Zip 80cc 6bak Zelfbouw...

Remy

Well-Known Member
oihoi iedereen,

Ik ben remy van Wijk, wonende te nijmegen, en 5 september 18 jaartjes jong geworden.
Ik ben eigenlijk mijn hele leven al wel bezig met alles wat een motortje heeft. Al tig brommers gehad en genoeg pretspul.( helaas niet van alles meer een foto:().
Zie : www.picturetrail.com/phantomaddict

Zo blij dat ik was dat ik gemotoriseerd spul van me ouders mocht hebben, zo boos dat ik was dat ik nog niet legaal mocht rond rijden. Totdaaaaatt juist, ik 16 werd. Op mijn 15de heb ik mijn droom scooter kunnen kopen voor 300 eurotjes in Zoetermeer. Juist een Dragster.
Ding zag er verschrikkelijk uit, alle kappen kapot, sloten weg en kapot, superveel originele dingen die miste enz enz. Maarja, als 15 jarige kijk je hier doorheen, en ben je allang verschrikkelijk blij dat je een Dragster hebt:p
Jammer genoeg heb ik geen foto meer van toen ik hem net gekocht had, maargoed, hier wat foto’s:
Foto dat hij uit elkaar lag:
28440_0.jpg

Foto tijdens opbouw:
28440_2.jpg

Enja, het resultaat bijna in zicht….
28440_1.jpg

Daarna alles gespoten, en de stickertjes gemaakt. ( in spiegel uit printen op de achterkant van zwart plakpapier, uitknippen, en plakken maar. Resultaat was geweldig.
98443725.jpg

En het eind resultaat, Op de eerste dag dat ik ging rijden
206569029.jpg


Ah ut was een mooie tijd..Deze scooter tijd gehad en daarna weer de deur uit gedaan. Uiteraard met veel verlies, want je kent het, scooters opleuken is leuk, maar je krijgt er nooit voor terug wat je er in hebt gestoken.

Daarna een hele hoop brommers gehad ( www.picturetrail.com/phantomaddict). Dit is leuk, maar toch begon het weer te kriebelen.
Dus je koopt een Phantom( kvind die kont zoo lkkr;) alleen de voorkant kk lelijk):
98424745.jpg

Dus ikke de voorkap eraf gehaald en zo een tijdje gaan rijden. ( met de voorkap was ik dus bezig)
Daarna kreeg ik een ongeluk. Ik was afgesneden door een auto, dus klap daar met leuk vaartje tegen de auto aan met het gevolg dat ik wat schaafwonden had,kneuzingen, en wat sneeen.Veel geluk gehad, alleen mijn scooter minder geluk. Mijn scooter was totall loss verklaard, dus kreeg 800 euro.. Daarna met wat 2dehands spul( 50 eutjes in totaal) de scooter weer rijdend gemaakt, en kon mooi van de andere 750 de scooter opleuken.

Deze gestript en wat dingen aan gedaan o.a.:

Tnt-stuurtje, Speedmaster 300 (digitale km/u teller),
Gepolijste carterkap,
Gepolijste voorvorkpoten,
Professioneel laten spuiten inc de witte accenten,
Voorkap+gril van een Puch Zip SP nieuw model in mijn voorkap gepolyesterd,
Booskijkers gepolyesterd,
Knipperlichten uitgefreest voor de halogeenspots,
Binnenkappen bewerkt met freesje,
Benzine en temp meter in mijn CDI luikje gemaakt,
13cm opgehoogt( Thx to school),
Velgen gespoten in 2 kleuren en randje eromheen geschuurt.
Uitlaat laten verchromen en andere demper erop gezet (mega size),
Home made buddyhoes, begrenser,
Carterboutjes in goude kleur:p.

