Zip blijft bougies eten

Jkwarrior4164

New Member
Ik heb al veel topics bekeken maar vind geen enkele die echt mijn probleem beschrijft.

Ik heb een zip type 3, 1600km op de teller dus zo goed als nieuw.

Setup:
Dr 70cc
17.5phva met sproeier 70
Stationair sproeier 38 en naald in het midden
Originele luchtfilter met polini filter
Malossi membraan
Sito plus uitlaat
Doppler origin krukas
De rest is niet zo belangrijk want trekken doet ie goed...

Het probleem is dat als ik na een dagje rijden mn brommer aan de kant zet en hem dan de volgende ochtend probeer te starten, hij super hard begint te stotteren en precies ontstekingsfases skipt. Met een nieuwe bougie los ik het probleem op voor max 2 dagen rijden. Als de brommer nog niet heeft gestottert is de bougie mooi bruin. Heb al 2 massa kabels gelegd, mn bougiedop en kabelvervangen en dan die 7 bougies die erdoor zijn. Ik heb br8 en br9 gebruikt, bij br9 trok hij beter maar gaat ook sneller kapot. Hij blijft wel altijd mooi vonken ookal start hij niet meer.

Ik heb op andere fora gelezen dat het aan de koppakking kan liggen of aan de bobine, dus die ga ik nu vervangen.

Moest iemand nog een idee hebben, laat maar weten!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb niet echt verstand van het tuning maar mij lijkt de sproeier toch wel erg klein voor een 70cc.
Meestal lees ik dat men een sproeier plaatst van rond de 80.

Maar wat is de kleur van de bougie en wat is er precies mis met de bougies waarmee de scooter ineens niet meer wilt starten?

Meng je zelf of heeft je scooter nog de originele oliepomp?
Indien je zelf mengt, meet je de hoeveelheid af of giet je zomaar een scheut de benzinetank in?
 
Bij "bougies eten" denk ik in eerste instantie aan een zuiger die tegen de bougie aantikt, enzo de afstand verkleind.
Als de bobine o.i.d. de oorzaak is, stottert die (correct me if i'm wrong) toch ook bij een nieuwe bougie??
 
Ik heb niet echt verstand van het tuning maar mij lijkt de sproeier toch wel erg klein voor een 70cc.
Meestal lees ik dat men een sproeier plaatst van rond de 80.

Maar wat is de kleur van de bougie en wat is er precies mis met de bougies waarmee de scooter ineens niet meer wilt starten?

Meng je zelf of heeft je scooter nog de originele oliepomp?
Indien je zelf mengt, meet je de hoeveelheid af of giet je zomaar een scheut de benzinetank in?
De bougie is net iets donkerder bruin maar zou zeker goed moeten rijden en dat doet hij ook, dit is voor dat hij gaat stotteren. Na het stotteren is de bougie glanzend zwart (logisch, hij skipt ontsteking).

Ik meng zelf met een stage 6 flesje, de aangeraade hoeveelheid olie.
Post automatically merged:

Bij "bougies eten" denk ik in eerste instantie aan een zuiger die tegen de bougie aantikt, enzo de afstand verkleind.
Als de bobine o.i.d. de oorzaak is, stottert die (correct me if i'm wrong) toch ook bij een nieuwe bougie??
Ja dat zou heel logisch zijn inderdaad, ik ga de pakkingen vervangen en alles nog is nakijken. Wel lekker telaat opschool
 
Het is ook echt als ik hem even heb laten stilstaan dat hij raar doet. Ik heb al gedacht dat er residu in mn tank kan zakken en dat in mn carb en dan naar mn verbrandingskamer waardoor er teveel koolaanslag op mn bougie komt. Ik heb de gaskraan ook al is vervangen en de filter was gewoon schoon dus dat kan het ook niet zijn. Als ik em start schud ik er ook altijd even mee.
Post automatically merged:

En welke mengverhouding is dit dan en doe je dit ook nauwkeurig aan de hand van het aantal getankte liters?
Jazeker, zo nauwkeurig als maar kan. Ik denk 1/30. De middenste streep op het stage 6 flesje.
 
