Zip 80cc rollen

Ik heb een vraag over het aantal gram rollen die in de zip moeten. Zelf heb ik een piaggio zip 4 takt 80cc met naraku nokkenas en begrenzer maar verder is hij standaard.
Nu heb ik er 5 gram malossi rollen in zitten en lees overal dat dat gram al veelte licht is voor een 4 takt. Ik lees op meerdere forums dat voor een 80cc 4 takt ongeveern tussen de 6 en 8 gram rollen worden gebruikt terwijl ik niet te vreden ben met hoe snel hij naar de top gaat en dus eigenlijk nog lichtere rollen wil proberen. Hij kan niet in zijn overtoeren gaan door de begrenzer.
iemand enig idee of ik al te licht zit en dat ik zwaardere rollen moet gebruiken of dat ik nog lichter kan om sneller bij mijn top te komen?
 
Advertisement - register to remove this

Snap er niks van.. hoe wil je dat ding fatsoenlijk afstellen als hij geen toeren kan maken met die begrenzer dan? Beetje een gaar idee.

Als jij je scooter op toeren begrenst kan je nog een 125cc erop gooien dan trekt het nog geen vettige frikandel van tafel.

trek die toerenbegrenzer eruit en neem die 6 tot 8 gram wat het forum voorstelt als grove richtlijn en ga dan beginnen met experimenteren.

overtoeren ga je zwaarder, te weinig toeren ga je lichter. Tot je de sweet spot hebt.

succes
 
Snap er niks van.. hoe wil je dat ding fatsoenlijk afstellen als hij geen toeren kan maken met die begrenzer dan? Beetje een gaar idee.

Als jij je scooter op toeren begrenst kan je nog een 125cc erop gooien dan trekt het nog geen vettige frikandel van tafel.

trek die toerenbegrenzer eruit en neem die 6 tot 8 gram wat het forum voorstelt als grove richtlijn en ga dan beginnen met experimenteren.

overtoeren ga je zwaarder, te weinig toeren ga je lichter. Tot je de sweet spot hebt.

succes
Sorry als ik de begrenzer niet goed heb uitgelegd. Is een negrenzer op afstandbediening. Als ik op het knopje druk kan hij dus oneindig veel toeren maken. Hoop dat dit duidelijker is.
 
Sorry als ik de begrenzer niet goed heb uitgelegd. Is een negrenzer op afstandbediening. Als ik op het knopje druk kan hij dus oneindig veel toeren maken. Hoop dat dit duidelijker is.
Ahaa, ja in dat geval is het gewoon een kwestie van proberen. Niet elke 80cc is hetzelfde.

trouwens, alsmaar lichtere rollen monteren heeft geen nut. Je moet het maximale uit je setup halen dmv het goede gewicht rollen. Anders trekt het misschien iets feller op maar maakt t ding ontieglijke overtoeren etc en dat vind t blokkie ook niet leuk. Een 80cc 4t is nou eenmaal niet super rap qua optrek
 
Ahaa, ja in dat geval is het gewoon een kwestie van proberen. Niet elke 80cc is hetzelfde.

trouwens, alsmaar lichtere rollen monteren heeft geen nut. Je moet het maximale uit je setup halen dmv het goede gewicht rollen. Anders trekt het misschien iets feller op maar maakt t ding ontieglijke overtoeren etc en dat vind t blokkie ook niet leuk. Een 80cc 4t is nou eenmaal niet super rap qua optrek
Hij trekt behoorlijk snel op dus dat is zeker het probleem niet. Alleen dacht ik dat kan nog sneller want heb nog nooit op top kunnen rijden omdat hij daar gewoon niet snel genoeg naar toe gaat zegmaar. Verder begint hij bij 60 km/h goed toeren te maken en gaan die snel omhoog zonder overtoeren en heeft hij naar mijn idee het meeste trekkracht. Alles wat hij daaronder rijd trekt ook wel snel op alleen voor miin gevoel kan dat dus harder. Als ik je goed begrijp ga ik dat er nooit helemaal lekker uitkrijgen vanwege het feit dat het een 4 takt is? Dus dan is het het beste om het zo te laten?
 
Hij trekt behoorlijk snel op dus dat is zeker het probleem niet. Alleen dacht ik dat kan nog sneller want heb nog nooit op top kunnen rijden omdat hij daar gewoon niet snel genoeg naar toe gaat zegmaar. Verder begint hij bij 60 km/h goed toeren te maken en gaan die snel omhoog zonder overtoeren en heeft hij naar mijn idee het meeste trekkracht. Alles wat hij daaronder rijd trekt ook wel snel op alleen voor miin gevoel kan dat dus harder. Als ik je goed begrijp ga ik dat er nooit helemaal lekker uitkrijgen vanwege het feit dat het een 4 takt is? Dus dan is het het beste om het zo te laten?
Daar ligt t niet aan, maar je zegt nu ook dat je scooter geen gelijk toerental heeft tijdens het optrekken.

dit ligt ook aan je afstelling, maar dat heeft niet alleen met rollen te maken. Maar ook met de druk- en trekveren in je koppeling. Dus ik raad je aan om daar niet eens mee te puzzelen. Dan haal je er wel meer uit, want zo’n 80’ er mag best harder dan 60 lopen idd
 
Ik moet sowieso nieuwe trekveertjes want hij heeft een flinke dip uit stilstand. Die was ik al van plan om te vervangen volgende week. Volgens mij heeft degene namelijk wel een andere drukveer erin gezet en geen andere trekveertjes. Zou het kunnen dat ik wanneer ik strakkere trekveren monteer hij stukke beter loopt en ik daarop ook weer opnieuw de rollen kan stellen?
 
Dat zou zeker kunnen, maar die dip komt in ieder geval niet door de rollen. Ik zou zelf idd eerst die dipjes die je hebt wegwerken en dan gaan kijken hoe t allemaal wil lopen. Stap voor stap
 
Back
Top