En de setup( wel wat mager maar het bleef een schoolscootertje)
70cc mal sport
Evo 70 uitlaat
21carb
hebo vario en koppeling
En uiteraard carbonnen klepjes, want dan loopt je scooter dik 50 km/u sneller:p

Maargeod, hij was toen dus zo:
43881_9.jpg

43881_10.jpg

Een dik stoere ikke:p, gemaakt door een fotograaf die ineens voor me kwam staan toen ik wat aan het hoppen was (deze foto was nog met een zwarte buddyhoes:p):
121707796.jpg

En nog een hop fototje:
111808138.jpg


Mooi he, Was er natuurlijk super trots op..
Daarna deze verkocht, en van dit geld weer wat brommertjes tussendoor gekocht.

Maargoed, ik wilde altijd al een minibikje hebben,om op me kast te zetten( vind ik gewoon mooi(a)) en aangezien dit een rage werd in Nederland maar eentje aangeschaft:
121706803.jpg

Dit is erg leuk om op de kast te zetten, maar het idee om er zelf een te maken liet me niet los.
Dus heb ik tekeningen en veel ideeën gemaakt, en was het mijn plan om een minibike te maken volgens officiële maten.( dus binnen een meter lengte enz).
Dus op een minibike tekening foto’s geplakt van onderdelen die ik al had. Zo kon ik goed bepalen of het zou passen.:
206527907.jpg


Het was de bedoeling dat er een schakel blok onder zou komen, wantja, dit had niemand, en aangezien ik origineel wil zijn moest en zou dit gebeuren. Dus ikke een suzuki gamma opgehaald:
189196099.jpg

(De zuiger was enorm naar de klote, dus heb een zuigertje via een forum gekocht van een belg. De brommer is duits, ofwel een duits blok, dus een Nenderlandse zuiger past niet.Stad en land hier voor afgeweest, maar niemand die mij kon helpen)

Maargoed, Effe goed naar het blokje kijken en plannen maken:
189196638.jpg

En de zaag erin:
189196094.jpg


Daarna een mal gemaakt om de wielen in te plaatsen, maar aangezien ik echt een waardeloos las apparaat had heeft het lang geduurt voordat ik een net malletje had, en heeft het minibike project op zich laten wachten.
Daarna op een gegeven moment mailt een of ander jochie mij, die weer had gehoord van iemand anders dat ik met zo’n minibikeje bezig was. Deze jongen was dus opzoek naar velgjes met mooie ( echte:p) minibike bandjes, voorvork,balhoofd, en uiteraard een adaptertje voor het tandwieltje. Deze jongen bood mij een leuk bedrag en dus ben ik gaan nadenken. Iedere zondag is hier in Nijmegen een meeting waar alleen gasten op een scooter komen. Met een minibike rijden zou dan leuk zijn, maar iets waar je fatsoenlijk op kan zitten, en waarmee je leuk snel en echt origineel bent was toch wel een groter iets. Dusss, maar besloten de minibike meuk te verkopen, en het blokje te houden voor iets anders!

Toen begon ik na te denken, en leek het mij ontzettend gaaf om een low budget schakel scooter te maken. Naar mijn idee had/heeft niemand dit, dus leek het me super om het maar eens te proberen. Dus het idee verder uit uit gedacht en maar wat onderdelen gehaald! Het zou dus een 80cc 6 bak worden, met een geschikt framepje, en een scooter achterwiel in een schakelbrommer achterbrug.
Met dit idee in mijn hoofd maar eens naar de brommer sloop knortax gegaan:
189195656.jpg

