Zip gaat harder met varioring dan zonder.

Zippert23

New Member
Hoi,
Ik heb een Piaggio Zip 4T 45km, 12.000 km op de teller. Hij ging met standaard 45 cdi, zonder varioring, standaard rolletjes 6,4 gram ongeveer 57 km/u op de teller.
Ik heb hem een paar dagen geleden naar de dealer gebracht voor een grote beurt, daarna ging de scooter koud maar 40 km/u op de teller en na een tijdje rijden 45 km/u op de teller. En het optrekken duurde ook niet normaal lang.
Ik ben terug naar de dealer gegaan, zij hebben alles nagekeken en er weer nieuwe rolletjes ingestopt. Helaas bleef de Zip 40 tot 45 km/u gaan. De dealer zij dat ik het voorlopig maar even moet aankijken en terug kan komen als het blijft.
Een vriend vertelde mij dat dit door de nieuwe rolletjes komt die nog moeten worden ingereden en adviseerde mij er een 2mm varioring in te doen zodat de scooter max 50 km/u op de teller zou gaan. Hij vertelde mij dat ik de ring er na een maandje uit kan halen en dat de scooter dan weer zijn oude snelheid zal behalen.
Ik heb zijn advies opgevolgd en er een ring ingestopt. Tot mijn grote verbazing ging de scooter inderdaad 50 km/u op de teller. Dus met varioring harder dan zonder.
Hoe kan het dat de scooter met varioring harder gaat dan zonder? Klopt het dat je met nieuwe rolletjes eerst veel langzamer gaat dan normaal?
 
Advertisement - register to remove this

Nee ze hebben er waarschijnlijk zwaardere rolletjes in gestopt dan je had.
Meeste scooterzaken douwen er bij beurtje gewoon standaard gewicht rollen in en jij hebt waarschijnlijk wat lichtere erin gehad.
Nu gaat v snaar te snel naar boven in de vario en verlies je wat power/toeren.
Die varioring houd dat nog enigzins tegen waardoor je nu gek genoeg harder gaat.

Rolletjes inrijden is onzin en vind het ook beetje knullig van die zaak dat ze je zo wegsturen.

Beste advies lijkt me dat die zaak de oude rolletjes uit de vuilnisbak grabbeld en ze weegt.
Dan nieuwe rolletjes erin van dat gewicht en varioring er weer uit.

Dus bel die zaak even voor de vuilnisman langs is geweest ;)
 
Nee ze hebben er waarschijnlijk zwaardere rolletjes in gestopt dan je had.
Meeste scooterzaken douwen er bij beurtje gewoon standaard gewicht rollen in en jij hebt waarschijnlijk wat lichtere erin gehad.
Nu gaat v snaar te snel naar boven in de vario en verlies je wat power/toeren.
Die varioring houd dat nog enigzins tegen waardoor je nu gek genoeg harder gaat.

Rolletjes inrijden is onzin en vind het ook beetje knullig van die zaak dat ze je zo wegsturen.

Beste advies lijkt me dat die zaak de oude rolletjes uit de vuilnisbak grabbeld en ze weegt.
Dan nieuwe rolletjes erin van dat gewicht en varioring er weer uit.

Dus bel die zaak even voor de vuilnisman langs is geweest ;)


Oude rolletjes heb ik mee naar huis gekregen, ze zijn precies hetzelfde. Allebei 6,4 gram op de weegschaal en dezelfde kleur en vorm, precies hetzelfde dus. Er is overigens ook een nieuwe V-Snaar ingezet.
Als ik het gas los laat en daarna het gas weer open draai, dan stopt ie soms heel even, het voelt alsof het gas in een keer wordt losgelaten voor een halve seconde. Waardoor ik soms tegen het winsdscherm stoot met mijn gezicht.:D
 
Nieuwe rolletjes hoeven nooit ingereden te worden.. Of het werkt goed, of het werkt gewoon niet..

6,4 grams is standaard gewicht voor alle piaggio scooters na 2000.. Ik had 6,4 grams rolletjes in een nieuwe zip 2t van 2011.. En nou met een piaggio new fly 4t zit daar nog steeds het zelfde gewicht in.




Hoe kan het dat de scooter met varioring harder gaat dan zonder?

Dat komt omdat de riem bovenop de vario ring ligt en ligt daardoor niet op de variobus.
Dat betekend dat hij dan ook hoger in de versnelling zit.. Ook het het vlak om helemaal naar boven te komen word korter. De vario hoeft dan in prienciep minder te schakelen.. En kost minder kracht.
Als de riem op de vario bus zit dan is het te behalen hoogte dus groter.. Je hebt dan ook meer kracht nodig om helemaal bovenin te komen. Je scooter gaat normaal harder zonder ring omdat je meer reikwijdte naar boven hebt..

Er moet dus gewoon 6,4grams originele piaggio rolletjes worden terug gezet.. die werken het best.

Klopt het dat je met nieuwe rolletjes eerst veel langzamer gaat dan normaal?

Als je de juiste rolletjes hebt zou hij gewoon weer 57 km/u moeten kunnen halen..

Misschien zit er niet de juiste rolletjes in.. (ben daarom ook niet zo voor een dealer)
Als ik het zelf doe, weet ik ook welke rolletjes ik daar in hebt gedaan. Bij een dealer lopen ze nog wel eens wat aan te rommelen..
 
6,4 grams is standaard gewicht voor alle piaggio scooters na 2000.. Ik had 6,4 grams rolletjes in een nieuwe zip 2t van 2011.. En nou met een piaggio new fly 4t zit daar nog
steeds het zelfde gewicht in.


Kleine correctie, de 4 takt modellen van 2013 t/m 2017 hebben een gewicht van 5,2 gram per rol.
Dit is echter met de nieuwe 4T-4V blokken, de 4T-2V blokken maken inderdaad gebruik van 6,4 gram per rol. Voor wat betreft de 2 takt versies is er ook een verschil....

1996 t/m 2000 is 7,0 gram
2001 t/m 2005 is 7,5 gram
2006 t/m 2013 is 6,4 gram
Ander variant van 2009 t/m 2015 is weer 7,5 gram.

Dit alleen voor de 45 km/h versies, snormodellen wijken wat dat betreft ook weer af.
 
Last edited:
Back
Top