Zip gaat niet sneller dan 20kmu

Ottosvz

New Member
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ook vrij nieuw in het opvoeren van scooters. Mijn zip 4t uit 2016 maakt bij het optrekken heel veel toeren en rijdt daarna niet harder dan 20kmu. Het is wel een brommer. Mijn setup is: 82 sproeier, malossi multivar met 7,5 gram rollen en grijze cdi. Hij reed hiervoor ong 65 wind mee. Omdat de sproeier vrij groot is wilde ik de luchtschroef aanpassen naar 2 slagen ipv 1,5. Sinds ik dit heb gedaan maakt de brommer een hard brommend geluid en rijdt niet harder dan 20kmu. Kan het zijn dat ik iets kapot heb gemaakt in de carburateur of dat ik hem verzopen heb of iets?
 
Advertisement - register to remove this

Otto,

een carburateur zet je niet zomaar op 1,5 of 2 slagen uitgedraaid.
Dat is een basisinstelling waar een originele scooter met originele sproeiers mee moet starten en enigsinds mee moet lopen.
Echter vanuit deze stand moet je de carburateur fijn afstellen, uiteraard met warme motor zodat de elektrische choke zijn werk heeft gedaan en geen invloed meer heeft op het brandstofmengsel.
Ik vraag me af wat je kapot kunt maken door het mengselschroefje een halve slag meer uit te draaien, tenzij je dit met een hamer gedaan hebt.
Dus als je de stelschroef weer een halve slag in draait moet de scooter weer 65 rijden, is dit niet zo, is er toch iets meer gebeurd dan je ons vertelt.

Je moet toch zelf stap voor stap terug gaan terug denken welke handelingen er precies gedaan zijn en waar het mis gegaan kan zijn.

Waar ik bijvoorbeeld aan denk, bij werkzaamheden en eventueel fysieke kracht die uitgeoefend is op de carburateur, is:
  1. is de luchtfilterslang niet losgeschoten.
  2. is de carburateur nog luchtdicht aangesloten op het spruitstuk.
  3. is het spruitstuk niet gescheurd.
 
Last edited:
Otto,

een carburateur zet je niet zomaar op 1,5 of 2 slagen uitgedraaid.
Dat is een basisinstelling waar een originele scooter met originele sproeiers mee moet starten en enigsinds mee moet lopen.
Echter vanuit deze stand moet je de carburateur fijn afstellen, uiteraard met warme motor zodat de elektrische choke zijn werk heeft gedaan en geen invloed meer heeft op het brandstofmengsel.
Ik vraag me af wat je kapot kunt maken door het mengselschroefje een halve slag meer uit te draaien, tenzij je dit met een hamer gedaan hebt.
Dus als je de stelschroef weer een halve slag in draait moet de scooter weer 65 rijden, is dit niet zo, is er toch iets meer gebeurd dan je ons vertelt.

Je moet toch zelf stap voor stap terug gaan terug denken welke handelingen er precies gedaan zijn en waar het mis gegaan kan zijn.

Waar ik bijvoorbeeld aan denk, bij werkzaamheden en eventueel fysieke kracht die uitgeoefend is op de carburateur, is:
  1. is de luchtfilterslang niet losgeschoten.
  2. is de carburateur nog luchtdicht aangesloten op het spruitstuk.
  3. is het spruitstuk niet gescheurd.
Ik kon net niet bij de luchtschroef waardoor ik de carburateur elke keer van en op het spruitstuk moest doen. Het zou best kunnen dat er misschien een scheurtje in is gekomen ja. Ik kijk er morgen even naar en bedankt voor je reactie.
 
Back
Top