Ik was hier al vaker geweest, en wist dat deze mensen vaak alleen maar oude tering meuk hadden liggen, waar ik echt niks aan heb, maar wie niet waagt wie niet wint!
Na even zoeken vond ik ergens in de hoek een mooie tsx( enk ik;)) pro link achterbrug, inc veer. Daarbij zocht ik nog een mooi framepje maar kon helaas niks geschikts vinden. Dus ik even wat rond gelopen, en maar eens naar buiten gelopen om daar eens te zoeken in de zooi. En wat vind ik daarr, tadaa, een mooi roestvrij zip framepje..Het vrouwtje wilde er 100 euro in totaal voor hebben!, waarna ik het naar een mooie babbel alles mocht meenemen voor 40??euro, maargoed,ikke helemaal blij, even een vriend gebeld, framepje achterin gegooid, en naar zijn zusje gereden( mijn vriendin;)) om even te kijken of hij/zij nog een velgje hadden liggen.
En die hadden ze,een viper voorvelgje:
189196105.jpg

Daarna bij elkaar gelegt en even gekeken naar de verhoudingen:
189196106.jpg

Daarna alles wat ik al had maar eens op elkaar gezet en eens gekeken hoe het er een beetje uit zou komen te zien:
189196636.jpg


Daarna verdere plannen nog wat onderdelen erbij gehaald:

Voorwiel van een hyosung rush( word nog een viper voorvelg).
olietankje van een..uhh weet nog niet als tank.
Uitlaat expansie van samba comp, de rest ga ik gebruiken van 5 verschillende uitlaatjes .
Buddyseat( dat plastic) van een neos.
Kontje van aerox, tenminste, alleen de vleugeltjes. het kontje verder vormen met pur en glasmat.

En dat was hij wel geloof ik.

Maargoed, Ikke een maat lief aangekeken en deze zou voor mij een mooie adapter maken voor op de viper velg, dus heb hem via paint een simpel tekeningetje mee gegeven:
206527922.jpg

Daarna de adapter terug gekregen( en tevens mijn achterbrug die ik eff had laten parelstralen voor een tientje) ( was perfect gedraait, tnx Bob)en deze naar heel wat schelden, passen kloten en meten op de velg gezet:
189196635.jpg

206541661.jpg

(Dit heb ik gedaan door de remschijf er af te halen, en met een lange boor de gaten helemaal door te boren. Dan de adapter op de velg gehouden, een stift door de gaten heen, en voila, je hebt 3 punten op de adapter staan.( helaas op het schuine, conische gedeelte, dus boren was een ramp) Nu deze punten centeren, voor de helft de boor in de adapter laten boren, en schroefdraad in de gaten getapt. Hierin 3 M8 draad einden in gedraaid, en deze op de velg gezet. Remschijf erop, 3 moertjes, en het ziet eruit alsof de adapter op de velg geplakt zit.( het randje even afgewerkt met wat alu/staal lijm/filler))

Daarna stalen lippen gemaakt, en platen( jaja, deurscharnieren van boerderijdieren:p) en deze vast gepikt met mijn kinzo elektrisch las apparaatje. Prima ding hoor, alleen niet om een las te leggen, wel om wat vast te pikken. Daarna zal ik de hele scooter netjes af laten lassen bij een professionele lasser.
Hier wat actie picca’s in me faket hempje.( twas kk heet weer;)):
189195659.jpg

En het blokje positioneren op wat haardhout plankjes:
189195663.jpg

En dit bedoel ik met het vast pikken:
189195653.jpg

En daarna, na al heel wat werk en weekjes al een beetje het idee:
158958700.jpg

Toen het voorwiel opgehaald en nog wat klein spul en maar eens erop gezet. Daarna krijg je meer dit idee:
163934475.jpg

ja, het stuur is nog verrekte hoog, en het voorwiel verrekte lelijk klein! maar dit komt allemaal wel goed.

