Zip IGET EURO5 BROM (45km/pu) zwaar vermogen verlies

Issa

New Member
Beste mensen,
Ik heb zelf mijn olie ververst bij mijn zip rond de 2500km, maar nadat ik mijn olie had ververst, merkte ik al gauw dat ik minder vermogen had. Mijn scooter ging toen nog maar 45 op de teller. Ik had daarna mijn v-snaar en rolletjes vervangen voor dezelfde grammage (6,0g). Daarna ging hij alsnog maar 48, maar voor dit allemaal ging hij 50 en bergafwaards zelfs 52. Ik heb laatst een nieuwe bougie gemonteerd en de kleppen laten stellen, maar nog steeds geen succes.

Het vermogen verlies merk ik vooral als ik de erasmusbrug oprij. Ik ga de brug op met 38/40 km/pu, dit was 45/48 vroeger. Met 2 man gaat hij maar 30/32 brug opwaards, dit was vroeger 38/42.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om hem als voorheen te krijgen? Hieronder volgt een lijstje van dingen die ik al heb geprobeerd.
- olie ververst (5w40 castroll power rs) (olie peil geeft precies genoeg benzine aan)
- bougie vervangen
- nieuwe 6g rollen
- nieuwe originele piaggio v-snaar
- kleppen gesteld (bij FRED motoren)

p.s. de scooter heeft op dit moment ongeveer 3800km, dus dat ik dingen moet inrijden lijkt mij niet het probleem.
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je reactie Sparky,

Denk je echt dat er geen compressie meer is op een gloednieuwe zip? Het zou echt sneu zijn....
Hoeveel kost het ongeveer om dat te laten meten en mocht het aan de compressie liggen, wat dan en mocht het niet aan de compressie liggen wat dan?
 
Wat ik niet begrijp, is dat je zelf gaat sleutelen aan een nieuwe Zip die nog onder garantie valt.
Is hier een red voor want nu kun je dus fluiten naar je garantie.

Dus je ververst enkel olie en daarna heb je direct vermogensverlies, mijn eerste gedachte is dan, dat er iets niet helemaal goed is gegaan met het type olie of de hoeveelheid, maar even later schrijf je dat het olie precies op peil was en het goeie type olie hebt gevuld.
Heb je na de eerste rit nog eens naar het oliepeil gekeken?
Heb je echt verder niks veranderd aan de scooter?

Ik hoorde je niks zeggen over beroerd lopen dus een verminderde compressie was mijn eerste gedachte.
Te weinig compressie kan veroorzaakt worden door versleten zuigerveren of cilinder maar na 2500km is dit zeer onwaarschijnlijk tenzij de olie toch niet op peil was en je een warmloper hebt gehad, maar goed daar gaan we even niet van uit.
Een andere oorzaak kan zijn dat een klep niet goed sluit.
Het laten meten zal niet zo duur zijn.
Wil je het zelf doen, een goedkope tester kost om en nabij de 20 a 25 Euro dacht ik.
Als het niet de compressie is zou ik niet weten wat een oliewissel kan doen met het vermogen van de scooter.
 
Olie had pas gehoeven na 3.000 km maar kan ook eerder. Kleppen stellen pas na 10.000 km. Zoals hierboven, als het direct na het olie vervangen fout gaat dan ligt het daar aan. Dan ligt het niet aan een nieuwe bougie of kleppen stellen.

Daarnaast, ik heb een i-Get, die rijdt altijd verschillend in snelheid. Soms 49, soms 56. De oorzaken, warm weer (rijdt sneller) koud weer (rijdt langzamer) wind tegen, wind mee, hoe lang rijd ik al.

In de zomer met 35 graden loopt hij meteen als een zonnetje 56. In de winter herfst kou, rijdt hij 49 met een briesje tegenwind.
 
Ik heb zelf mijn olie ververst bij mijn zip rond de 2500km, maar nadat ik mijn olie had ververst, merkte ik al gauw dat ik minder vermogen had.

Waarschijnlijk heb je er dan teveel olie in gedaan.. (meeste mensen doen er teveel in) (teveel is overigens ook niet goed)

Je moet echt onder de max waarde blijven van de peilstok. En dus niet erop of er over.



Welke olie heb je erin gedaan.. Naar mijn weten zal je altijd niet dikker als 5w40 moeten gebruiken op een piaggio blok.
Beste is om de handleiding erbij te pakken en even op te zoeken.

Kan best zijn dat ze iget 5w 30 aanraden of zo.
 
Ik heb zelf mijn olie ververst bij mijn zip rond de 2500km, maar nadat ik mijn olie had ververst, merkte ik al gauw dat ik minder vermogen had.

Waarschijnlijk heb je er dan teveel olie in gedaan.. (meeste mensen doen er teveel in) (teveel is overigens ook niet goed)

Je moet echt onder de max waarde blijven van de peilstok. En dus niet erop of er over.



Welke olie heb je erin gedaan.. Naar mijn weten zal je altijd niet dikker als 5w40 moeten gebruiken op een piaggio blok.
Beste is om de handleiding erbij te pakken en even op te zoeken.

Kan best zijn dat ze iget 5w 30 aanraden of zo.
Iget is 5w40! Niks anders.
 
Moet je ook de peilstok , net als bij een gy6 er NIET indraaien ? Of juist wel . Als het niet moet en je hebt hem er wel helemaal ingedraaid , zit er nu te weinig in.
 
Last edited:
Naast te veel olie zat ik ook ook nog te denken aan je bandenspanning, en de vrijloop van je voorwiel.
Maar dan is er geen plotseling verschil in vermogen.
Mijn zip draait al jaren fijn en ik draai de vulplug er altijd helemaal in.
 
In deze beschrijving staat op blz 28 dat je de olie peilt met de dipstick( peilstok) losgeschroefd , ook op you tube zijn hierover filmpjes te vinden.
Dit klopt bij mij , als ik de 800ml olie erin doe , staat het olie peil precies goed .
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 11
Back
Top