ZIP euro 5: probleem met overbrenging en lagers

Jeroen2

Active Member
ZIP euro 5: probleem met andere overbrenging en lagers

Dacht ik het voor elkaar te hebben.
Tandwielen op assen laten persen voor een relaxte setup van de overbrenging: 15/47 secundair om op de ZIP euro 5 te monteren.
Mooi niet.

De transmissie is wel verbeterd qua lagering. De aandrijfas waar het wiel op zit, heeft nu aan 2 kanten echte kogellagers. En hetzelfde geldt voor het kleine asje van de secundaire overbrenging. In het carter en de afdekplaat van de tandwielenkast zitten keurig twee kogellagers. (zie foto’s)
De ingaande as, primair, is zoals voorheen één keer gelagerd.
En alles is scheefvertand, dus waar de herrie vandaan komt mag Joost weten.

Primair: 13/48 was voorheen: 13/46
Secundair: 11/51 was voorheen: 13/49

Reductie is: 17,1 Reductie was : 13,3

De nieuwe verhoudingen verklaren meteen waarom de euro 5 beduidend meer toeren maakt bij 50 km/u dan de oude zip standaard deed. (Beide de brom versie)

Het is heel vervelend dat de afmetingen van de assen anders zijn geworden. De oude spullen passen er niet op. Alleen op de uitgaande as zou een tandwiel van 49,48,of 47 geperst kunnen worden.
Het kleine asje van de secundaire overbrenging heeft aan de dikke kant een diameter van 12 mm en past in een kogellager in het carter. De andere kant is 10 mm doorsnede en past in een kogellager in de afdekplaat. Bijbehorend tandwiel zit vast op gedeelte waar het asje 12 mm in doorsnede is. (Ik ben benieuwd of de nieuwe Vespa ook zo’n asje heeft, met dezelfde afmetingen)
Het oude asje is aan beide kanten 16 mm. Dat schiet niet op.
Mogelijk is het aanpassen van de primaire vertanding een oplossing, maar dan zou het grootste tandwiel een binnendiameter van 12 mm moeten hebben, zodat het op het asje past. Wellicht in de tweetakthoek van de ZIP.

Het lijkt erop dat er nog geen andere vertandingen voor de ZIP euro 5 zijn.
Wel voor de Vespa’s. Joey heeft 15/55 in de verkoop, en bij Roger Trading is er 14/43
Allebei voor de secundaire.
Wie het weet mag het zeggen…
 

Attachments

  • Nieuw in carter.jpg
    Nieuw in carter.jpg
    182.5 KB · Views: 16
  • Twee afdekplaten.jpg
    Twee afdekplaten.jpg
    257.1 KB · Views: 14
  • Twee asjes.jpg
    Twee asjes.jpg
    264.7 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

Het probleem met de overbrenging en lagers bij de Zip euro 5 is wel op te lossen, maar is een ingewikkelde klus.
Want het losmaken van een motorblok en het bijna volledig demonteren ervan is niet iedereen gegeven.
Op een pre euro 4 of euro 5 Zip was het mogelijk om van Malossi of Polini een andere secundaire overbrenging te monteren, waarbij het nodig was om tandwielen van- en op een as te persen. Zo kon je 14/48 en 15/47 gaan monteren, terwijl 13/49 de standaard was.
De Zip euro 5 brom versie heeft die mogelijkheid niet, wegens andere afmetingen van assen, lagers en het huidige gebrek aan een aanbod.
Het enige wat fijn is aan de transmissie van de brom euro 5 zijn de mooie lagers en de gladde bus.