Daarna maar eens goed gedacht over een remklauw ophanging. Deze moest verstelbaar worden omdat er ketting spanner op mijn achterbrug kwamen. Daarbij moest het sterk zijn, en er mooi uitzien:p Dus ikke een dag bezig geweest en netjes een verstelbare remklauwophanging gemaakt.( en nee, niks machine’s gewoon met het handje).
Met dit als resultaat:
185770124.jpg

(tevens de achterbrug iets lager gezet.. Dit staat stukken beter vind ik)

Daarna veel rond gezocht, en gevraagd of mensen een goede lasser in de buurt wisten te vinden, en kwam toen( ja toen pas) terecht bij een maat van me, waarvan de vader,de eigenaar van Neervelta gereedschap was. Dit was lekker dichtbij. Stomm zeg, hoe kom ik dat ook vergeten. Maargoed, Mijn vervoer aangestampt, schakelscoot in de hand en daar heen gereden. Een week later kon ik de scooter ophalen, voor een prijs van 80 euro. Dit is inc het stralen van al mijn lassen, en uiteraard het vast lassen.
Daarna dus de scoot opgehaald, en weer netjes in elkaar gezet. Ondertussen nog een remklauw van een zip gekocht en deze op de voorvork gezet( moest nog wat aangepast worden vanwege de hyosung velg) jaja, zoals ik al eerder zei, de hyosung velg gaat eruit, en er komt een viper voorvelg in. Hij ziet er nu redelijk opgepropt uit bij de voorkant. Ook maar even de uitlaat voor het idee erop gelegd, en effe een foto geschoten:
185770139.jpg


En nog maar eentje:
185775417.jpg


helaas had ik er een groot probleem bij waar ik niet helemaal rekening mee gehouden had. Namelijk: De veer op de foto was eigenlijk te slap om in deze hoek te staan. Dus als je op de scooter was heen en weer ging zitten wippen( nee niks denken) ging de ver zover in, dat het frame KLOEK, op de band zat, en het geheel eruit zag als een verschrompeld raar dijkman racertje:p
Dusss, Laatst met de trein naar helmond gegaan en daar afgesproken met een vent die nog een CBR900cc veer met losse gaspot had liggen.
En deze er dus met enige aanpassingen op de scooter gezet:
206543725.jpg

beetje klote foto, ik weet het.

Daarna maar eens begonnen voetsteuntjes erop te zetten, en beginnen aan het schakel pedaal. Het moest dus een as op een lip worden, waarover het pedaal zou kunnen schanieren. Dus netjes dit gefabriceerd:
206541669.jpg


Maar toen kwam het moeilijkste, een remsysteem bedenken waarbij ik gebruik maakte van een aerox remhandvatpotjecombinatie:p Dus dit gefabriceerd:
206541674.jpg

je mag zelf erachter komen hoe of dat het werkt, maar ik vertel je, het werkt boven mijn verwachtingen.

Daarna begonnen aan de uitlaat. Bochten inzagen en dus kleiner buigen, stukjes expansie van blik geknipt en ertussen gezet met de kinzo, de expansie van de samba eraan gezet( jaja, expansie zal wel niet goed zijn, powerband helemaal verkeerd enz enz, boeiend) Maargoed daarna kom je dan op zoiets:
189196640.jpg

Daarna van een uitlaat bocht een slinger in de pijp gemaakt, en hier op een speedfight demper gezet. Met behulp van het kinzo apparaatje alles vast pikken en dan krijg je zoiets:
206546546.jpg

Loopt ook mooi met de lijnen van het blokje mee:
206552618.jpg

(Alleen nog even de ophanging foxen, zit nu nog voor tijdelijk even met wat ijzerdraad;))
Daarna alles aangesloten tankje erop en die gein, en maar eens aanduwen. 3 stappen verder en hij liep echt werkelijk waar als een zonnetje:D. tandwiel verhouding is alleen nog niet goed. Hij rijd nu een km of 75 maximaal, maar trekt lekker door. Binnenkort maar eens ander tandwiel erop, en de cilinder tunen, of 110 erop fso, kzie wel:)..

