Zip 80cc luchtfilter aanpassing

MPeters

Well-Known Member
Dag jongens,

Tijdje geleden heb ik met zippie (4 takt) uitgerust met een 80cc cilinder van polini. In de installatiehandleiding werd aangeraden om in het luchtfilter 2 extra gaten te boren van 14mm. Dit heb ik ook gedaan en werkte altijd prima toen ik nog een namaak keihin carb gebruikte.

Deze keihin carb heeft t laatst opgegeven en toen ben ik teruggegaan naar de originele carb waar ik toen gezeik mee had (wou nooit goed lopen).

Nu vroeg ik mij af wat jullie hebben gedaan met je luchtfilter nadat je een 80cc had geinstalleerd. Hebben jullie het rubber verwijderd wat bij de inlaat van het filter zit? En ook de vernauwende ring die bij het aanzuigrubber zit aan de carb kant? En heb je daarna ook nog extra gaten geboord ofniet?

Ik hoor t graag van jullie!
 
Advertisement - register to remove this

Dag jongens,

Tijdje geleden heb ik met zippie (4 takt) uitgerust met een 80cc cilinder van polini. In de installatiehandleiding werd aangeraden om in het luchtfilter 2 extra gaten te boren van 14mm. Dit heb ik ook gedaan en werkte altijd prima toen ik nog een namaak keihin carb gebruikte.

Deze keihin carb heeft t laatst opgegeven en toen ben ik teruggegaan naar de originele carb waar ik toen gezeik mee had (wou nooit goed lopen).

Nu vroeg ik mij af wat jullie hebben gedaan met je luchtfilter nadat je een 80cc had geinstalleerd. Hebben jullie het rubber verwijderd wat bij de inlaat van het filter zit? En ook de vernauwende ring die bij het aanzuigrubber zit aan de carb kant? En heb je daarna ook nog extra gaten geboord ofniet?

Ik hoor t graag van jullie!
Heb alleen dat ringetje eruit gehaald bij de inlaat van het ringetje. Wist niet dat er ook een zag bij het aanzuigrubber. Mag ik vragen welke sproeier jij gebruikt, ikzelf heb nu 84 maar die lijkt zelfs wel te klein?
 
Heb alleen dat ringetje eruit gehaald bij de inlaat van het ringetje. Wist niet dat er ook een zag bij het aanzuigrubber. Mag ik vragen welke sproeier jij gebruikt, ikzelf heb nu 84 maar die lijkt zelfs wel te klein?
Hey Boomstan

Kwa sproeier ben ik nogsteeds aan t experimenteren. op t moment zit er een 86 in bij een 88 loopt ie te rijk. Bij een 84 loopt ie wel lekker maar zeer arm. Heb je ook een 80cc erop zitten?
 
Hey Boomstan

Kwa sproeier ben ik nogsteeds aan t experimenteren. op t moment zit er een 86 in bij een 88 loopt ie te rijk. Bij een 84 loopt ie wel lekker maar zeer arm. Heb je ook een 80cc erop zitten?
Jaa heb een 80cc met snelle nokkenas. Bij 84 loopt ie bij mij juist te rijk echt apart. Als ik de luchtschroef steeds verder uitdraai loopt ie steeds beter.
 
Jaa heb een 80cc met snelle nokkenas. Bij 84 loopt ie bij mij juist te rijk echt apart. Als ik de luchtschroef steeds verder uitdraai loopt ie steeds beter.
Oh das idd wel apart, je kan m proberen meer lucht te geven dmv een ander luchtfilter matje van polini ofzo, als je beide begrenzingen uit t luchtfilter hebt gehaald dan. Je gebruikt wel gewoon de originele carburateur?
 
Oh das idd wel apart, je kan m proberen meer lucht te geven dmv een ander luchtfilter matje van polini ofzo, als je beide begrenzingen uit t luchtfilter hebt gehaald dan. Je gebruikt wel gewoon de originele carburateur?
Heb hem 2e hands gekocht en heb er zelf 80cc in gezet. Naar mijn weten is dit gewoon de stnd carb. Ik weet dat het inlaatrubbertje van de filter eruit is, dat ringetje weet ik niet zeker waar zit deze precies?
Heb trouwens ookal een malossi luchtfiltermatje inzitten
 
Heb hem 2e hands gekocht en heb er zelf 80cc in gezet. Naar mijn weten is dit gewoon de stnd carb. Ik weet dat het inlaatrubbertje van de filter eruit is, dat ringetje weet ik niet zeker waar zit deze precies?
Heb trouwens ookal een malossi luchtfiltermatje inzitten
Die ring zit in het gat aan de kant van de carb, zat daar ingedrukt. Maar ik had een keer een nieuw luchtfilter gekocht en toen zat die ring erin en in de oude niet.

