Zip iGet 80 CC Polini niet vooruit te branden

Status
Not open for further replies.

Watra

New Member
Goedenavond allemaal,

ik help een vriend met zijn nieuwe zip iGet euro 5 opvoeren, maar ik ben zelf van de 2T tijd. Mijn informatie hierover is heel erg beperkt en zitten nu toch wel met probleempje. Zal het in chronologische volgorde vertellen:
Die vriend dacht nog een Euro 4 te kopen, maar nadat de power commanders niet paste bleek het toch een Euro 5 (leverancier totaal niks over gezegd).
Op het moment dat er een brom ECU uitkwam deze meteen gehaald met begrenzer bij Cityparts (voor als je het product wilt zien).
Dit reed samen met een Malossi Multivar en 7,5 gram rolletjes ongeveer 50 km per uur. Toen kwam Polini opeens met de 80 CC serie voor iGet, waarvan helaas alleen de cilinder op iGet kan. Wij deze bij een dealer halen en dan meteen een uitlaat zonder katalysator (Turbo kit uitlaat).

De cilinder duurde nog even, dus zijn we begonnen met de uitlaat. Deze is in het midden omhoog gekrikt en toen geplaatst, tijdens het plaatsen is de scooter 1x heel licht naar links gevallen met 2 krassen op 1 kap. Maar goed uitlaat eronder en eigenlijk sindsdien loopt de scooter slecht. Ook het terug plaatsen van de originele uitlaat verandert niks meer aan de situatie. Inmiddels zit de 80 CC er ook in met nog een Malossi Torque Driver en rolletjes beschikbaar van 6,3 tot 10 gram. Ik heb kabels nagelopen, aansluiting van uitlaat, maar niks lijkt het probleem op te lossen. Het probleem is eigenlijk optrekken, vol gas doet niks, half gas amper tot 10 km/h. Geen gas tot kwart gas en dan weer geen gas laat je wel vooruit komen, maar het duurt dan 10 minuten voor je rond de 50 komt. De scooter is gewoon niet vooruit te branden en mijn kennis houdt hier ook op helaas.

Het is een gloednieuwe Zip iGet gehaald bij een dealer, maar al gauw aan geklust met ECU, dus dealer niet meer gezien. Naast alle onderdelen boven, heeft hij ook nog een digitaal dashboard, alarm, Alpha bliksem achterlicht en knipperlichten en nog wat verf werkzaamheden. De teller totaal staat op 186 KM nu, waarvan de laatste 5 KM eigenlijk niet tellen, want dat was warmlopen in de hoop iets wakker te maken. Op standaard en dan gas geven geeft al 10000000x meer vermogen en zelfs daar merk je dat iets het tegenhoudt.

Het enige wat ik misschien nog kan bedenken is dat de ECU wat aan de slechtere kant is en deze bijvoorbeeld (ECU Euro 5 nieuw? ) het op kan lossen?

Hoe dan ook ik hoor graag jullie menig over dit probleem of de eventuele oplossing.

Bedankt alvast,

Watra
 
Advertisement - register to remove this

Dag Watra,

Wat een ellende vertel je ons daar!
Koop geen nieuwe ECU, want met een nieuwe is ie waarschijnlijk ook niet vooruit te branden.
En dat heeft te maken met dat een brom ECU alleen geschikt is voor een 50 cc, en dat de afstelling van vooral de injectie, niet past bij de 80 cc, die meer injectie vraagt.
Verder hoor ik je niet vertellen of de andere uitlaat, ook een aansluiting heeft voor de lambda sonde. Die meet aan het uitlaatgas de hoeveelheid zuurstof, en daarmee de geschikte verhouding tussen de benzine en lucht. Een uitlaat zonder katalysator zou minder weerstand kunnen bieden, maar de lambdasonde heb je echt nodig.
Bij de euro 4 motoren, kon je een malossi ECU kopen die paste bij de 80 cc. Na montage moest je dan de TPS inregelen. Daar hoor ik je niet over.
En vanwege de grotere inhoud, werd er ook een wijdere doorlaat van gasklephuis naar luchtfilter geadviseerd.
Maar goed, een passende ECU voor de 80 cc, of een snellere voor de brom versie is er gewoon nog niet voor de Euro 5.
Afijn, dat zijn zo mijn eerste gedachten. Misschien moet je voorlopig al 'tevreden' zijn als je met de 50 cc weer iets van 50 km kan rijden in afwachting van dat er een ECU voor de 80 cc uitkomt.
Sterkte!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top