Daarna maar eens begonnen met het kontje. Ik kon een neos buddyseatje ruilen tegen een tomos velgje, dus heb dit natuurlijk meteen gedaan. Netjes de hoes eraf gehaald, en meteen het schuimrubber eraf getrokken. Daarna de bussyseat een stuk af gezaagt zodat deze ongeveer de lengte heeft van een aerox zitje. Daarna het schuimrubber van het aerox zitje afgetrokken, en dit geheel aan elkaar geschroeft. Dus had ik een zitje, met aerox kappen en dat aerox zitje. De aerox kappen heb ik aan de onderkant een flink afgezaagt, en met de brander mooi scherp gemaakt. Daarna veel pur erop, glasmatten, en als resultaat krijg je dan dit:
205378662.jpg


Mijn scooter gegeventjes:

80cc 6 bak tussen de benen op het frame van een zip.
Voorwiel van een hyosung rush( word nog een viper/speedfight voorvelg).
Achterbrug Pro-link van een tsx.
CBR900cc achterveer
achtervelg: (oorspronkelijk een viper voorvelg)
Hierop een adapter laten draaien en daar weer een tandwiel op gezet.
teller van suzuki Gamma.
olietankje van een weet ik veel:p als tank.
Uitlaat expansie van samba comp, de rest van 5 verschillende uitlaatjes .
radiator van aerox,
Zitje( dat plastic) van een neos.
Kontje van aerox, tenminste, alleen de vleugeltjes. het kontje gepolied met pur enz ..
Remklauwen van zip en aerox

Uiteraard moeten er nog een hoop dingen gebeuren. De scooter gaat weer helemaal uit elkaar, alles word gestraald,geschuurt en het liefste professioneel gespoten. De voorvork word vervangen voor een speedfight voorvork compleet met voorwiel en remmerij. Daarnaast komt er een nette voorkap op, en een mooi hitteschildje over de uitlaat.
Daarna zullen er nog wel wat dingen veranderen,( zoals de kappen), en word het geheel keurig afgewerkt. De cilinder word getuned, of er komt een 110cc, en de tandwiel verhouding word aangepast.
Daar komt nog bij dat, aangezien het weer nu echt klote is, vind ik het geen lolletje om in die koue schuur te gaan werken:p. Zeer binnekort zal de gehele schuur geisoleerd worden, en kan ik verder.

Ik ben een type die, als hij ergens aan begint het ook afmaakt, en het netjes afmaakt.Ik heb dus nog plannen zat, de basis is er en die wil ik met jullie delen.

ga niet zeuren dat iets niet sterk genoeg is of blabla, het zit goed, en het rijd ook goed
Binnekort vast wel te zien @ de meetings:), eerst maar eens rijbewijs halen( over 1 weekie afrijden;)) ( inmiddels geslaagd:p)

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
Bij deze even de laatste picca voor nou:
205378659.jpg


En hieronder een met paint snel gemaakt tekeningetje, om een beetje het verschil te zien met een groter voorwiel:
207097501.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sorry!, foto's zijn veeeel te groot, maar heb nu echt geen zin meer om ze kleiner te maken. ik kijk er zo wel even naar.
( wist niet dat ze zo groot waren)
 
Te gebruiken inplaats van IMG taps?
Zegt me echt helemaal niks;), help:)?

Enne, jupsz, zoals ik al zei; ding word nog keurig netjes afgwerkt. kappen schuren alles stralen enz..

Beunsze!

Remy
 
Vet hip,

dat hemd~

Scooter, of uh, jah eh!? (Hoe noem je het eigenlijk :p?) ziet er ook hip uit heur!..

Check my rommeltje ook maar ff =)
 
O-M-G:O

Ik vind het best grappig als je dit fatsoenlijk berijdbaar krijgt en ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik het je ook niet ga nadoen:D. MAAR ... ik weet niet wat je plannen verder zijn maar dit is naar mijn idee het onzinnigste project dat ik hier in tijden heb gezien:D....

maar uiteindelijk ben ik ook best benieuwd hoe dit rijdt hoor dus ga vooral door;)
 
Back
Top