Maar voor jou gwn ff mengselschroef afstellen en dat moet t goed zijn. Overigens heeft die niet heel veel effect boven in de toeren. Afstellen als ie warm is gwn stationair laten lopen en dan zou die ergens tussen de 1,5 en 2,5 slagen uit moeten staan, beginnen bij 1,5 en dan rustig uitdraaien en wachten tot ie t hoogst gaat lopen.
 
Die ring zit in het gat aan de kant van de carb, zat daar ingedrukt. Maar ik had een keer een nieuw luchtfilter gekocht en toen zat die ring erin en in de oude niet.

Maar voor jou gwn ff mengselschroef afstellen en dat moet t goed zijn. Overigens heeft die niet heel veel effect boven in de toeren. Afstellen als ie warm is gwn stationair laten lopen en dan zou die ergens tussen de 1,5 en 2,5 slagen uit moeten staan, beginnen bij 1,5 en dan rustig uitdraaien en wachten tot ie t hoogst gaat lopen.
Ah oke dan kijk ik binnekort wel even of die ring er bij mij in zit of niet. Als ik de mengselschroef op 1,5/2 zet loopt hij nieteens stationair dus mn afstelling is verre van goed.
En om die luchtschroef nou zou ver uit te draaien lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling toch?
Dus ik zou of meer lucht moeten hebben, of een kleinere sproeier. Maar een kleinere sproeier als 84 op een 80cc lijkt me niet zo handig
 
Ah oke dan kijk ik binnekort wel even of die ring er bij mij in zit of niet. Als ik de mengselschroef op 1,5/2 zet loopt hij nieteens stationair dus mn afstelling is verre van goed.
En om die luchtschroef nou zou ver uit te draaien lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling toch?
Dus ik zou of meer lucht moeten hebben, of een kleinere sproeier. Maar een kleinere sproeier als 84 op een 80cc lijkt me niet zo handig
Hmm das wel apart ja, heb k ook wel eens gehad maar lag toen aan de stationairsproeier die kapot gedraaid was. Probeer een keer 86 zou ik zeggen
 
Dag jongens,

Tijdje geleden heb ik met zippie (4 takt) uitgerust met een 80cc cilinder van polini. In de installatiehandleiding werd aangeraden om in het luchtfilter 2 extra gaten te boren van 14mm. Dit heb ik ook gedaan en werkte altijd prima toen ik nog een namaak keihin carb gebruikte.

Deze keihin carb heeft t laatst opgegeven en toen ben ik teruggegaan naar de originele carb waar ik toen gezeik mee had (wou nooit goed lopen).

Nu vroeg ik mij af wat jullie hebben gedaan met je luchtfilter nadat je een 80cc had geinstalleerd. Hebben jullie het rubber verwijderd wat bij de inlaat van het filter zit? En ook de vernauwende ring die bij het aanzuigrubber zit aan de carb kant? En heb je daarna ook nog extra gaten geboord ofniet?

Ik hoor t graag van jullie!
Ik heb het rubber bij het inlaat verwijderd en rijd met sproeier 86 op mijn 80cc. Met dit rubber erin liep hij met sproeier 80 nog te rijk en had hij erge dipjes. Nu is dat weg en rijd hij goed.


Heb jij alleen gaten in je luchtfilter geboord of ook het rubber eruit gehaald. En jij rijd ook met sproeier 86?
 
Ik heb het rubber bij het inlaat verwijderd en rijd met sproeier 86 op mijn 80cc. Met dit rubber erin liep hij met sproeier 80 nog te rijk en had hij erge dipjes. Nu is dat weg en rijd hij goed.


