This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip 80cc problemen

Nilliboy

Member
Hallo,
Ik heb afgelopen week mijn blok gereviseerd met nieuwe krukaslager, 80cc top performance, naraku nokenas, mallosi vertanding, en distributie ketting. Hierbij heb ik alles op tijd gezet voor een 4t v2. Dus streepje op tandwiel en door het visier van de koelkap op het puntje van 2t. Er zat geen handlijding bij de 80cc cilinder dus ik heb de s die op de zuiger staat naar beneden gemonteerd. Er stonden geen pijlen op de zuiger. Hierna heb ik alles er weer op gemonteerd en wilde ik hem gister starten. Ik hoor een vervelende tik en laat hem stationair lopen 1 minuut tik verdween. Ik vertrouwde het niet en heb een vriend gebeld. Die zij gelijk uit mekaar halen want de kleppen tikken tegen de zuiger. Ik heb mijn blok uit mekaar gehaald zie ik dat de bovenkant van de zuiger een paar lichten krassen heeft cilinder is nog in perfecte staat. Kan de zuiger zijn beschadigt doordat ik de s op de zuiger verkeerd heb gemonteerd? Of kan het ook ergens anders aan liggen.
Groeten nils
 
Heeft die zuiger 2 inkepingen op de kop , in de vorm van een halve maan ? Dan is de grootste voor de inlaat klep
Post automatically merged:

Kan ook aan de timing liggen , als deze verkeerd is slaat de klep tegen de zuiger . Je hebt nu de kop eraf , kijk als je de zuiger in bdp zet , welk merkteken hiermee overeen komt , of zet het vliegwiel vast ( vario blokeer sleutel) Kijk daarna of de kleppen nog goed in de geleiders open en dicht gaan , zodat ze niet krom zijn . Daarna kop erop met merk tekens op juiste plaats . Daarna een paar keer rond draaien met de hand , of alles vrij loopt , niet gelijk starten of kicken . En denk eraan dat de slappe kant van de distributie ketting , aan de kant van de spanner zit
 
Wat bedoeld u met bdp. Ik neem aan de hoogste stand van de zuiger
Post automatically merged:

hoe kan je checken of de kleppen nog goed in de geleiders gaan en niet krom zijn?
 
BDP is bovenste dode punt , inderdaad top van zuiger . Je kan de kop , schuin , op een plankje leggen , zodat je de kleppen in kan drukken .
Komen deze weer goed terug op hun zitting , en blijven ze niet openstaan , zal het in orde zijn . Beste als je dit doet , is om de veren te
demonteren ( dan voel je beter of ze goed heen en weer gaan , zonder zwaarte punt ). Gebeurt veel met verkeerde montage dat als de kleppen de zuiger raken ( met starten of kicken ) de schotels van de kleppen krom gaan t.o.v. de steel . Om te controleren of je kleppen nog goed sluiten , kun je de verbrandingskamer van de kop vullen met benzine , en kijken of dit niet wegloopt in je in / uit laat kanaal.
Daarom is het van belang , als je iets aan de timing doet , je na montage eerst een paar keer met de hand het vliegwiel rondt draait , of alles "vrij" loopt
 
Goeien morgen,
Kleppen zijn niet lek heb wat remreiniger erop gelecht en met lucht door de in en uitlaat gespoten ik zag geen bubbels. Ook gingen de kleppen goed open en dicht. Dit kan ik dus uitsluiten.
Nu ben ik op het volgende gekomen een vriend van mij zij dat de krukas mss krom was gegaan omdat we de lager van de krukas warm hebben gestookt en daarna paar tikken gegeven met een kunstof hamer om hem eraf te krijgen. Alleen mijn krukas heeft geen speling verticaal alleen minimale horizontale speling. De krukas draaide op gewoon soepel dus zou niet weten of dit verkeerd is gegaan
 
Als de krukas goed draait , en je hebt een kunststof hamer gebruikt , zou ik niet inzien hoe je as krom zou kunnen gaan , je hebt hem toch niet rood gloeiend gestookt ?
 
