlotternaald de aanvoer van brandstof af.

Zodra het lekt uit de slang van de tank naar de carburateur betreft het dus de kraan zelf.
Lekt het uit de overloop van de carburateur, betreft het (meestal) de vlotternaald.
De vlotter zelf behoort luchtdicht te zijn, maar deze heb je in een eerder stadium vervangen zie/lees ik in je topicstart.
Dan blijft eigenlijk de kraan zelf over die niet meewerkt!

De vacuümbediende brandstofkraan is dan eigenlijk wel de hoofdverdachte in deze.
Een handbediende benzinekraan gaat immers nooit zomaar stuk is mijn ervaring.
De vacuümbediende brandstofkraan kan wel eens stuk gaan, het membraan sluit dan niet meer goed waardoor de brandstof blijft stromen.
 
Wat bedoel je dan met:

De vacuümbediende brandstofkraan is dan eigenlijk wel de hoofdverdachte in deze.

Deze kraan welke in wel meerdere scooters zit gemonteerd is voorzien van 2 aansluitingen.
Eén van de kraan/tank naar de carburateur en één naar de vacuümaansluiting van de carburateur en/of het spruitstuk.
Deze kraan heeft een intern membraan wat wel stuk kan, komt niet veel voor maar het kan!
Brandstof blijft dan lopen door dezelfde zwaartekracht naar de vlotterkamer waar de vlotternaald de baas is.
De vlotternaald sluit dan automatisch de brandstoftoevoer af....

Door de neerwaartse beweging van de zuiger wordt er onderdruk opgebouwd waardoor het membraan in de kraan opengaat.
Een brandstofpomp werkt vrijwel hetzelfde als een kraan. Echter zijn er meer aansluitingen noodzakelijk t.o. de kraan.

Vandaar dat ik de conclusie trek dat simpelweg de brandstofkraan ter ziele is..., althans, het membraan!
Een ander dingetje betreft de tankbeluchting, deze kan ook nog zorgen voor dergelijke symptomen mocht deze verstopt zijn/zitten.
 
Last edited:
Back
Top