Ik heb even gekeken naar een fotootje van zo'n Stage 6 fles en ik vond er eentje die 1:50 mengt echter ik kan me ook voorstellen dat je ze ook in andere mengverhoudingen hebt, tenminste bij andere merken mengflessen is dit het geval.
De mengverhouding staat op de fles vermeldt, onder de schaalverdeling dacht ik.
Maar als dit echt 1:30 is, vind ik dit wel erg rijk, ik zou dan op z'n minst wat minder olie proberen en als dat niet helpt een warmere bougie dus met een lagere warmtegraad.

Ik krijg het idee dat je bougie inwendig (dus op de porcelijnen isolator) te zeer verkoold.
De kool vormt dan een weerstand die parallel staat aan de elektrodes van de bougie met als gevolg eerst verminderde vonk en daarna deels verlies of zelfs verlies van de vonk.

By the way een vraagje:
ik zie dat je BR8 en BR9 gebruikt van NGK waarschijnlijk beide met een R in de benaming dus met een weerstand.
Welke bougiekap gebruik je en zit daar ook nog eens een weerstand in?.
 
Ik heb even gekeken naar een fotootje van zo'n Stage 6 fles en ik vond er eentje die 1:50 mengt echter ik kan me ook voorstellen dat je ze ook in andere mengverhoudingen hebt, tenminste bij andere merken mengflessen is dit het geval.
De mengverhouding staat op de fles vermeldt, onder de schaalverdeling dacht ik.
Maar als dit echt 1:30 is, vind ik dit wel erg rijk, ik zou dan op z'n minst wat minder olie proberen en als dat niet helpt een warmere bougie dus met een lagere warmtegraad.

Ik krijg het idee dat je bougie inwendig (dus op de porcelijnen isolator) te zeer verkoold.
De kool vormt dan een weerstand die parallel staat aan de elektrodes van de bougie met als gevolg eerst verminderde vonk en daarna deels verlies of zelfs verlies van de vonk.

By the way een vraagje:
ik zie dat je BR8 en BR9 gebruikt van NGK waarschijnlijk beide met een R in de benaming dus met een weerstand.
Welke bougiekap gebruik je en zit daar ook nog eens een weerstand in?.
Ik gebruik de originele bougiedop van piaggio, wel vernieuwd sinds de revisie. Ik zal is proberen wat minder te mengen. Met br8 trok hij wel echt aanzienelijk minder hard.
 
Glanzend zwart is fout amigo. Moet koffiebruin zijn. Ik heb hier ooit een plaatje gepost met de bougiekleuren en wat je er mee kan doen
 
Glanzend zwart is fout amigo. Moet koffiebruin zijn. Ik heb hier ooit een plaatje gepost met de bougiekleuren en wat je er mee kan doen
Ik weet precies hoe een bougie eruit moet zien hoor ;)
Als hij nog niet heeft gestottert ziet hij er ook mooi koffiebruin uit, pas als hij gestottert heeft en uitvalt word hij glanzend zwart wat logisch is omdat hij ontstekingsfases overslaat.
 
Heb je uberhaupt de goeie bougie? Soortgelijke pia 70 moet een br9es hebben, je zegt dat je er een br9 in hebt zitten maar welke precies
 
Ik heb daadwerkelijk de br9es

Hoe is je toerenverloop en wat is de maximale aantal toeren die het blokje haalt?


Ik had een soort gelijk probleem wel met een 4takt injectie scooter hier zat nog een varioring in waardoor de scooter te veel toeren maakten en om de 500 km bougie vervangen worden omdat de scooter anders stotterden niet starten uitviel etc.
 
Hoe is je toerenverloop en wat is de maximale aantal toeren die het blokje haalt?


Ik had een soort gelijk probleem wel met een 4takt injectie scooter hier zat nog een varioring in waardoor de scooter te veel toeren maakten en om de 500 km bougie vervangen worden omdat de scooter anders stotterden niet starten uitviel etc.
Het toerenverloop is 1 rechte lijn naar zn top. Er zitten 7gram rollen in dus super veel toeren zal hij ook niet maken. Het is ook een laagtoerige cilinder.
 
Ik heb het allemaal nog eens ff doorgelezen, en je mengde eerst 1op30 en nu 1op40 toch als ik het goed begrijp?

Niet dat het heel veel zou mogen uitmaken maar heb je je tank helemaal leeg gereden/leeggemaakt voor je de overstap maakte? 1op40 is in elk geval helemaal goed voor een DR70.
Het lijkt me sterk maar je hebt niet perongeluk ook nog je olietankje aangesloten toch?
 
Back
Top