Als de krukas goed draait , en je hebt een kunststof hamer gebruikt , zou ik niet inzien hoe je as krom zou kunnen gaan , je hebt hem toch niet rood gloeiend gestookt ?
De lager ging er 2 keer niet af toen hebben we m Wa warmer gestookt toen was de lager klein beetje rood krukas was niet rood omdat we de gasbrander op de lager hadden gericht.
Post automatically merged:

 
Last edited:
als de kleppen zuigerveren afstelling en krukas goed zijn waar kan het dan aan liggen dat hij zo tikte en dat de zuiger een paar kleine krassen heeft. Ook had hij echt geen vermogen op dat moment. Kan alles dan echt liggen aan die losse moer van de krukas bij de multivar?
 
Je zegt in je eerste post , dat de klep de zuiger raakt , en nu heb je ook een losse moer , natuurlijk moet deze goed vast zitten.
vermogens verlies kan van alles zijn , als de klep de zuiger raakt , staat het zaakje niet op tijd , dus ook geen vermogen
 
Ik weet zeker dat hij op tijd stond 100%. Maar op het filmpje wat ik heb gemaakt hoor je gewoon de kleppen tegen de zuiger aan slaan. Dat kan niet liggen aan de losse. Moet op de krukas bij de vario. Zou het kunnen dat de krukas niiet goed meer is dat ie daarom tegen de kleppen aan slaat?
 
meten is weten, dat lukt niet via een glazen bol dat moet jij zelf doen. hetzelfde geldt voor goed kijken. mij lijkt het ook stug dat je met het heetstoken van je lager je hele krukas krom hebt gestookt, helemaal omdat ie zo mooi draait, maar eerder dat je cilinder gewoon te kort / laag is (je zou niet de eerste zijn) dus zou je (als je hem nog niet hebt weggemikt) je oude cilinder en je nieuwe eens naast elkaar kunnen houden. zelfde voor je zuigers, hoogte van de bodem tot de zuigerpengaten vergelijken.
 
Ik heb toch besloten om een nieuwe krukas van een goed lopend blok wat ik nog heb staan op mijn zip te zetten. Daarbij ga ik toch even kijken of mijn krukas wel echt krom is. Wat is hier de beste manier voor om te kijken of die nog recht is? K had ook nog een vraag over het gebruik maken van een moment sleutel. Bij welke bouten moet er gebruik gemaakt worden van een moment sleutel ik heb dat nu alleen bij de cilinderkop gedaan.
 
Bij welke bouten moet er gebruik gemaakt worden van een moment sleutel
De meeste bouten hebben een aanhaal moment , vario , vliegwiel , carter , uitlaat enz . De meeste aanhaal momenten staan in de manual van je scooter . Maar de meeste bouten kun je goed met de hand inschatten zonder moment sleutel . Bovendien zijn de momentsleutels die de meeste voor de hobby gebruiken ook niet geijkt , en wijken daardoor af . Maar waarbij het voor een cilinder en cilinderkop , van belang is dat alle bouten / moeren , met dezelfde aanhaal spanning aangetrokken worden , om scheef trekken te voorkomen.
 
Ik heb weer mijn cilinder en zuiger gemonteerd maar ik zie de zuiger niet over de cilindertop uitsteken. Kan dit komen omdat ik nog niet de kop heb gemonteerd en alles vast heb gezet. Dat als alles erop zit en goed vast zit dat de zuiger er dan wel iets Over heen steekt?
 
"niet er overheen" is dat vlak af, of 1 mm eronder? je voetpakking wordt wel iets samengedrukt, koppakking inderdaad nauwelijks, maar als die scheef zit, heb je ook een probleem, dus als je je cilinder goed aandrukt (evt met 2 moeren op de tapeinden, ringetje ertussen!) op de voetpakking en je ziet nog een fractie cilinderwand denk ik dat het goed moet gaan, maar ik geef geen garantie want ik zie niks.!
alweer: zelf kijken (of foto's?)
 
Ik kan geen foto delen staat er zou ik deze via iets anders kunnen sturen?
Post automatically merged:

.
 

Attachments

  • IMG_6473.jpeg
    125 KB · Views: 12
  • IMG_6474.jpeg
    109.6 KB · Views: 12