Echter, een oude linker carterhelft met transmissie is samen te voegen met een nieuwe rechter carterhelft die een iets andere positie aan de pick up geeft. De Euro 5 pickup heeft de twee schroeven dichter bij elkaar staan, en zijn iets verzonken in het blok om de afstand tussen de pickup en het vliegwiel zoveel als mogelijk te garanderen. Je kunt een nieuwe pick up ook op een oud blok zetten, maar dan moet je wel goed kunnen tappen.
De tapeinden van de euro 5 zijn langer, en kunnen worden overgezet op een oud carter. (waren wel 3 moeren voor nodig om hen los te draaien!)
De krukaslagers zijn in diameter hetzelfde.
De kruktappen zijn vergelijkbaar. Dat wil zeggen: een oud vliegwiel past op een nieuwe krukas en een nieuw vliegwiel past op een oude krukas.
Spannend was het ook met de nokkenasketting en tandwielen: maar ook die passen op elkaar. Dat wil zeggen dat het nokkenas tandwiel de ketting niet scheef dwingt omdat het kettingwiel op een oude krukas op een andere positie van de kruktap zit.
Je zou dus ook een nieuwe krukas kunnen zetten in een combi van oude en nieuwe carterhelften.
Ook is het zo dat het bovenste dode punt in de cyclus op hetzelfde punt van het vliegwiel en pickup af te lezen valt. Namelijk met het nieuwe vliegwiel, met het vierde streepje voor even twee geen streepjes, met het vierde streepje op het streepje van de pickup.
Ook dit had roet in het eten kunnen gooien. Maar soms zit het mee...

Met het veranderen van de secundaire transmissie, is het dus nodig dat er tandwielen af en opgeperst gaan worden.
Een karwei waarbij je bijvoorbeeld een motoren revisie bedrijf nodig hebt. Met name voor de uitgaande as.
Vooral bij het opnieuw persen van een kleiner tandwiel op de uitgaande as (achterwiel) is het van belang dat dit tandwiel op dezelfde plek van de as komt. Mijn meting is: 28 MM vanaf top as naar bovenkant tandwiel. Een belangrijk verschil tussen de oude as en de nieuwe is de diameter waarmee deze in het afsluitdeksel valt: de nieuwe as is veel dunner om zo in een echt kogellager te kunnen vallen.
Waarom deze afstand belangrijk is? Bij mijn laatste persing zat het tandwiel op de uitgaande as 3mm te laag vanuit het achterwiel bekeken, en ging aanlopen op het carter wanneer het wiel werd vast gezet. Ik had betere instructie moeten geven....

Tsja, en welke pakking ga je dan gebruiken? Ik ben opgegroeid met vloeibare zwarte modder, Densitol uit het blauwe potje met rode deksel, maar blauwe loctite silliconen gebruikte ik voor het eerst en beviel goed.
 

Attachments

  • Zwarte modder.jpg
    Zwarte modder.jpg
    93.7 KB · Views: 12
Wat is het nut hiervan precies? Lijkt mij extreem veel moeite voor een paar kilometer extra, kan je beter een euro4 motorblok of motorblok met carburateur eronder hangen.
Zo'n euro5 ontgrenzen/opvoeren kost gewoon enorm veel geld en bepaald hard ga je dan ook niet.
 
Ben het met je eens dat het makkelijker kan, precies wat je zegt. Want een Zip euro 5 een beetje naar je zin maken is veel duurder en moeilijker dan bij oudere uitvoeringen.
Wanneer ik geweten had dat de transmissie zo veranderd was, had ik eerder een echte Chinees of Japanner gekocht.
En als het alleen om snelheid en vermogen gaat, koop je beter een tweetakt!!
Maar goed, wanneer je een ZIP euro 5 beter wil laten lopen kom je er niet om heen om een snellere ECU te kopen.
En die zijn er (eindelijk) wel gekomen. Die van Polini is zelfs geschikt voor 50 en 80 cc
Mijn waarschuwing is dat je met de toename in vermogen niet zoveel kan doen, wanneer je ook niet de tandwielen kunt aanpassen.
Dit kan wel bij de Vespa, maar niet bij de Zip.
En nogmaals, echte hardlopers worden ze beiden niet...............
 
Back
Top