Heb jij alleen gaten in je luchtfilter geboord of ook het rubber eruit gehaald. En jij rijd ook met sproeier 86?
Rubber eruit en gaten geboord, tevens ook een polini luchtfilter. Als k dan met 84/86 rij wordt de bougie spierwit dus snap er geen hol van. Rij op t moment met een 88
 
Rubber eruit en gaten geboord, tevens ook een polini luchtfilter. Als k dan met 84/86 rij wordt de bougie spierwit dus snap er geen hol van.
En je hebt dan niet een idee dat hij te arm loopt? En met 88 liep hij te rijk? Met welke bougie rijd je?

Ik heb namelijk ook dat mijn bougie niet bruin word en heb daar ook een topic over geopend en dat kan komen doordat viertakt geen olie heeft waardoor de bougie bij juiste afstelling grijzig hoort te zijn. Het porselein blijft wit en de bovenste elektrode is dan grijs.
 
En je hebt dan niet een idee dat hij te arm loopt? En met 88 liep hij te rijk? Met welke bougie rijd je?

Ik heb namelijk ook dat mijn bougie niet bruin word en heb daar ook een topic over geopend en dat kan komen doordat viertakt geen olie heeft waardoor de bougie bij juiste afstelling grijzig hoort te zijn. Het porselein blijft wit en de bovenste elektrode is dan grijs.
Als ik met een 86 erin rij dan loopt ie gewoon goed alleen het porselein is dan wit, ik weet nog wel dat de elektrode toen wel grijs was ongeveer voor de helft. Ik reed toen met cr8eb.

Nu rijd k 88 met cr9eb en dan wordt ie bruin.
 
Ik heb echt precies hetzelfde als jij schetst. Sproeier 86, porselein blijft wit, elektrode grijs met cr8eb.

Misschien ga ik ook maar eens een cr9eb proberen dan. Heb je het idee dat ie dan beter rijd? Of merk je uberhaupt veranderingen in het rijden?
 
Ik heb echt precies hetzelfde als jij schetst. Sproeier 86, porselein blijft wit, elektrode grijs met cr8eb.

Misschien ga ik ook maar eens een cr9eb proberen dan. Heb je het idee dat ie dan beter rijd? Of merk je uberhaupt veranderingen in het rijden?
Nou ik vind m lekkerder rijden met sproeier 86 maar was altijd bang dat die te heet werd dus drm maar 88. Cr9 maakt geen verschil kwa rijgedrag maar wel voor de kleur van t porselein. Maar als k met 88 rij wordt een cr8 nog steeds wit, als er k dan een cr9 in draai met zelfde setup wordt ie koffiebruin dus.. snap t niet meer haha
 
Dan moet je ff kijken wat sproeier 86 doet met je cr9eb. Als ie dan niet wit is maar bruin is word je cilinder niet te heet.

Hij bleef zo spierwit omdat de bougie wss te warm is. Dat zal in mijn geval dan okk zo zijn. Probeer ff die cr9eb met sproeier 86 en kijk dan naar de kleur. Ik ben erg benieuwd hiernaar.
 
Dan moet je ff kijken wat sproeier 86 doet met je cr9eb. Als ie dan niet wit is maar bruin is word je cilinder niet te heet.

Hij bleef zo spierwit omdat de bougie wss te warm is. Dat zal in mijn geval dan okk zo zijn. Probeer ff die cr9eb met sproeier 86 en kijk dan naar de kleur. Ik ben erg benieuwd hiernaar.
Ja ga k van de week wel proberen. Dan gooi k wel fotos van bougies bij verschillende setups hier in deze post. Thanks voor je reacties trouwens
 
Dan moet je ff kijken wat sproeier 86 doet met je cr9eb. Als ie dan niet wit is maar bruin is word je cilinder niet te heet.

Hij bleef zo spierwit omdat de bougie wss te warm is. Dat zal in mijn geval dan okk zo zijn. Probeer ff die cr9eb met sproeier 86 en kijk dan naar de kleur. Ik ben erg benieuwd hiernaar.
Net ff 86 erin gedaan met cr9

Resultaat:20210103_160149.jpgop de foto lijkt ie een beetje te glanzen maar dat komt wss omdat de lamp erop staat. Heb laatst trouwens gelezen dat een bougie van een 4 takt er een beetje grijzig uit moet zien dan zou die goed lopen.
 
Back
Top