Zip gaat te traag

Zipsp2015

Member
Hallo, ik heb een piaggio zip 4t brom gekocht, ik heb er een gladde bus ingezet en een snelle cdi, er zit ook geen prop in en toch gaat hij maar 35 terwijl ik hem liefst 55 wil laten lopen. Kan iemand mij hiermee helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Een standaard brom scooter, in Belgie een B-klasse scooter, moet op zijn minst 45 km per uur halen.

Met andere woorden voor je begon met opvoeren was er al iets mis met je ZIP.

Ik zou beginnen met alles eens goed na te kijken, een goed begin is oa:
- Het reinigen van de carburateur.
- Het controleren/stellen van de kleppen.
- Het controleren van de luchtfilter.
- Het controleren van je vario, variorolletjes, je riem en koppeling.
- Het controleren van je bougie....
 
Een standaard brom scooter, in Belgie een B-klasse scooter, moet op zijn minst 45 km per uur halen.

Met andere woorden voor je begon met opvoeren was er al iets mis met je ZIP.

Ik zou beginnen met alles eens goed na te kijken, een goed begin is oa:
- Het reinigen van de carburateur.
- Het controleren/stellen van de kleppen.
- Het controleren van de luchtfilter.
- Het controleren van je vario, variorolletjes, je riem en koppeling.
- Het controleren van je bougie....
Ik heb al alles gecheckt behalve de luchtfilter: hoe moet je dat precies doen? En wat bedoelt u met de kleppen stellen?
 
Luchtfilter uit de behuizing halen en kijken of deze niet smerig of nat is.

Verder een 4-takt motor heeft kleppen, een inlaatklep die opent gedurende de periode wanneer de motor brandstofmengsel gaat aanzuigen en een uitlaatklep die opent wanneer de motor de uitlaatgassen naar buiten moet gooien.

Deze kleppen moeten op het juiste tijdstip openen en sluiten en bovendien goed afsluiten.
Het juiste tijdstip en de duur van openen wordt bepaald door de afstand tussen de klepstoter en de klepsteel, deze moet gemeten worden en eventueel gecorrigeerd, indien de afstand afwijkt van de standaard.
Dit noemt men kleppen stellen.
Sluiten de kleppen niet goed of niet op het juiste tijdstip en duur, verliest de motor aan kracht, lees snelheid.
 
Luchtfilter uit de behuizing halen en kijken of deze niet smerig of nat is.

Verder een 4-takt motor heeft kleppen, een inlaatklep die opent gedurende de periode wanneer de motor brandstofmengsel gaat aanzuigen en een uitlaatklep die opent wanneer de motor de uitlaatgassen naar buiten moet gooien.

Deze kleppen moeten op het juiste tijdstip openen en sluiten en bovendien goed afsluiten.
Het juiste tijdstip en de duur van openen wordt bepaald door de afstand tussen de klepstoter en de klepsteel, deze moet gemeten worden en eventueel gecorrigeerd, indien de afstand afwijkt van de standaard.
Dit noemt men kleppen stellen.
Sluiten de kleppen niet goed of niet op het juiste tijdstip en duur, verliest de motor aan kracht, lees snelheid.
Bedankt!
 
Breng hem naar een dealer en laat hem een groot onderhoudsbeurt doen, en geef aan dat hij niet sneller wilt dan 35 km/u nou..

We kunnen je wel helpen en dingen gaan uitleggen.. Maar ik schat je in dat je weining verstand er van hebt.. En als je de kleppen zelf wilt gaan stellen is het wel handig om te weten waar je mee bezig bent.. Als je dan iets verkeerd doet, dan heb je de kleppen aan diggelen en dan moet het blok geopend worden wat alweer een uitdaging voor je word..

Bij zo`n grote onderhoudsbeurt word hij dus helemaal grondig nagelopen door iemand die het wat vaker eraan gewerkt heeft.
Plus je hebt dan ook garantie van diegene die eraan gewerkt heeft mocht het toch mis gaan.

Onderhoud kost geld, onvakkundig slopen kost je veel meer geld.
 
Luchtfilter uit de behuizing halen en kijken of deze niet smerig of nat is.

Verder een 4-takt motor heeft kleppen, een inlaatklep die opent gedurende de periode wanneer de motor brandstofmengsel gaat aanzuigen en een uitlaatklep die opent wanneer de motor de uitlaatgassen naar buiten moet gooien.

Deze kleppen moeten op het juiste tijdstip openen en sluiten en bovendien goed afsluiten.
Het juiste tijdstip en de duur van openen wordt bepaald door de afstand tussen de klepstoter en de klepsteel, deze moet gemeten worden en eventueel gecorrigeerd, indien de afstand afwijkt van de standaard.
Dit noemt men kleppen stellen.
Sluiten de kleppen niet goed of niet op het juiste tijdstip en duur, verliest de motor aan kracht, lees snelheid.
Ik heb daarstraks eens gekeken naar de hoofdsproeier en de maat is 75, dit is volgens mij te laag maar moet ik dan 82 kopen of iets anders want ik denk niet dat het de kleppen zijn.
 
Sproeier 75 is gewoon standaard vanuit de fabriek bij een brom model piaggio.. Deze zat ook in me fly.. En destijds reed die prima 45/50 km zoals jij dit wil hebben. Ik denk dat het probleem toch ergens anders zit.

Als er een hele tijd zo gereden is, misschien de vario nooit helemaal benut geweest en dus tot ongeveer de helft helemaal ingesleten is en nou tegen dat randje aan loopt.. En dit geval zal je de vario moeten vervangen voor een nieuwe.

Overigens als je een mitsuboshi riem erin hebt zitten kan ik je zeggen dat dit een kut riem is.. En beter de echte orginele van piaggio kan nemen.

Die mitsuboshi riem komt vanuit de fabriek waar die scooter gemaakt worden.. Vaak worden er wat minder hogere kwaliteit componenten er voor gebruikt.
 
Back
Top