Zip 80cc koolaanslag

Ottosvz

New Member
Hallo,

Ik heb een probleem met het afstellen van mijn carburateur. Wat er nu op zit is een top performance 80cc met naraku nokkenas, 6,1 gram rollen, torque driver, sproeier 84 en rubber uit het luchtfilter met 1,5 slag luchtschroef. Toch heb ik redelijk veel koolaanslag alsof mijn sproeier te groot is. 84 lijkt me voor 80cc niet bepaald te groot, was zelfs eerst van plan om naar 86 te gaan. Mijn kleppen zijn gesteld op 0,10 in en uit, kan het misschien dat hij daardoor heter word en meer zwart wordt? Ik heb ook nog een cr9eb besteld om te kijken of dit verschil maakt. Mijn vraag is dus of ik gewoon kleiner moet of dat dit aan iets anders kan liggen?
Of valt het allemaal wel mee en kan ik hiermeer gewoon doorrijden?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    94.8 KB · Views: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    154.1 KB · Views: 29
Advertisement - register to remove this

Heb je toevallig ook een bougiekap met ontstoorweerstand want ik zie dat de bougie die je nu geinstalleerd hebt ook eentje is met een weerstand.?
Als beide een ontstoorweerstand bezitten zet je dus 2 weerstanden in serie, dit kan van invloed zijn op de intensiteit van de vonk.
Maw, mochten beide een ontstoorweerstand hebben, vervang of bougie of bougiekap met eentje zonder ontstoorweerstand.

Dus je wilt dat de motor heter gaat lopen en je zet er een bougie in met hittegraad 9, welke hittegraad adviseert de montagehandleifding/fabrikant van deze cilinder ?

Edit: By the way, ik weet niet hoelang deze cilinder er al op zit maar hoe is het olieverbruik en heb je bij de montage van de zuiger erop gelet dat de sluitingen van zuigerveren ongeveer 120 graden tov elkaar verdraait zitten?
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie. De bougie heeft idd een ontstoorweerstand. Ik weet zelf niet op de bougiedop ook een ontstoorweerstand heeft dit kijk ik morgen even.

Ik dacht zelf dat de verkolen kwam juist omdat hij te heet werd vandaar dat ik hittegraad 9 wilde proberen. Hij werd sws heel erg heet dus hij zal vast niet te koud zijn. De 80cc cilinderkit die ik besteld heb, van top performance, was zonder handleiding dus dat zou ik niet weten.

De cilinderkit zit er nu al bijna 600km op en de zuigveren zitten goed. Ik heb ook niet echt olieverbruik.

Ook heb ik het idee dat mijn choke het niet goed of niet doet. Hij veranderd stationair niet in toeren na een bepaalde tijd. Kan het dat hij standaard op choke staat en daardoor te rijk loopt?
 
Hij veranderd stationair niet in toeren na een bepaalde tijd. Kan het dat hij standaard op choke staat en daardoor te rijk loopt?
Dat kan als de plunjer van de elektrische choke niet vooruit gedrukt wordt, hetzij doordat er geen wisselspanning op de elektrische draden staat, hetzij dat de choke defect is, wordt het verrijkingskanaaltje niet afgesloten en blijft de motor een verrijkt mengsel krijgen.

Even een vraagje tussendoor: Heb je het luchtfilter ook al een bekeken en is dit niet vies of nat, zodat het minder lucht doorlaat?
 
Ja, je mengsel staat inderdaad te rijk gezien de aanslag.
Weliswaar met origineel luchtfilter, rij ik met 80 cc en Naraku nokkenas al 10 jaar met sproeiermaat 80.
Jij kan dus wel iets grotere sproeiermaat gebruiken omdat je het rubber uit het luchtfilter haalde.
Maar wanneer je choke verdacht is, zou dat heel goed de verklaring kunnen zijn. In een eerdere post van mij zaten twee fotos van de choke.
 
Ja de choke leek mij ook al het probleem. Ik bestel dan een nieuwe choke en een bougiedop zonder weerstand.
Het luchtfilter dat erin zit is nog de originele en is niet bepaald vies of iets. Ik laat het weten als de choke en bougiedop erop zitten.
 
Back
Top