Zip 4takt lekt olie

Ufuk04

Member
Hallo allemaal, ik heb laatst een zip 4takt gekocht uit 2008, rijd redelijk moet nog afgesteld worden. Maar ik zit nu met het volgende, zodra ik paar minuutjes ermee rijd lekt die olie bij de carterkap(zie foto). Heb carterkap er al eerder afgehaald maar zag nergens een lekkage of iets. Wat kan dit zijn??
 

Attachments

  • 6853518A-4363-4B2A-AC07-DB1C33452B84.jpeg
    6853518A-4363-4B2A-AC07-DB1C33452B84.jpeg
    210.2 KB · Views: 53
Advertisement - register to remove this

Dat is je vertandings olie draai alle houten eens goed aan. En Check gelijk effe of er nog genoeg olie in zit anders kan het een dure grap worden.
 
Hallo allemaal, ik heb laatst een zip 4takt gekocht uit 2008, rijd redelijk moet nog afgesteld worden. Maar ik zit nu met het volgende, zodra ik paar minuutjes ermee rijd lekt die olie bij de carterkap(zie foto). Heb carterkap er al eerder afgehaald maar zag nergens een lekkage of iets. Wat kan dit zijn??
Is het motorolie of vertandingsolie?
Komt de olie uit de carterkap is er wss een lekage bij de vertandingsdeksek
 
Is het motorolie of vertandingsolie?
Komt de olie uit de carterkap is er wss een lekage bij de vertandingsdeksek
Komt uit een klein “kanaaltje” of iets achter het Carter
Post automatically merged:

Heb zojuist even de vario eruit gehaald maar ik kon de krukas indrukken(lichtjes) en voelde een beetje speling erop. Hier een video ervan
Hij start en rijd wel, daarnaast kon ik de lek niet vinden, het is volgens mij een apart kanaaltje of iets waar de olie eruit komt neem ik aan. Morgen haal ik de koppeling er ook af maar kan iemand me zeggen of dat indrukken normaal is want bij mijn weten is dat niet goed
 
Last edited:
olie lek komt ergens achter de vario, scooter start gewoon nog altijd normaal zoals het hoort.
 

Attachments

  • C303D7EC-1AC6-49DE-8CA4-A4C8657D4E07.jpeg
    C303D7EC-1AC6-49DE-8CA4-A4C8657D4E07.jpeg
    252.3 KB · Views: 39
Weet niet hoeveel Km`s dat ding weg heeft , na 14 jaar mogen alle keerringen wel eens vervangen worden lijkt mij .
Op het moment 29588. Dus gewoon alleen de keerring vervangen?
Post automatically merged:

Dan is het de keerring van de krukas.
zal dan maar even een nieuwe keerring bestellen voor de vario zijde, maar hoe zit het dan met het indrukken van de vario? Heb dat zelf nooit eerder gezien
 
Op het moment 29588. Dus gewoon alleen de keerring vervangen?
Post automatically merged:


zal dan maar even een nieuwe keerring bestellen voor de vario zijde, maar hoe zit het dan met het indrukken van de vario? Heb dat zelf nooit eerder gezien
Ja, zou ze wel gelijk allebei doen, dus ook aan de ontestekingskant.
 
Dat je de krukas heen en weer kan drukken moet eigenlijk niet mogelijk zijn , Je hebt dus lager speling , en door de heen en weer gaande beweging , heb je een pompend effect op je keerringen. Ik denk dat je eerst de speling moet opheffen .
 
Als je bij een 4-takt de krukas horizontaal heen en weer kan bewegen, is meestal de Passing in het carter het probleem , krukas lagers bij een 4-takt zitten er immers op geperst.
Als je een krukas besteld voor een 4-takt word deze geleverd incl. lagers.
is de speling minimaal , dan zijn de lagers naar de Kl*ten.
 
Hallo allemaal, ik heb laatst een zip 4takt gekocht uit 2008, rijd redelijk moet nog afgesteld worden. Maar ik zit nu met het volgende, zodra ik paar minuutjes ermee rijd lekt die olie bij de carterkap(zie foto). Heb carterkap er al eerder afgehaald maar zag nergens een lekkage of iets. Wat kan dit zijn??

Aan je afbeelding te zien lijkt het op motor olie en dus geen vertandings olie..

Weet je zeker dat achter je vario dat dekseltje van het carter geen lekkage ergens heeft en daardoor olie in de binnenkant komt waar de riem zit. En dus naar achterloopt en ergens daar uit de ontluchting komt?

s.v.p de vario ziet er ook zwaar versleten uit. Zo`n eentje was bij mij eruit gegaan.
Post automatically merged:

Komt uit een klein “kanaaltje” of iets achter het Carter
Post automatically merged:

Heb zojuist even de vario eruit gehaald maar ik kon de krukas indrukken(lichtjes) en voelde een beetje speling erop. Hier een video ervan
Hij start en rijd wel, daarnaast kon ik de lek niet vinden, het is volgens mij een apart kanaaltje of iets waar de olie eruit komt neem ik aan. Morgen haal ik de koppeling er ook af maar kan iemand me zeggen of dat indrukken normaal is want bij mijn weten is dat niet goed


Nee is niet normaal.. Denk dat je toch speling heb op je lagers. Dat het binnen schaal zijdeling in de buiten schaal heen en weer kan.
Motorblok is naar mijn inziens wel revisie waard.
Post automatically merged:

Weet niet hoeveel Km`s dat ding weg heeft , na 14 jaar mogen alle keerringen wel eens vervangen worden lijkt mij .

Beter gelijk met een vers blok beginnen.. Alleen keerringen zullen vast niet genoeg zijn.. Had zelf de krukaslagers vervangen *mits krukas goed is deze hergebruiken. (ligt aan de staat) en dan nieuwe keerringen erin ect)
 
Last edited:
Heb voor nu even een ander blok eronder gegooid zodat ik er tenminste ff mee kan rijden zonder dat die lekt. Vertandingsolie zit nog genoeg in had ik al gecheckt. Een hele revisie klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd, heb pas de kleppen gesteld, even kijken wat het ongeveer gaat kosten en dan bestellen, neem ik het blok mee naar school en zet ik het daar wel in elkaar met wat hulp van mn leerkrachten. Heb ik in ieder geval een extra blok voor het geval dat
 
Back
Top